-
Content Count
395 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
1 NeutralAbout Carlf
-
Rank
Kommendör
Recent Profile Visitors
1,100 profile views
-
Service på värmeväxlarna är det gjort, skall ju göras vart 7:e år? Beväxning på inloppet till kylningen.
-
Tror den du har nu är den som är bäst. Funderar på samma propeller som du har fast med kanske 20/21 i pitch. Eco 3-bladig eller vanlig trebladig ger inte bättre ekonmi dock kanske lite på topp, men 80% av registret är 4-bladig bättre.
-
Ja ser ut som samma.
-
Tänker att motorn går tungt, jag märkte att den är känslig för trimläget. Jag brukar trimma upp så varvtalet ökar något(Precis innan fontän), då går den som snålast. Då får du lite högre varvtal utan att förbrukning ökar (konstigt men så är det).
-
Kör jag i 4300 varv gör båten 30,5knop och drar ca 1,5. Min motor sitter i nästa lägsta hålet så den är bara hissad ett hål(samma som dig). Jag trimmar upp så mycket att vattenströmmen från propellern håller sig i ytan (inte sprutar som en fontän). Känner igen det där med uttrimningen jag varvar ca 6200 på max då trimmar jag upp lite extra för att nå rätt varv och får lite extra toppfart. Tänker att med 4-bladig propp borde man kunna hissa ett eller två hål till för att få 2-3 knop extra, men skall kolla hur skeddan ligger i förhållande till skrovet.
-
Nej jag har vanlig inte eco, du borde få högre toppfart med 3-bladig, dock så skiljer det bara ngn knop. Störst uppsidan med 4-bladig är du får bättre marschfart och mer ekonmi (inte på fullt). Bättre grepp i sjön och bättre accelaration.
-
Vet du vad det var för stigning och tum på den den nya 4-bladiga?
-
Jag har nyligen köpt en Axopar 28 med 350hk, den drar enligt färdatorn 1,5-1,6 28-30 knop. Det sitter en 3-bladig Enertia 14x19 monterad och den toppar ca 48 knop, drar då runt 2,15 @6250 rpm. Med det mest intressanta är att upp till ca 40knop så drar den kanske bara mellan 1,6-1,7. Funderar på att byta till en 4-bladig inte för topphastighetens skull utan mer för marschfarten. Provkörde även en 300hk innan och upplevde ingen större skillnad i förbrukning, dock så gick den lite trögare hade inte samma acc och toppfart. Så förstår om du inte når den farten med 300hk.
-
Vi skall också köra i år, skall bli riktigt kul. Anledningen till varför det är mest 40-fotare som filmar, för att dethar plats och råd med camera utrustningen. Här har du en film med en 33-fotare Mitt tips är träna att segla ett dygn tillsammans, upp och ner på kusten för att träna(i mörker). det är mer jobbigt än svårt att segla 35timmar på två.
-
Bara att luffa upp honom efter att han gippade
-
ca 350 anmälda redan, 500 är nog en bra gissning.
-
J/92 :a eller Grand suprise http://www.archambault-boats.eu/index.php?S=detailoccas&Id=39 http://au.yachtworld.com/core/listing/boatMergedDetails.jsp?boat_id=2280298&ybw=&units=Feet¤cy=GBP&access=Public&listing_id=77692&url= Lite mer extrema men trevliga seglare..
-
Brukar köra med roller, målas med fördel när det är kallt ute så dunstar det inte så mycket. Börja nerifrån och upp(du kommer märka varför). Se till att ha riktigt slät och fin botten innan du målar. (600-papper på hela ger bra resultat). Lycka till! Senast ändrad av Carlf | 04 mars 2012 | 14:49
-
Eller använd storfallet så slipper du dirken..
-
Hej, Hade börjat med att byta storen, och använt någon känd segelmakare(North, Gran, Albatross, Uk-Sy, OSV), lokalt, så man kan få service och tips, nästan lika viktigt som seglet själv. Prata med segelmakaren kolla vad han föreslår. Tycker det bästa är att uppdatera med i kanske 1-2 segel per år och inte allt på en gång, du hinner också uppfatta vilken skillnad de var med det nya seglet innan nästa kommer. Sedan hade jag nog kört med en ny genua, iom att focken är ditt nyaste segel. Jag fick mycket trimtips av segelmakaren som tillsammans med nya seglen gjorde stor skillnad. Jag började med det jag föreslog härovan innan det spårade ur . Lycka till.