Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Nästa sommar kan det krävas båtkörkort

Rekommendera Poster

Gäst Kalman


Hej Ringhede m fl
Du har så rätt så.
Ett litet sidospår bara ang MC körkort. Jo jag körde Mc när jag var ung. Provade för några år sedan en hoj på en parkering. Vände direkt och lämnade ifrån mig cykeln. Jag kör inte ut på på gatan med den där sade jag. Självbevarelsedrift eller klokhet och insåg att jag inte klarar det?
De som kör ut utan kunskap som killen som var i USA (Groenling)har i alla fall haft en viss insikt i det hela och tog det lugnt, med eller utan kort.
Kortet kommer inte att hindra att några andra utan kort skulle köra.

Sedan skäms jag inte alls utan berättar här för alla som en ren upplysning och inlägg i debatten. Trots mina närmare 50 aktiva år på sjön och med segelbåt och erfarenhet och dessutom yrkesskepparexamen, så nog fan gick jag på härom kvällen utanför Ringsöns udde i Mälaren.
Jag har passerat stället 100 ggr, nåja men säg 50, det är nog sannt, och aldrig gått på. Men min nuvarande sticker 40 cm djupare och det har jag glömt. Den enda skadan förutom en liten repa i slitskicktet under kölen blev en repa i själen .Men det kunde ha gått illa. Visst.
Saken är att ingen kurs i världen hade hindrat att detta uppstod!Inte hjälpte all min erfarenhet och kunskap heller. Ren j...a glömska att inte komma ihåg de 40 centimetrarna och gå på samma ställe. (Det var nästan en sport att dra över ett grund som jag visste exakt hur de låg och skrämde andra seglare och folk) Så kan det gå.
NER med körkortetsmiley-yell.gif\ 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jo det ligger nog en del i att vissa inte har den kompetens som de borde ha.

Nu är jag en sådan där person som tror på mina medmänniskor och förväntar mig att man tar sitt ansvar utan mass tvång.

Och visst borde vi ha ett sådant sammhälle, där vi kan lita på varandra, där vi inte måste låsa in oss, skaffa massa lås och larm, införa massa tvång om nya körkort osv.

 

Ett samhäller där vi bryr oss.

 

Och visst finns det sådant kvar här i Sverige.

 

För ett tag sedan skulle jag köpa byggmaterial hos en firma på västkusten. Frågade vänligt var man kunde hyra en kärra för att transportera det jag skulle köpa.

Fick då svaret:

-Ja men ta en av våra kärror, det är väll självklart, hur skulle du annars få hem grejjorna. De hade aldrig sett mig förut, krävde inte att jag skulle skriva på massa papper mm.

Lånade kärran och körde hem min saker och ställde tillbaka kärran där den skulle var. Handlar det jag behöver där, helt naturligt.

 

 

Varför kan vi inte ha det så?

Lita på varandra.

Ta hänsyn till varandra.

Utan storebror som förbjuder oss, utan storebror som inför körkort.

Där du och jag tar ansvar själva för att skaffa rätt kunskap så att vi säkert kan mötas ute på sjön.

 

Kunskap vi skaffar via kurser, goda vänner, böcker, internet och egen övning på lugna vatten.

 

Kan vi inte ha ett samhälle där vi litar på varandra, vad är det då värt?

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roland, så skulle det vara. Men verkligheten är tyvärr inte så-det är bara att akzeptera. Alla reglar skaffas bara för att ett fåtal människor har just inte den syn som du och jag och de flesta andra har på saker och ting. Jag beklagar detta, men i min kortaa båtkarrier har jag sett tillräklig för att tycka att ett slags körkort skulle göra livet säkrare.

Teori och praktik- oftast inte detsamma sak

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite väl sen att diskutera frågan? De flesta båtklubbar hade en omröstning om detta för något år sedan och gav sina riksorganisationer mandat att föra deras talan.

 

Majoriteten av de båtägare, i de ca 890 båtklubbar som är anslutna till  Svenska Båtunionen (SBU), som deltog i omröstningarna var för ett ”båtkörkort” och  har gett SBU mandat att driva frågan och yttra sig som remissinstans i utredningen. Tyvärr antar jag att det var många tomma stolar vid dessa omröstningar.

 

Ställde en del frågor till SBU som är min röst i utredningsarbetet. Av svaren att döma blir det inget riktigt körkort som går att återkalla, mest troligt ett förarbevis liknade förarbevisen för snöskoter och EU-moppe som aldrig går att återkalla.

Eftersom det finns en riksdagsmajoritet för någon form av förarbevis/båtkörkort och dessutom en av de större riksorganisationerna för oss båtägare är för ett införande av obligatoriskt förarbevis/körkort så kommer det vare sig vi vill det eller inte.

Hur många här är medlem i någon båtklubb ansluten till SBU, Kryssarklubben (SXK) eller Svenska Seglarförbundet (SSF)?

Har din klubb haft någon omröstning i frågan?

Deltog du?

Mailet jag med frågor jag skickade till SBU.

Hej!

 

Jag besvarar dina frågor (så gott jag kan) i tur och ordning som du ställt dem.

 

 

- Stämmer det att det var Svenska Båtunionen som tog initiativ till utredningen som Lars Högdahl bedriver just nu 

    - Nej, det var den förra regeringen som initierade utredningen och utsåg Lars Högdahl till utredare. Däremot såg vi, innan utredningen började, att opinionen för krav på någon form av kompetensbevis för att föra båt växte. Diskussionen bland riksdagspartierna fanns redan och det var, i princip, bara moderaterna som inte ville ha något sådant. I det läget tog vi kontakt med näringsdepartementet (som sjöfarten lyder under) och sa ungefär om ett obligatoriskt kompetensbevis skall införas vill vi aktivt delta i detta så att det blir bra.

 

 - Vad är Svenska Båtunionens åsikt i frågan, vilka båtar kräver körkort? 

    - När det gäller det grundläggande förarbeviset är vi överens med utredaren om att det skall gälla båtar med längd större än 7 m och/eller toppfart över 10 knop. Utredningen föreslår även ett högfartsförarbevis vilket vi också tror är bra men vi har inte tagit ställning för vilken fartnivå som skall gälla. Lars Högdahl har deltagit vid ett av SBU:s större möten där detta diskuterades och vi hoppas att han lyssnade noga (arbetsgrupperna kom vid detta tillfälle inte fram till någon gemensam ståndpunkt gällande hastighet).

 

 - Ska det vara ett kort liknande det som krävs för t.ex snöskoter eller EU-moppe? Alltså ett förarbevis som inte går att återkalla eller liknade det som gäller för bl.a bil som går att återkalla vid grövre förseelser 

    - Vi anser att det, om det skall ha någon effekt, skall gå att återkalla förarbeviset om man döms för brott enligt sjölagen. Enligt de besked som utredaren fått från juridiska experter är detta dock väldigt knepigt, juridiskt sett.... Det är därför de förarbevis du nämner fungerar som de gör.

 

 - Har Svenska Båtunionen fått yttra sig i utredningen, och i så fall har de olika medlemsklubbarna haft något inflytande 

    - Vi har yttrat oss på så sätt att Lars Högdahl inbjöds och deltog vid ett av våra Unionsråd (Riksträffar där representanter för de regionala Båtförbunden deltar) där den här frågan var huvudämne. SBU:s styrelse har också träffat Lars Högdahl för diskussion. SBU är även representerade i Nämnden för båtlivsutbildning (NFB) vilken har hand om nuvarande intygssystem för fritidsbåtar (Förarintyg, Kustskepparintyg m fl) och NFB:s styrelse har träffat Lars Högdahl flera gånger.

    - Förslaget är ännu inte färdigformulerat. När det är det kommer det att gå ut på remiss och då är vi även remissinstans.

    - När det gäller klubbarnas inflytande ligger detta på regional nivå. Vi hoppas (och tror!) att Båtförbunden tagit upp diskussionen med sina medlemsklubbar och att det är resultatet från dessa diskussioner som förbundsrepresentanterna sedan framför vid våra riksmöten. Båtförbund har även motionerat i frågan till Båtriksdagen vilket tyder på att frågan diskuterats en del inom Båtförbunden. Det är Båtriksdagen som fattat beslut om att SBU skall driva frågan.

 

 - Vad är Svenska Båtunionens åsikt om ett båtregister, statligt eller annat? 

    - Vi anser att det inte behövs något obligatoriskt register. Gärna ett frivilligt, som det som tidigare fanns i Stöldskyddsföreningens regi.

 

 - Vad tycker Svenska Båtunionen om de förslag om utökade rättigheter för kustbevakningen, t.ex promillekontroll 

    - Vi anser att polis och kustbevakning skall få kontrollera nykterhet på sjön vid misstanke om brott.

 

 - Vad tycker Svenska Båtunionen om de förslag om nya promillegränser på sjön som diskuterats? 

    - SBU har faktiskt inte tagit ställning enskilt i den frågan. Däremot finns vi med i Sjösportens Samarbetsdelegation (SSD) tillsammans med Svenska Kryssarklubben (SXK) och Svenska Seglarförbundet (SSF). SSD anser att nuvarande lagstiftning räcker, dvs man får inte föra fartyg under alkohol- eller annan drogpåverkan. 

 

Vänliga hälsningar

 

Patrik Lindqvist

 

******************************************

Svenska Båtunionens Kansli

af Pontins väg 6

115 21 Stockholm

Tfn direkt 08 545 859 64

Fax 08 545 859 69

Internet www.batunionen.com

E-post patrik@batunionen.com

 

 

 

 

Senast ändrad av FinnSpeed | 18 augusti 2007 | 14:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka att körkort kan vara bra, om det görs på rätt sätt. Forna Jugoslavien hade körkort för att få köra en eka -89, och körkortet skulle finnas i båten med personen som hade det.

 

Att tvinga vissa att ta förarbevis eller dyl, med ett praktiskt prov kan jag köpa. Tycker bara att priset är satt väl högt och frågan är också vad men får för pengarna. Personligen kommer jag slippa uppkörning men har både skepparen och praktiskt båtkompetens mm infört.

 

Något kan dock behövas, man kan ju i nuläget köpa sig en 40 fotare och dra ut på havet utan att veta vad de röda och gröna prickarna menas med. Som en sade som behövde hjälp av min kopis dessa slalompinnar. Körkort kan då behövas. Frågan är var skall man dra gränsen och hur skall man göra med dem som inget körkort har. Vem skall kolla.

Polisen? Närmsta båt Stockholm, 220nm bort. Skall jag bli orolig???

 

Register som Danmark har kan vara fördel när man vill köpa ny båt, då kan man gå till fartygsregistret och kolla om det finns skulder på den båten man är intresserad av. Samt låna på den som säkerhet likadant som ett hus.

 

Men allt skall inte bara kosta, man måste få något för det med.

 

/David 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du ska ha skepparn haha.. Då vet du att 40 fot är längre än 12 meter, och för att få köra båt med längd över 12m och 4m bredd behövs minst kustskepparn.. Så ditt ressonemang köper jag inte alls därimot kan man utanvidare köpa sig en 35 fotare och dra iväg utan utbildning.. Men hur många känner du som har en båt i 40 fots klassen och saknar sjövana eller någon liten form av nautisk kompetens.

 

Jag känner iaf ingen därimot många som har liknade båtar som jag alltså runt 20 fot och dom har inte gått på grund en vad jag kan minnas..

 

Förare av båtar/fartyg runt 30 fot brukar faktiskt ha någon form av Nautiskutbildning eller sunt förnuft jepp ja vet finns rötägg där med men inte fler än vad d finns Idiotiska sneseglare eller annat bös som tror dom äger havet.. Kort sagt förare av större motor och segelbåtar har redan utbildning (I dom flesta fall).. I dessa kategorirer rör d sig oftast om båtar värda miljoner och som är bra dyra att försäkra.. Man kan då lungt säga att dom få olyckor som inträffar i skärgården där jag finns inte handlar om större båtar precis, utan d e små ekor snipor etc som fått motorstopp eller en och annan som tog en öl som blev många fler och satte sig i båten och brände rätt in i bryggan.. Alltså något som inte körkortet hade räddat därför e jag negativ till detta förslag och hoppas att d förblir ett förslag och inte blir något av..

 

För så mycket vet jag att påtvingad kunskap är aldrig bra, dom som vill lära sig dom har redan eller kommer förmodligen att inom en snar framtid ta förarbevis etc.. Men dom som inte vill lära sig utan bara vill ha körkortet kommer att betala och kvitera ut ett kort. Därav kommer inte detta att hjälpa ett piss.. Rötäggen kommer fortfarande att finnas där med eller utan körkort d kommer vi inte ifrån..

 

Detta är bara en jävla snik och snål lösning för att slippa anställa fler sjöpoliser. Så alltså fritt fram för bus och ni övriga som hejar på förslaget kommer inte märka av några förändringar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Rexco, båten måste mycket riktigt vara större än 12x4 meter, dvs är den t ex 14 meter lång och 3,9 meter bred är det lungt att framföra den utan nautisk kompetens idag. Sådant får du lära dig då du måste skaffa körkort...

9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar också Rexcos nerklankande när han inte vet vad som gäller själv, kasta sten i glashus.... och ja ett körkort kanske vore på sin plats..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till någon på vår brygga som saknar növändig kompetens för att hantera sin båt. Känner överhuvudtaget inte till någon som ger sig ut på havet utan nödvändig kompetens. Visst finns det idioter och för dessa finns ändå ingen bot.

 

 

Och det som här stundtals diskuterats om ett halvdant förarbevis.

Alltså inget riktigt körkort utan bara ett förarbevis.

Samt att kunna få det på gamla teoretiska kunskaper utan att bevisa att man kan hantera en båt.

Har en chef som tagit förarbevis för ca 10 år sedan. Aldrig hanterat en båt. Ska man då förse dessa med ett körkort???

 

Och detta ska vi få betala massa pengar för. En falsk trygghet.

Börjar likna ett luftslott. Kjejsaren nya kläder mm.

 

Jämfört med

 

Mycket skrik för lite ull sa kärringen som klippte grisen

 

 

Ge upp eländet och börja lita på folk.

Precis som på jobbet, delegera ansvar och befogenheter så det fungerar bättre.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att någon form av intyg behövs! Det är inte så dyrt, ca 3000 tog jag skeppar examen för. Nyttig lärdom !! Man måste ju ha körkort på vägen varför inte på sjön??!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok läs första raderna i mitt tidigare inlägg skrev klart o tyderligt över 12m längd och 4 m bredd.. Men läskunnighet är laa o begära för mycket.. Sten i glashus ja d var inte jag som började ett tipps JIMMY läs inläggen fullt ut innan du Skriver ner massa rappakallja som inte hör till saken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roland skrev

 

Ge upp eländet och börja lita på folk.

 

vem ska stoppa det när våra egna representanter är för ett körkort i linje med utredningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har man den inställningen att inget går att göra så får vi finna oss i allt.

 

Försäkringsbolagen ger större rabatter för utökade stöldskydd än kompetens i att hantera sin båt (säger en del om vad som är problemet)

 

Det går inte lite på folk, då bygger vi ett samhälle på detta.

 

Mer lås, mer larm.

Lita inte på att folk på egen hand tar hand om att skaffa sig nödvändig kompetens.

 

Ett kontrollerat, övervaktat samhälle.

 

Jag vet att vi är på väg mer åt det hållet.

Övervakningskameror. hemmalarm med kameror. kameror på dass. kameror längs vägarna för att se till att du inte kör för fort.

 

Förslag på övervakning vem du ringer till i din mobil.

Tallibaner skriker folk.

Kan man skrämma folk så går de med på vad som hellst

 

Dramatisk ökning av olyckor på sjön, hjälp, gör något.

Är det så?

Klarar vi inte längre av det själva?

 

Snart har vi gps i båtarna så kan vi ständigt övervakas, ständigt kontrolleras så vi inte råkar köra 6 knop i 5 knops områden.

 

Läste att kamerorna i Stockholm läser av nummerskyltarna på bilarna för vägtullarna. Då stjäl man någon annans skyltar och sätter på sin bil så får den betala kalaset. Och det måste den bestulne göra annar åkar han dit!!!

 

Ja du är det dit vi vill så kör på bara.

 

 

Att ständigt tagga upp allt skapar ett komplext samhälle.

Ett sammhälle där det kommer krävas med poliser för att kunna kontrollera dig så att du verkligen inte kör båt utan körkort.

 

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte ha det samhälle du beskriver, det jag säger är att de flesta båtklubbar hade en omröstning om ett ev. båtkörkort för något år sedan. Majoriteten av båtägarna röstade för ett körkort och gav bl.a SBU mandat att driva frågan. SBU (890 båtklubbar) kommer att vara en remissinstans när förslaget går ut på remiss.

 

När båtklubbarna hade omröstningen hade vi en chans att säga vad vi tycker om förslaget.

 

Är du medlem i en båtklubb?

Deltog du i omröstningen?

 

Vad tror du man kan göra nu när majoriteten av båtägare vill ha ett bårkörkort och det dessutom finns en parlamentarisk majoritet för det.

 

Det man fortfarande kan göra är att via sin båtklubb eller riksdagspolitiker se till att det blir så bra som möjligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart röstar Svenskar för körkort. Varför, jo det är busenkelt.

 

A. Svenskar är ju bäst i världen på allt.

B. Dessutom är ju varje Svensk som röstar den bästa på att köra båt av alla i Sverige, ingen annan är lika bra.

C. Eftersom alla andra därmed inte är lika bra som en själv så behöver alla andra ta båtkörkort.

 

Jag har aldrig träffat någon som tycker att han/hon själv behöver ta kort, bara att andra behöver ta........och Svenskar är ju bäst i världen på att bestämma vad andra än en själv ska/måste/bör göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blixtsnabbt skulle man ju börja tjuvstarta en båtkörskolasmiley-wink.gif\
För något av de ca 600 000 000 kr som apparaten kostar kommer väl båtkörskolan tillgodo? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

citat

Vad tror du man kan göra nu när majoriteten av båtägare vill ha ett bårkörkort och det dessutom finns en parlamentarisk majoritet för det.

 

Ja är det så som FinnSpeed skriver att majoriteten av alla båtägare vill ha körkort (eller är det maojoriteten av de som i båtklubbar var med och röstade vilket är en helt annan sak)

 

 

Då får vi väll hoppas att våra demokratiskt valda verkligen inför ett körkort. Alltså ett körkort och inte ett teoriprov, speciellt inte något man gjorde på en kurs för 20 år sedan.

 

Ska det vara ett körkort så är det helt andra saker det handlar om.

 

 

Och skrik inte på folkomröstning för de är endast rådgivande precis som rösterna från båtklubbarna.

Folkomröstingar ger jag inte heller så mycket för då man har svårt att sätta sig in i hela problematiken.

 

Folkomröstning på 50-talet om högertrafik. Ja hade vi gått på folket där så hade vi fortsatt köra på vänster sida.

 

 Och det är en stor skillnad på teori och praktik. Alltså skillnaden som alla som tagit bilkörkort inser. Skillnaden att läsa om fickparkering i en bok och sedan tillämpa det i verkligheten osv.

 

FinnSpeed, hoppas du kan börja lita på dina båtgrannar, att de faktiskt kan köra båt. Utan papper på det.

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede skrev:

Har en chef som tagit förarbevis för ca 10 år sedan. Aldrig hanterat en båt. Ska man då förse dessa med ett körkort???

Han saknar ju uppenbarligen dokumenterad erfarenhet av att framföra en båt så... nä - han kommer inte att bara kunna kvittera ut ett körkort. Men självklart har han rätt att ta ett körkort som alla andra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhmmm... en mycket intressant fråga... hur skall det göras med dem, som sagt...?

 

Oavsett detta så är jag för en form av förarbevis på sjön för att få bort de dårar på sjön som enbart tänker på sin egen framfart, och skiter fullständigt att de kör nära andra båtar, och drar upp en massa svall som kan ställa till det nåt så ini helvete för barnfamiljer, osäkra båtförare, nybörjare m fl...

 

Jag tog min kustskeppare -86 så den gäller... ja, jag har förnyat mina kunskaper c:a vart 3:e år... så jag har en hyggligt stor hum mom vad som gäller på sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tyvärr men dessa dårar kommer du att få leva med ifortsättningen oxå med eller utan körkort så kan man ju inte hindra en viss grupp av människor (Idioter) att ta ett körkort.. För du tror väll inte att d kommande provet blir svårt?? Om man ser till förarbeviset och kustskepparen så har jag faktiskt inte hört någon än så länge som blivigt kuggad alla som var med och betalade samt deltog (iaf när jag gick kurserna) fick ut sina skepparbevis..

 

D framtida körkortet kommer med allsäkerhet att bestå av ett prov med några enstaka lätta frågor likt d körkort man idag behöver för att få köra EU moppe.. Alltså några teorilektioner ett litet prov med krysfrågor och så var körkortet i Hamn.. Alla kommer gissningsvis att klara sig oavsett om dom aldrig har sett en båt mer än på bild förut eller kört båt sedan Dinosuriernas tider...

 

Och hur vet du att dom som drar svall kör för nära båtar etc saknar nautisk utbildning??? Svar  d vet du inte, man kan vara marinbiolog, samt fullt utbiuldad skeppare och ändå köra som ett svin.. D finns ju trots allt besserwissrar som tycker att d här med fritidsbåtar e laa inget kör ju stora oljetankers till vardags och sedan går i tron att störst går först även i fritidsbåtarnas värld, samt att d går att ta ett par 3 öl till och sedan fortsätta bränna på utav bara faan.. Jag vet dom är lätträknade men mer störande än en nybörjare i en liten stypulpet som råkar göra en liten miss och kanske köra lite förnära...

 

Om man ska se till antalet skeppare med större båtar på min brygga så har dom allra flesta Rättså hög utbildning Många med sjöbefäl maskin klass 6 osv samt några som saknar sjö utbildning.. Och tro d eller ej d e just dom med lägst utbildning som visar mest hänsyn och omtanke etc iaf d jag sett.. Så visst tusan kan man vara en bra skeppare även utan utbildning..

D e faktiskt inte så svårt körde båt själv i många år innan jag satte mig på skolbänken och har flera kompisar som saknar Nautisk utbildning och dom klarar sig lika bra för d.. Och att ett högt antal båtklubbar runt om i landet röstat ja till detta tycker jag borde ses som starkt missvisande för d e allt bra många båtägare som inte är anslutna till någon klubb (jag själv tillexempel..

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med min Morfar ang biltrafik och hur detta ändrades under åren.

När han var liten och de var ute och åkte så hälsade bilister på varandra. Samt att man visade hänsyn och hjälpte alltid till om det var något som hade hänt. Typ bensinstopp,punktering osv...

Sedan inträffade något. Det blev fler bilister,farten ökade, man slutade hälsa på varandra i trafiken, Samt om man fick punktering eller bensinstopp så åker de flesta bara förbi.

Om vi kopplar i hop detta med hur båttrafiken var för några tiotals år sedan och hur den är idag så finns det vissa likheter.(förutom punktering då)

Trots att det krävs körkort för fordonstrafik så är det inte bättre på vägen.

Jag vet ej om lösningen är körkort på sjön. Själv så har jag varit med min morfar och Pappa på sjön i många år, samt började köra båt i ung ålder och gissa om man fick en utskällning om man kört för fort förbi en båt och dragit upp för mycket svall. Eller om man inte uppmärksammat fågelmamman med sina ungar i vattnet. Ja körkort eller inte det är ju frågan??????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det frågan om?. Visst en del kanske borde ha körkort för båt, men de som redan inte är lämpliga till sjöss blir inte heller det med ett körkort. Men därimot så kommer vi att straffas vi som har kört båt sedan barnsben, så nu ska jag betala dyra pengar för att få göra något man gjort sedan 7 årsåldern, och utan att få något för det.

 

 

Fritidsbåtägare och yrkessjöman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv varit på sjön. Jag var på sjömätningsfartyg där vi gjorde sjökort för både fritidsbåtar samt militär och yrkestrafik. Har läst en massa sjökunskap och navigering. Det var meningen att vi skulle få ut en förhörsförättare och skriva upp för både förarintyg(skärgårdsskeppare) och även kustskeppare.Tyvärr blev denna sjuk så detta ställdes in. Synd annars hade man ju bara behövt lämna in intygen för att få lappen.

Min sambo har börjat läsa på distans via Internet och fått hem en del böcker så tanken är att vi ska skriva upp när hon anser sig klara av detta.

Jag tror heller inte att körkort kommer att lösa alla problem för det har det inte gjort i biltrafiken heller. Däremot de som aldrig varit på sjön förut kan köpa en båt utan några som helst förkunskaper och bara åka iväg.

Visst det är ju första gången någon gång för alla. Men många båtförare har kanske haft det som jag och varit med sina föräldrar på sjön och växt upp med detta. Då har man ju fått med sig förkunskaper. Som ni ser så är jag lite kluven till detta med båtkörkort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs lite ordning på sakerna.

 

Förslag till definition gällande för båtar.

 

Förarbevis, bevis på att man har teoretisk kompetens och har kunskaper om hur en båt ska framföras. (utan att avlagt prov på att man kan köra båt)

 

Körkort, bevis på att man har teoretisk kompetens och kan köra båt

(liknande som för MC, bil, lastbil, buss - körkort)

 

 

Alltså kan man aldrig skaffa sig Körkort för båt via en kurs på Internet eller en i stort sett helt teoretisk kvällskurs.

Krävs uppkörning med båt-körkort.

 

 

Eller vad tycker ni?

Körkort kan man bara kalla det om man har bevisat att man kan köra.

Och tramsförslaget med att kvittera ut ett körkort om man har gått en kvällskurs och har några som kan skriva på att man kan köra båt.

 

Kommer då säkert då finnas massa sidor på Internet där man kan köpa ett bevis från en god vänn eller vilken brygg granne kan neka att skriva på då man vill hålla sig väl med alla, trams.

 

Inför ett körkort och då med olika klasser för olika båtmodeller.

Och kalla inte ett teoretiskt bevis för ett Körkort

 

Ett körkort som kan återkallas om man kör för fort, kör båt med någon form av droger, om man struntat i att betala båtskatt, om man har överlast i båten, om man skräpar ned, om man släpper ut toalettavfall osv

Och mycket strängt straff om man kör bår utan körkort.

 

Ett körkort som blir ett obligatoriskt krav för alla som färdas på Svenskt vatten oavsett nationallitet. (Vem kan köra bil i Norge eller Danmark utan körkort?)

 

Varför införa något annat när problemen ska lösas???

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått saker och ting rätt så kommer regler att bli ganska generösa vid övergång till ett sk båtkörkort. Dvs om man har ett intyg på en sk nautisk kompetens som förarintyg(skärgårdskeppare eller kustskeppare kan man visa upp detta och då få sitt båtkörkort. Har jag missförstått detta? Är det någon som vet hur det kommer att bli?

Det står i tråden att förare med gammal dokumenterad erfarenhet kan få körkort utan att genomgå prov. För att få dokumenterad erfarenhet måste man väl ha skrivit upp hos en NFB skrivningsförättare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har uppfattat det helt rätt när du säger att vissa kan få körkortet utan att genomgå något prov. Eller rättare sagt: Vad man ska helt klart för sig att det inte finns någon som vet om det ens blir något körkort eller ej! Detta är ju ännu enbart ett förslag! Ännu mindre vet någon hur reglerna kommer att se ut om det nu blir ett körkort. Allting är enbart spekulationer än så länge och ingenting annat än just spekulationer. Detta eftersom ingen vet någonting om det förslag som är lagd. Endast en väldigt liten del av hela förslaget har hittills avslöjats för allmänheten och dessutom så ska förlaget sedan klubbas. Det betyder att det finns risk/möjlighet att det kommer att både läggas till och dras ifrån saker och ting i förlagets olika punkter. Ett förslag är en sak....hur det sedan blir i verkligheten är en helt annan sak och som inte ens förslagsskaparen vet någonting om hur det kommer att bli.

 

Summa summarum: Allt är bara spekulationer än så länge och ingen vet någonting om hur detta förslag om körkort i slutänden kommer att se ut. Och vem vet...kanske det inte ens blir någon båtkörkort alls? Oavsett hur det nu än blir med den saken så behöver förmodligen inte du och många andra vara oroliga för att behöva köra upp eller att det kommer att kosta någon förmögenhet. Antagligen inte. Men vi vet inte.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det blir toppen med körkort på sjön, vi har vårt på det torra då vi redan har fixat utsjöskepparn och kanalintyget. Tycker även att det borde finnas ett båtregister, lättare för försäkringsbolagen vid stölder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt FinnSpeed så har det varit en omröstning på landets båtklubbar och då var det en majoritet som var för båt körkort.

 

Alltså måste det vara solklart hur det ska bli.

Inte kan man vara så dum så man röstar för eller emot något som man inte vet vad det ska bli av???

 

Om det nu, enligt många här på forumet, är ett problem på sjön som kräver ett riktigt körkort så får vi verkligen hoppas att det blir ett riktigt körkort och att alla som ska köra båt måste genomgå teoriprov och en riktig uppkörning.

 

Alltså kan det omöjligen räcka med att de för 20 år sedan genomgått en teoretisk kurs. Glöm det.

 

Och för oss med fartvidunder som gör över 25 knop så borde det vara i nivå med att köra flygplan. Alltså krävas ett visst antal timmar varje år för att få behålla certifikatet och sedan regelbundna läkarkontroller. 

 

Ett körkort för bil brukar kosta ca 10-15.000 kr så det ska bli intressant att se hur många som har råd med ett riktigt båt-körkort.

 

 

Och när jag sedan med mitt certifikat för min höghastighetsbåt drar fram i 30 knop vill jag vara garanterad att inga andra farkoster kommer i min väg med förare som sluppit genomgå samma nålsöga.

 

 

Norge är på gång med ett Båtförarkort vilket uppskattas till att kosta 5000kr. De som är födda före 1950 ska troligen slippa vilket känns riktigt tryggt.

 

 

 

/Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kräva X-antal timmar per år på sjön krävs inte ens på dom lägsta yrkesbehörigheterna så varför kräva det av fritidsbåtsägare?

Däremot krävs en läkarundersökning vart 5:e år av alla som har yrkesbehörighet men det är ändå overkill att kräva samma av fritidsbåtsägare tycker jag!

 

Vi kan spekulera hur mycket som helst men nu i höst presenteras förslaget på hur körkortet/korten kommer att bli. Införandet sker tidigast hösten 2008 och att det sker är det ingen tvekan om då en majoritet i riksdagen vill införa ett båtkörkort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Högfarts kort 25 knop,Så det är alltså bara och ta det och sen köpa en båt som gör 100 knop..Väldigt genomtänkt förslag av våra Inkompetenta politiker.

 

 

När vi har båtkörkort och Registrering som ochkså kommer gott folk.

 

 då har vi Båtskatten som ett brev på posten.

 

 båt olyckorna som varit så har det varit alkohol i bilden.

 

 Är det inte bättre och skicka fyllona till Anonyma Alkolister i stället.

 

 Ps ett förslag till båt skatt 1000/meter och år Det blir bra tillskott till stadkassa Högdahl. 

 

 

 

Senast ändrad av knoptoken | 27 augusti 2007 | 18:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...