Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
MickeWe

Seglarkläder - vad ska man ha?

Rekommendera Poster

Snälla rohed...

 

Skrik inte, dvs skriv dina inlägg med gemener så de blir läsbara och vi inte känner oss hotade smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Sorry,verkligen inte meningen. Tänkte inte på det, som uppfinnaren sa.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året sålde vi flera hundra sjöställ av märket Sail performance, utan några reklammationer! Vi vill ha 100% nöjda kunder och är ett ytterst seriöst företag. Kontakta oss gärna om något är oklart. Mvh Dan Jonasson /Sail performance 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får se till nästa säsong, men efterfrågan är stor så det är inte alls omöjligt...

/Dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte seglarställ från Sail Performance förra året och är 100% nöjd. Den första jackan som kom var lite i största laget men efter telefonkontakt skickade de en mindre storlek omedelbums. Rekommenderas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peak Performance. Där har du kvalitétsgrejor!

De är dyra men ack så bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min flickvän har i år köpt varsit ställ från sailperformance. Vi är jättenöjda. Tänk bara på att storlekarna är ganska stora.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var jättenöjd med mitt westcoastställ första året. Det är jag verkligen inte nu efter ett par år. De bästa referenserna får man nog av de som använt sitt ställ i flera år (och under hårda förhållanden).

 

Jag gör aldrig om mitt misstag kan jag säga. Nu blir det bara erkända märkesställ. Detta tycker jag egentligen är synd för jag unnar verkligen seriöst satsande uppstickare att lyckas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett tio år gammalt Musto Offshore. Otroligt bra kvalitet. Mitt huvudkriterium när jag valde den var att den skulle ha en riktigt hög och varm krage eftersom jag tycker väldans illa om kyla som kryper ner i nacken.

 

Det enda jag saknar är att det andas eftersom även om man inte rör sig jättemycket blir det rätt svettigt på insidan när det är helt tätt, även i hyggligt sval sommar. Nästa blir ett Musto MPX eller HPX. Håller verkligen med om att köpa kvalitet lönar sig. Jag säljer nog mitt ställ i det läget för det duger att använda i minst 10 år till.

 

Skidkräder har jag testat en gång när seglarstället var på annan ort. Det fungerar dåligt. Framför allt håller det inte sätt när man sitter eller står på knä. Dessutom är de inte lika slitstarka och saknar den krage, asiktsskydd och vadderade huva som riktiga seglarställ har.

 

Har även seglat med hederliga gamla galonställ och de är helt OK. Håller relativt sätt och är slitstarka, men har inte krage, vattentäta muddar, fleecefodrade fickor och annat man kommit att gilla starkt när det är riktigt skruttväder.

 

Jag har också kompletterat med en riktig sydväst eftersom det ger mycket mer rörlighet och synfält. Fungerar bra när det inte blåser allt för mycket, men regnar under längre tid.

 

/Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vad Taiga har att bjuda i Varberg. Duger det till räddning så duger det till oss. Ha det skönt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att köpa ett Seglarställ från något av de dyrare märkena men att köpa de lite billigare modellerna. De flesta av oss vanliga dödliga seglare är ju endå mest ute och seglar längs den svenska kusten. Offshore-ställen är ju extremt bra men gjorda för extrema förhållanden som vanliga seglare sällan seglar under.

 

Själv har jag en Musto BR1 Channel Jacket som jag är otroligt nöjd med. Riktigt bra kvalitet och bra mycket billigare än MPX-serien som många kör med.

Titta gärna in på Seglarshoppen.se där jag säljer de flesta plaggen från de kändaste varumärkena.

Trevlig Midsommar i efterskott!

 



Senast ändrad av yachtmaster | 22 juni 2008 | 20:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart Musto kläder som du ska ha. jag är helt såld på mitt seglar ställ från Musto, Pelle P är också bra men Musto kläder har en högra kvallitet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu är jag som skriver part i målet men det har hänt rätt mycket med utvecklingen av seglarkläder på senare tid. Kan vara värt att kika på fabrikat som ännu inte är kända för den bredare publiken men som helt klart har framtiden för sig t. ex Bearing Ocean Wear

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju hoppas att TS köpt sina kläder med tanke på att han skrev inlägget för sju år sedan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla !

Tar upp det här med kläder igen. Jag är extremt frusen av mig och detsamma gäller min fru, så inför vår odysse till Bornholm och danska västkusten i sommar har vi som många här på MG tänkt på skidkläder. Har dock ingen bottenlös plånbok, så vi tänkte vänta tills det blir rea på sånt till våren. Borde inte XXL, Intersport eller liknande sälja ut vinterkollektionen efter påsklovet?

Brukar dom göra det? Vad tror ni?

Skipper-Leisure 23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror absolut att det kommer att reas ut en del efter påsk, kolla även blocket, känner folk som brukar köpa skidkläder och utrustning på blocket då det finns många som tröttnar eller är i behov av pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer säkert hitta något bra på rean (eller myrorna). När det är kallt ombord är man inte så flärdfull. Jag har alltid full vintermundering med goretexkängor, mössa, vantar mm med  när vi seglar och det är det minsta kallt. Det är minst lika viktigt som att packa med  bikini.

Istället för skidmundering har jag ett  riktigt stort seglarställ där jag får plats med många lager fleece och ylle under. Det är inte ett ställ man glassar i Sandhamn med - det är för stort - men där kan man ju ha en vanlig jacka på sig. På det viset är det dyra skalplagget möjligt att använda vid varmare busväder också. Det blir billigare så

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att sånt som jag klär mina barn i borde funka bra så jag köpte på mig ett Grundéns galonställ modell Balder.

 

http://www.fishermansheadquarters.com/grundens-balder-bib-jacket.htm

 

Ännu så länge har jag bara hoppat runt i det hemma men jag är mycket positivt överraskad över rörligheten i det.

 

Framtiden får avgöra huruvida det är ett smart move eller ej och jag avrappporterar utgången här.

 

Håll tummarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Så har vi äntligen blivit med segelbåt :-) Nu kommer nästa problem, vad för sorts kläder behöver vi? Var inne i sportaffären och tittade på Musto seglarkläder. Snygga, men ack så dyra... (Säkert väldigt bra dock) Hittade länken till www.sailperformance.com . Någon som vet något om deras kläder? Bra och billiga, eller bara billiga?

 

Andra tips? (Så här långt är det bara stövlar vi travat hem med, men behöver absolut skaffa rätt typ av kläder till om två veckor, när båten ska tas hem via Göta Kanal.

 

Tack för hjälpen!

Mitt tips om du inte vill gå på Musto etc är att välja Hjertmans 7Ocean-ställ. Görs i Helly Hansenfabriken och håller bra kvalitet. Och priset är lågt. Ett riktigt ställ med rätt detaljer och krage. Och välj ionte bara jackan för att komplettera med galonbyxor. Ett par riktiga byxor med hög midja etc använder man nästan mer än själva jackan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Så har vi äntligen blivit med segelbåt :-) Nu kommer nästa problem, vad för sorts kläder behöver vi? Var inne i sportaffären och tittade på Musto seglarkläder. Snygga, men ack så dyra... (Säkert väldigt bra dock) Hittade länken till www.sailperformance.com . Någon som vet något om deras kläder? Bra och billiga, eller bara billiga?

 

Andra tips? (Så här långt är det bara stövlar vi travat hem med, men behöver absolut skaffa rätt typ av kläder till om två veckor, när båten ska tas hem via Göta Kanal.

 

Tack för hjälpen!

Mitt tips om du inte vill gå på Musto etc är att välja Hjertmans 7Ocean-ställ. Görs i Helly Hansenfabriken och håller bra kvalitet. Och priset är lågt. Ett riktigt ställ med rätt detaljer och krage. Och välj ionte bara jackan för att komplettera med galonbyxor. Ett par riktiga byxor med hög midja etc använder man nästan mer än själva jackan.

Tråden skapades 2006, det är 9 år sedan, tror du inte TS har köpt kläder än?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tråden skapades 2006, det är 9 år sedan, tror du inte TS har köpt kläder än?

 

 

Fast det är kanske dags att byta nu.

 

Köpte faktiskt min HH seglarjacka på Sportshoppen vid TanumsStrand/Grebbestad i fjol vår när jag konstaterat att min tidigare sett sina bästa dagar.

 

Var på Sportshoppen både i går och i förgår, men hade inte "råd" att handla nåt - har ju legat en natt vid Tanum  Strand.  ;)

 

Fick oväntat besök i båten precis när vi skulle gå så det blev mycket sen avgång. Det var mer än fullt i Kalvös hamn gick vi in och la oss vid Havstenssund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej!

 

Så har vi äntligen blivit med segelbåt :-) Nu kommer nästa problem, vad för sorts kläder behöver vi? Var inne i sportaffären och tittade på Musto seglarkläder. Snygga, men ack så dyra... (Säkert väldigt bra dock) Hittade länken till www.sailperformance.com . Någon som vet något om deras kläder? Bra och billiga, eller bara billiga?

 

Andra tips? (Så här långt är det bara stövlar vi travat hem med, men behöver absolut skaffa rätt typ av kläder till om två veckor, när båten ska tas hem via Göta Kanal.

 

Tack för hjälpen!

Mitt tips om du inte vill gå på Musto etc är att välja Hjertmans 7Ocean-ställ. Görs i Helly Hansenfabriken och håller bra kvalitet. Och priset är lågt. Ett riktigt ställ med rätt detaljer och krage. Och välj ionte bara jackan för att komplettera med galonbyxor. Ett par riktiga byxor med hög midja etc använder man nästan mer än själva jackan.

Tråden skapades 2006, det är 9 år sedan, tror du inte TS har köpt kläder än?

 

Varför denna spydighet? Det finns nog fler som vill läsa tips om seglarkläder, jag handlade billiga seglarbrallor på www.captains.se nyligen, dom har rea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hej!

 

Så har vi äntligen blivit med segelbåt :-) Nu kommer nästa problem, vad för sorts kläder behöver vi? Var inne i sportaffären och tittade på Musto seglarkläder. Snygga, men ack så dyra... (Säkert väldigt bra dock) Hittade länken till www.sailperformance.com . Någon som vet något om deras kläder? Bra och billiga, eller bara billiga?

 

Andra tips? (Så här långt är det bara stövlar vi travat hem med, men behöver absolut skaffa rätt typ av kläder till om två veckor, när båten ska tas hem via Göta Kanal.

 

Tack för hjälpen!

Mitt tips om du inte vill gå på Musto etc är att välja Hjertmans 7Ocean-ställ. Görs i Helly Hansenfabriken och håller bra kvalitet. Och priset är lågt. Ett riktigt ställ med rätt detaljer och krage. Och välj ionte bara jackan för att komplettera med galonbyxor. Ett par riktiga byxor med hög midja etc använder man nästan mer än själva jackan.
Tråden skapades 2006, det är 9 år sedan, tror du inte TS har köpt kläder än?

Varför denna spydighet? Det finns nog fler som vill läsa tips om seglarkläder, jag handlade billiga seglarbrallor på www.captains.se nyligen, dom har rea.

I och med att han citerade orginalinlägget som var 9 år gammalt så skrev jag så, men visst jag kan oxå rekommendera kläder till höger och vänster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Varför denna spydighet? Det finns nog fler som vill läsa tips om seglarkläder, jag handlade billiga seglarbrallor på www.captains.se nyligen, dom har rea.

I och med att han citerade orginalinlägget som var 9 år gammalt så skrev jag så, men visst jag kan oxå rekommendera kläder till höger och vänster.

 

 

Vilka kläder rekommenderar du för höger och vilka för vänster ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Varför denna spydighet? Det finns nog fler som vill läsa tips om seglarkläder, jag handlade billiga seglarbrallor på www.captains.se nyligen, dom har rea.

I och med att han citerade orginalinlägget som var 9 år gammalt så skrev jag så, men visst jag kan oxå rekommendera kläder till höger och vänster.

 

 

Vilka kläder rekommenderar du för höger och vilka för vänster ?

 

 

 

Grönt (SB) till höger o rött (BB) till vänster.

 

Det förvirrar bara andra seglare när man ser ut som Pippi ;-)

post-93948-0-78204800-1438851155.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...