Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Nästa sommar kan det krävas båtkörkort

Rekommendera Poster

Har nu läst ditt första inlägg i debattten 2 gånger Dahla. Och jag förstår fortfarande inte hur killen som brände rätt in i bryggan och skrek arbetarhjävel ska du ha stryk skulle bli en bättre människa samt köra båt bättre med ett körkort i innerfickan...

 

Folk som helt saknar spärrar och lever i ett liv med extremt självförtroende och tro sig stå över lagar och regler kommer aldrig att bli några bättre människor för att dom genomgått en utbildning.. D kan tom bli värre att dom blir ännu drygare och tro sig vara Odödliga med denna lilla plastbit i fickan...

 

Oftast saknar dessa herrar varken Nautisk kompetens eller förarbevis utan har d mesta i stämpelväg. Men det hjälper inte När man har en större båt en övriga kopplat till ett fel i huvet som bara säger störst går först ekor och annat skit får flytta på sig urvägen här kommer jag.. Denna atityd stöter man på överallt, I trafiken på land, ute till sjöss, i liftkön, etc ja listan kan göras hur lång som hellst..

 

Jag tycker att vi har d mycket bättre på havet än vad d ser ut på landbacken.. På sjön är merparten hjälpsamma och visar hänsyn tycker iaf jag...

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Senast ändrad av Rexco | 11 augusti 2007 | 15:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har skrivits om svallet i denna tråd vilket inte har med båtkörkort att göra.

 

Om du tror att alla kommer att hålla avstånd när dom kör om och att allt kommer att bli frid och fröjd.

Då får du nog använda skallen lite till och tänka lite extra Dahla77.

 

Håller med Rexco det är bra mycket bättre på sjön än vad det är på våra vägar här i landet.

 

Allt handlar om pengar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera redan förstår och även påpekat så handlar det inte om att det ska lösa några större säkerhetsproblem på sjön, för de finns inte.

 

Det handlar om pengar och om kontrollbehov. Ett behov av storebror staten att även kontroller oss i våra fritidsbåtar.

 

Väl med ett körkort så kan man identifiera föraren av båten enklare och sätta dit honom/henne för alla de hemska förseelser som ständigt sker.

För visst är vi alla stora busar som vräker oss fram på havet i våra snabba båtar. Riktiga säkerhetsrisker, Jajjamän.

 

Väl med ett körkort så kan man bygga vidare med sådana här (se bilden) apparater vilket kommer komplettera alla befintliga sjömärken. Alltså inte att riskera att köra på grund utan att bli av med massa pengar.

Då kan man enkelt inför hastighetsbegränsningar t.ex. 10, 15 och 20 knop

 

Ett bra sätt att kompensera bortfallet att skatt då fastighetsskatten sänks.

 

 

 

Visst bor det en Jack Sparrow i oss alla?

Plundra, röva och härja.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Inte behöver de fartkameror, sattelit och gps kommer nog funka bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm en liten fråga. För x antal år sedan när jag skulle hyra båt på kontinenten tog jag  -som det hette då- insjöskepparexamen. Det var ju som sagt ett antal år och ett par flyttar sedan så var intyget hamnat vette väl bara f-n. OM det nu blir så att körkort införs och OM det nu blir så att tidigare dokumenterad kunskap gäller... kan man då nånstans få kopia på tidigare intyg osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Allvarligt talat. Skrev jag kanske inte att det var sjövett kursen handlar om? Att idioter finns det säkert ändå, men att det är en fördel om fler får läsa till sig lite sjövett?

Du e ju inte klok. Tänker INTE fortsätta diskutera det här med dig, eftersom du uppenbarligen inte är riktigt läskunnig eller har svårt för att ta till dig information.

 

Senast ändrad av Dahla77 | 11 augusti 2007 | 22:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du inte tål att någon ifrågasätter ditt tänkande/skrivande verkar vara ett stort problem för dig.

 

Ta åt dig av Ringhedes och Rexcos inlägg dom har jävligt bra åsikter i detta ämne.

 

Och du! Ett körkort kommer inte att hjälpa till ett skit.

Utan bara plockar oss båtägare på pengar.

Men du kanske är politiker?

 

Senast ändrad av BoatBruce | 11 augusti 2007 | 23:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag kan inte riktigt förstå vad jag ska med ett körkort till. Är uppvuxen i området där jag har båten, har kört båt sedan barnsben dvs årtionden. Från roddbåt och optimist-jolle till planande båtar. Har inte gått några kurser, inte varit med i någon båtklubb då jag har båt vid privat brygga. Har alltså ingen dokumenterad gammal erfarenhet. Har idag en båt som gör över 25knop och skulle alltså behöva ta högfartskortet...
Nu ska jag alltså betala tusenlappar för att läsa in kunskaper (som jag med största sannorlikhet aldrig nånsin kommer behöva) samt utföra praktiskt prov!


???
- Vi riktar in oss på framtiden och vill inte ta ifrån någon något, säger Högdahl.   ---- Vad menar karln? Utan körkort får jag inte köra min båt och utan pengar får jag inget körkort...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citerar mig själv.

 

Det ska räcka med att två erfarna sjöfolk kan intyga att du kan detta med båt och sjöliv för att erhålla ett båtkörkort - det ska inte vara så krångligt sa utredaren. Det blir väl en övergångsperiod på 2 till 3 år också.

 

Hoppas remissinstanserna kan fixa så det blir nåt vettigt av det här och att försäkringsbiten bla ansvarsförsäkringen blir bra.

 

Hoppas nästa sommar blir lika fin som denna sommar! :-)

 

post-22148-1394235182,259_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, för att alla ska bli nöjda... Jag vill inte längre införa båtkörkort. MEN jag anser att förarbeviset skall bli obligatoriskt! Så! Nöjda?
Och BoatBruce: Lägg ner. Orkar inte med dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

 

Vill bara skriva ner min mening i detta ämne, ingen följetong blir det således utan bara vad jag känner spontant angående detta ämne:

 

Båtkörkort av något slag som verifierar att man kan vara på sjön med båt tycker jag är strålande.

De som har förarintyg eller högre skall givetvis få tillgodoräkna sig detta.

Detaljer hur allt ska lösas blir en senare fråga tycker jag, men själva ide´ n med ett körkort för båt tycker jag är mycket bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


elektro1: Tack! Du sa vad jag menat hela tiden, men i kort och koncis form. Bra sagt.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha en 5åring med 2års erfarenhet av gummianka i badkaret.. Det är just den här biten som inte är färdigställd.. Det kommer att ta många år innan d finns klara direktiv på hur erfarenhet ska värderas. E ju ingen vitts med att någon bara intygar att personen ifråka kan köra båt. Då kan dom ju lika gärna ställa sig mitt på torget och dela ut körkorten på löpande band hehe..

 

JaG är fortfarande skeptisk och negativ till förslaget, men vi får se om några år kanske rinner d ut i sanden som så många andra förslag..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han nämnde inget exakt på detta - och det kunde tolkas på olika sätt - tex att nån med förarintyg/skärgårdsskepparexamen lr motsvarande eller någon medlem i nån båtklubb eller nåt sånt - kan skriva på nåt papper och intyga.

Det skulle vara mycket generösa övergångsbestämmelser - sa han.

Få se vad det innebär. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk vet inte på vilken sida i farleden man lämpligast håller sig, de vet inte varför en del prickar är gröna, en del röda, och vissa till och med har olika färger. Och lanternor, vad är det för skit. De lyser ju inte upp ett skit. För att inte tala om farledens huvudriktining, hur begriper man sej på va de är för nåt? och sen stanna rmotorn, jaha, surprise, bensinfilter kan bli igensatta när det börjar gå sjö, nemen synd nu driver vi upp på land, ungarna dog men jaja shit happens. och förresten, synd att vi inte visste hur den där järnklumpen fungerade, var det dragg de hette, i så fall hade vi ju kunnat ankra, eller skulle man haft någon annan sorts ankare kanske, eller den där lakansbiten, drivankar eheter det visst had eju också sparat lite tid. Jaja allt detta finns ju att lösa i böcker, läste precis att igensatta soppafilter är vanligast orsaken vid olyckor med maskinproblem. Jaja synd att det inte fanns krav på körkort så jag kunnat läst det innan ungarna dog.

 

Framförallt är det personer med beteende som båtbruce springsteen som gör att båtkörkort inte vore en dum ide, tyvärr lär de knappast hjälpa men staten får ju i alla fall göra han lite fattigare så kanske han ger fan i att va på sjön en stund på grund av soppabrist.

 

Va inte så jävla skraja för förändringar, har ni råd att åka båt har ni då fan råd att skaffa lite kunskap också, och kan ni nu redan allt då som mer eller mindre alla påstår så är det väl bara skriva ett prov och hosta upp pengarna så är det klart sen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du jimmy, oki e helt på din linje att ett körkort kanske skulle kunna rädda en och annan från att gå på grund. Men jag tror inte att d skulle hjälpa mot ett igensatt Soppafilter inte en chans (och inget som tas upp i utbildning annat än maskinlära) .. Grundstötningar om man ska prata fritids båtar är ingen vanlig dödsorsak mycket få rapporterade grundstötningar med dödlig utång konstigt nog.. Dom som har kört på grund eller upp på land in i bergväggar etc har varit Alckohol påverkade dom allra flesta.. Och dom som strykit åt har haft så hög promille halt i sig så poliser undrar hur dom överhuvudtaget fick start på båten...

 

Jag tror inte heller att d folket som dras till havet är så dumma att dom inte vet vad ett ankare är eller hur man använder d.. Har då aldrig hört någon båtägare säga vad är d här för skit och hur gör jag med det och pekat på ett ankare. Att folk kör utan lantärnor eller med fel sorts belysning är inget nytt d slarvas rättså mycket med detta men slarv är heller inget som ett körkort tar bort.. Här har d faktiskt hänt olyckor och jag är förvånad över att d inte händer mer. Folk paddlar runt med kajaker mitt i farlederna mitt inatten utan så mycket som en ficklampa. Kajaker och kanoter verkar vara undantagna från lagen om lantärnor eller hur e d med den saken vet någon???  Vissa söker lyckan i en liten roddbåt med en Back öl mitt i natten utan belysning utgör en fara för både sig själva och andra... D e i huvudsak sådanna olyckor som finns i statestiken och en grupp människor som skulle bli undantagna från körkort pga deras val av flytetyg..

 

Sedan så har vi en grupp till där körkortet kanske kunde hjälpa (om vi ska prata mörkerkörning).. Alla dom som tror att en GPS är samma som radar och bränner iväg i mörkret  några fall har raporterats med både nyktra och onyktra förare vid rodret.. Men om detta skulle bli någon räddning är förutsättningarna att någon form av mörkerkörning iaf gåsigenom vid utbildningen villket den förmodligen inte kommer att göra..

 

Och sedan så har vi den sista posten.. Jag kommer förmodligen att kvitera ut ett körkort untan varesig prov eller pröjs för annat än själva plastbiten... Men jag vet hur dom tänker där uppe och dom 5 000kr som diskuterats kommer med allsäkerhet att bli 10 000kr när saken är klar såatt säga.. D blir lite väl safftigt för en Familj på kanske 5 personer om alla skall utrustas med körkort... Även om körkortet hade slutat på dom 5000kr hade d blivigt dyrt..

 

Väjningsreglerna på sjön och övriga regler sjömärken etc är inte fler än att en normalt funtad person klarar av att lära sig på en vecka eller mindre.. Dom allra flesta ägarna av fritidsbåtar nyttjar inte allt d som finns i förarbeviset idagens läge ang lägga ut kurser räkna med avdrift och användande av bestick så som passare och transportör.. Detta är overkill för dom allra flesta båtägare, d räcker med att kunna läsa sjökortet på rätt sätt samt känna till dom viktigaste sjömärkena.. Detta kan merparten av Sveriges båtägare redan idag, hur vet jag d jo enkelt för hade hela sveriges båtbefolkning totalt saknat vett och sunt förnufft så hade vi sett otroligt många fler olyckor än vad vi har idag.. Och föresten så är ju statestiken på väg neråt så jag ser inga problem alls i d system vi har idag.. Statestiken på land är på väg upp trots körkort, hastighetsbegränsning, fartkameror, poliser, etc...

 

!!!MVH REXCO!!! och fortsatt körkortsfri sommar på er haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då var Jimmy Lars tbx, kul att se dig eller inte.

 

efter 30år i skärgården så har jag rätt bra koll på båtlivet.

Men efter att ha diskuterat kustbevakningen med dig för något år sen så insåg jag att du inte har alla paddlarna i vattnet. Jag tycker synd om dig egentligen....inte mycket att prata med över huvud taget.

 

Sen så ska du inte vara orolig för min ekonomi, jag har råd med körkort, men lägger hellre pengarna på roligare saker än att stoppa dom i halsen på div. myndigheter.

Med det är väl för mycket begärt att du ska kunna fatta det.

 

Dessutom har jag fyrtaktsmotor så det går inte åt så mycket soppa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... har följt denna tråd och även skrivit några inlägg. Jag är ju gammal coh var med då man la om körkortsystemet på 70-talet. Förr fick man ju köra lastbil och buss med i princip på vanligt körkort. Sedan infördes nuvarande körkort med A, B, C, D, och E behörigheter. Argumenten då var exakt lika med de som finns i denna tråd

 

Men visst är den nuvarande ordningen med körkort  helt OK? 

 

Det är intressant att se hur argumenten upprepar sig.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul med en saklig debatt, här verkar många ha en cykelpump i röven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tänk va många som blev lastbilschaufförer över en natt men minns jag rätt fick man inte släpan jag åkte på att ta e separat med full uppkörning men fick inte kuggas på teoretiska c biten eftersom c delades ut till all med vana, och hur många var dumma och gick sen inte på nästa myndighets drive och köpte taxibehörighet till körkortet inte blev de några yrkesförare för det.

 

Kanske blir det med båtkortet som med taxikortet staten gör det bara för att dra in lite extra och själva kortet blir värdelöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du Nikitalord ang släpet dvs E behörigheten så de som hade vana var det ju inget problem för att klara uppkörningen. Alla som jag känner som gjorde E uppkörningen och hade körvana med släp klarade provet lätt ( för det var väldigt lätt ) men några av de mindre vana förarna missade provet, fick öva och tog det på andra gången.

 

Vad som förvånar mig i denna tråd är den uppenbara bristen på insikt vad utredningen föreslår dvs ett prov som är lättare än förarintyg. Ta förarintyg i vinter så är saken avklarad. Det är väl bra att nytillkomna båtägare lär sig läsa sjökort, väjningsregler mm. Brats och folk med dåligt vett finns på sjön såväl som på land och är tyvärr inget att göra åt. Men de flesta människor är som vi dvs seriösa. Jag tycker att den teoretisk nivån i förarintyg ska gälla som teorikrav i båtkörkortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco:
Ta inte allt ordagrant. Tror inte Myggbett menade allt han skrev, utan ville bara visa att det finns dårar i alla olika klasser på havet.
Självklart vet alla att ett ankare gör sitt jobb bäst på botten, men hans mening är ju helt klar.
Och du skulle ju hur lätt som helt ta kortet utan att läsa på... Då vet du väl redan att det räcker med en ficklampa som lanterna för mindre roddbåtar och kanoter? För det är med i provet.
Att de som använder GPS som radar inte skulle få information om det på utbildningen... Det fick iaf jag lära mig på min förarbevisutbildning hur tekniken skall användas som ett hjälpmedel, där man har ett vanligt sjökort vid sidan av och framför allt använder sig av synen och verkligheten. Alltså... Idioter som bara använder GPS finns ändå, men de får skylla sig själva, för de har fått reda på hur det används.
Vad gäller vejningsregler, så kan givetvis i princip alla lära sig det på en vecka, men alla tar idag inte tag i sig själva och lär sig det ändå. Många som är ute och seglar vet inte till exempel att babords halsar vejer för styrbords halsar, utan går på högerregeln som motorbåtarna. Säg inte emot mig här, för jag vet att det är så. Har pratat med seglare som inte känner till det. Visserligen vejer de för alla eftersom de inte vet, men ändå...
Att räkna avdrift ingår väl för övrigt inte i förarbeviset, utan i kustskepparen? Alltså överkurs som inte kommer ingå i kortet.
Vad gäller att statestiken visar att olyckorna är på väg ner är väl bra, men det är ju inte optimalt förrän den visar på noll olyckor som beror på den mänskliga faktorn?
 
BoatBruce: Vem tror du bryr sig om vad du skriver så länge du idiotförklarar alla andra och anser dig själv vara allsmäktig? För din egen informations skull... Jag misstänker att alla andra här tycker du inte har alla hästar i stallet, så ta en funderare på vem du verkligen är. För sympatisk och kunnig anser inte jag dig vara.
Och att du har fyrtaktsmotor... Du skojar? Det är alltså inte beroende på hur många hästar du har i den hur mycket den drar? Bra motor... En sån ska jag också skaffa...
 
För övrigt är jag total motståndare till registrering av båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har följt den här tråden ganska väl och vad jag tycker är lite märkligt är att en del folk i den här tråden har en massa åsikter om någonting som inte ännu är helt presenterat! Det som Lars Högdahl i det här skedet har presenterat är enbart en ytterst liten del av hans utredning. Större delen av hans förslag är alltså helt okänt ännu för allmänheten. Detta enligt Lars Högdahl själv. Ingen av oss här känner alltså till hur förslaget egentligen ser ut! Det är uppenbart att många går händelserna i förväg och inte känner till detta.

 

Vad som är ännu märkligare är att flera personer i den här tråden säger sig reda veta hur regering/riksdag tänker och resonerar och ja....tom så vet de redan idag hur det kommer att bli med saker och ting angående båtkörkortet och dess följder!! Det är ju helt fantastiskt vilka synska förmågor det finns här på forumet!

 

Det märks ju tydligt att det här ämnet om att eventuellt införa ett körkort för båtförare är ett känsligt ämne för vissa. Många har en ganska aggresiv touch i tonen i sina inlägg. Jag tror att en del av dessa känner sig personligt hotade av ett eventuellt införande av ett båtkörkort. Antingen för att det kommer att bli dyrt och/eller att de helt enkelt är lite nervösa om vilken nivå körkortets krav kommer att hamna på och om de då kommer att bli kuggade eller ej med sina nuvarande kunskaper. Till dessa personer vill jag bara säga: Lugna ner er ett par hekto och var inte så förbaskat överspända....vi vet ju inte ens hur förslaget egentligen ser ut ännu! Så länge man inte vet det så kanske det kan vara klokt att att det hela med en viss nypa salt och vänta tills utredningen har blivit presenterad ordentligt. Först då vet vi ju vad vi har att ta ställning till. Men det kanske bara gäller oss som inte är synska?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla hästar i stallet?

Ja det har inte du i alla fall.

 

Nu snackar vi besserwisser.

Du verkar kunnig på motorer... Hahahahah

ex 90hk fyrtakt drar den inte mindre än 90hk 2-takt med förgasare.

Lägg dig inte i sånt som du inte begriper.

 

Och jag är inte allsmäktig.

Rexco och Roland delar samma uppfattning som jag i körkortsfrågan.

Jag hade åsikter på frågan innan någon mupp hoppade på mig ang svallet som inte har med frågan att göra.

Och det var inte dig det svaret var riktat till direkt, men du tog åt dig.

 

Jag är oxå motståndare till regristrering av båtar och även ett båtkörkort.

 

Så ska du fortsätta eller lägga ner?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30 år i skärgården, hmm, då borde du alltså vara minst 35, troligvis uppåt 40 år gammal, intressant hur dagens 40 åringar beteerb sig.. Jasså var det dej jag kliade i naveln om Kustbevakningen. Ta saker och ting med en liten nypa salt så behöver du inte vara så ledsen framför datan..

Du hade ju som vanligt inget svar på tal utan det är idioter hit och dit men du, du har 30 års erfarenhet av skärgården. Duktigt av dig.

Du har inte funderat på att en 2 takt 10hp med förgarsare drar mindre än din 90 hp fyrtakt? För du var väl motorkunnig?

 

Ha en trevlig sommar bittergök!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte bitter.

Jag har inget att vara ledsen över.

Men jag är inte tyst när någon kastar kniv.

 

Ja du verkar oxå motorkunnig, inte dåligt av dig att räkna ut att en 10hk drar mindre än 90. Kom du på det själv eller fick du hjälp?

 

Visst kan man ta det mesta med en nypa salt, men inte allt Jimmy Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Får man vara med i fajten?  är helt säker på att en 10 hk drar MER än en 90hk fyrtaktare, sätter jag en 10hk på ankan skulle den bara pråma sig även på fulla skaft och troligen uppnå 5 knop, en 90hk på något över tomgång skulle ge 5 knop och skulle klart dra mindre än en två taktare som jobbar ihjäl sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäsp...

 

Lars Högdahl intervjuades av Radio Stockholm idag.

Han verkar både kunnig, erfaren och klok.

 

Och han poängterade att det inte skulle ställas till något strul för de som redan idag är erfarna båtförare.

 

Senast ändrad av FredrikB | 13 augusti 2007 | 13:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...