Jump to content
Thursday 19 September 2019
Sign in to follow this  
nikitalord

Nästa sommar kan det krävas båtkörkort

Recommended Posts

Vana båtförare med dokumenterad erfarenhet är det samma som att min far, 80 år faktiskt får köra MC och lastbil

 

fast på bilkörkorsidan skärptes det till för något år sedan ville man behålla lastbilskortet mm så krävdes extra undersökning med läkarutlåtande, vet inte vid vilken åldersgräns men jag 40 plus fick undersökas för att få behålla kortet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Anders75

Här lyser jantelagstänket igenom i en hel del inlägg...

 

Är man ung (under 35), har en snabbgående motorbåt (över 10 knop) och dessutom en hög månadslön (högre än vad man har själv). Ja, då är det per automatik en sjöbuse som absolut inte har i skärgården att göra. Precis så tycks en del resonera här inne.

 

Har man däremot sparat och gnetat hela sitt liv så att man på ålderns höst haft råd att köpa sin första begagnade segelbåt så ska man ju naturligtvis få undantag från båtkörkortet....

 

Om man då gör en jämförelse med dem som fick sitt MC-körkort automatiskt när de tog bilkörkort (före 1975??) så kan man konstatera att det är just den gruppen som står för flest motorcykelolyckor med dödlig utgång. Äldre gubbar som vill bli knutte på gamla dagar och det är inte svårt att föreställa sig att dessa män tror att de är så förståndiga, omdömesgilla etc och förfasar sig över ungdomar som far fram i höga hastigheter. Vad de tycks glömma bort är att uppmärksamhet, reaktionsförmåga, prestationsförmåga börjar sättas ned redan efter 25-årsåldern...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Med körkortstvång blir det både för och nackdelar.

Jag tror inte att vi får bort dårarna på sjön för det.

 

En annan sak när ungarna blir lite större får dom övningsköra då?

Krävs det lämplighetsintyg och övningskörningsskylt?

Kanske en orange saftblandare, så att alla ser.2.gif\

 

 

 

Senast ändrad av BoatBruce | 08 augusti 2007 | 09:57

Share this post


Link to post
Share on other sites


Även folk med körkort för bil krockar ibland, trots körkort. Men det är väl inget argument varför vi ska avskaffa körkort för bil?

Dom som vid din brygga har skrapat sönder sina fina båtar trots dokumenterad kompetens skulle vara ännu sämre på sjön utan sin kompetens.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Finns det någon på detta forum som tycker att man inte ska ha körkort när man ska köra bil? eller MC osv. All relevant utbildning tillför en båtförare kunskaper och de flesta blir bättre båtförare med ökade kunskaper. Sedan finns det den minoritet som inget biter på, de finns både på land och på sjön och är väldigt svåra att komma åt.

 

Nästa steg är naturligtvis att införa allmän registrering av båtar på samma sätt som på bilar. Vi som deklarerar och inte köper våra båtar för svarta pengar har inget att förlora på en registrering. Det skulle underlätta både för sjöräddning, polis, kustbevakning och försäkringsbolagen att lätt kunna identifiera en båt. Jag anser att alla båtar över 7 meter och fart mer än 10 knop ska ha en ansvarsförsäkring på samma sätt som gäller för motorfordon. Den premien skulle inte vara många kronor och vi skulle slippa trassliga försäkringsfall som drabbar oss seriösa båtägare och förare som betalar dyra försäkringspremier.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Anders75

Det har ju införts krav på någon form av körkort för snöskoter, men inte sjutton har det minskat olyckorna med att folk kör igenom isarna osv. Det ser jag bara som totalt onödigt.

 

Någon allmän registrering av båtar vill jag absolut inte se. Det skulle bara öppna upp för ännu mera myndighetskoll med båtskatt osv. Skulle väl inte dröja länge innan kameror monterades upp och fotade varenda båt som åker förbi och sedan får båtägaren hem en faktura med miljöavgift som ska betalas senast 14 dagar efter passage. Sånt otyg är jag gärna utan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej olyckorna har nog inte minskat men de kanske har avstannat i förhållande till hur många/hur tillgänliga och hur snabba maskinerna är ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker det känns lite som inhägnat område att vara på sjön, dvs bil och mc körning är då befriat, men ute i det fria dvs trafiken där finns ju andra som inte är med på samma spelregler och då behövs körkort.

 

Risken med körkort är som tidigare tagit upp en större myndighetsutövning skatter avgifter besiktning mm.  Visst skapas arbestillfällen men det kommer att bli kostsamt och tungrott,  Minns ni stämpelskatten på diesel som togs bort och när det utreddes så vissade det sig att systemet kostat mer än det inbringade i skatt, sen bara några år senare så kom en ny uppvuxen proffspolitiker på den ljusa iden att motionera om att man i dieselfordon skulle kunna sätta en dosa som mätte körsträcka och beskattade den. Dumbommen hann faktikt göra ett par intervjuer innan någon fick honom att läsa på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nikitalord och Anders75!

 

Menar ni verkligen att utbildning och kunskap inte är bra när man ska ut på sjön????  Ni kan väl utveckla era resonomang om att det är ok att vara på sjön och framföra båtar utan kunskap.

 

Jag anser att alla som ska vara på sjön med större eller mindre båtar i låg som hög hastighet ska ha en relevant utbildning. Tycker ni inte det? Var står ni? Upp till bevis pojkar!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har man ett intresse så skaffar man sig den kunskap man behöver om man har ett normalt funtat omdömme, själv kommer jag när kurser kommer igång försöka hoppa på någon för att snappa upp lite mer men tvång tror jag inte hjälper.  Så mitt svar är nej till körkort, nej till registrering, nej till framtida besiktningar, skatter mm.

 

På väg lever du med nära dödenupplevlser hela tiden dvs man har oftast inte mer än 2 meter tillgodo till mötande idiot, på sjön har de flesta tillräckligt vett att hålla avståndet till mer än 2 meter.

 

Annars kan man ju alltid hälsa på dem för att se om de fortfarande är i sina sinnes fulla bruk, och om inte finns ju plats att vika hädan.

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=174158

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej allihop!

 

Som jag ser detta är det rena löjan och ett sätt för staten att tjäna mer pengar men undrar om herr utredare har tänkt på den ekonomiska aspekten i detta?

Om Svensson får för sig att köpa en båt för låt oss säga 1mille då innebär det ca 250000 kronor i moms... Mer på en båt än man troligen kommer få in på alla körkort..

 

Om man sen ser till att man exempelvis är sex personer i familjen innebär detta en investering på i runda slängar 20 - 30 tusen för att alla skall få köra båten, vilken Svenssonfamilj har råd med det?

 

Detta kommer att slå ut en hel bransch och inget vettigt kommer att komma ut av det.... Bara för man har en plastlapp i plånboken kommer ingen att lugna sig i alla fall...

Om man inte har fartbegränsning så gasar alla för fullt i alla fall..

Och olyckorna kommer inte att minska kolla på vägtrafiken....

 

Håller i och för sig med att vissa inte borde få framföra båt som dom kör men det kommer inte att bli bättre!

 

Lägg i stället energin på att tvinga dom som säljer plottrar, gps:er och ekolod att utbilda köparen på dess funktion! Och meddela att en gps alt plotter kan visa så mycket som 1km fel! det är på grund av dessa hjälpmedel vi fått en lavinartad ökning av olyckor såsom grundstötningar.

 

Har själv framfört båt i hela mitt liv på ett eller annat sätt men fick i tidig ålder lära mig att ha respekt för sjön / havet och andra som är där på, tack för det pappa!

Något som alla föräldrar kanske borde tänka på!

 

En som är trött på statens dumheter och alla rubbade utredningar, låt folk tänka själva i stället för att mata dom med idiotier så kan vi ta in pengarna på att sparka alla statens utredare och halva riksdagen!

 

Mvh

Feskarn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Känns lite som du överskattar dig själv här...

Man kan faktiskt vara seriös båtförare även utan förarbevis och kustskepparn....

 

Mvh

Feskarn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja inte fan lär det kosta 3000-5000 att få ut lappen om man har den kompetens som krävs.

 

Troligtvis lär väl klubbar och båtorganisationer bli inblandade för att samla in dokumenterad erferenhet.

Och alla klubbar jag varit med i kräver minst förarbevis för att man ska ligga i hamnen.

 

Jag tycker man kan läsa mellan raderna att de inblandade är väl medvetna hur det ser ut i verkligheten och att det faktiskt finns en massa människor med goda kunskaper som man inte vill krångla till det för.

 

Men det är klart, det är ju roligare att måla fan på väggen än att lungt konstatera att det löser sig nog.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja feskarn du har rätt.

 

Jag har kört båt motor såväl som segel, långsamt till väldigt fort utan att ha någon som helst utblidning. Är väl som du uppvuxen nära vattnet, har fiskat mer eller mindre yrkesmässigt i unga år. Jag vet att formell utbildning på intet sätt är någon garanti att man kör säkert på sjön.

 

Men de senaste 10 åren har det tillkommit en stor mängd båtförare som inte har den erfarenheten, som kör väldigt fort med stora båtar och inte inser riskerna. Jag hör resonomangen från de som sjöräddningen tar in till min hemmahamn, mm. De saknar grundläggande insikt i hur det är att vara på sjön. Man kan inte de grundläggande väjningsreglerna eller se en annan tråd på detta forum om prickar mm.

 

Det är det jag tror man kanske komma åt lite med ett båtkörkort som ligger på en nivå som förarbeviset.

 

UTBILDNING ÄR ALDRIG NEGATIVT!!!! får man dessutom ett intyg körkort på det är det väl inget fel?

 

eller är det någon som tycker det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Feskarn! Jag har skaffat mig min formella kompetens de senaste 10-12 åren. Det har varit kanonroligt!!!  Träffat mängder av trevliga människor och upptäkt att även jag som trodde mig kunna allt har mycket att lära på kurserna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Feskarn! Jag har skaffat mig min formella kompetens de senaste 10-12 åren. Det har varit kanonroligt!!!  Träffat mängder av trevliga människor och upptäkt att även jag som trodde mig kunna allt har mycket att lära på kurserna.

Share this post


Link to post
Share on other sites


Håller absolut med dig här utbildning är aldrig negativt, absolut aldrig men man måste också förstå att utbildning aldrig hjälper om personen i fråga bara tar den som en ursäkt för att få sin lapp

Då är ju samtidigt frågan om det verkligen är rätt att ge de som har förarbevis eller skepparn lappen för åtminstånde där jag brukar hålla till på västkusten så är det många som har detta men har glömt av vad dom lärde sig för 20 år sedan är detta rätt?

Är det sedan rätt att ge en 75-årig fiskare lappen alla vet ju vad dom tycker om fritidsbåtägare och regler... Dom är inte till för mig!

 

Detta är en svår nöt att knäcka och jag inser ju också att något måste göras...

 

Har själv skepparn och är inte ett dugg nervös för detta men jag tycker ändå att detta är fel väg att gå.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror också det skulle vara bra med båtkörkort, speciellt med tanke på vilka snedseglare det finns där ute.

 

Själv har jag en Scarab med dubbla 454:or och raka rör och är evinnerligt trött på alla svenssons som proppar igen hela skärgården i semestertider.

 

Kommer särskilt ihåg en man som stod och skrek att min båt låter för mycket. Strax därefter fick han bommen i huvudet på segelbåten som han stod på. Jag och mina polare fullständigt vek oss av skratt och drog på allt som gick:) Så vansinnigt roligt!

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och så smög vi in lite sossepropaganda i denna lilla tråd oxå... Jepp regga allt som finns ta alla smitare sätt kronolle och polisskolan på dom ä låt sopgubbarna få lite extra knäck med och pressa lite båtar på kvällarna för dom som inte har råd med körkort och pga detta inte får sina båtar sålda...

 

Kan utan tvekan säga att många båtar kommer att tappa värde och båtbranchen kommer förbli stendöd så som du vräker på... Visst kan hålla med dig om att försäkring borde vara obligatoriskt.. Men har du funderat på att båtar e inte så intressant att sno, d e dom nya 4-taktarna som e gobitarna.. Och dom kommer förbli icke regpliktiga, för vad hjälper reggning när motorn knycks och hamnar i tex polen.. om du tror att försäkringarna kommer att gå ner pga reggning så har du fel.. På landsidan går försäkringarna upp även fast d e reggat o klart (i dom flesta fall).. Jag betalar inte mycket i försäkring om året för min båt (några tusen bara) så ser inga problem alls i den saken du får laa byta båt eller bolag om du tycker att d e fördyrt...

 

Försäkringen är den minsta utgiften jag kan komma på till iaf min båt.. Båtar kostar pengar att driva d kommer man inte ifrån. Och då är några tusen i försäkring inget att gny över d e ju trots allt ett nöje och inget man behöver till jobbet varje dag va???..

 

Men jag är fortfaranade emot ett körkort med lika luddig info och gissningsvis dölätta prov. Kommer väll vara lika lätt som dagens Eu moppekort där varenda snor unge klarar d och sedan kan köra trimmad moppe i runt 100 knyck eller mer och säkert likt eu kortet inte gå att dra in... Vet många som har förarintyg etc men som inte kan köra båt eller läsa sjökort eller veja på rätt sätt.. Men en fin lite bok som jag och alla andra sjöbusar d har dom.. Nu var d längesen man gick kurserna men mina erfarenheter är att Alla som är med på kursen och betalar klarar provet oavsett om dom så sovit sig igenom hela kursen eller varit intresserade.. Konstigt tycker jag..

 

Därför är jag skepptisk till att en vecka på skolbänken för sveriges båtförare skulle resultera i ett totalt problemlöst samhälle. och man kan ju faktiskt inte dra parametrar mellan Bilkörkort och båtkörkort på d viset att skulle d inte vara krav på körkort på bil och lastbil etc så hade vi ju självklart haft mer olyckor. Men på sjösidan händer ju nästan inget trots att vi inte har något körkort och d som händer vetifan om körkortet hade räddat iaf.. Körkort på land givetvis. en väg är ca 6m bred. en tvärgata ännu smalare. hmmmmm hur bred e en farled????..

 

!!!MVH REXCO!!! Som tycker att d e bra som d är. Har funkat i evigheter och kommer utan tvekan fungera i framtiden oxå d e jag övertygad om!!!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker inte att det ska behövas körkort. Jag har haft båt i tio år och aldrig gått en kurs om det och jag har klarat mig bra. Körkort kommer aldrig att lösa busåket. Men det kommer att få många att sälja eller avstå från att köpa båt. Folk som har båten för att komma ut till någon ö genom att följa farleden och sakta puttra in till klipporna behöver ju inte den navigationskunskapen som ex. trollings fiskarna behöver. Och man kör ju efter vana och hur man känner till sjön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rexco! Jag skrev ANSVARSFÖRSÄKRING dvs att de skador på tredje part sak såväl personskada som vi kan orsaka med våra båtar. Ersättningen för dessa skador ingår i en ansvarsförsäkring på samma sätt som för bilar.

 

Om du inte vill försäkra din båt mot stöld eller skadegörelse det är ditt val. Jag är väl medveten om att de flesta stölder sker av utombordsmotorer och inte av hela båtar. Det var ansvarsbiten jag åsyftade och inget annat som du tydligen helt missade eller eventuellt inte förstod.

 

Det där med sosse... är så dumt att det orkar jag inte kommentera det bara dömer dig själv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och du tror d skulle bli bättre färsäkringsmässigt om obligatoriskt körkort samt registrering införs.. Trams och dumheter detta har prövats förut utan positivt resultat.. En ny start på d hela kommer att bli ett Fiasko så d står härliga till.. Hoppas du myser när du ska lasta fram den extra höga båtskatten som kommer smygande så fort registreringen är klar... Ang sosse gliringen, så är d bara sossar och miljöpartister som kan vara så korkade att tro på att detta förslag löser alla problem.. Vi behöver ju ingen polis och kustbevakning vi har ju körkort och registrering samt fartkameror.. Dream on every hopa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst en utbildning i navigation och vett å etikett är absolut inte någon dum ide, MEN inte ett körkort vill jag ha! Utbildningen borde kunna fixas av auktoriserade båtförsäljare, tex ett enkelt test för att båtförsäljaren ska veta att han inte släpper ut nån på sjön som inte kan någonting. Sen så borde de som har gjort någon form av utbildning få en större rabbatt på försäkringen än vad som är idag, bara för att få fler att utbilda sig frivilligt. Det här med gammal erfarenhet?? jo i vissa lägen så kan det ju vara ovärdeligt men det är ju inte samma sak som att de för sig när de är ute på sjön, tex igår på Utö så fick min båt en massa repor av en annan bara för att han inte kunde använda sina fendrar på rätt sätt, trots att han tyckte han kunde hantera sin båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det verkligen något problem?

Eller handlar det om gamla vanliga förmyndarspöken igen?

 

 

Jag anser att det finns betydligt viktigare områden att lägga fokus på.

 

Utbildning och körkort för att köpa och dricka alkohol.

(tänk på vad många tråkiga saker som uppstår då man saknar kompetens för detta)

 

Utbildning och lämplighet att skaffa barn. Jämför med utredning före man ska addoptera ett barn. Inget krävs för att själv tillverka ett eget.

Hur många barn skadas av brister hos föräldrar som inte kan ta hand om sitt barn på rätt sätt?

 

Utbildning och intyg på lämplighet före man sitter i Stockholm och beslutar om dumheter som straffar ett helt land.

 

 

Noterat alla senaste veligheter angående fastighetsskatt osv där man inte inom samma parti kan vara överens. Glada amatörer som får hållas.

 

mvh Roland

 

Senast ändrad av Ringhede | 09 augusti 2007 | 07:05

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra skrivet Roland!

 

Men det är nog ett sätt att driva in pengar till staten.

Som skrivet ovan, efter körkort kommer det båtskatt mm. mm.

 

Skulle det krävas en utbildningsperiod för ett körkort om man ska kunna köra båt nästa år.

Vad finns det för resurser för det?

Hur många båtägare finns det i landet som kommer att bli tvungen att ta körkort?

Det kan inte vara möjligt att alla ska utbilda sig för att kunna sjösätta i vår, en 5 - 10 års period kanske, men inte ett halvår.

 

Sverige är väl det mest båtbefolkade landet till storlek sett.

 

Nä kan dom plocka oss på pengar så kommer dom att göra det.

Och det är förmodligen personer som sett en båt på en bild en gång.

Med andra ord högavlönade pappersvändare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker det är en alldeles utmärkt idé med båtkörkort! Det finns väldigt många ute på havet idag som har köpt en stor båt och som inte har en aning om hur man hanterar den. Många som helt enkelt tror att så länge man går i farleder så behövs inga kunskaper. Som killen som försökte lägga till sin nya båt brevid en kompis. Han gick stenhårt in i bryggan, skrapade upp sidan av båten och efter mycket om och men fick lagt fast den. En kille påpekade lite försynt att man kanske inte skulle ha större båt än man kan hantera och fick då till svar: -Håll käft på dig arbetarjävel, eller ska jag slå ihjäl dig med plånboken?
Sådana personer tror jag kommer gallras ut med båtkörkort (det är iaf min förhoppning...).
Ett alternativ hade ju varit att krav på förarbevis införs helt enkelt. På den kursen lär man sig visserligen bara praktiskt, men man får lära sig grundläggande sjövett, vilket många totalt saknar.
Jag kommer själv att stöta på problem i och med införandet av körkort, så till vida att jag har vänner som idag kör båten ibland när vi är ute på semester som inte har någon utbildning och som inte heller har båt. Dessa personer kommer ju att förpassas till soldäck i framtiden så jag får köra själv istället, men det är en smäll jag kan ta.
Det enda jag anser är kritiskt är att man göra ett smidigt införande av kortet och att de som idag har förarbevis eller högre behörighet bara har att hämta ut kortet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Då är det ju inga problem med nollvision i trafiken, inga skador, ingen fylla, inga döda...alla har ju körkort och utbildning för att köra bilsmiley-innocent.gif\

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mer att fundera på

 

Ska man / bör man ha olika grader av ett sådant körkort?

 

Alltså antag att jag kör upp med en 5 meters styrpulpetbåt med en 75hk utombordare.

Kan man sedan skaffa en 29 fots Nimbus och köra med samma kort?

Eller skaffa en 34 fots HR segelbåt?

 

Fullständigt ofattbart om det skulle gälla. Helt olika båtar att hantera.

 

 

Och alla dessa som idag har dokumenterad kompetens samt länge framfört en viss typ av båt skulle vara ofattbart om man då fick framföra helt olika byttyper motsvarande mitt exempel.

 

 

Ungefär lika blåst som då jag fick mitt bil-körkort även fick körkort för tung MC.

 

 

mvh Roland

Har ej dokumenterad kompetens men har lämplig kunskap att kör min nuvarande båt. Skulle aldrig komma på tanken att framföra en segelbåt eller 29 fots Nimbus utan skaffat mig rätt kompetens först.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag förstått det så kommer det finnas 2 körkort. 1 för båtar över 7 meter och/eller 7 knop och ett höghastighetskörkort för båtar med motor som gör över 25 knop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy