Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Brem

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Brem

  • Placering
    Fänrik
  1. Har läst massor av inlägg om kylning och impellerfrågor, men fattar inte riktigt. Hjälp! Sitter impellern som ska vara så känslig inte i sötvattenpumpen, utan i sjövattenpumpen? Var sitter denna på en VP 2002?
  2. I första hand ska du tala med kommunens konsumentvägledare. ARN är sista fasen. KOV tar inte upp enskilda fall. Stå på dig! All lycka!
  3. Tilläggas kan att jag inte vet hur jag ska avgöra om cirkulationspumpen öht går. Kan man känna det på den eller måste man använda en elmätare? Jag noterar att pumpen inte har nån minuskabel, utan bara en jordkabel, som verkar ha lossnat.. Är det så att den ska sätta igång först när motorn blir het och att termostaten ska styra det? Hur kollar jag då att termostaten funkar? Nån som har ett råd?
  4. Hej! Behöver goda råd. Min VP-diesel (2002) blir överhettad efter 20 minuters körning. Den pumpar ut sjövatten som den ska, så jag misstänker att det är fel på sötvattensystemet. I höstas tappade jag ur en del sötvatten. (Hade tänkt få ut sjövatten, men det blev lite fel.) Undrar om det kan vara så att det är luft i systemet nu, och att den inte tar sig ut i expansionskärlet (som iofs sitter hyfsat högt). Nån annan avluftning finns väl inte, antar jag. Troligt är väl annars att det är fel på cirkulationspumpen, t ex impellern. Eller kan det vara fel på en termostat som ska sätta igång pumpen? Om det är impellern stämmer detta: Det blir hett på toppen av motorn och på den slang där sötvattnet borde gå in efter ungefär 15 min, en stund senare tjuter larmet. En sak som jag undrar över är att årets första tur på 30 minuter gick bra. Men andra och tredje turen funkade bara 15-20 min.
  5. Ursäkta, men varför ska en båt förvaras torrt? Och svalt? Båtar är väl gjorda för att användas i det våta, när det är soligt och skönt. Eller?
  6. Materialet bör inte ha någon betydelse, vad jag kan förstå. Bakterierna behöver väl vatten och i viss mån syre för att växa. Har nån testat preparat mot bakterier? (Jag ser i senaste Pr båtägande en annons f sånt medel.)
  7. Okej, jag trodde jag var tydlig, men det är väl inte så lätt att förstå hur de kan vara när man kryssar. Det går alltid att falla av (svänga ifrån vindögat, åt det håll som bommen pekar ut åt). Det går sällan att lova, för när man kryssar ligger man i princip alltid så nära vindögat man kan, utan att förlora styrfarten. Detta innebär att när vi kör i kapp eller annars går på kollisionskurs med kryssande segelbåtar ska vi inte passera dem på läsidan - om vi inte vill tvinga dem att slå i onödan, bara för att vi tycker att de inte behöver segla i 8 i knop (5 knop går väl bra). Det handlar inte om att ha bråttom, tror man det så utgår man nog bara från sig själv...
  8. Nej, jag minns fel. (Har kollat bilder på nätet.) Men visst fanns det på nån båt...
  9. Bord som kan skjutas upp mot taket fanns i Marieholm 32E, om jag inte minns fel. Marieholmarna finns ju inte kvar i branschen, men det borde kunna gå att konstruera ett sånt lås.
  10. Efter att jag i år återgått till att segla med mindre båt, kan jag instämma i att det de senaste åren blivit vanligare med båtägare som inte visar hänsyn. De är fortfarande en liten minoritet men de riskerar att ställa till det ordentligt för andra. Vissa motorbåtsförare drar upp vågor som är betydligt större och skarpare än Vaxholmsbåtarnas, pga att de plogar sig fram på halvfart. Man kan tänka att de inte inser detta, men de skulle väl kunna kolla akteröver nån gång... Men det händer också att segelbåtar som går för motor kör hänsynslöst, genom att välja olämplig kurs. Häromdagen när jag låg på bidevind i Gripsholmsviken så kommer en segelbåt akterifrån och tänker passera mig med 10 meters marginal, på läsidan! Det innebär att om vinden vrider ett par grader och jag måste falla, så blir det kollision. Detta bore ju alla med segelbåt inse. Men tydligen finns inte begreppet hänsyn när man ska ta kortaste vägen. Inte ens när det gäller båtgrannar; jag hade ju Mariefreds båtklubbs vimpel uppe...
  11. Har nu pumpat ur från tanken m h a en elektrisk oljepump. Försökte suga från botten, men det verkade vara ren diesel, så det kanske är okej nu. Jag tänker byta grovfiltret och kolla om det är något slem där. Är det inte det så borde väl tanken vara okej också, antar jag. Finfiltret behöver jag väl knappast byta. Det stora bekymret just nu är att jag lossade bultarna till den fallerande bränslemätargivaren. Då ramlade förstås muttrarna ner i tanken... Jag kan ju lossa hela inspektionsluckan. Men nu vet jag inte om jag ska köpa nya muttrar eller om jag ska försöka fiska upp de gamla från tanken. Det är väl ingen risk att de sugs upp o hamnar i bränsleröret, antar jag. Jag gissar att röret börjar en centimeter eller så ovanför tankens botten? Problemet är att tanken är full, med 40 liter. Det är klart jag kan ju skaffa en till stor dunk. Tror ni det är nödvändigt? Svaret blir väl ja, är jag rädd... En annan fråga: hur täta luckan på bästa sätt, med något som tål diesel? Flytande packning?
  12. Inget fel med en matta, men om det är dags att fernissa så är det. Du vill väl inte börja göra nya durkar.
  13. Ja, du måste ha en kran för att stänga av slangen ut från tanken. Den kranen och kranen för att ta in sjövatten ska alltid vara stängda under gång. Sen är det bra om du har en böj högt på slangarna.
  14. Sund inställning, Forgus. Jag har haft sammanbundna fendrar på flera båtar för att slippa stressmoment när man seglar själv eller med ovana. Visst kan man tycka att det inte är estetiskt på en gammal träbåt, men å andra sidan så ser det ju proffsigt ut - som du är inne på. Tänk bara på att inte knopa ihop alla fendrar! Det är bra att ha en lös till hands när de andra hänger för högt/lågt eller man är på väg att gå emot med för eller akter. Bättre än att försöka få in en fot mellan tunga båtar!
  15. Jag skrev inte att det är okej att flytta båtar, absolut inte, utan man måste fråga innan, vare sig det handlar om att ligga utanpå eller att förtöja om. Om det är trångt i hamnen och inga alternativ finns så är det klart att vi måste försöka samsas. Då gäller det att prata med varandra. Det är inte djungelns lag på sjön.
×
×
  • Skapa nytt...