Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MickeWe

Seglarkläder - vad ska man ha?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Så har vi äntligen blivit med segelbåt :-) Nu kommer nästa problem, vad för sorts kläder behöver vi? Var inne i sportaffären och tittade på Musto seglarkläder. Snygga, men ack så dyra... (Säkert väldigt bra dock) Hittade länken till www.sailperformance.com . Någon som vet något om deras kläder? Bra och billiga, eller bara billiga?

 

Andra tips? (Så här långt är det bara stövlar vi travat hem med, men behöver absolut skaffa rätt typ av kläder till om två veckor, när båten ska tas hem via Göta Kanal.

 

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Ja märkeskläder är dyrt...

Men ett tips är väl att ha ett riktigt seglarställ. Du/ni blir inte våta eller fryser. Men under det så duger väl vad som helst så länge du/ni är varma och torra.

Men jag tror säkert du hittar ett begangnat seglarställ på Blocket eller likande sidor. Allt behöver inte vara nytt första året Då blir man lätt fattig

 

Lycka till med båten och ha en riktigt skön segelsommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp antingen riktiga kläder, Gill, Musto, Henry Lloyd eller liknande...eller det billigaste du kan hitta och använd det medans du sparar pengar. Det är jätteskillnad på riktiga grejer och det du hittar på lågprismarknaden som försöker likna märkesgrejorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan även använda skidkläder/fjällkläder  i GoreTex .

Det man ska tänka extra på är hur väl luvan skyddar .

Helst ska det bli som en strut för ansiktet , för då skyddar det bäst mot både regn och blåst .  Min BalticIndustrial flytjacka har en värdelös huva , och sluter dåligt tätt om halsen ,kort i ärmarna  m.m

Så en sån ska man inte köpa .!!!!!!

 

Skidkläder / fjällkläder ska ju klara regn, blåst, snö och en massa andra faktorer som vi på sjön kan dra nytta av .

 

Lycka till med ditt val

JSR

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon gång för sisådär 20 år sedan köpte jag jacka byxor från Grundéns i Uddevalla, och det har jag aldrig ångrat. Lite stela, ja, men det kan regna bäst det vill.

Med en viss förvåning ser jag på nätet att dom finns kvar, Kanotcentrum i GBG bland annat säljer. Jacka byxor 1000 - 1500 kr ungefär.

Klarar nog Göta kanal.

Ett annat tips är att inventera förrådet av skid-/skridsko-/vandringsutrustning. Så här i början av säsongen är vandringskängor inte dumt att ha med, det är kallt att sitta stilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Själv tycker jag att ett ordentligt regnställ i galon duger finfint i ösregnet. Du sitter ju mest still ändå så varför skall ,an ha kläder som andas? Övriga plagg som är bra är vindstopper och flecce.

 

Tjing

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig köpa via internet med den usla informationen som de har på sin hemsida! Det enda jag hittar är ett mobilnummer, vart skall du vända dig om dina grejer inte kommer eller det det är fel på dem? Annars verkar priset bra så om du köper får du gärna informera övriga här på nätet.

 

Generellt så får du tänka hur du vill segla, när solen skiner eller i alla väder? Jag seglar i alla väder och kappseglar så mig är valet enkelt:

Jag använder enbart Gore-Tex från Musto, Gill, Sail Racing och är väldigt nöjd. Nån annan tipsade om andra Gore-Tex käder typ skidkläder och det funkar bra även det MEN tänk på att de slits mer på en båt, det finns mer saker att fastna i och saltvatten täpper igen Gore-Tex på sikt. Har du pengar, köp allt i Gore-Tex från stövlar till mössa, har du begränsat med pengar som alla vi andra; Köp en snygg allround jacka i Gore-Tex som du kan använda när du seglar, går på stan, åker skidor, paddlar eller vad som helst och komplettera med galon byxor och galonstövlar om du tror att du kommer använda dem mindre än jackan. Tänk på att kuling i nosen, 10 grader och spöregn i 6 timmar är kallt, riktigt KALLT!

 

Så mitt tips, köp en snygg bra jacka och sedan galonbyxor till det att börja med.

http://www.sailracing.se/

Jag har bla Spray 3-Layer Jacket från Sail racing som jag använder mycket mer än min Offshore jacka från Musto. Sen är ett tips att köpa Gore-Tex stövlar som jag tvekade länge innan jag köpte och det var nog min bästa investering på länge, aldrig mer fuktiga, kalla fötter!

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Micke,

 

Jag har faktiskt köpt två ställ från sailperformance. Men min sambo är rätt kort i längden, så det minsta stället är i största laget för henne. Men jag är mycket nöjd med vad man fick för pengarna.  Var ute i regn och busväder förra säsongen och ställen höll oss varma och torra. De jag köpte var röda men nu verkar dem vara blå. Blåtttttt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett riktigt bra och prisvärt ställ är Rivö från Asperö. www.aspero.se. För 1840 kr får man ett komplett ställ på www.marinaman.se. Riktigt bra kvalitet till det priset. Jag hade ett Henri Lloyd ställ innan som kostade dubbla pengen, men som är mindre bekvämt och blir genomblött mycket snabbare.

 

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken typ har du? Offshore eller crewjackan?

Om det är crewjackan, hur är finishen? Ser den ut som en joggingdress eller som en riktig jacka med lite stil om du förstår. Kan man ha den på stan en lördagskväll?

 

MVH / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, hur lång är jackan? Halvlång eller midjelång? Hur är finishen? Kan man ha den en lördagskväll på stan?

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Offshore! Inget man springer på Stan med8.gif\ men kankse med Crewjackan. Vet dock inte hur den ser ut, sorry!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Gill´ s Key West sedan fyra säsonger tillbaka (är inne på den femte nu). De duger bra tycker jag. Jag har testat dem i 5-6 timmar störtregn som mest utan att bli blöt, jag blev betydligt fuktigare i gummistövlarna än under kläderna. Stället kostade inte en förmögenhet, köpte dem på rea för 2 500 kr tror jag det var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Helly Hansens grejer, kostade omkring 2-2500 tusen för hela stället på rea. Det är kanon. Se också till att kragen går upp en bit i nacken, att ärmar går ordentligt över vristerna och att jackan inte slutar i midjan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jackan är halvlång. Den är inte lika hård och plåtliknande som de ställ jag haft tidigare (Henri Lloyd och Helly Hansen) utan mycket mjukare, vilket gör jackan betydligt bekvämare. Dessutom är den riktigt snygg, tycker jag. Den finns i röd/blå, vit/blå och grå/blå. Jag köpte den röd/blå som jag tyckte var klart snyggast.

 

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra sydväst är en bra investering. I övrigt fungerar ett bra stort regnställ och vinterkläder under. På händerna gärna en uppsättning gummihandskar med varma vantar för den som styr och kan bli blöt om händerna. Har själv seglat hem en ny Maxi 77 från Mariestad till Stockholm på 70-talet samma dag som kanalen öppnade.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte Musto MPX för tre år sedan har aldrig varit missnöjd, du behöver ju inte köpa nya varje år, kvalitet lönar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rätt kläder under är det viktigaste som ovan skrev.

vi köpte greenwood ställ för 300 kr (mässpris) på mässan.

har inte haft något som helst problem varesig med kyla eller regn. testa kläderna under en halogen lampa ex provdocke lampor i affären värmen skall inte stråla in på kroppen då e de oc´ kså kalla i vind ett tips bara.

vid kallt väder använd ett lager kroppsnära klädesplagg tunt.

och utan på det pösigt klädesplagg sen eventuell regnställ oavsett märke bara de stöter bort vattnet.

lycka till.

ps lägg gärna in lite bilder av transporten på chattbilder 2. skulle vara intressant att ta del av det.

mvh micke 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Min första tanke är att börja med en behovsanalys. Hur ska ni använda båten? Vart ska ni segla? Hur långa perioder? Vad är ni ute efter?

 

 

 En dedikerad seglare som finns på sjön från tidig vår till sen höst och inte räds en kuling med regn och hög sjö behöver tveklöst bra grejer för att inte ruttna. Samtidigt är de relativt lätträknade..

 

Jag köpte ifjol Musto MPX vilket enligt alla (har inte testat så mkt, än) är kanonbra. Lägger man ut de pengarna så är det ändå en engångskostnad då de håller i många år innan man behöver byta.

 

Dock ska sägas att större delen av semesterseglingen sker i avklippta jeans och T-shirt etc..

 

Kort sagt, vill ni ut för att njuta av vädret, bada och mysa på båten så tycker jag att ni kan lägga pengarna på annat än dyra kläder. Ett regnställ med kravet att det ska skydda mot vatten räcker långt. Gummistövlar kostar inte många kronor men är kanske något av ett krav.

 

Däremot under så kan jag tipsa om att ha något mer genomtänkt. Aldrig bomull närmast kroppen är en tumregel, det suger åt sig fukt och blir svinkallt när man svettas. Ett ok underställ och gärna funktionsstrumpor är en god investering, och betydligt billigare än dyra sjöställ..

 

När det gäller Sailperformance så känner jag inte till dem. Min uppfattning är dock att det är bättre att satsa på kvalitet om man har behovet. Det finns en anledning till att vissa är dyrare än andra. Visst är Musto dyrt för att det är Musto, men går något sönder har det mig veterligen heller aldrig varit några problem att byta eller få det lagat osv..

 

Kul med nytt segelfolk.. Lycka till i sommar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

Jag var som du nybliven segelbåtsägare förra året, och jag liksom du visste inte vilken nivå på sjöställ jag skulle lägga mig. Många verkar tycka att köp det bästa(och dyraste) så ordnar det sig.

Nåvål, jag gjorde inte det utan köpte mig ett westcoastställ för runt 900. Jag har nog använt det en gång tror jag, och det som slog mig var att det var stelt tungt och varmt...Nu är det det enda sjöställ jag testat, så jag har egentligen inte mycket att jämföra med där.

Jag jobbar dock på en stor friluftsbutik, och har testat en del kläder genom åren, membran och utan. Membranen är ju till för att släppa ut svetten genom kläderna. detta gör dom egentligen inte förens dom blivit rejält blöta innifrån. Särskilt GoreTex, men det finns andra membran som sägs vara bättre. Saken är den, att om man inte svettas behöver man ju knappt membrankläder... Lite kondens blir det ändå inne, men inget som inte vanliga membranlösa kläder inte skulle kunna ta hand om.

Själv gillar jag enkla material utan membran, som torkar fort. Däremot om det blåser och är kallt, är ett ullunderställ under vindtäta kläder ovärdeligt tycker jag. En vindtät tunn fleecejacka är också nått jag nästan alltid hade på mig om det inte var vindstilla och 30 grader. Samt en vindtät tunn mössa, suveränt...

Mitt råd till dig är att ta det du har till att börja med, segla med det och skaffa dig själv en uppfattning om vad du verkligen behöver beroende på hur man seglar. För mycket är det man behöver köpa i början, själv var jag tvungen att ta ytterligare lån för att komma igång, och sjöstället kändes fullständigt meningslöst i efterhand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för alla tips! Det blev Helly H och Musto istället för Sailperf. Anledningen var att vi tror mycket på look and feel och vi fick inte möjlighet att testa eller se dem före köp. Vi fyndade på utförsäljning och det verkar mycket bra.

 

Nästa problem blir Göta Kanal och Vänern... Vi kommer inte att hinna hem på den tid vi har ledigt, så vi måste hitta nånstans att lägga båten en vecka, antingen Sjötorp eller nånstans i Vänern, mellan Sjötorp och Trollhättan. Men det får nog bli en egen tråd...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigt på säsongen brukar jag krångla på mig en Helly H flytoverall. Om man ska vara på havet i timmar är den kanon, man fryser inte! Fast det tar sen inte värst många dar framåt sommarn innan den blir så varm att det inte går att ha den alls. På läns och med solen rätt ner i sittbrunnen flyter man bort helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


>  På läns och med solen rätt ner i sittbrunnen flyter man bort helt.

 

Där har du ju en affärsidé. Ring upp tv-shop!

 

Vad gäller seglarkläder har jag länge gått och sneglat på HHs kläder för de har så snygg tjejkollektion. Det brister hos de andra tycker jag. Men jag har inte kommit mig för att slå till ännu för min skidjacka från North Face funkar alldeles för bra! Och söndagsseglare som jag här så har jag lite svårt att motivera investeringen för ett nytt ställ bara för det estetiska 1.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Just precis. Skidkläder passar så bra på sjön.

 

Har alltid åkt skidor nån vecka per vinter så skidkläder har jag alltid haft. När man fryser på sjön så funkar dom även där. Regnar det så skyddar man med regnställ av rivstarkt material.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

tur man åker motorbåt så man slipper bry sig!smiley-cool.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här snackas seglarsnack och här här vi överens om att motorbåt inte är någon sport smiley-innocent.gif\

 

F ö är min skidjacka inte bara varm utan även regntät eftersom det är Gore tex!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Apropå sportighet...

 

Seglade Lidingö Runt idag (13/5). Jävvlarrr vad det brallade i..

 

70% av de som satte spinnon klotade, några flera gånger (men det var nog mest dumhet). Kryssen upp längs utsidan var min hårdaste kryss hittills, uppemot 15 meter i byarna (som verkade vara i dagar) och vindvrid utan like vid några tillfällen. Ren överlevnad där...

 

Började fundera på varför jag inte var bakis i en tv-soffa istället! Tacksam att jag bara badade upp till knäna kan jag lova, tyckte grymt synd om de som låg och simmade, och de som sänkte sina skepp med för den delen.

 

Dyr dag dock, mkt som gick sönder. Undrar vad totalnotan för allt som rasar på alla båtar blir efter en sån här dag?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om alla åtgår ifrån att det ska bli regn hela sommaren.Ett par badbyxor kan inte vara så dyrt!En härlig badrock inpå småtimmarna och en lättgrogg efter nattvickningen så lovar jag att den sommaren vill man minnas.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

FÖR 25 ÅR SEN KÖPTE JAG TENSONS GULA SOM DÅ VAR POPPIS. HIMALAYA TROR JAG DEN HETTE.STOD EMOT REGN,BLÅST OCH KYLA MEN BLEV ALDRIG FÖR VARM OCH SVETTIG. DEN BLEV DEN BÄSTA JACKAN JAG ÄGT.HADE DEN ALLTID PÅ BÅTEN,NÄSTAN SÅ ATT JAG SOV MED DEN PÅ. SÖRJDE DEN NÄR JAG VAR TVUNGEN ATT SLÄNGA DEN FÖR ATT DEN HÖLL PÅ ATT RAMLA ISÄR.

KÖPTE SENARE EN BLÅ VARIANT MEN KVALITEN HADE BLIVIT SÄMRE SÅ DEN BLEV INTE GAMMAL.

SENS MORAL-DET BEHÖVER INTE VARA VÄRSTINGMÄRKET MEN BRA KVALITET ÄR ALDRIG FEL.

HAR ALLTID SAKNAT EN SYDVÄST,KÖP EN SÅN. DET SKA JAG GÖRA IAF. VARMA TRÖJOR ÄR OCKSÅ ETT HETT TIPS.

LYCKA TILL MED BÅTEN OCH HA EN SKÖN SOMMAR

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...