Jump to content
Friday 06 December 2019

Luffarn

Medlemmar
  • Content Count

    656
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

About Luffarn

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ctek verkar inte vara felfria de heller… När jag nu redan bekänt det hemska att jag kan tänka mig att köpa nåt från Skamtema är det väl lika bra att bekänna nåt som är mkt värre ändå, jag har tänkt den här laddaren i en husvagn. Och även använda husvagnen… I segelbåten har jag en 25 amps Ctek, den har funkat perfekt där i ca 8 år.… Till husvagnen kan det duga med nåt lite billigare tänkte jag. Clas O har också intelligenta laddare. Det sitter en laddare i husvagnen, men jag fattar inte ens vad den är av för sort….
  2. Det var inte bra. Undrar om 15 amp modellen gör det med? Väsnas den mindre när det börjar bli fulladdat?
  3. På ena bilforumet läste jag om en som kopplat på sin Ctek till ett rejält urdraget batteri, o det slutade med att Cteken pajade helt. Sen hade visst biltemaladdaren lyckats få fart på batteriet. Men Cteken blev det slut med. Edit: Vilken Clas O laddare har du?
  4. Låter ju klockrent. Har sett några kommentarer även på bilforum där de varit väldigt nöjda med den, tom tycker en del att den är bättre än Ctek.
  5. Går den igång o laddar så fort den får 230 volt i sladden? Alltså utan att du även måste trycka in nån knapp för varje gång du ska ladda?
  6. Nån som har erfarenhet av Biltemas intelligenta laddare? De ser åtminstone på papperet ut att ha samma funktioner som de långt dyrare Ctek. Undrar om de börjar ladda igen efter ett strömavbrott? Det gör ju Ctek, men inte alla moderna laddare gör det. Det är den här på 15 ampere, näst kraftigaste, jag funderar på. Det finns en på 35 amp också, o flera mindre. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-12-V-15-A-med-booster-37746/?artId=37746 Kommentarer om att helt andra laddare köpta på 80-talet på Biltema varit kassa kan ni bespara mig är ni snälla: Jag har förstått att många tror att det är Biltema själva som tillverkar laddaren, och att det är samma modell nu som på 70-talet. Men ni vet nog att det inte är så…
  7. Många bra svar! Vi får väl ta nån sorts medelväg, o framförallt snacka med vissa… En i klubben hade sin lilla segelbåt ute på Blocket några år, och en köpare från en stad 40 mil kom överens med honom att köpa den för en viss summa, han skulle traila hem den till midsommar nu i år. Men då får varken han eller nån annan tag i båtägaren som inte bor just i vårt samhälle, så han kunde varken komma o betala eller hämta båten. Den står där den står med fri entré för regn o snö genom bortramlad rufflucka. Det Tirill skrev om att man idag hellre sitter hemma o krafsar på en mobiltelefon är ju för sorgligt. Många är ju inte intresserade av absolut nånting. Skulle de ge sig ut på sjön måste allt vara lika stort o vräkigt som hemma, i annat fall är det trivsammare med Facebook. Inte bra.
  8. Ägaren till det värsta brandfarliga vraket pratar vi med varje år, o han säger varje gång att han ska ta bort den.... De andra har vi inte tagit upp saken med, vi vet inte vad vi ska säga riktigt. Än är det ingen katastrof med de båtarna, men det blir väl helt igenväxt o sly rent de här snart. Ser inte bra ut alls på en annars välskött uppläggningsplats. Men nån gång måste vi ta tag i det här på nåt vis...
  9. Vi har nog ganska få vrak och bortglömda i vår klubb jämfört med andra båtklubbar. Någon, en fiskarbåt i trä är rena vraket och står som en eldfara en knapp meter från ena kortväggen på en båtskjulslänga. Andra är mindre segelbåtar i plast som inte varit i sjön på typ 10 till 20 år. De flesta ägarna till båtarna betalar medlemsavgiften och uppläggningsavgift, det är inte många hundra kronor, så det är väl inte värt besväret att ta väck båtarna, det är för billigt att dra ut på det år efter år. Några få av ägarna inbillar sig troligen att de verkligen kommer att sjösätta nästa år. En har en hel container bredvid sin båt där han tror sig förvara verktyg o maskiner inför kommande vårrustningar o seglatser som aldrig kommer att bli av. Bara denna sommar har tre båtar, hitseglade av drömmande pappskallar, kommit till klubben o bara lämnats här, båtar som ligger i sjön nu inför vintern och ganska säkert aldrig kommer att hämtas härifrån. Tips?
  10. Det har varit glest med husbilar nu ändå. Kanske har jag sett fyra på hela sommarn....
  11. Ja det stämmer. Knyter jag ankaret i fören seglar båten som en galen bandhund mellan ändlägena, omöjligt att veta om, eller snarare hur mycket ankaret flyttar sig vid varje vändning. Alltså blir det omöjligt att slappna av med, sova så är ju inte att tänka på. Men från aktern ligger båten helt blickstill. Jag har inget ankarspel varken fram eller bak heller, så att ankra från fören är aldrig aktuellt. Bak har jag en fläskig 20 mm multiplait o kätting närmast kroken som är ett.... eh... glömt vad de heter, är skitbra i alla fall. Har dessutom en NOA ankardävert, kanon när kroken ska upp så man slipper hugga sönder skrovsidan. Edit: Ett sånt här ankaer har jag. Hänger det finurligt på en "ankarrulle" i akterpulpit. http://www.hjertmans.se/article/deltaankare-10kg Väl rekomenderad krok av i salig åminnelse Gunnar Selins.
  12. Jag har fyra åsklinor (nypåhittat ord) som jag köpte på Watski, inte så värst dyrt vad jag kommer ihåg. De är nog tre meter styck jag sätter två i toppvanten o två i akter resp förstag. När det är åskigt brukar de få hänga där även i hemmahamnen. Har läst på några ställen att startkablar är för korta, såna körde jag med bara två satta i järnrelingen på min förra båt en högsjösnipa. Slapp blixten som tur var... När jag köpte segelbåten var det draget en grov kabel från masten ner genom däck o ända ner i botten ovanför långkölen, o ut genom plasten o sen bultat i långkölen av gjutjärn. Inget gnistgap. Efter några års funderande tog jag bort kabeln. Att först leda blixten in i båten, o sen ut genom skrovet där nere verkade lite vansinnigt, som gjort för att bränna ett stort hål där nere.Bättre hade nog varit att dra fast kabeln i en eller flera av de 20 mm kölbultarna. Men att ha åsklinor i fyra stag känns skapligt Faridaysaktigt så det har stannat vid det. Bekanta som skulle ut o segla upptäckte att blixten några dar tidigare gjort sopor av hela elsysytemet när båten låg i hamn... Lite löst snack med båtbekanta så verkar det som att inte nån ens har startkablar att hänga ner...
  13. Grannbåtklubbarna hyr ut gästplatser även till semesterfolk som kommer farandes i husvangar. Typ 120 kr natten, då får de elstolpe, o nyttja skithus o dusch. Förutom lite intäkter avskräcker det visst även gangsters som stjäl utombordare osv, då det alltid är befolkat i hamnen. Proffscampingarna tar väl mer än det dubbla typ. Vad säger ni om detta? Är det värre än skändligt att tillåta husvagnsfolk på sommartid tomma båtuppställningsplatser? Vi har ju typ finare läge vid Ljusnans älvmynning än de flesta vanliga campingar. O pengar har vi knackigt med. Vad säger lag o skattegubbar om sånt här? Sekreterarn Håkan...
  14. Grannbåtklubbarna hyr ut gästplatser även till semesterfolk som kommer farandes i husvangar. Typ 120 kr natten, då får de elstolpe, o nyttja skithus o dusch. Förutom lite intäkter avskräcker det visst även gangsters som stjäl utombordare osv, då det alltid är befolkat i hamnen. Proffscampingarna tar väl mer än det dubbla typ. Vad säger ni om detta? Är det värre än skändligt att tillåta husvagnsfolk på sommartid tomma båtuppställningsplatser? Vi har ju typ finare läge vid Ljusnans älvmynning än de flesta vanliga campingar. O pengar har vi knackigt med. Vad säger lag o skattegubbar om sånt här? Sekreterarn Håkan...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy