Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Luffarn

Biltemas nya processorstyrda batteriladdare?

Rekommendera Poster

Nån som har erfarenhet av Biltemas intelligenta laddare? De ser åtminstone på papperet ut att ha samma funktioner som de långt dyrare Ctek.

Undrar om de börjar ladda igen efter ett strömavbrott? Det gör ju Ctek, men inte alla moderna laddare gör det. Det är den här på 15 ampere, näst kraftigaste, jag funderar på. Det finns en på 35 amp också, o flera mindre.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-12-V-15-A-med-booster-37746/?artId=37746

 

Kommentarer om att helt andra laddare köpta på 80-talet på Biltema varit kassa kan ni bespara mig är ni snälla: Jag har förstått att många tror att det är Biltema själva som tillverkar laddaren, och att det är samma modell nu som på 70-talet. Men ni vet nog att det inte är så… :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har erfarenhet av Biltemas intelligenta laddare? De ser åtminstone på papperet ut att ha samma funktioner som de långt dyrare Ctek.

Undrar om de börjar ladda igen efter ett strömavbrott? Det gör ju Ctek, men inte alla moderna laddare gör det. Det är den här på 15 ampere, näst kraftigaste, jag funderar på. Det finns en på 35 amp också, o flera mindre.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-12-V-15-A-med-booster-37746/?artId=37746

 

Kommentarer om att helt andra laddare köpta på 80-talet på Biltema varit kassa kan ni bespara mig är ni snälla: Jag har förstått att många tror att det är Biltema själva som tillverkar laddaren, och att det är samma modell nu som på 70-talet. Men ni vet nog att det inte är så… :)

Jag har den här (länk) i båten, har inte haft den så länge men verkar funka bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har den här (länk) i båten, har inte haft den så länge men verkar funka bra.

 

:)

Går den igång o laddar så fort den får 230 volt i sladden? Alltså utan att du även måste trycka in nån knapp för varje gång du ska ladda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har den här (länk) i båten, har inte haft den så länge men verkar funka bra.

 

:)

Går den igång o laddar så fort den får 230 volt i sladden? Alltså utan att du även måste trycka in nån knapp för varje gång du ska ladda?

 

Så länge den är ansluten till batterierna så går den igång igen om man bryter och återkopplar 230V. Den kommer även ihåg inställningarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju klockrent. Har sett några kommentarer även på bilforum där de varit väldigt nöjda med den, tom tycker en del att den är bättre än Ctek.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två c-tek. Båda har lagt av. Kan inte välja att den ska påbörja laddning, utan den står bara och lyser i "standby".

Kommer inte köpa fler C-tek, har Clas ohlsons variant nu och den fungerar utan anmärkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har två c-tek. Båda har lagt av. Kan inte välja att den ska påbörja laddning, utan den står bara och lyser i "standby".

Kommer inte köpa fler C-tek, har Clas ohlsons variant nu och den fungerar utan anmärkning.

På ena bilforumet läste jag om en som kopplat på sin Ctek till ett rejält urdraget batteri, o det slutade med att Cteken pajade helt. Sen hade visst biltemaladdaren lyckats få fart på batteriet. Men Cteken blev det slut med.

 

Edit: Vilken Clas O laddare har du?

Redigerad av Luffarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas 25A laddare väsnas förskräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas 25A laddare väsnas förskräckligt.

 

Det var inte bra. Undrar om 15 amp modellen gör det med? 

Väsnas den mindre när det börjar bli fulladdat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Biltemas 25A laddare väsnas förskräckligt.

 

Det var inte bra. Undrar om 15 amp modellen gör det med? 

Väsnas den mindre när det börjar bli fulladdat?

 

Tror den låter lika mycket hela tiden. Jag brydde mig inte om det då min laddare ska ladda startbatterierna (24V) via en konverter från förbrukningsbatterierna (12V) och bara vara inkopplad då motorn går. Har en Ctek 300 som laddare till förbrukningsbanken. Den är betydligt tystare samtidigt som den har ett nattläge med mindre laddström och avstängd fläkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en biltema laddare som såg ut att funka när strömmen var på men när strömmen var bruten så drog den ner mina batteriet till noll(drog tjyvström) fick byta batterier men kör nu c-tec

M200 utan några som helst problem, inne på 3dj året nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Biltemas 25A laddare väsnas förskräckligt.

 

Det var inte bra. Undrar om 15 amp modellen gör det med? 

Väsnas den mindre när det börjar bli fulladdat?

 

Nej jag vill minnas att den slutade när strömmen gick under ett par ampere, men med lite förbrukning på så går fläkten konstant. Min Ctek fungerar på samma sätt men mycket tystare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade en biltema laddare som såg ut att funka när strömmen var på men när strömmen var bruten så drog den ner mina batteriet till noll(drog tjyvström) fick byta batterier men kör nu c-tec

M200 utan några som helst problem, inne på 3dj året nu

Jag har haft min konstant inkopplad till batterierna hela vintern utan att vara kopplad till 230V utan problem.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen väldigt ojämn kvalitet på biltemas laddare, det hjälper ju inte att man får en ny laddare på garantin när 3 st batterier a 1000kr gick till dom sälla jaktmarkerna,

Nä C-tec får det bli för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ägare av en Hallberg Rassy 42 hade en Victron lyxladdare som knäckte batterier för 15000.

 

Lita aldrig på att elektronik har evig livslängd. Särskilt utsatta tycker jag laddare är. Hur många mobilladdare har pajat för er? Själv förstörde jag en elcykel som jag var smart att alltid ha på laddning. Tre laddare av diverse fabrikat i båten har gått sönder fast jag inte haft dom på så ofta. Solcellsregulatorerna har inte gått sönder ännu men det är en tidsfråga.

Jo förresten en gick sönder när jag förväxlade in och utgång. Den var inte av den idiotsäkra sorten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evig livslängd, absolut inte! Biltemaladdaren hade jag haft i knapt 2 säsonger.

Tror man får lite som man betalar tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ctek verkar inte vara felfria de heller…

När jag nu redan bekänt det hemska att jag kan tänka mig att köpa nåt från Skamtema är det väl lika bra att bekänna nåt som är mkt värre ändå, jag har tänkt den här laddaren i en husvagn. Och även använda husvagnen… I segelbåten har jag en 25 amps Ctek, den har funkat perfekt där i ca 8 år.…

Till husvagnen kan det duga med nåt lite billigare tänkte jag. Clas O har också intelligenta laddare. Det sitter en laddare i husvagnen, men jag fattar inte ens vad den är av för sort….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej luffarn be dom på biltema koppla in laddaren så får du höra om den låter något. Jag har den stora på 25 amp den låter. Men i båten sitter originalet från 94 den hörs men den går bara dagtid när jag är i närheten funkar kanon laddar både start 100amp och förbrukardelen 240 am.

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...