Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

arnold_s

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    106
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om arnold_s

  • Placering
    Örlogskapten
  1. 650 och har ytterligare 50 kvar att göra under oktober. 25 motortimmar då det har varit bra vind i år. Ibland lite väl mycket...
  2. Prova att ta kontakt med Navionics som levererar sjökorten till plottern. De borde ha koll på om det finns något kort som täcker det aktuella området du eftersöker.
  3. Här finns en 100 inläggstråd i ämnet... http://www.blur.se/2009/08/16/tjorn-runt-demolishon-derby/ //Arnold
  4. Denna sida beskriver hur du hanterar en gannaker med strumpa. Film från North Sails. http://na1.northsails.com/video_gen/video_jukebox.taf?_function=flash
  5. Så här såg det ut då de rundade Kullens fyr. Lite skakig filmning i blåsten men det var en häftig syn då de forsade fram... Skall se dem på lite närmre håll i Stockholm nu i veckan.
  6. Det är stor skillnad på de franska båtarna, vilket också syns på priset. Beneteau First är gjorda för segling, robusta, snabba, används ofta av kappseglare men går att bo bekvämt i. Beneteau Oceanis är cruising varianten, enklare utrustad och designad för komfort och volym. Dufour är en en bra seglare men kanske snäppet under First-båtarna i prestanda en s.k. Performance Cruiser men med alla bekvämligheter ombord. Sun Odyssey och Jeanneau är gjorda för cruising. Jeanneau har dock en prestanda modell, Sun Fast 3200 som det tävlas med. Archambault är ett varv som gör bra kappseglare som du kan sova över i med lite god vilja. Generellt skiljer det även mellan modellerna från varven där t.ex. First 36 har en komplett inredning med hytter, pentry, toalett etc. First 34 som är nyare är betydligt enklare invändigt för att spara vikt. Valet beror mer på hur du skall använda båten. Skall du kappsegla aktivt, delta i klubbseglingar eller endast familjesegla? Sök på deras hemsidor där finns den mesta informationen. Lycka till!
  7. Jag kommer troligtvis att ligga i Mölle med motorbåt för att vänta på dem då de rundar Kullaberg, ev ligger vi längre ned i sundet utanför Viken - Höganäs men då med segelbåt. Nackdelen med det sistnämnda är att de lär försvinna fort. Går ju inte att hänga på med segel direkt, oavsett vilken båttyp man har...
  8. Fisförnäma skithögar som på kontoret går och sprätter och sedan till helgen tar fina båten och givetvis pumpar prutten rakt ut. Seriöst, är detta bilden av majorteten av båtmänniskorna längst kusterna? Fakta Harry, det är det enda som biter, framför allt om du debatterar på ett forum för båtfolk. Kanske är mitt inlägg överflödigt om du lagt in denna typen av kommentarer enbart för att skapa debatt, för det kan ju inte vara på fullaste allvar som du hävdar ovanstående, eller?
  9. Jag räknar med att de passerar Kullaberg vid 18-snåret. 15 knop i snitt borde de kunna hålla, eller...
  10. Nu är det snart dags för denna säsongens bilder men tänkte avsluta 2008 med hur det kan se ut i Arild en vanlig sommardag (morgonen den 5 aug 2008)... Senast ändrad av arnold_s | 22 april 2009 | 08:57
  11. Lite tråkigt att ange den båt man redan har, Dehler 34, men efter två säsonger är det än så länge ingen annan som väckt ha-begär. Arcona 340 skulle troligtvis vara ett alternativ men den har jag inte sett i verkligheten än.
  12. ...och från Sydkoster en vecka senare i mitten på juli...
  13. Solnedgång på Laesö i början på juli.
  14. I morgon är det dags för årets sista tur sedan är det upptag som gäller. Det blir en dagstur till Danska sidan för att bl.a. spise frukost. Är det någon mer än jag som har upplevt hösten 2008 som onormalt blåsig? Något färre höstseglatser än vanligt.
  15. Har en 240 cm Zodiac med lattdurk och en 2 hk Yamaha till det. Längre distanser 40 Nm (över Kattegatt - Skagerak) på öppet hav lägger vi jollen på däck enligt bif bild. Vid segling i skärgård så hänger den bakpå och det gör ca 0,5 knop på farten om hela botten på jollen ligger på ytan. Det går att hissa upp den något i framkant så att enbart bakre delen av pontonerna ligger i vattnet och då är det ingen mätbar skillnad på farten. Vid tilläggning i naturhamn gäller det att ha koll på vilken knap, SB eller BB, som jollen skall bindas i för att kunna lägga ankar utan trassel. I övrigt inga problem att manövrera i hamnar och dyl. med jollen hängande bakpå. Vi upptäckte efter att haft jollen på släp under drygt två veckor (västkusten) att den var alldeles slemmig undertill och att det börjat växa på den. Ett tips är att då och då vända den och skrubba av botten om du skall ha den liggande i vatten under längre tid. Suveränt med jolle för att - Åka och handla på andra sidan viken - Barnen gör utflykter på egen hand och lär sig hantera motorbåt - Lägga om ankar - Lägga ut extra akterförtöjning om så behövs - Glida omkring på sälsafari mellan kobbar och skär - ...
×
×
  • Skapa nytt...