Gå till innehåll
fredag 06 mars 2026
JonasPolar22

Vilket ankare

Rekommendera Poster

Vad har ni för erfarenheter av ankare? Jag har testat olika, plätt, delta, och dragg. Mitt utfällbara dragg är den jag alltid fått bäst fäste med tycker jag själv. Men mer än en gång fått höra att det bara är för högst tillfällig förankring.
Vad är bäst? (på västkusten)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av båt och hur stor är den (längd, storlek på eventuell överbyggnad, ungefärlig vikt)?

Dragg är oftast nåt av det sämsta för att ankra, men det kan säkert funka fint ihop med en liten eka om draggen är normalstor och botten inte är alltför lös.

Bäst är svårare att svara på, för det blir en ekonomisk fråga och en fråga om vad ankringen ska hålla för.

Är det akterankare en stilla kväll med fören förtöjd mot en holme? Är det ett "lunchankare" i nån vik medan mat och dryck intas? Eller är det för svajankring i styv kuling? Rätt svar blir olika beroende vad ankaret ska klara.

Om plats ombord finns, om ryggen är frisk och stark, och plånboken fylld till bristningsgränsen, ja, då är det bara att skaffa det största som går att hantera av de bästa modellerna, normalt olika former av "spadankare" som kommit ut på marknaden senaste årtiondet eller så.

Ett hyfsat allroundankare som går att hitta relativt billigt är en så kallad "Bruce-kopia", som är medelbra på det mesta. Delta-varianten av ankare är lite mer ojämnt i var det funkar bra och var det funkar dåligt, men är också relativt billigt och lätt att hitta i butiker. Om man orkar hantera det kan man överdimensionera Bruce och Delta 1-2 storlekar och få jämförbar prestanda med ett mer avancerat ankare av helt korrekt storlek, till samma eller lägre pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar om en natt förtöjd mot en holme i lugna vindar.

Men min egna upplevelse är att när jag kastat ankaret, och sedan provdrar. Då håller min dragg bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska nog fundera en gång extra på hur man använder det innan man köper ett överdimensionerat ankare. Det är viktigt att man drar fast ankaret, och är båten för lätt i förhållande till ankarets tänkta målgrupp så riskerar man att det inte riktigt greppar utan ligger mer i ytan. Har man ett överdimensionerat ankare måste man dra fast det med motorkraft för att få den hållkraft man hoppas på, båtens egenvikt drar oftast inte ner det tillräckligt. Möjligen i halv storm då, men inte i normalfallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev JonasPolar22:

Men min egna upplevelse är att när jag kastat ankaret, och sedan provdrar. Då håller min dragg bäst.

Dessvärre så har väderprognoserna blivit osäkrare på senare år enligt min uppfattning. Både vindstyrka och vindriktning avviker från prognoserna rätt många gånger under en sommarsäsong. Därför är det bra med lite marginal på ankardonen.

Om du normalt ligger förtöjd med akterankare och tampar i land så skulle jag rekommendera ett ankare av Bruce-modellen. Deras nackdel är att de är att den galvade modellen är rätt trubbig i nosen. Ankrar du på lite hårdare botten och/eller där det finns sjögräs så har det svårt att gräva ner sig. Den rostfria modellen är vassare i nosen och bättre på att gräva ner sig. 

Draggen är rätt bra på sådana bottnar då dess smala flyn har lätt att fastna. Men den har absolut inte samma dragfasthet som skopan på ett Bruce. 

Sen är Bruce enklare att använda då den inte ska fällas ut o ihop vid användning.

Vid svajankring anser jag att Delta-ankare eller någon av dess varianter är det bästa valet då det har lättare att behålla greppet när/om vinden ändrar riktning så draget ändrar sig.

Sen har båtmodellen en rätt stor betydelse. Ju större båt och/eller mer fribord och vindfång desto större krav på ankarfästet. För mindre båtar kan man hålla sig till ankartillverkarnas viktrekommendationer eller ett steg högre. Om båten är onormalt tung eller hög i friborden så bör man gå upp ett eller två steg i storlek. Men ett större o tyngre ankare blir svårare att hantera...

Jag har ett rostfritt Bruce i aktern och ett av Deltatyp (Ultra) för svajankring i fören. Ultraankaret har vägrat att fastna två gånger. Ena gången var det en berghäll under båten och andra gången lyckades det fiska upp en gummimatta på kroken så det inte fick fäste. Ingen av dessa misslyckade ankringar kan jag skylla ankaret för. Å problemet upptäcktes redan innan det var färdigankrat eftersom jag alltid backar fast ankaret när jag ligger på svaj. (Ultraankaret har hållit mig på plats utan att dragga när det var 22m/s i byarna så förtroendet är gott för det.)

Även jag har haft dragg när jag hade mindre båt. Jag tyckte det var krångligt att hantera så på den tiden använde jag oftast ett hemmasvetsat ankare av Danforttyp som fungerade bra på de oftast lite lösare bottnarna i Vänern.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid en typ 2 m kätting mellan ankare i tross / lina.

Då s a s gräver ankaret lättare ned sig och inte bara kasar över botten, dessutom skyddas tross / lina att skava mot stenar o sand.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev JonasPolar22:

Vad har ni för erfarenheter av ankare? Jag har testat olika, plätt, delta, och dragg. Mitt utfällbara dragg är den jag alltid fått bäst fäste med tycker jag själv. Men mer än en gång fått höra att det bara är för högst tillfällig förankring.
Vad är bäst? (på västkusten)

Det är helt och hållet beroende av båttyp, LÖA, bredd, vikt, storlek på hytt/överbyggnad.

Dessutom är det lite beroende på bottentyp vilken dragg/ankare man ska välja men på vissa ställen kan botten variera ganska kraftigt mellan två vikar eller två öar.

Vanliga fällbara draggar med fyra flyn brukar funka på de flesta bottnar men om den är för liten så greppar de dåligt på ren sand eller grusbotten samt lerbottnar. Du skriver ju "högst tillfällig förankring" och då räcker det med en dragg om den har rätt storlek till båten. Är det stenbotten med olika stora stenar så kan draggar fastna rejält och då kan det vara bra om draggen har ett fästöra för en schackel och "räddningslina" så man kan dra den bakåt.

Bruce-ankaret (Trifoil) är väl ganska allround och på de flesta brukar det sitta ett fästöra för en schackel och "räddningslina" så man kan dra ankaret baklänges om det satt sig hårt.

En bit kraftig galvad eller rostfri kätting är inte helt fel mellan dragg/ankare och förankringstågvirket.

Så det viktigaste är att det är rätt storlek på draggen/ankaret som anpassats efter båten.

De som säljer brukar veta vilken storlek man ska ha om det inte står på deras hemsida.

Hoppa över allt billigt Kina-mög...

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har kastat i ankaret ankaret en gång...

Ankarlinan hamnade runt ena flyet. Vilket inte blev så bra.

Droppar ankaret numer endast genom att mata ned linan. Och sen köra fast.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev JonasPolar22:

Om det är en Polar 22 du har så räcker nog en dragg bra och har du aldrig upplevt problem med det så är det väl ingen anledning att byta.

Som nämnts blir val av ankare  mer avgörande till större båtar.

Själv har jag erfarenhet med plätt och dragg till mindre båtar (upp till Polarens storlek) som funkat bra i skyddade vikar här på ostkusten (Sthlm). Idag har jag en Saga 27 och kör med en Bruce typ som jag aldrig haft problem med och som brukar som berget. Även de flesta större båtar jag seglat/åkt med har det varit Bruce typ. Största båt är nog segelbåt 42 fot (som för tillfället är i Karibien) och där har Bruce varianten hållt bra i väldigt ogynsamma förhållanden vid svaj.

På min egen Saga 27 prövade jag en gång mitt reservankare av Danforth typ, gjorde 3 försök på mjuk botten men fick det inte att fastna (akter ankring med fören mot land), kunde hala in det helt till båten och lyfta upp det alla 3 gångerna. Koppplade över till Bruce typen och det satte sig på första försöket.

Det är mina erfarenheter🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev raol:

Vad är det för typ av båt och hur stor är den (längd, storlek på eventuell överbyggnad, ungefärlig vikt)?

Om man kallar sig "JonasPolar22" kan man ju gissa att det handlar om en Polar 22, men man vet ju inte han kan ju ha bytt båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev Rascal:

Om man kallar sig "JonasPolar22" kan man ju gissa att det handlar om en Polar 22, men man vet ju inte han kan ju ha bytt båt.

Jag kan inte alla båtmodeller i världen, och tycker det är märkligt att folk reggar sig med båtmodellnamn, eftersom det är föränderligt. Brukar inte heller läsa användarnamn så noga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på med planering och fix inför sommarens seglingar och har samma funderingar. Dragg ger jag inget för, har i princip bara sandbotten på min del av västkusten (södra). Lyckades segla nästan en hel sjömil med draggen i utan att det bromsade nämnvärt. 

Däremot har jag aldrig misslyckats att få deltaankaret att fästa. Har ett 6 kg och ser i tabellen att 4 hade räckt bra.

Screenshot_20260228-224024_Drive.jpg.48c11e04771bf2e1c3ed6df9c44d9bbc.jpg

Skulle dock vilja ha ett smidigt ankare man kan lägga undan snabbt och lätt. Det kan inte sig sägas om ovan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Dava:

Skulle dock vilja ha ett smidigt ankare man kan lägga undan snabbt och lätt. Det kan inte sig sägas om ovan...

Har sett vissa fällbara Delta/plogankare men frågan är vad man vinner på det, leden i ett fällbart ankare är ju den svagaste länken. Satsa istället på en vettig hållare där det sitter tryggt och åtkomligt.

Hittade lite nyttig info:

https://www.seasea.se/ankarguiden

https://www.moory.se/svar/vilken-typ-av-ankare-ska-jag-ha/

De lokala båttillbehörsbutikerna ska veta och kunna rekommendera lämplig utrustning.

Stöd era lokala handlare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Har sett vissa fällbara Delta/plogankare men frågan är vad man vinner på det, leden i ett fällbart ankare är ju den svagaste länken. Satsa istället på en vettig hållare där det sitter tryggt och åtkomligt. ...

Ja, Deltaankaret verkar ju vara det bästa i alla fall och jämfört med Bruce(-kopia) är det ändå relativt smidigt.

20260301_095701.thumb.jpg.772837207243b32e63503ba036bed501.jpg

Det är både smalare och lägre, även om pinnen är längre. Båda i samm vikt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teknikutvecklingen går framåt, fritt ur huvudet några exempel

gen 1 Bruce (duktig på att fånga sten), CQR (klämrisk vid manuell hantering)

gen 2 Delta

gen 3 Rocna, Rocna Vulcan, Spade

Val av ankare är lite religiöst, vill man basera sitt val mer vetenskapligt kan man kika på Steve’s ankartester på tuben, SV Panope

https://www.youtube.com/@Panope

Steve testar bla hur fort ett ankare gräver ned sig vid vindkantring vilket är viktig vid svajankring eller i tidvatten utan lina i land.

I Skandinavien ankrar vi oftast mot land så 180 graders testerna kanske inte är lika viktiga i våra vatten.

Inget ankare är bäst på alla bottentyper.

På en klubbträff var det någon som pratade om en tumregel, 2 kg ankare/ton.

Vårt Vulcan ankare väger 25 kg på en monohull segelbåt ca 12,5 ton där jag valde efter tillverkarens tabell med lite säkerhetsmarginal ovetandes om tumregeln ovan.

/Amen

Skänker bort mitt gamla CQR på 20 kg om någon bor i Gbg området, skicka DM.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men man får komma ihåg att en kopia på Bruce eller Delta kan man lätt hitta för en bråkdel av vad de nyare, bättre ankarmodellerna kostar för samma vikt. 10 kg Bruce-kopia på Biltema kostar just nu 589 kr. 10 kg Rocna på Watski kostar 5241 kr. Visst lär Rocna vara bättre, men inte ens 4 kg Rocna för 2868 kr lär vara bättre i snitt än Bruce-kopian på 10 kg, som då ändå bara kostar en femtedel!

Har man en sprängfylld plånbok, så för all del, då kan man köpa lyxankare, men det finns alternativ för den budgetmedvetne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev skippeer:

Teknikutvecklingen går framåt, fritt ur huvudet några exempel

gen 1 Bruce (duktig på att fånga sten), CQR (klämrisk vid manuell hantering)

gen 2 Delta

gen 3 Rocna, Rocna Vulcan, Spade

Glöm inte de lite modernare ankarna som kan kallas för generation 3 eller kanske 4 enligt din sammanställning.

Mantus, Viking, Odin, Ultra, Manson Supreme, Bügel, Knox och Wasi.

Här är en tabell med ankare och årtal som säkert kan innehålla lite fel.

Admiralitetsankare,1800

Stockankare (klassisk trä/stock-typ),1852

Dragg,1860

Stockankare (hopfällbart), 1880 - 1809

CQR Anchor1934 I en vidare bemärkelse, https://collection.sciencemuseumgroup.org.uk/objects/co41013/model-of-prof-taylors-1933-patent-cqr-anchor

Danforth Anchor,1948

Bruce Anchor,1971

Lewmars CQR, 1986

Delta Anchor, 1992

Spade Anchor, 1996

Bügel Anchor, 1988

Wasi Anchor ,1990

Rocna Anchor, 2004

Ultra Anchor, 2005

Knox Anchor, 2010

Mantus Anchor, 2012

Rocna Vulcan, 2014

Viking Anchor, 2021

Odin Anchor, 2025

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Dava:

Ja, Deltaankaret verkar ju vara det bästa i alla fall och jämfört med Bruce(-kopia) är det ändå relativt smidigt.

20260301_095701.thumb.jpg.772837207243b32e63503ba036bed501.jpg

Det är både smalare och lägre, även om pinnen är längre. Båda i samma vikt..

Båda ankartyperna är lite otympliga att förvara. När jag hade mitt Bruce-ankare i stuvfacket så ställde jag ner det i en drickaback av den äldre modellen. Backen hade gallerbotten så blötan kunde rinna ur och kanterna gav ett bra stöd åt ankare o lägg så grejorna inte åkte runt i stuvfacket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...