Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

supernils

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    62
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om supernils

  • Placering
    Löjtnant

Contact Methods

  • Webb
    http://blog.bjorkegard.se

Senaste Profilbesöken

843 profilvisningar
  1. Förlåt. Volymen har jag lämnat därhän och svävade ut i en ny fråga, hur varmt den ska gå. Motorn är sjövattenkyld. Kan kolla temp men vet inte vad som är "lagom". Gamla termostaten ser ut som en sönderfriterad dumpling. 😄
  2. Uppföljning: Tyckte den gick varm. Vad är bra temperatur? Jag plockade ur termostaten och den har definitivt sett bättre dagar (nån gång sent 60-tal gissar jag). Byter den och ser vad som händer.
  3. Hej. Jag upplever att kylvattenflödet på min VP MD1B har minskat då jag tittar på utblåset. Vet någon vilken volym det skall vara vid ett visst varvtal? Jag lyckas inte hitta infon. (Framgår varken i manual eller verkstadshandboken) Tänkte att jag skulle mäta utflödet och kolla.
  4. Din tanke om skrapringen är intressant. Oljenivån ligger precis på max. Kanske skulle denna, höga nivå, i kombination med otät ring och högt varv (för det händer bara på höga varv) kunna trycka in olja i cylindern? (Jämför med sura uppstötningar om man springer på full mage 😀) Fråga: Kan olja komma in i avgaserna någon annan väg än via cylindern? Kan det hamna i kylvattnet på nåt sätt om något har spruckit/rostat? Startar på första kompressionen (på sommaren)
  5. Jag har en Volvo Penta MD1B i min segelbåt. När jag närmar mig fullvarv med så ser det ut som olja i kylvattnet vilket jag aldrig sett tidigare. Jag är övertygad om att erfarenheterna i detta forum kan vara till hjälp, vad har jag för problem? Oljaikylvattnet.mp4
  6. Jag är månne en dålig googlare men jag hittar ingen leverantör av sådanan här. Kan någon bistå? De är "hattar" till glasäkringar i min elpanel och en är spårlöst försvunnen. Innerdiameter: 7,5 mm Största ytterdiameter på den gängade delen: 8,7 mm Längden på den gängade delen: 5,0 mm
  7. Jag hade allt sand-/smärgelpapper i båten men det gick med en gammal fotfil 🙂
  8. Försöker ladda upp en film på en fungerande pump men den vill inte spela upp det.
  9. Men det funkar (jag känner Tryck/Sug) ju då jag kopplar enlig denna bild istället för via polen enligt denna? Det som jag menar med klumpen är magneten inte transformatorn. Det som jag tolkar som problemet är alltså att polen på elektromagneten har förlorat kontakten med kretsen på nåt sätt.
  10. Jag vill inleda med att säga att jag verkligen inte är en elektriker av något slag så om alla svar kan hållas på bebisnivå så är jag glad. Pumpen till min värmare har varit livlös ett tag. Den är nu utmonterad och jag har kört litet tester. Spänningskälla vid testerna är en DC transformator som ger 12,11 V Pumpen (med motor) ser ut så här. Inte så snygg utanpå kanske men inuti ser det bra ut. Tester När jag ger spänning via polerna händer ingenting. Se bild. Men när jag ger spänning enligt dessa bilder så slår pumpen till, distinkt och lätt. Jag noterar även sug respektive tryck vid bränsleanslutningarna så pumpmembran etc verkar det vara liv i . Funderingar Jag tolkar det som att "klumpen" och dess pol inte får kontakt. Det verkar dessutom som att elektroniken och "klumpen" inte går att separera så eventuell förlorad kontakt däri är förmodligen svår att åtgärda. Frågor Vad göra?
  11. Då jag beskrivt användingsområdet för säljarna så är det ingen som nämnt detta även om jag kanske borde förstått detta.
  12. Jaha, nu stötte jag på patrull. I Svenska Sjö's förtöjningsinfo så står det att P-ring ej får användas för svajliggande. Det upplevde jag som en nyhet. Har forumet några tankar kring detta?
×
×
  • Skapa nytt...