Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst

Nästa sommar kan det krävas båtkörkort

Rekommendera Poster

Ja vi gillar ju att betala skatt i det här landet.

Klart att vi ska ge dom ett par spänn till, det kan dom behöva stackarna.

Nä: Jag hoppas personligen på att det rinner ut i sanden.

Men kanske förgäves.

Har dom fått upp vittring på mer pengar in så brukar dom inte ge sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp men så länge d finns naiva båtägare och hopplösa politiker så får vi dras med den här typen av idiotförslag.. Att förslaget kommer att leda till både registrering och beskattning verkar inte oroa övriga båtägare.. Svårt att säga ja till d ena och nej till d andra.. Om något införs så kommer resten smygande..

 

MEn inte nog med detta så läste jag nått riktigt kul härom dan.. Nu ska d bli pippförbud oxå räknar iskallt med att d snart införs körkort på detta med ett förslag har lagts fram och vissa politiker tycker d låter lovande och ska ta upp förlslaget till prövning.. 

 

D brukar funka bra att införa lagar o regler men vem kollar att d efterlevs? jo ingen.. Oavsett kökort pippförbud eller vad nu idioterna inför så är d ändå frittfram.. Men d kanske skapar jobb iframtiden man skulle ju kunna bli en sådandär Pipp polis säkert ett lyckat kneg med lysande framtidsutsikter och fin fina förmåner haha. Hmmm någon som åkt fast för att ha angnat med levande bete än??? hmmm skulle vara hårda straff på d har jag hört hmmmm jag spyyyyr på IDIOTERNA....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Men Rexco! 

För tusan!

Då måste man ha både Pippkörkort & Båtkörkort.

Undra vad det kommer att kosta?

Blir det trängselskatt vad det gäller pippandet oxå?2.gif\

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha Bruce. jepp körkort för o pissa tycker jag kan behövas, när vi ändå e igåg så att säga. Ett pissekort skulle utan tvekan råda bot på allt pissande ute på gatorna. Huuu vad gifter man pissar ut efter en krogrunda så vi lägger lite skatt på d med (miljöavgift vettu)... Hmmm jepp ett skitkort behövs ju oxå d blir till o vidarutbilda sig d och hur mycket ska d kosta??? Äää vi sätter ett pris på runt 50 000kr har ni råd att leva så har ni minsan råd o ta ett skitkort oxå.. Givetvis så kommer skiten att vara skattepliktig här kommer inga smitare undan då 5 miljoner nya skitpatruller ska se till så pengarna bara rullar in i statskassan.. Och hur ska vi ha råd med denna nyanställning jo vi tar från dom som idagens läge har d sämst och är mest lättlurade nämligen arbetarna.. Några 1000 i löneavdrag för att finansiera skit o piss patrullen...

 

Bönder o annat som redan har en massa skit från div kreatur får mängdrabbatt... 

 

Givetvis så kommer ju antalet könssjukdommar etc helt försvinna med införandet av pippförbudet samt pippkörkortet.. d ena ser till att d andra efterlevs så enkelt var d med den saken...

 

Men hallå d e ju allkohol som är orsaken till alla olyckor, hmm d visste jag inte ??? Hmmm lätt fixat d med, vi inför helt enkelt både sup o svina körkort samtidigt med ett förbud mot förtäring av allkohol så löser sig d ena med d andra på den fronten oxå..

 

Kunde bara inte låta bli men ungefär såhär tycker jag att samhället fungerar idagensläge..

 

!!!mvh rexco!!! Som har lite humor idag hahahahahahaha!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa steg blir väl Körkort på Cykel..men det är lugnt för dom med lång erfarenhet av cykling...dom lär nog slippa genomgå prov.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hur funkar bekvämlighetsflagg, kan man flagga ut sig och båten ?

/Jugge 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger nog en del i vissa inlägg. Plus lite egna tillägg.

Allt enligt en anpassning till motsvarande förhållanden som för bilar vilket flera hänvisar till angående säkerhet och körkort.

 

 

Körkort  (falsk sak som egentligen är ett teoriprov)

Ger inget i inkomst till staten mer än moms men är en förutsättning för resterande.

 

Registrering

med tillhörande årliga kostnader

 

Båtskatt

för att täcka allt annat än kostnader för det som har med båtar att göra

 

Övervakning med fartkameror

Yterligare ett sätt att få in mer pengar

 

Årlig kontrollbesiktning

(med rimlig kostnad kanske något som vissa behövde)

 

Sedan så borde ju båtar i rimlighetens namn förses med säkerhetsbälten och varför inte lite krockkuddar. Alla båtar måste av tillverkaren krocktestas och godkännas.

Nu börjar det likna något.

 

Inför sedan skrotningspremier.

Miljöskatt på alla motorbåtar, (sitter motor i alla segelbåtar också).

Sedan miljöavgift på alla med toa. Krävs plomberade system för att slippa.

Sedan så får motorbåtar redan betala bränsleskattt så därför införs en skatt för segelbåtar vilka kan utnyttja gratis energi vilket bör beskattas. (sker redan idag för de som byggt egna vindkraftverk så inte så blåst som det låter)

blåst (fniss)

 

 

Nu var jag dum igen. Fy.

Tur för er att jag inte får bestämma.

Men här finns det pengar att hämta.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tog kanalintyget för cirka 5 års sedan hade EU redan infört att det var obligatoriskt för att framföra fritidsbåt på vissa kanaler i Europa och att det skulle även komma inom ett par år till Sverige - för vi är ju med i EU. Så det är ytterligare kostand på cirka 1500 - 2000 kronor utöver körkörtet för sjön. Tur att man fixade allt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Ringhedes värld kan vi ju lägga ner alla fängelser då, eftersom alla är så snälla och kramgoa...
Låt nycklarna sitta kvar i bilens tändningslås också, för vi kan ju lita på alla andra, så det lär väl inte vara någon som tar bilen då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev så en kväll när jag var påtänd och hade varit ute en tur med min båt. På väg ut till havs körde jag över fyra gamla kärringar som paddlade kanot, jösses vad de skrek. Jag vinkade glatt tillbaka eftersom jag fått lära mig att man hälsar på sjön.

 

Sedan så tog jag ut kursen mot Vaxholm men hamnade på Fårö. Inte konstigt att det tog längre tid än jag räknat fram där med min fina passare och skol-Atlasen.

 

Sedan så blåste det upp och jag lyckades åka slalom mellan massa färgglada pinnar som de satt ut. Såg inte till Ingemar Stenmark så de hade nog redan åkt färdigt.

 

Sedan på väg hem så gick jag på grund så båten sjönk och jag fick simma hem igen.

 

Nästa vår får jag en fin ny båt av försäkringsbolaget eftersom jag ljugit för dem att jag har Nautisk ínkontinens.

 

 

Sedan vaknade jag upp ur min dröm och insåg att världen är full av människor som hejjar på och vill bygga upp större regelverk och övervakning i tron om att det löser alla problem.

Jämför med ökningen av olyckor för MC trafiken. De har redan riktiga körkort. Det är inte det som behövs, det som behövs är ansvar och omdömme.

 

Fick jag önska mig något så vore det en värld där vi kunde lita på varandra. Men skräm upp folk så går de med på vad som helst.

 

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede: Vet inte vad som hänt med dig, men dina inlägg blir bara flummigare och flummigare... Inga svar längre, bara konstiga sagor... Lite orolig att du snart ska ut och köra båt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm el så är dom födda f 1950, så då slipper dom cykelkortet av den anledningen oxo.
Bet Pippkörkort tycker jag det är en självklarhet, tänk så många våldtäkter som skulle kunna undvikas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men va faaan, hur ska man kunna argumentera med personer som hittar på liknelser och inte håller sig de fakta och den informationen kring ett båtkörkort som faktiskt finns? Och flummar ut i irrelevanta liknelser med motorcyklar, cyklar, pippning och gående?

13.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Dahla77 (eller vad du nu heter i verkligheten)

 

Med mig har inget speciellt hänt förutom lite försök till ironiska inslag.

Hela saken är så allvarligt tråkig så lite sådant kan behövas.

Har dock aldrig skrivit något om att vi ska lägga ned fängelser osv.

 

Anser att jag har redovisat mer fakta än flera andra i detta ämne.

 

Angående att köra båt så kan jag ge dig ett lugnande besked.

Har kört båt utan problem sedan 2001 (självlärd), har kört bil utan olyckor drygt 30år (med körkort).

Kör inte som en mes men med omdömme.

 

För att ytteligare lugna dig så har jag anmält mig till en teorikurs för båt (förarbevis). Ska bli mycket intressant och lära mig hur man kan navigera med gamla hederlig metoder.

Numera lär man inte ut i dagens skolor om hur man räknar med räknesticka.

I båten använder jag normalt sjökort och GPS samt behöver aldrig oroa mig för hur lång tid det tar hit och dit.

 

För att mer lugna dig om mitt sinnestillstånd så har jag i vuxen ålder skaffar mig en liten högskoleutbildning (endast 120p). Har en Teknologie Kandidatexamen i Automatiseringsteknik. Den ansåg jag mig behöva för att utföra ett vettigt arbete.

 

Däremot anser jag mig inte behöva någon påtvingad utbildning för att köra båt. 

 

Utgår från att alla som anser sig behöva sådan utbildning skaffar den på något sätt precis lika enkelt som att man innan man ska bli förälder skaffar nödvändig kunskap för att ta hand om sitt barn, eller är du av åsikt att man bör införa körkort för sådan också? 

(avstår att skämta om körkort för sex även om det var lockande)

 

 

Kan snart titulera mig som ägare till höghastighets båt.

(ironi det sista)

 

Möjligen lite naiv då jag använder mitt riktiga namn på internet.

mvh Roland

 

 

Senast ändrad av Ringhede | 29 augusti 2007 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Antalet allvarligare olyckor på sjön har ökat trots att det totala antalet olyckor har minskat. Med allvarligare olyckor syftar man på kollisionsolyckor med antingen andra båtar eller med öar mm.

Anledningen till att dessa olyckor uppstår är dålig kunskap om sjövägsregler, dålig eller ingen lanternföring, att man förlitar sig helt på sin färgplotter, alkohol, eller allmänt dåligt sjömanskap mm.

Dessutom har antalet grundstötningar ökat vilket tillsammans med övriga olyckor bidrar till att våra försäkringspremier går upp.

 

Jag påstår inte att ett körkort är den bästa lösningen men det vore intressant att veta vad du har för alternativ lösning på problemet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Fortfarande ingen fakta om antal olyckor och orsak.

Ingenting om att de som varit inblandade i olyckor saknat utbildning.

 

Har tråkigt nog ingen lösning men anser att införande av obligatoriskt körkort i den form som diskuterats här (teorikurs) knappast löser påstådda problem bättre än nuvarande system.

 

Motsvarande faktiska problem som gäller MC trafiken saknar också lösning och där finns redan riktigt körkort.

 

 

Det som saknas är troligen omdömme.

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att premierna går upp är inte på grund av att folk kör på grund jo en liten del kanske... Men du har inte funderat över denna och förra årets alla inbrott och stölder nu när d sitter en ny 4-takts snurra på nästan varenda jolle..

 

Min premie har inte gått upp (har inombordare) så jag kan inte på något vis koppla grundstötningar till att försäkringspremierna går upp.. Och hur vet du att dom som går på grund, kolliderar med andra båtar, super och kör båt etc saknar utbildning i form av förarbevis?? D vet du inte och inte jag heller. Så bevisa att du har rätt så ger jag mig direkt men jag tror inte att du kirrar d så att säga... Allvarliga olyckor som ett körkort kan förhindra kan vi ju döpa d till om du så vill..

 

Att grundstötningar etc är mer vanligt nu än för 10 år sedan är laa egentligen inte så konstigt med tanke på att fritidsflottan fördubblat sig på senare år. Sedan så finns ju fortfarande okända grynnor att ta hänsyn till...

 

Den ända och bästa lösningen är utan tvekan att införa bättre och fler kontroller till sjöss. D räcker inte med att polisbåten visar sig en gång på hela sommaren utan fler och mindre polisbåtar tror jag är lösningen.. D går inte att jaga fortkörare med en 20m lång plåt pråm.. För en stor polisbåt så hade man kanske fått 3-4 mindre behöver ju inte vara cobra precis men en lagom stor hyttbåt med vattenjet hade säkert funkat bra.

 

Om kbv kunde få kolla nykterhet etc så hade d ju oxå hjälp till.

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Självklart är en uppgång av premier inte bara kopplat till grundstötningar! Stölder och inbrott i båtar bidrar givetvis också. Jag fick däremot beskedet från mitt försäkringsbolag förra året att min premie skulle höjas med 10% just pågrund av ökade grunstötningsskador på min båttyp.

 

Jag har aldrig påstått att dom som kolliderar mm inte har någon form av utbildning. Jag har bara sagt att antalet allvarliga olyckor har ökat. Sedan kan man med uteslutnings metoden anta den nya typen av olyckor beror just på dålig lanternföring, dålig kunskap om sjövägsregler, alkohol mm.

Om den dåliga lanternföringen eller dåliga kunskapen i sjövägsregler beror på dålig utbildning eller dåligt omdömme kan egentligen bara sjöpolisen, kustbevakningen eller sjöfartsverket svara på! 

Självklart brister det även för en sjökapten ibland vad det gäller tex sjövägsregler. Det händer väl även att en sjökapten tyvärr tar till flaskan.

 

Håller med Rexco om att sjöpolisens och kustbevakningens resurser måste öka. Gör man inte det skulle dessutom ett båtkörkort bli ganska tandlöst.

 

Syftet med mitt förra inlägg var att få igång en diskussion om ett alternativ till körkort då attityden på sjön har blivit hårdare under dom senaste 10 åren. Det ända svar man oftast får är att det sker olyckor i den landburna trafiken trots körkort. Frågan är hur det hade sett ut om man kunde köra bil och mc utan körkort och att det räckte med att man var självlärd?

  

 

Får jag ett bra alternativ så säger jag som Winston Churchill (Att våga ändra åsikt visar att man är klokare idag än igår).

 

Senast ändrad av Robbie | 31 augusti 2007 | 10:02

 

Senast ändrad av Robbie | 31 augusti 2007 | 13:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

som jag skrev tidigare tror jag argumentationen för eller emot ett förarbevis/körkort är för sen. Det kommer i en eller annan form.Det finns en politisk majoritet för ett införande och dessutom verkar det som om vår (båtägarnas) röst i remiss svängen också är för ett införande.

 

Några synpunkter och funderingar

Körkort eller förarbevis?

I dag är väl den stora skillnaden rent juridisk, inte kunskapsmässig. Ett körkort kräver körkortstillstånd. För att få ett tillstånd krävs bl.a  hälsodeklaration, intyg om synprövning och att du inte begått vissa grövre brott,t.ex åkt fast med trimmad moppe, fylleri o.d 

 

Kompetenskraven på ett förarbevis kan vara lika hårda som för ett körkort. För att få ett förarbevis för t.ex snöskoter krävs en praktisk uppkörning Förarbeviset kräver inget körkortstillstånd och kan inte återkallas, däremot kan ditt körkortstillstånd återkallas om du begår brott med ett fordon med endast krav på förarbevis, d.v.s åker du fast för skoterfylla idag kan du mista ditt bilkörkort men du får behålla förarbeviset för snöskoter.

 

Av det Lars Högdahl sagt vid olika träffar verkar det som om att det s.k båtkörkortet blir ett obligatoriskt förarbevis inte ett körkort p.g.a juridiken. Blir det så går det inte att återkalla.

 

Ansvarsförsäkring kopplad till förabeviset/körkortet?

Jag har idag en ansvarsförsäkring i min båtförsäkring. Vi är tre i familjen som kör båtem, betyder det tre försäkringar till?

 

Hastighet på båten

Förslaget innebär att det krävs någon form av behörighet för att få köra båtar med en viss hastighet/längd. Längden är ju rätt enkelt att mäta men hur kommer man att avgöra maxhastighet på båten? Nyvaxad och nypolerad maxar min båt 28-29 knop, om jag är ensam och har lämnat mina ankare på bryggan. Med normal last och 3 personer är det tveksamt om jag kommer över 25 knop som verkar bli gränsen för det s.k. höghastighetskortet. Efter någon månad i vatten sjunker toppfarten ytterligare. Det blir intressant att se hur di lärde avgör båthastigheten.

 

Något för framtiden

Utredaren Lars Högdahl säger Men övergångsbestämmelserna blir generösa. Vana båtförare med dokumenterad gammal erfarenhet kan få körkortet utan att först behöva genomgå prov.

- Vi riktar in oss på framtiden och vill inte ta ifrån någon något, säger Högdahl.

 

När nya lagar och regler införs kommer alltid diskussionen, ska det vara retroaktivt eller ska det gälla från ett visst datum. Jag tycker att förslaget att alla som kan påvisa kompetens att köra båt ska få kortet automatiskt är bra. Visst, det slinker alltid med några som helt klart inte borde ha fått kortet, men hellre det än att sätta hundra tusentals seriösa båtägare med rätt kopmpetens på skolbänken.

 

PS/ Förslaget verkar redan ligga på Åsas skrivbord

 

http://www.batskolan.se/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=21

 

 

 

Senast ändrad av FinnSpeed | 31 augusti 2007 | 16:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länken som i inlägget här ovan anges går till en sida hos Svenska Båtskolan. (snudd på reklam)

 

Där är ett eget inlägg med lite intevjuer med utredare för ett båtkörkort.

 

Alla kan givetvis inse att de största vinnarna på detta är alla som arrangerar utbildningar.

 

Överallt spekuleras det om körkortet men de flesta tror att det räcker med en teorikurs.

Om det nu inte räcker med en teorikurs får då alla som lurats pengarna tillbaka?

 

 

Är det detta som behövs för att lösa ett problem som hittils ingen kunnat bevisa att det finns?

 

 

Om det nu finns ett problem och lösningen heter båt-körkort så inför då

ett riktigt körkort och ge sjutton i massa övergångstjaffs utan låt alla skaffa sig ett riktigt körkort annars så blir det bara ett stort skämt.

 

Förslagsvis så lägger vi ner spekulationerna nu och nöjer oss med att de flesta här så lugnt och fint nöjer sig med att tvingas sätta sig på skolbänken igen och sedan praktiskt visa att man klarar av att både lägga till med en 30 fots segelbåt som en 22 fots motorbåt.

 

 mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnspeed skrev:

Jag har idag en ansvarsförsäkring i min båtförsäkring. Vi är tre i familjen som kör båtem, betyder det tre försäkringar till?

Om man drar paralleller till t ex din bil där du också har ansvarsförsäkring (trafikförsäkringen) så skulle jag gissa på nej - du har inte en försäkring för varje förare, så det skulle vara konstigt om du hade så på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Rent logiskt borde det väl vara så att en ansvarsförsäkring är kopplad till båten men anledningen till att utredningen blev försenad var att moderaterna ville att Högdahl skulle se över möjligheten att koppla försäkringen till förarbeviset/körkortet. Citat från intervjun med Svenska Båtskolan  T.ex. vill regeringen nu att en ansvarsförsäkring skall kopplas till varje körkort.

 

Regringen vill ha en obligatorisk ansvarsförsäkring, ska den kopplas till båten krävs nog ett båtregister. Idag finns inte riksdagsmajoritet för ett båtregister så då gör man det lätt för sig och kopplar försäkringen till körkortet istället.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det kanske trots allt finns några båtägare som måste läsa på lite mer om navigering

 

Klippt från GT idag

 

Många fritidsbåtar på grund

GÖTEBORG. Sjöräddningen hade det hektiskt natten till söndagen. Åtta fritidsbåtar gick på grund runt om i landet. En man föll över bord från en färja i Göteborgs södra skärgård, men kunde plockas upp av färjepersonalen.


Dålig navigering i kombination med tidvisa kulingvindar är några förklaringar till varför så många båtar gick på grund, säger man på Sjöräddningen i Göteborg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu var det ju inte båtförarnas fel utan det var den tidvisa kulingen. Precis som det brukar vara blixthalka som får många bilar att åka av vägen.

Man kanske skulle kunna sanda och salta till havs också, det funkar ju bra för bilsisterna.

 

 

Till den lycklige mannen som kunde plockas upp efter han fallit i från en färja ber vi härmed om förslag till bra lösning.

 

Körkort för rullator?

 

mvh Roland10.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man man skylla på kuling eller blixthalka när det egentligen beror på bristande kompetens. Var det inte något om dålig navigering också?

 

 

 

Ett kapitel i den bok vi använde vid förarbevisutbildningen handlade om väder och vind och hur man gör en riskanalys innan man ger sig ut till sjöss. Läraren vi hade på kursen var en erfaren bogserbåtsskeppare som tillbringat hela sitt yrkesverksamma liv till sjöss. Vi fick många bra tips under den kvällen.

 

Kulingvindar kommer väldigt sällan utan förvarning, visst var det utfärdat kulingvarning igår i stora delar av den svenska skärgården? Grunden ligger väl på samma ställe även vid kulingvindar?

 

 

 

När det råder blixthalka använder man vinterdäck eller stannar hemma. Fattar Svensson det? Nej, det behövdes en lag för att få på vinterdäcken. Alla vet väl att bilbältet kan rädda liv. Det krävdes en lag för att få oss att använda det. Snart kommer det väl en lag om obligatorisk flytväst på sjön. Jag känner inte någon som kan simma medvetslös

 

 

Det man läst om det blivande körkortet kommer inte det att förbättrra situationen på kort sikt p.g.a de generösa övergångsreglerna. Förhoppningsvis får det nytillkommna båtägare att ha en bättre baskunskap innan de ger sig ut på sjön t.ex hur långa ankarlinor man behöver. Har sett exempel på 5 -10 meters linor när djupet kan vara över 20 meter. Många grundstötningar beror på motorhaveri och bristfälliga ankare.

 

 

 

Roland skrev

Nu är jag en sådan där person som tror på mina medmänniskor och förväntar mig att man tar sitt ansvar utan mass tvång.

Och visst borde vi ha ett sådant sammhälle, där vi kan lita på varandra, där vi inte måste låsa in oss, skaffa massa lås och larm, införa massa tvång om nya körkort osv.

Ett samhäller där vi bryr oss.

 

 

Jag skulle också vilja ha ett sånt samhälle. Efter två bilstölder från min trygga villatomt i ett mindre norrländskt samhälle har jag tappat tron.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av FinnSpeed | 02 september 2007 | 16:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite till som hänt unde helgen:

 

En ensamseglare körde rakt in i berget vid ön Åstol söder om Tjörn på lördagseftermiddagen.

 

Öbor och förbipasserande seglare hjälpte den nödställde mannen.

 

Mannen seglade in bland Åstols klippor och enligt Sjöräddningscentralen verkade han påtagligt berusad.

 

Källa: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=139&a=366402

 

där spriten går in går vettet ut smiley-yell.gif\

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


FinnSpeed skrev:

 

Man man skylla på kuling eller blixthalka när det egentligen beror på bristande kompetens. Var det inte något om dålig navigering också?

...


Kulingvindar kommer väldigt sällan utan förvarning, visst var det utfärdat kulingvarning igår i stora delar av den svenska skärgården? Grunden ligger väl på samma ställe även vid kulingvindar ?


Klockrent, håller med 100% 21.gif\

visar väl på i vart fall bristande omdöme ( en del av kompetensen) smiley-surprised.gif\


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt inlägg ovan om lag för dubbdäck.

 

Behövs inte någon idiotiskt formulerad lag.

Att sätta ett datum och sedan lite extra tillägg är skit.

 

Det inser alla som vet att Sverige är ett land som har stora skillnader i klimat mellan norr och söder. Fråga vilken skåning eller norrlänning som helst så fattar de, men knappast tröga politiker som sitter fast i Stockholm

 

 

Nå lite lösningar och inte bara massa klagomål från mig.

 

 

Lagen om dubbdäck går att ersätta med vårdslöshet i trafik.

Alltså ger man sig ut med sommardäck eller dåliga vinterdäck när det kommit 10cm nysnö så är man vårdslös och borde gett sjutton i bilen och tagit bussen.

 

Motsvarande om man ger sig ut på sjön när det blåser kuling och inte har en mycket stark orsak samt både lämplig båt och rätt kompetens. Då borde man kunna straffas för vårdslöshet på sjön.

(stark orsak kan vara att man tillhör sjöräddningen osv, absolut inte att för kul ta sin ribb och testa gränserna)

 

 

 

Utan krav på körkort.

 

Så himla enkelt.

 

Finns massor med motsvarande lösningar som går att lösa med tekniken vårdslöshet. Fundera gärna själv, det är enkelt så varför krångla till det.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju glädja Er med att det är under utredning med lag på flytväst, kommer inte ihåg bara om det gällde barn och vuxna eller enbart barn.

 

Själv är jag positiv till körkortet på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...