Jump to content
Saturday 10 April 2021

Knoparn

Medlemmar
  • Content Count

    937
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About Knoparn

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sedan finns det ju äldre båtar som är byggda för att ha en viss mängd vatten mellan skroven. Där man leder ner "regnvatten" under durken till/via en ösbrunn. De båtarna brukar ju dock inte ha något skum där...
  2. Tidigare så fanns alla deras gamla broschyrer på hemsidan men det försvann för några år sedan. Jag har inte hittat dem sedan dess. Jag minns inte om det fanns någon mer sida på just 560HT, det var en broschyr/år som kom ut och dessa båtar tillverkades ju under ett antal år. Synd att de tog bort detta ifrån hemsidan, det gick då även att beställa nya dekaler etc till de gamla båtarna. Jag hade själv en 510 HT och köpte då nya klistermärken till den. Det finns ju ändå en historia kring märket som borde bevaras...
  3. Dom lägena för choke känner jag inte till, min motor var alltid väldigt lättstartad. Jag hade en Evinrude 70hk -78, samma motor som Johnsson.
  4. Hej, Hade en samma typ av motor tidigare på en båt. Använder du primern/choke när du startar den kall? man ska trycka startnyckeln inåt i tändningslåset samtidigt som man vrider för att starta. Min motor brukade ofta dö vid gaspådrag, vet inte vad det berodde på. Märkte dock att om jag då startade motorn med primern en gång varpå den genast dog igen, så fungerade den sedan att starta normalt och gasa... Körde några år på detta sätt, senare så skar dock motorn och blev till skrot... Mvh
  5. Det sitter en sil(nät) vid inloppet vid bränslepumpen, syns på filmen ovan.
  6. Det skulle kanske kunna vara gummi-membranet i bränslepumpen som har gjort sitt.
  7. Hej, På äldre motorer brukar en "rusande" motor kunna innebära att den tar in tjuvluft någonstanns. Att det är otätt i någon packning eller gummi. Jag brukar dock resonera som så att om säljaren själv inte kan fixa problemet så kan nog inte jag heller det, typ. Sakerna ska funka när jag köper dom. Sedan om man har bra kontakter eller egen kunskap så blir det ju en annan sak... På en motorbåt så är ju motorn det absolut viktigaste, en trasig motor kan bli stort problem, dyrt och förstöra hela drömmen med båtägandet. Sedan beror det ju alltid på pris, ger han bort motorn till en skrotpremie så kanske det kan vara värt en chansning. Mvh
  8. Tror att detta är olika från person till person och hur villig man är att sälja. Enklast är väl att fråga säljaren innan resan. Typ, är båten i det skick som du säger så är jag beredd att betala runt xx kr är det ok eller inte? Annars kommer du ju bara att åka i onödan och det tar upp tid både för dig och säljaren. Vill du som köpare inte betala mer än "den billigaste på blocket" så är det väl kanske en bättre idé att just ringa och köpa den båten istället... (?)
  9. Har en Uttern 510 HT och en volvo v70. Jag fick problem en höst då det var extremt lite vatten i sjön och grusramp. Då behövde jag hjälp av ytterligare en bil för att komma upp med båten, lade en bogserlina mellan min bil och den andra bilen. Annars så har det gått bra varje gång...
  10. Min motor var också likadan, Evinrude 70hk -78. Jag fick ett tips om att "prima" motorn när detta inträffade, alltså trycka in nyckeln vid start. Motorn startade då och dog, men vid starten därpå så fungerade det oftast att komma iväg. Även min motor har nu gett upp, med dåligt komp på cylinder.
  11. Ja, det är nog ganska vanligt. Mer som försvar/markering tror jag dock, klorna är ju deras vapen... mäktiga fåglar.
  12. Jag har satt dit en klass 3 ögla på akterspegeln och låser fast motorn i den med en klass 3 kedja och lås, men vill de ta den så hjälper nog inte det heller...
  13. Nej, någon bottentvätt tror inte jag heller att det finns. Badtemperaturen är väl lite på gränsen, vi badade i helgen och hade 19 grader i vattnet. Brukar göra stor skillnad om det blåser in mot land eller tvärtom...
  14. Beväxning brukar göra ganska stor skillnad även i Vänern. Man klarar sig bra utan bottenfärg men det kan ändå vara bra att tvätta skrovet någon gång under säsongen, speciellt om båten ofta står still. Det blir påväxt av alger m.m. och det gör skillnad på en planande båt.
  15. Även jag tolkar det så och det är nog inget bra alls...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy