Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst

Nästa sommar kan det krävas båtkörkort

Rekommendera Poster

Du tror inte fler skulle skada sig eller dö om det inte var krav på körkort i trafiken?!

Likväl hoppas man väl att färre kommer skada sig eller dö inom båttrafiken om körkort krävs...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssnade på utredaren i måndags på Båtens Dag på NOLIA i Umeå.

Remissinstanserna ska tydligen ha LÅNG tid på sig att svara på förslaget - BRA!

Det kan betyda att det blir stora förändringar.

Om 2 erfarna sjömän eller kvinnor intygar att du kan detta med sjön - då ska det räcka för att få ett båtkörkort.

Tydligen har gränsen - fram för allt med hastigheten - varierat STORT under utredningens gång.

Försäkringsbiten är tydligen svår - om det är försäkringsbolagen som krånglar eller vad vet jag inte.

Det kommer att skapa en hel del arbetstillfällen.

 

Jag skickar hustru på kurs i höst - tar det säkra före det osäkra :-)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i alla fall anmält mig och tjejen till en kurs nu till hösten. Hoppas att det kommer att räcka med det. Men det kostar det också, 1400:- i kursavgift 900:- för kursmaterial, praktik mm blir 2300:- per person = totalt 4600:- för oss två. Jätterolig extrakostnad efter semestrar och allt...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu antar att det kommer kosta 3-5.000 kr.

 

Då kommer många familjer begränsa sig till att endast en får ta körkort för båten. (dyrt ändå)

Oftast blir det då mannen i familjen som får ta körkortet.

 

Ytterligare ett sätt att skapa klyftor mellan könen.

 

Kass.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska var generösaövergångsregler är det sagt. Kursen ska vara enklare än förarbevis. se tidigareinlägg. 

 

Slutsats ni som är osäkra ta förarbevis i höst/vinter. Kostnad max 1 500 kronor i varjefall här i Göteborg eller läs in kursen själv vilket inte är svårt. Min 13 åriga dotter läste in kursen själv, jag hjälpte henne lite och hon hade alla rätt på provet.

 

Båtkörkort är ingen stor sak!!!!!!!!

 

KUNSKAP är lätt att bära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om detta genomförs tycker jag att man borde ha mer kontroller så att Kort-kravet efterlevs. Jag har blivit stoppad 2 gånger under mitt båtägande. MER KONTROLLER:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yadis.

Jo naturligtvis är det så, men jag tror inte att man kommer åt själva problemet, då havet är så mycket svårare att övervaka, inte ens sjöräddningen täcks av skattemedel.

 

Senast ändrad av Westfjord26 | 09 augusti 2007 | 19:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan man läsa in kursen själv?

Hustru är ibland på resande fot och kan inte delta fullt ut i en kurs som går tex onsdagskvällar under hösten.

Finns nån bra bok och eller hellre nåt bra ställe på nätet eller finns nån BRA cd/DVD där man kan lära sig grunderna?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Interaktiv kurs för dig som vill ta förarbevis. Gjord av Levande Böcker år 1999.  finns gratis på en sida för sjörövare eller vad de nu kallas för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naivt att tro att bara för att man har körkort för båt så kan man köra allt som flyter...  Sitta på skolbänken e en sak köra båt en helt annan.. Har svårt att tro att navigationsutbildningen hjälper till när du ska förtöja i gästhamnen.. Alla båtar uppförsig olika vissa svänger bra andra inte några är känsliga för sidvind (min egen) och några är svåra att backa och svänga med.. Detta beror på formen på båten vad den har för drivlina om den har Aquamatic med singel eller duo prop, eller om båten är hög och har ett stort vindfång..

 

Kan säga på direkten att när jag gick från utombordare och båt med rak axel till Jänkare med V8 och aquamatic drev.. Så blev d en total omstälning, och kan erkänna att jag några gånge varit lite närvös vid vissa fickparkeringar när d har blåst på lite.

 

Kan ju säga att första tilläggningen med Baylinern vid Bryggan inte blev någon 3 poengare precis trots många år till sjöss och god erfarenhet av mycket större båtar än vad man rattar runt med på fritiden.. Kort sagt Körkort kan kanske rädda en och annan från att gå på grund men några stilpoeng vid bryggan d ger d inte.. För d krävs d som för allt annat Övning övning och mera övning.. Att Vissa övar genom att köra på andra båtar är ett problem för försäkringsbolagen och Polisen vid en eventuell smitning och inget som ett körkort på något sätt kan rädda.. Har sett många göra bort sig Skeppar på stora oljetankers går på grund dom med. Och dom har ett av dom viktigaste Uppgifterna till sjöss dvs Se till så fartygen kommer säkert i hamn utan haveri..

 

Förare av passagerar båtar går pågrund dom med. Och många smäller in i kajer så Betongen yr dessa skeppare har något av d mest ávanserade körkorten för båt som finns. Och ändå händer d olyckor klart faan d gör d så är d överallt på alla arbetsplatser och i alla sammanhang. Ingen ting är 100% säkert och alla kan göra misstag...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja du REXHO dina inlägg är inte imponerande......Du verkar inte förstå vad båtkörkort handlar om. Jag ger upp...

 

 

Ang bok för egen inläsning av förarbevis och kustskepparen finns en alldeles utmärkt sådan från sjösportskolan i Göteborg. Boken heter kurs och bäring enkel tydlig lättläst. Det är bara att ringa dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja du REXHO dina inlägg är inte imponerande......Du verkar inte förstå vad båtkörkort handlar om. Jag ger upp...

 

 

Ang bok för egen inläsning av förarbevis och kustskepparen finns en alldeles utmärkt sådan från sjösportskolan i Göteborg. Boken heter kurs och bäring enkel tydlig lättläst. Det är bara att ringa dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärt om jag vet precis vad d innebär. D innäbär problem och käppar i hjulet för framtida båtmänniskor.. Och även käppar ihjulet för oss övriga, d kan ju helt plötsligt bli frågan om att man själv måste sätta sig på skolbänken och hosta upp runt 10 000 för en liten lapp. Ingen går ju säker i detta oroliga samhälle vi lever i idag.. Dom kan ju helt plötsligt få för sig att gamla Certifikat inte längre gäller som giltligt Båtkörkort därav mina tankar. Knappast troligt men inte Omöjligt. samtidigt kan d ju innebära en merkosstnad för mig då övriga i familjen kanske måste gå till plugget för att få fortsätta köra båten.. detta innebär att jag inte kan dricka någon mer pilsner mellan gästhamnarna utan blir tvungen att köra båten hela tiden.. Visst låter kanske lite EGO men d e iaf min åsikt om d hela... klaret som fan man tänker på plånboken och hushållskassan d gör merparten av d Svenska folket..

 

Inget är ju klubbat än så länge och detta kommer att vändas och vridas på i några år tills d träder i kraft så att säga.. Just nu är sjöfyllan först på listan om hur framtida kontroller skall kunna se ut om även KBV ska få göra detta osv.. Så något obligatoriskt körkort kommer med alla säkerhet inte till nästa sommar iaf.. Enligt säkra källor finns d förmycket oklarheter i d hela och utredningen är ofullständig och luddig.. Förståligt skulle aldrig själv klubba ett sådant beslut som saknar all verklighetsuppfattning och inte på långa vägar är färdigställt..

 

!!!MVH REXCO!!!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så som Rexco skriver.

Det Körkort som diskuteras kommer aldrig att kunna ge den kompetens som det egentligen skulle göra för att kallas ett riktigt körkort. Alltså att kunna köra båt, vilket för de flesta här på forumet förstår är väldigt olika mellan båtfabrikaten. Jämför motorbåt/segelbåt olika modeller av motorbåtar osv.

 

Ett sådant universellt körkort skulle kräva massor med praktik på olika båtmodeller och då bli mycket kostsamt. Knappast tänkbart.

 

Alltså blir det ett teoretiskt baserat körkort och frågan är till vilken nytta? Än så länge har inget kunna överbevisa att det finns ett uppenbart problem eftersom olycksstatistiken pekar åt nedåtgående trend samt att de olyckor som sker inte avhjälps med ett så kallat körkort.

 

Ett sådant körkort är troligen inte till för att hjälpa oss på sjön utan för att kunna identifiera de busar polis och kustbevakning träffar på. Eller vad är syftet? Om någon vänlig kunde förklara varför det behövs ett körkort för sjön. Är det inte redan så att alla som ger sig ut på sjön skaffar sig nödvändig kunskap först? Och då nödvändig kunskap beroende på vad man ska göra på sjön.

 

 

mvh Roland

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Ringhede skriver så är det teoretisk kompetens som krävs för båtkörkortet, åtminstone till att börja med.

Sjökortet, symboler, navigation, sjövägsregler, sjömanskap, sjösäkerhet, sjukvård och miljö. Alltså det samma som förarintyget kräver idag. Detta är väl bra så länge det hela stannar vid dessa krav och att förarintyget ger dispens för båtkörkortet. Så långt har jag inget att klaga över iallafall. Problemet är väl när myndigheterna vill ha mer pengar av oss, om de börjar hitta en massa sätt att få in pengar på via nya regler mm. Det är då det börjar bli olustigt, speciellet om jag kanske bara är ute några gånger med familjen varje år och lägger till vid nån natur eller gästhamn för att fika och sen åker hem igen. Det blir ju lixom inte ekonomiskt försvarbart till slut.

 

Mvh / Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede:
Du tror att alla som ger sig ut på havet skaffar sig nödvändiga kunskaper först? Skojar du med mig? Västkusten är FULL av personer som fullständigt saknar kunskap om grundläggande navigation. Hur många seglare finns det inte som har både segel uppe och motor igång och tror de ska väja som segelbåt?
Rexco:
Läs mitt inlägg igen. Jag påstår inte att man skall lära sig lägga till samtliga båttyper när man tar kortet. Vad jag skriver är att förhoppningsvis ingår lite utbildning i normalt sjövett. Vad jag menar med att många köper båt som de inte kan hantera är inte att de ska kunna hantera den i hamn. Exemplet jag la in var kanske lite dåligt. Dock bör man kunna hantera båten i farled! Alltså, tänka på vad man drar för svall och att man med en Princess 55 eller liknande inte bör kryssa mellan segelbåtarna i 30 knop mitt i trånga farleder. Har man aldrig suttit i en mindre båt så är risken stor att man inte tänker på sådana saker. Man vänder sig kanske inte om efter en omkörning och ser alla långfingrar som sticker upp ur de mindre båtarna så man förstår att man gör fel.
Själv nyttjar jag en Nimbus 3000 och en Najad 330 på sommrarna, så jag har själv upplevt båda sidors syn på saken. Jag visar hänsyn till andra båtar oavsett vad jag framför för båttyp. Det är det inte alla som gör.
 
Att man sedan kallar det för båtkörkort istället för att bara säga att alla ska ha förarbevis anser jag är helt fel. För det är just vad det handlar om. En annan version av förarbeviset. Och att man gör höghastighetsintyget obligatoriskt. Vad jag misstänker är att det kommer finnas olika grader, precis som det gör idag, men att det blir obligatoriskt att skaffa kortet för att framföra även små båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då måste jag göra alla förespråkare för ett båtkörkort besvikna.

 

Kommer inte innebära att man får utökat förstånd och hänsynsfullhet.

Motsvarande i exemplet med en Princess 55 så medför inte körkort att de plötsligt nu ska inse att deras svall ställer till elände. Har man tidigare inte insett behovet av att lära sig navigera före man ger sig ut med en segelbåt så tror jag att den nyinskaffade kunskapen av ett förarbevis tråkigt nog rinner bort lika fort.

 

Det största svall jag själv utsatts för att från en Polisbåt som gav järnet direkt efter 5-knop tog slut. (ej behov av det utan macho grabbar vid rodret) Detta var första året jag hade båt och tror inte man får lära sig att Polisbåtar kan vara farliga. Hände dock inte så mycket utan guppade lite i min lilla 520 båt.

 

Kul grej det där med höghastighetsbåt (över 25 knop), tänk att få titulera sig innehavare av en höghastighetsbåt och sedan med körkort få lägga till Certifierad förare av höghastighetsbåtar.

 

Röstar nej till ett tramsigt körkort.

Möjligen ja till ett riktigt Körkort för sjön.

 

Ser dock sällan någon som är behov av körkort på sjön och statistiken pekar inte heller på detta.

 

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
 
Remissinstanserna ska som sagt yttra sig, mycket återstår och vi ska inte förmoda att det slutliga resultatet blir exakt så som nu föreslagits. 
 
Att utbilda de som skulle komma i fråga tar väldigt lång tid med nuvarande kapacitet, delvis av den anledningen kommer förarintyget att direkt översättas till båtkörkort, liksom dokumenterad gammal erfarenhet. Detta är i stor utsträckning för att minska antalet som skulle behöva utbildas. Av utbildningskapacitetsskäl kommer också övergångsperioden vara ganska lång.
 
Som korrekt konstaterats kommer man behöva väldigt mycket större kontrollkapacitet än vad som finns nu. Det kommer nog också att komma men tar lite tid. Tämligen säkert kommer fler än de få sjöpoliserna komma ifråga. 
 
Jag skriver inte mer här om navigationskurser och hur man kan göra för att skaffa sig nödvändig kunskap, påminner i stället  om tråden om navigationsutbildningar: 
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=167760
 
 
/Lars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag tillhör motståndarna mot båtkörkort - bl.a av skäl som ringhede, rexco mfl redovisat - tvingas man ju åter ge dahla77 mfl som ondgör sig över stora och snabba båtar som inte kan reglerna en känga... dahlas exempel, en princess 55 kräver väl mig veterligen skepparn och kan man inte ta hänsyn då på vilket sätt kommer en lättare obligatorisk utbildning/kort leda till förbättringar? Sen har vi övervakningen av det hela ser extremt sällan polis/kbv i tex st:anna och det här gäller ju inte bara i skärgården utan samtliga insjöar. Vem skall kontrollera att folk uppfyller kraven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75


Båtkörkort är bara en skrivbordsprodukt.

 

Sen är det ju lite lustigt att följa debatten här. En del menar att förare av större båtar som river upp svall inte visar någon hänsyn och att sjöpolisen borde agera mot dem....

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser sånt.

 

 

Det finns inga regler som reglerar hur mycket svall en båt får dra upp. Skulle det vara förbjudet att riva upp svall skulle alltså kaptenen på varenda ålandsfärja eller skärgårdsbåt vara värsta tänkbara sjöbusen? Ger man sig ut i skärgården får man väl faktiskt vara inställd på att det kanske finns större båtar än den man själv färdas i. Själv har jag bara en liten båt som inte ens är fem meter lång, men är man bara uppmärksam så är det inga som helst problem att hantera svallvågor vare sig från en Vaxholmsbåt eller en Princess 52-fotare. Allting tycks bara bottna i avundsjuka tycker jag det verkar som.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft kökort för bil sedan -95 och fått kortet kontrollerat av polis två gånger, varav den ena var för att jag bestämt ville visa det direkt efter att jag tagit det. Annars ville han bara ha utandningsprov. Alltså har jag endast EN gång fått visa det sedan jag tog det. Risken för att behöva visa kortet i trafiken är alltså minimal, ändå känner jag inte någon som kör omkring med bil utan körkort.
För övrigt var det väl YTTERLIGARE ett dåligt exempel att ta upp just 55 fot, då. Men kolla alla 30-35 fot som drar full gas och kryssar mellan segelbåtarna. Helt utan sjövett och förmodligen helt utan utbildning... Jag säger INTE att alla problem kommer avhjälpas med ett kort. Men jag anser det vara en stor fördel om alla (eller de som inte vill köra olagligt) har det.
Jag ondgör mig inte alls över stora och snabba båtar. Läs vad jag skrev. Jag kör själv Nimbus 3000, vilken drar hyfsat svall och gör ca 20 knop. Det är inte båtarna i sig jag inte tycker om och jag har inga större problem personligen med höga svall. Jag tänker helt enkelt bara på andra personer som har det jobbigare. En nordisk folkbåt är inte roligt att sitta i när någon blåser förbi i 30 knop på tre meters avstånd i en flera ton tung båt. Men för all del, jag kan skita i alla andra och vara nöjd med att jag klarar mig bra ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om regler för svall.
Det närmaste man kommer är kanske Sjölagen 20 kap. 3§
Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter
 
Sen har vi i Internationella sjövägsreglerna Regel 8 delen om säkert passageavstånd, men även reglerna 5,6,7,8 gemensamt. Där nämns dock inte svall specifikt. Regel 2 om ansvar; skrivningen vanligt sjömansbruk kan också vara aktuell.
 
Hursomhelst kan man lugnt konstatera att det inte är storleken på svallet i sig som spelar roll, utan vilken påverkan det har på andra.
 
Förslaget är mycket riktigt en skrivbordsprodukt, utredaren har säkert suttit mycket vid ett skrivbord :) Remissförfarandet är väl i stor utsträckning till för att minska problemen med detta faktum. 
 
Hur kan man komma tillrätta med eventuella problem, svall, hänsyn eller annat? Resonera gärna i denna tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=167760
 
/Lars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tycker att ev båtkörkort skall jämföras med skoterkörkort.

Med samma avgift!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm..Båtkörkort,höghastighetskörkort, ja kärt barn har ju många namn...När man tar bilkörkort varvas ju teori med praktik så man undrar ju hur myndigheterna tänker lägga upp det??? Jag har en Bayliner som gör strax under 30 knop enl GPS.Har nu haft den 2 säsonger och har övat å övat tilläggning,manövrering etc etc..Hade en Nimbus 26 före  (max 12 knop och rak axel) och det är en jäkla skillnad på uppförandet av båttyp..Nu känner jag mej lite säkrare vid tilläggning men beroende på vind så uppför den sej olika varje gång så ibland om det blåser på lite så blir det inte så många stilpoäng vid tilläggningen..Men det går iaf...Det enda som enligt min mening kan minska/begränsa olyckorna är övning och åter övning och naturligtvis INGEN alkohol på sjön..Den kan man spara tills man har lagt till för natten sas....Men det är ju upp till var och en att ta ansvar för sina handlingar..Jag övar för min egen skull..För att jag ska kunna känna mej säkrare...Tokfransar finns det i trafiken oxå, alltför många tyvärr, så den sortens folk kommer man aldrig ifrån oavsett körkort eller inte...

Men nu har ju regeringen hittat på ett sätt till att få in pengar till den alltid hungriga stadskassan..Så enligt min starka tro så är det bara en tidsfråga innan det blir registreringsplikt på båtarna och sen skatt på dom oxå...*suck*

Och vem/vilka har dom tänkt ska intyga att en person har dokumenterad gammal erfarenhet ??? Blir det som för x antal år sedan när vilken som helst kunde skaffa sej körkort på tung lastbil bara nån arbetsgivare el dyl.skrev på ett papper och skickade in???

 Det här är enligt min mening bara en papperstiger...Staten vill ha in mer pengar, That´ s it, punkt slut....

 

Ps..Jag tog mitt förarintyg i april och det var väl investerade pengar...

 

Ha en skön resterande båtsommar alla...

MVH

Peter....

post-22516-1394235181,3404_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till ni som tror att svallet försvinner med ett båtkörkort.

Tänk för fan lite till!!!

 

Och pappas pojkar kan oxå få körkort och låna pappas fina snabba båt och dra som svin med den.

 

Dom här dårarna utan spärrar försvinner inte med båtkörkort.

 

För min del som kört båt hela livet blir det en fråga i så fall om både jag och frugan ska ta det.

Det känns som jobbiga pengar (ca:7000:-) att båda ska ta det, hon kör båten riktigt bra och kan det mesta inom sjölivet.

 

Man blir ju riktigt låst om bara jag kan köra båten.

Särkilt vi som håller till på en ö i den yttersta skärgården.

 

Jaja den dagen den sorgen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BoatBruce med flera:
Är ni läskunniga? Har ni förmågan att förstå vad det står när ni läser ett stycke?
Var har jag eller någon annan sagt att svallet försvinner när folk tar båtkörkort?
Läs noga nu en gång för alla. I kursen för förarbeviset ingår normalt sjövett. I normalt sjövett ingår att veta att man inte sniker andra båtar när man drar stort svall.
Räcker det så eller ska jag behöva skriva det ÄNNU tydligare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...