Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Stefan_T

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    41
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Stefan_T

  • Placering
    Fänrik
  1. Ja styrvajern går ju sönder inom 10-15 år när man minst anar det. Och det är ju inte sådär superlätt att montera isär vajern för att se om den är sliten. Biltemas styrvajer kostar ju under hälften av vad styrvajern kostar i en båtaffär. Jag funderar stark på att montera Biltemas styrvajer till min Yamaha 50hk. Men skulle gärna vilja ta del av erferenheterna av någon som redan testat Biltemas styrvajer.
  2. Har samma problem med min 50 Yamaha från 2002. Att bryta sig in i reläet var inte lätt eftersom lindningstrådarna är lödda i locket. Det fick bli ett nytt relä men inte från Yamaha för de vill ha ca 4300kr för ett relä. Har nu beställ ett från Amazon för ca 700kr.
  3. Tyvärr så ser jag inget på bulten där den gått av eftersom ytan är alldeles blank.Bulten måste ha gått av i somras utan att laddningslampan tändes. Spännanordningen måste vara av god kvalité eftersom den höll hela generatorn. Jag satsar på ny bult som dras med moment.
  4. Kan ha varit dåligt åtskruvad. Bra att höra att det inte behöver vara fel på fästet.
  5. Fästet på motorn finns bara på ena sidan av generatorn. Och det är den sidan som är längst ifrån remmen. Se bifogad fil. Jag har en svag känsla av att ingen av dagens generatorer sitter fast bara på ena sidan.
  6. Hej, Bytte generator från 35A till 70A generator med samma motorfäste. Motorfästet är en bult som går igenom generatorfästet och skruvas fast i motornfäste.. För 35A generatorn har det inte varit några problem men 70A "rycker" och sliter mycket mer i fästet. Bulten skjuvades naturligtvis rakt av. Det hade man ju kunnat räknat ut men .... Är det nu någon som vet om det finns något motorfäste som har två upphängningspunkter under generatorn så att bulten får avlastning på båda sidor om generatorn? Helst skulle jag vilja ha gummibussningar i på motorfästet också. Eller måste jag svetsa ihop något själv. /Stefan
  7. Tack för bra förslag. Får jag ihop en egen lösning så lägger jag ut den i tråden.
  8. Hej, Har en Mercury 4hk från 99 som saknar gnista. Efter att ha studerat elsystemet så visar det sig att all elektronik är kopplad till en elektronik modul. KOKUSAN CU 2159. Efter att ha mätt alla lindningar och de visar värden som är troliga så återstår ju bara elboxen. Elsystem Mercury 4hk.pdf. En ny box kostar bara 3500:- och det är ju mer än vad motorn är värd. 1. Hur ser boxen ut invändigt? Kan man bygga innehållet själv? 2. Man borde kunna ersätta den med något liknande eller... 3. Eller måste jag köpa en ny elbox. Att köpa en ny begagnad motor är liksom inget option, hur länge håller den elektronik modulen.
  9. Hej, Har en Volvo MD3B där varvräknaren konsekvent visar för mycket. Antingen sitter felet i givaren eller i instrumentet. Givaren räknar kuggar på startkransen eller vad den nu räknar. Är felet i givaren är det bara att leta efter en ny. Instrumentet har en kondensator på baksidan. Och en kondensator kan ju alltid vara trasig efter 30 år. Är det någon som vet hur varvräknaren fungerar på en MD3B. /Stefan
  10. Jag skulle tro att den dra tjuvluft på tomgången. Är förgasaren verkligen tät?
  11. Tyvärr så har jag inte gjort en sådan reperation själv men helt omöjlig skall den inte vara. Googla runt och se om du kan få tag på hur hydraliken fungerar.
  12. Att motorn vibrerar i förhållande till sin upphängning kan ju beror på att gummiupphängningen av motorn är trasig eller är felaktig från fabrik. Gummiupphängningen skall ju ha annan resonansfrekvens än motorns.
  13. En spricka i plasten uppstår inte av sig själv så där plötsligt. Det måste vara ett konstruktionsfel/produktionsfel eller en grundkänning för att plasten skall spricka. Det skulle kunna vara felaktig torrsättning eller sjösättning som gett upphov till skadan också. Skulle vara intressant att höra vad andra Albin 25 ägare har att säga om detta. Det går säkert alldeles utmärkt att laga men du borde förstärka konstruktionen runt skadan.
  14. Elmotorn som pumpar olja fungerar ju så det borde vara hydraliken som fick sig en smäll. Det kan vara en packning som är otät efter smällen. Om du får loss tilten så lämna bara in den annars så blir du ju av med hela båten. Framåt kan man köra utan tilt med att backa är omöjligt men det kan du ju i alla fall inte.
  15. Lite kontroller återstår tydligen innan det bär av på böljan den blå. Att gå igenom pumpen får bli ett vinternöje. Men jag hoppas att jag inte behöver ta loss oljetråget.
×
×
  • Skapa nytt...