Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst

Nästa sommar kan det krävas båtkörkort

Rekommendera Poster


*suck*
Jag blir så trött BoatBruce. Åter igen. Läs mitt inlägg. Igen... och igen... och igen... Tänk sedan lite på vad det står. Och tänk på vad du skrev. Din båt drar nästan ingen bensin för att den är 4-takt? Min bil är 4-takt. Jag måste ändå tanka för en hel del pengar om jag ska bila runt i en vecka. Anledningen till det är att jag har en ganska tung bil och en stor motor. En Fiat Punto har också 4-takt. Drar den då lika mycket som min bil på samma sträcka? Troligtvis inte. Vem är det som inte begriper? I rest my case.
Jag tog inte åt mig personligen om dina svar på frågor om svallet. Dock rättade jag dig och visade på att jag inte alls menat det som du svarade på. Detta har du tydligen fortfarande hängt upp dig på. Läs igen. Slutpratat om det (hoppas jag...).
 
Nikitalord: Med risk för att du också ska börja hacka på mig, så ber jag dig läsa BoatBruces inlägg om att han har 4-takt och att han därför inte behöver tänka på bensinförbrukningen.  Det har ingenting med två olika motorer på samma båt att göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!
 
För den som vill veta vad som krävs för förarintyg rekommenderas Nämnden för båtlivsutbildnings hemsida. Det har länkats till den tidigare i tråden. www.nvb.a.se Väl där välj intyg - Förarintyg - Kunskapsfordringar. Passa sedan (eller först) på att ladda ner Sjöfartsverkets skrift Sjötrafikföreskrifter m.m. som finns på: http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf
Den länken kan komma att ändras, sök då på skriftens namn på Sjöfartsverkets hemsida.
 
Vad gäller avdrift i förarintyget så tas vindavdrift upp, men bara ytligt. Man behöver inte räkna med strömtrianglar, det dyker upp på Kustskepparkursen, men är inte särskilt komplicerat då heller.
Vad gäller igensatta bräsnlefilter så stämmer det som någon skrev att det tas upp på Förarintygskurs. Det är en lika vanlig som lättundvikt orsak till räddningsinsatser.
 
Den som vill resonera om kursinnehåll hälsas välkommen till tråden för detta: http://www.maringuiden.se/forum/;write=new&threadID=178875
 
/Lars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge dig Dahla77

Det verkar fortfarande inte som du fattade mitt inlägg ang. att min motor är bränslesnål.

Att jag inte är guldkund på Statoil, vilket jag var när jag hade motsvarande 2-taktsmotor på båten.

Men skit i det nu vet vi det.

Orkar inte förklara för dig en gång till, för det verkar inte hjälpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Läste ditt inlägg igen där du nämnde din motor första gången. Förstår hur du menar. Men SLUTA med personliga påhopp och idiotförklaringar om du vill att någon skall ta dig på allvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Dahla vi kanske fick olika info på kurserna var ju med allsäkerhet inte samma kursledare.. Jag tragglade mycket med både passare och transportör redan på förarbeviset och fick räkna med dden gäsp dö tråkiga tabellen med allt vad avdrift och missvisning heter.. Var ju ett tag sedan säkert över 10 årsedan man gick kursen så någon GPS lära fanns inte.. Men d jag blev mest besviken på var att detta inte ingick i Kustskepparen inte många frågor om varesig GPS eller radar. D fanns givetvis en påbyggnads kurs om radar tillgänglig (säkert en bra sådan) Men tycker iaf att man kunde ta upp lite mer ang mörkerkörning.. Detta fanns då i förarbeviset en liten del iaf om hur olika lantärn formationer skulle se ut etc.. Ang segling etc så har jag faktiskt inget större koll alls tycker mest att dom är ivägen (obs egen åsikt) hur man än försöker pasera  och möta dom.. kan ju bero på brister hos seglarna vad vet jag.. Men vejer altid för segelbåtar som seglar segelbåtar som går för motor är motorbåtar och får rätta sig efter dom reglerna svårt för vissa har jag märkt..

 

Vet inte alls hur förarbeviset ser ut idagens läge.. Dom jag pratat med som på senare år tagit förarbevis säger att dom inte la ut kurser så den delen är kanske borta.. Har inte så här i efterhand behövt lägga ut någon kurs på egenhand annat en lite på skoj för sig själv.. Detta är klart overkill för dom flesta ägare av fritids båtar och inget man nyttjar var da precis men kan ju va kul o kunna kanske... Men vi når snart en tid då dom Elektroniska hjälpmedlen har en precition på under metern tekniken går frammåt men den ska fortfarande brukas med förnuft så som allt annat med andra ord..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frid.

 

Innan ni bråkar mer kan ingen fundera lite över och kanske komma med ett bra svar på:

 

Vad är problemet?

 

Mitt antagande är att de som behöver kunskap i navigering, regler om hur man ska sköta sig på sjön, hur man hanterar sin båt mm, skaffar sig sådan kunskap ändå. Via kurser eller på annat sätt. Så har man alltid gjort här i Sverige och har hittills fungerat bra.

 

Om mitt antagnde håller så finns inget problem som skulle lösts med ett förarbevis eller körkort.

 

Och varför tror jag att antagandena håller, jo det handlar oftast om myndiga personer som vet att utan rätt förutsättningar så är hav och sjöar farliga.

 

Eller hur gör ni?

Har ni skaffat er kunskap om båtlivet bara för det var kul eller för att ni inte vill riskera ert och andras liv?

 

För det finns väll ingen här på forumet som bara gett sig ut på böljan blå utan någon som helst kunskap om det?

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Roland bra skrivet!!! Finns väll ingen anledning till att ändra på ett vinnande koncept???

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede: Ditt antagande låter som att det skulle passa in i en fin och harmonisk värld. Dock något blåögt.
Jag har till exempel en arbetskamrat som just köpte sin första båt. En 8m lång sak med mullrande V8. Han har aldrig tidigare varit ute och navigerat själv i något annat än en roddbåt. Han har inte lärt sig någonting och har inte heller för avsikt att göra det. Enligt hans egen utsago så kör han helt enkelt bara där alla andra kör och håller sig en bit ifrån dem.
Alltså vet jag att det inte fungerar som du säger.
Han kommer säkert att vara väldigt duktig på både sin båt och lite navigation om några år. Dock vill inte jag vara nära när han är ute nu. Och jag vet också att han inte är ensam. Träffade på några gamla polare i Smögen en gång. De hade åkt från Åsa (söder om Kungsbacka) i en liten, väldigt snabb båt. De tyckte det var tur att de träffade på oss, för de skulle just fråga någon om var de var... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes Dala77, jag har blåa ögon men inte blåögd i ordets bemärkelse men en possitiv människosyn.

 

Men vad är problemet?

 

Har de kolliderat, gått på grund?

 

 

Väldigt få rapporter om kollisioner mellan båtar.

Största orsaken till höga försäkringspremier är alla stölder.

 

Jag tror att det är väldigt få som är enligt exemplet du beskrev. Samt väldigt få redovisade problem med den typen.

 

Däremot verkar det som du träffar ovanligt knepiga folk. Känner eller träffar inte på den kategorin av människor.

 

Jag brukar ofta gå i hamnen i Kungshamn eller Smögen och njuter av alla som kan hantera sina båtar mycket bra då det ofta är trångt. Speciellt fint är att se hur folk med segelbåtar kan hantera sina båtar bra vid tilläggning och avfärd. Troligen för att de är väl medvetna om vad som krävs och har tränat på det många gånger innan de går in på trånga platser.

 

Lever i tron om att allt måste inte läras via instutioner och tvång.

 

mvh Roland

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede skrev (bl.a.)

Eller hur gör ni?

Har ni skaffat er kunskap om båtlivet bara för det var kul eller för att ni inte vill riskera ert och andras liv?

 

Både och faktiskt ;)

Har åkt båt sedan jag var 6 år (visserligen en jolle, men det var STORT i den åldern). Egen båt sedan jag var 8 år. Lärde mig navigation på egen hand när jag var kanske 12-13 år. I den åldern inte för att jag var rädd om mitt el andras liv, utan mest för att det var kul (Hade ingen praktisk användning för det eftersom jag enbart anv båten t vattenskidåkning o fiske på begränsade vatten). Anledningen då var helt enkelt f att jag vill veta hur det funkade. När jag sedan växte upp, fortfarande båtgalen, föll det sig naturligt att fördjupa sig. Dock fortfarande på egen hand. Tog sedan förarintyg/insjöskeppare för 10-talet år sedan. Anledningen till detta var inte för att lära mig ngt nytt (vilket jag faktiskt heller inte gjorde, tror eller ej) utan helt enkelt f att jag o tanten på bröllopsresan skulle hyra båt i Medlehavet, och papper på kompetensen krävdes. Så.. jag är nog lite kluven ifråga om detta med körkort på sjön. Jag har inte råd att låta mina 4 barn ta körkortet för att låna lillbåten o åka ut i viken för att meta abborre... vilket är det sätt jag dels fattade intresse för sjö/natur/båtliv. Så... dom får göra som jag gjorde: Uppkörning inför mig med lillbåten och när dom visar att dom behärskar saker och ting, då får dom åka själva. UTAN körkort!

 

EDIT KillerBoo: Felstavat o jäkligt

 

Senast ändrad av KillerBoo | 13 augusti 2007 | 20:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va trevligt!

Nu är det någon som har hittat rapporteringsknappen.

Det är tydligen bara jag som har varit elak här.

Skäms på mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga att jag är förvånad... Du kanske kunde använt lite andra ord i vissa ställen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Försök att använda en hövligare ton i forumet, ni som avses har fått mail om det. Vore synd att slarva bort en intressant tråd med onödigt tjafs.

 

Vännerna på maringuiden

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskuterade det här med båtkörkort på jobbet igår. Vet inte om följande är nämnt tidigare i tråden (orkar inte läsa allt). Man ska tydligen få betala det nya kortet med tusenlappar trotts att man inte behöver utbildas. Dvs, om jag har förarintyg och är berättigad till ett båtkörkort så måste jag betala ändå för att få plastkortet i plånboken. Blir väl inte förvånad antar jag, suck, kan man få detta bekräftat från någon?

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodu Thomas.

 

Det skulle inte förvåna mig det minsta om det skulle kosta pengar även för dom som är klara för kortet.

Kan dom klä av oss på pengar så gör dom det.

Tänk om det är så, att dom som har gått varenda utbildning och kurser som finns får lösa ut ett körkort för 3000 spänn, för att få köra sin båt.

Vilket hån det skulle vara mot dom.

 

 

Det är det som jag tycker är så surt.

Som en del skrivit innan så kommer det fler grejer som följd oavsett vad dom säger.

För det är ju lätt att lova, men svårt att hålla det.

 

Jaja, den som lever får se.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag det är betydligt angelägnare att införa körkort för kundvagnar än båtkörkort.

 

Jag har aldrig varit i närheten av någon olycka på sjön, men otaliga är dom gånger jag blivit påkörd, överkörd, nerkörd eller fått en kundvagn uppkörd... av någon vettvilling som vare sig förstår sig på farleder eller väjningsregler.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej!

Enl utredaren ska det inte kosta att få intyget om man har förarintyg eller motsvarande.

Ev en blygsam admavgift. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och då spelar det ingen roll om du gick kursen 1968 och fick godkänt samt aldrig sedan dess varit nära en båt förutom någon resa med en Finlandsfärja.

 

 

Sedan får du ett Körkort och kan säkert och fint dra iväg ut på böljan blå med din nyinköpta båt, en läcker sak med dubbla V8:or som enligt säljaren ska göra dryga 50 knop.

 

 

 

Låter som ett mycket klokt förslag.

Lika bra som att man kan få dem i Corn Flaces paket.

 

 

Corny Yes10.gif\

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej men, det har redan hänt..

Fast i en annan körkortskategori.. motorcyklisterna..

De som fick mc-kort på köpet och nu är fyllda runt 50 bast..

De har aldrig suttit på en mc men skaffar sig vrålhojar på 1000 kubik och uppåt.. om ni tittar på vilka som kör ihjäl sig i trafiken så är de dem..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det här var en het potatis.
Som urartade med personangrepp och en väldigt massa antaganden.
men halllååååå......
Det är ett förslag som inte ens är klar och inte framlagd!
Om det blir klart är det inte säkert att det läggs fram i riksdagen.
Om det görs så är det inte säkert att det antas.
Och innan den kan antas så måste det till en hiskilig utredning som kostar för mycket nu när man måste skära ner på just dumma onödiga kostnader.
Så ursäkta en som varit ute och seglat och inte hängt med i debatten och halkar in här på slutet bara,
Vad är det ni diskuterar?
Åsikter men ej fakta.Tyckanden och erfarenheter och en massa annat. Men inte fakta.
Får jag sammanfatta mina tankar efter att ha läst, men kanske inte förstått, samtliga inlägg. 
Körkort oavsett sort och rättvisa och kompetensvalörberoende, kommer inte att minska eller ta bort de olägenheter som man vill stävja. Så förslaget är alltså inte genomtänkt från början utan är ett politiskt sätt att visa muskler. 
Körkort för sjön och bil kan inte jämföras. Snacka inte om olyckor med 50- talister som börjat köra Motorcykel. 
 
Kontroll och efterlevnad är totalt omöjligt så det faller på sin egen orimlighet, såvida man inte avsiktligt vill strunta i kontrollen för att svensson sköter sig så bra själv 
 
Ang polisen som drar på, blev passerad i lördags av tullen vid norra Ljusterö, de drog upp svall värre än VikinLine färjan! De skulle väl jaga en som smugglat nåra liter starkt antar jag, min ironi..... Problem av dessa arter löses inte med körkort heller.
 
Det går lika bra eller dåligt att identifiera folk idag om de stoppas av sjöpolisen och det finns regler och lagar redan.
 
Ang försäkring så finns det ett stort intresse från bolagens sida att styra upp marknaden. Så deras argument skall vi inte lyssna på. En liten eka som inte kräver varken kort eller registrering eller försäkring kan mycket väl vålla stora skador och smiter undan. Den stora kostnaden är idag förutom stöld alla bedrägerier där folk får skador som att sänka båten pga en trasig slang på pentrypumpen. Vi som inte har ens pentry och vattentank är med och betalar. Jo det är skillnad på Ansvar som en del säger och kapitaldelen av båten men bolagen lägger ut det på allting och vill ha fler inkomstkällor. 
 
I denna debatt har man blandat alltså en massa olika saker, äpplen och päron  när trädgården inte ens finns.
Efterlyser något kreativt istället.
Alla ni som har tjabblat kan ni inte komma med något positivt så att vi kommer åt busarna istället? För gör vi det så faller behovet av ett körkort eller? För det är buset vi vill ha bort. Avundsjukan får  leva med i alla fall. Det är ett mänskligt grunddrag som vi alla delar. Mest vi som inte äger  och inte förstår det. Låt inte det styra.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman

Hoppas du haft en bra segling.

 

Jo det finns en del fakta här, bl.a. att olycksstatisstiken inte kan peka på något problem med dagens system utan obligatoriska kunskapskrav.

 

 

Hittils har dock inget inlägg kommit fram där det finns något argument som skulle hålla för ett införande av ett obligatoriskt körkort Däremot några påhopp som är tråkiga men det kan lätt bli så speciellt då man diskuterar begränsningar i vår handlingsfrihet.

 

 

Tillhör själv de som fick ett gratis MC-kort men skulle aldrig komma på tanken att utnyttja det utan nödvändig kompetens. Har heller inte sett någon statistik på att så är fallet med de 50 som idag ingår i de som är inblandade i MC olyckor. Tror dock att många som idag är 50 och skaffar MC faktiskt som 20 åring också hade MC och körkort och nu igen vill ha friheten.

 

 

Nu till lite utan fakta och bygger på tro (lägsta graden av vetande, ironi)

Jag tror att de som ger sig ut på havet själva ser till att ha rätt kunskap. I början, när kunskaperna är låga, åker man heller inte ut om det blåser en del. osv. Man har respekt för havet. Jag har en tro på att vi vuxna människor kan tänka själva. Vi som faktiskt har rösträtt, är myndiga och själva får avgöra om vi ska skaffa barn som vi ska uppfostra till goda sammhällsmedborgare. Utan extra körkort för detta.

 

 

För ingen kan bevisa för mig att man kan köra båt bara för man har gått en kvällskurs och lärt sig lite navigation mm.

 

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är utmärkt med litekunskapskrav på sjön. Har sett och hört om alldeles för många dikeskörningar på sjön. Körkort blir alldeles utmärkt, om inte annat för att markera att det krävs mera av ett fartygsbefäl än en cyklist eller fotgängare.

Jag tror också att den nautiska kompetensen som redan finns (navigation och uppåt) kommer att räcka som underlag för att få körkort.

Så tycker jag.

 

/Benny Boj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ger sig ut på havet utan kunskap om båt, sjö eller hur man ska agera i olika situationer.. så har man ingen självbevarelsedrift.. det anser i alla fall jag. Och jag tror att de flesta är inne på samma linje..

Därför tar de flesta självmant reda på och lär sig det nödvändiga för att färdas säkert på sjö och hav..

 

Därför ser inte jag något behov av ett körkort.. 15.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och, enligt ovan precis, vad man kan tolka av olycksstatistiken.

 

Finns inget problem idag som löses med införande av obligatoriskt körkort

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Daniel och Ringhede!

 

Tänk vad bra det vore om det är som ni säger. Det skulle vara perfekt.

 

Nu är livet inte sådant, det är bara att läsa sjöräddningens årsbok för att se många dåliga exempel på folk som inte haft vanligt sunt förnuft eller den praktiska erfarenheten som vi som är på sjö får. Folk sk båtförare som inte har minsta begrepp om väjningsregler, skyltar på sjön, grundläggande sjämanskap, man ankrar genom ett köra till land och ställa sig på akterdäck och ev slänga i ankare ett par meter bakåt annars släpps den rakt ner. Kan komma med många fler exempel där okunskapen leder till fara för dem själva och andra.

 

Det är detta jag hoppas obligatoriskt båtkörkort ska delvis kunna avhjälpa. Vissa kategorier människor hjälper tyvärr inget på.

 

Jag är ingen tillskyndare till fler regler etc men detta med båtkörkort tycker jag är bra. Den teoretiska grundnivån bör vara motsvarande förarbevis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

J..vla vilken tråd :-)

Nu måste även jag skriva nåt:

För några år sedan var jag med familj i USA/Florida. I huset ingick en styrpulpet med ca 175 hästar. Vi körde en hel del o mexikanska golfen, vid kusten alltså och i kanaler. Jag hade ingenutbildning alls och kände mig total osäker med alla prickar bojor, andra båtar svallvågor mm, mm. Det gick så långt att familjen ville åka båt men inte jag (jag åkte sen ändå, för att det var roligt). jag kunde inte ens ankra riktigt.

Nu i våras skaffade vi e egen liten styrpulpet. det var en självklarhet att skaffa förarintyget. Det kostrade 1500 SEK, alltså inte mer än några billiga båtprylar. Nu har jag en helt annat självförtyroende ute på sjön, och även de som åker med mig känner sig tryggt. Självklart måste jag bygga upp erfarenhet, men grunden är lagd.

Varför är det så många som är emot nåt liknande som förarbeviset, om det håller sig nu inom den ramen? Vet ni redan allt går bara till provet, det kostar 250 SEK och kommer att gälla i framtiden.

Självklart kommer det finnas idioter, med eller utan intyg. Men jag gjorde dig för min och andras säkerhet och skulle vara glad, om alla som skaffa sig båt skulle göra så.

Bara min mening.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen har hittils kunnat visa något som bevisar behov av körkort.

 

Här är en graf med sjöräddningsinsattser 1996-2006

Källa

http://www.srv.se/upload/Statistik/räddningstjänst/Räddningstjänst i siffror 2006.pdf

 

Enligt den statistiken så är antalet insatser ständigt minskande, trotts att som alla vet stark ökning av antalet fritidsbåtar.

 

 

Var är problemet?

 

Har aldrigt sett någon så blåst som släpper i ankaret direkt ned från båten som det skrivits om. Ligger i nivå med skrönan om de som fick kattkött på pizzan.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag välkommnar någon form av båtkörkort samt även åldersgräns på snabbgående båtar. Jag upplever det finns fler som är en fara för sig själva och för andra än det fanns för tex 10 år sedan.

Det har helt enkelt blivit ett hårdare klimat mellan folk på sjön även här på västkusten.

 

Vad gäller att antalet sjöräddningsuppdrag skulle ha minskat dom senaste åren är ju bra, men är det inte så att vissa typer av olyckor har ökat?

Hur ofta kraschade tex båtar 20 meter upp på land för 10 år sedan?

Intressant är också att sjöräddningen själva välkomnar ett båtkörkort!

 

Visst finns det dårar ute i trafiken trots körkort men hade det blivit bättre av att man slopade körkort för bil?

 

Viktigt är dock att övergångsbestämmelserna verkligen blir generösa!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ringhede, om du har tid , läs mitt inlägg. Jag var presis en sådan sominte ens visste hur man ankrar (hur skulle jag veta detta?) jag var på väg att krascha båten mot en bryggpelare i USA.

Just därför tycker jag att nåt som liknar förarintyget skulle vara obligatoriskt. Jag är medveten om att många här i sverige är uppvuxen med båtar. Men 1.: det betyder inte att de kan navigerar, eller hur 2.:det skulle vara lätt för de att skriva bara provet (250 SEK).

Jag förstår inte riktigt problemet med att man inte vill ta ett slags körkort. Förklarar för mig litet bättre. Jägara behöver jägarexamen, bilister mm körkort. Det finns hundratusendtals båtägare,jag tycker det skulle vara bra om alla har åtminstone en visst nivå på kundskåp ute på sjön. I Tyskland måste alla som vill köra båtar med mer än 5 hästar har en Sportbootführerschein. och den är betydligt tuffare än förarintyget! Det betyder säkerligen inte att buskörningen upphör. Men det betyder att jag kan räkna med att andra känna till väjningsregler på sjön, nödsignaler, liet sjövett. Vad är felet med detta? Du har rätt: om alla uppför sig som du och jag, behövs det inte nåt körkort. Men inte hastighetsbegränsingar ute på vägen heller, eftersom vi är kapabla till att anpassa hastigheten efter omständigheter. Men inte alla är klog nog, tyvärr. Om det vore så, kunde vi bespara oss massor nmed regler. Så, utgår inte från dig, utan från de som behöver utbildningen. Att du drabbas av detta, ok, synd. Men jag tror att det är det värd.

Se det hela

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...