Gå till innehåll
söndag 23 november 2025
Karljohansson

Vintertäckning - Råd inför köp?

Rekommendera Poster

4 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Bra tips👍

Köp inte på lågprisvarusen, de håller en förmiddag ungefär och klarar inte väder och vind.

Finns hos båttillbehörsaffärer som dessa t.ex:

https://www.seasea.se/linor-förtöjning-förankring/övriga-linor/gummilinor-tillbehör

Det är bara att googla på gummirep eller gummilinor så kommer det upp massor av alternativ.

Finns säkert hos din lokala båttilbehörsbutik...

//Pär

Det är inte så dåligt som man kan tro. Jag har använt Julas 8 mm gummirep i några år. De har hållit i ca fem år. Ungefär lika länge som min genomskinliga presenning från Hjertman. Det är ändå rätt ok. När gummirepet ger upp upptäcker men det oftast då de skall monteras. Gummit spricker och repet tappar elasticiteten. 
Jag har "sytt" ihop presenning under båten med ca fyra till sex håll i taget. Om man använder enbart en hel längd för hela båten ökar det risken att hela presenningen åker av om en knut går upp.

Jag get inte mycket för gummibanden från båtbutikerna. Jag försökte använda Hjermans 6mm gummitrep för mitt kapell, för några år sedan.  De vittrade sönder på två år. Ersatte det Biltemas gummirep. De har hållit i fem år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Om stöttorna rycks bort för att man knutit presenningen i dem så har man placerat stöttorna felaktigt och/eller inte spänt upp stöttorna ordentligt längs o tvärs båten!

Problemet är att det kan hända saker under vinterns gång och även typen av underlag påverkar. En grusplan där frosten kommer och går är inte detsamma som en asfaltplan.

För ett par vintrar sen tog jag tag i grannbåtens stötta när jag reste mig upp efter en titt under min båt, då visade det sig att den stod helt lös.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev anuba:

Det är inte så dåligt som man kan tro. Jag har använt Julas 8 mm gummirep i några år. De har hållit i ca fem år. Ungefär lika länge som min genomskinliga presenning från Hjertman. Det är ändå rätt ok. När gummirepet ger upp upptäcker men det oftast då de skall monteras. Gummit spricker och repet tappar elasticiteten. 
Jag har "sytt" ihop presenning under båten med ca fyra till sex håll i taget. Om man använder enbart en hel längd för hela båten ökar det risken att hela presenningen åker av om en knut går upp.

Jag get inte mycket för gummibanden från båtbutikerna. Jag försökte använda Hjermans 6mm gummitrep för mitt kapell, för några år sedan.  De vittrade sönder på två år. Ersatte det Biltemas gummirep. De har hållit i fem år.

Har kanske blivit bättre.

Köpte något skit för några år sedan på ett av lågprisvaruhusen och det klarade inte av att vara ute i sol, väder och vind. Använde detta s.k. "gummirep" till att spänna ner presenningen över veden som ett ryggåstak. De stroppar som satt i söderläge gick sönder ganska snabbt, ytterhöljet smulade och gummibanden (flera tunna gummiband) torkade ut och gick av.

Kollade lite snabbt på Biltemas nu och de hade polyestersilke i ytterhöljet medan Jula inte angav material. 

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Har kanske blivit bättre.

Köpte något skit för några år sedan på ett av lågprisvaruhusen och det klarade inte av att vara ute i sol, väder och vind. Använde detta s.k. "gummirep" till att spänna ner presenningen över veden som ett ryggåstak. De stroppar som satt i söderläge gick sönder ganska snabbt, ytterhöljet smulade och gummibanden (flera tunna gummiband) torkade ut och gick av.

Kollade lite snabbt på Biltemas nu och de hade polyestersilke i ytterhöljet medan Jula inte angav material. 

//Pär

Dilemmat med lågprisbutikerna är att de konstant pressar sina kinesiska leverantörer på priset. Det finns inga kvalitetskrav, inte ens på rätt komplexa produkter. Du kan köpa en kanonbra artikel ena året. Nästa år när du "glad i hågen" köper samma samma artikel (tror du..) så har de bytt leverantör eller så har leverantören valt annan kvalitet på artikeln - å det är bara skräp.

Dessvärre så är vi kunder del i den här cirkusen genom att inte reklamera och kräva "pengarna tillbaka'". Utan kundpress så kommer den här försämringen att bara öka i omfattning.

Jag köpte några vanliga galvade schacklar i en båttillbehörsbutik för några år sedan. Ett par veckor senare var jag inne på Hjertmans (jag kan vara tacksam för att jag har tre stora kedjor inom en halvmils körväg...) för att köpa någon. Råkade passera deras hylla med schacklar och upptäckte att de hade två kvalitéer i olika prisklass och med helt olika passform på "pinnen" som skruvas i och synbarligen helt annan kvalité på galvaniseringen. Köpte så klart nya schacklar av bättre kvalité och lämnade tillbaka de kassa där jag köpt dem. Hjermansschacklarna sitter fortfarande i mina bryggförtöjningar och fungerar ypperligt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har en NOA ställning liggandes för en Hanse 342:a, bor 14 km från Gbg centrum.

Skicka DM om du vill hämta de begagnade delarna med uteliggare. Användes senast vintern 2017-2018.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-11-14 vid 15:46 skrev Lintott:

Om stöttorna rycks bort för att man knutit presenningen i dem så har man placerat stöttorna felaktigt och/eller inte spänt upp stöttorna ordentligt längs o tvärs båten!

Jag har knutit min presenning i stöttorna i flera år och den som vill kan försöka rycka bort någon enda av mina stöttor genom att dra i presenningsrepen. Jag har visserligen åtta stöttor så jag kan placera dem på ett stabilt sätt. Å så är mina stöttor fastspända både tvärs (kätting) och längs båten (kätting mellan de yttersta paren och spännband mellan de mellersta). Placeringen av stöttorna är också viktig, de ska ställas så de inte kan vältas in under båten (stödplattan tillräckligt långt upp mot vattenlinjen så båt o kätting håller emot varandra).

Kolla även med ditt försäkringsbolag vad dom säger om att fästa presenning i stöttorna.

Såhär säger tex Atlantica.

Screenshot_20251116-103553~3.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har genom åren använt 2 olika metoder:

• tamparna under skrovet (styrbord - babord).

• omständigare metod med dunkar fyllda med grus/glykolvatten och en ram runt hela båten nere på marken där tamparna fästes.

Extra styrka i fören med ett uppochnervänt T med tyngder och klyka längst upp för ryggåsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev No_jah:

Kolla även med ditt försäkringsbolag vad dom säger om att fästa presenning i stöttorna.

Såhär säger tex Atlantica.

Screenshot_20251116-222915_Chrome.jpg.a17d83b7c4fdd780f4e596e881d92c3b.jpg

Hur kan man täcka en båt så att vindkraften inte verkar på skrovet?

Iom. att man lägger en presenning ovanpå en täckställning som på något vis har stöd/kontakt mot båten så bryter man mot Atlanticas regel.

Man undrar om reglerna är skrivna för att de alltid ska slippa betala ut ersättningar eller om de inte förstår vad de skriver?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2025-11-14 vid 19:38 skrev Rascal:
2025-11-14 vid 15:46 skrev Lintott:

Problemet är att det kan hända saker under vinterns gång och även typen av underlag påverkar. En grusplan där frosten kommer och går är inte detsamma som en asfaltplan.

För ett par vintrar sen tog jag tag i grannbåtens stötta när jag reste mig upp efter en titt under min båt, då visade det sig att den stod helt lös.

Det går absolut att fästa presenningen i stöttorna på ett säkert och bra vis, men det går att göra det på ett dåligt vis också. I vår klubb är det därför inte tillåtet att fästa pressen i stöttorna.

Alla bör ju känna till att tjälen påverkar marken så alla bör ju förstå att man måste besöka båten då och då för att kontrollera att stöttorna varken är för löst eller för hårt ansatta.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mackey:

Alla bör ju känna till att tjälen påverkar marken så alla bör ju förstå att man måste besöka båten då och då för att kontrollera att stöttorna varken är för löst eller för hårt ansatta.

Du har helt rätt, men verkligheten ser tyvärr annorlunda ut. 

Många förstår inte och många täcker båten på hösten och kommer ner någon helg före sjösättning nästa gång. Det är mycket skönare att sitta hemma i TV-soffan under en filt när det blåser och snöar ute än att åka ner till båten tycker en del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ett problem för oss som är försiktiga genom att dra tampar mellan sidobockarna är att om båtgrannen skiter i att tighta ihop sidobockarna så kan grannbåten väkta på min båt.

Efter en storm i Fiskebäck hade sidobockarna vibrerat bort från en båt…

den båtägaren hade tur för segelbåten lutade mot en belysningsstolpe och vällte inte helt till marken.

NOA / Boatsystem verkar satsa på internationell försäljning mtp instruktioner på engelska.

Video film som hjälp för oss med kort minne

PDF filer

https://noa.se/guides

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkrare med båtvagn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Hybro:

Säkrare med båtvagn?

Vi hade nu under en del år en mindre segelbåt på trailer, en Monark nånting, lillasyster till Maxi 66.

Vintertid stod den på inre Saltholmen, där blåser det en hel del.

Den hade en väldigt enkel täckning med masten som takås och hemmasnickare ”A” i fören och aktern som masten vilade på. Presenningen var fäst med linor runt skrovet, inte i trailern. Första vintern gungade den betänkligt då det blåste, det var ju trailerns hjul som medgav det. Jag stöttade då med fyra pallbockar mot trailerns ram. Då blev det bättre. Andra vintern pallade jag på samma sätt och skruvade dessutom bort hjulen, det var väl inte så bra, men det hände inget mer dramatiskt än att trailern stod och vaggade litet på pallbockarna, ja det var en riktig vinterstorm, vill minnas att det var 22 m/s i byarna. Alla lättviktspresenningarna i närheten hade slitits sönder, en hade fastnat på spårvägens kontaktledning. Tredje och fjärde vintern stod båten mer skyddad mellan en större båt och en byggnad.

Detta om mina trailererfarenheter.

Senare och tidigare har jag haft pappas Olsson 8:8, och två olika motorbåtar i kommunala hamnar, och sett både egna och framförallt andras täckningar skadas av stormarna. Då har dessa båtar varit pallade med hamnens materiel, som varit ett krav har inte pall ingen/stöttningen varit något problem. Båtarna har ju stått stadigt, men presenningar har rivits sönder.

Jag ser idag att hur man än gör blir det aldrig optimalt. Min uppfattning är att presenningen skall ligga tajt mot skrovet, vinden skall aldrig få komma åt och riva i den.

Båthus som inte är byggda av gedigna Haki-ställningar eller liknande flyttar på sig eller blåser omkull med skador på egen och andra båtar.

Båtägare som fäster presenningens linor i vattenfyllda dunkar gör det bara en gång, nästa år har de ersatt dunkarna med betong som dom gjutit i olika sorters formar, eller fyllt dunkarna ned flytande betong istället för glykolblandning.

Så det finns verkligen anledning att titta till båten och dess teckning ofta, och då även vintertid ”lyssna på sjörapportern”.

Dessa erfarenheter då efter att ha haft mina båtar uppställda i några olika hamnar (nära havet!) där det kan blåsa en hel del.

Lågprisvaruhusen?

Jag vill gärna försvara Julas (Hard Head) 600g/m2 presenningar, dom håller bra! Numera står min båt på egen tomtmark, relativt läigt, men vinden kan komma åt vid vissa vindriktningar ändå.

Dessa julapresenningar finns i olika storlekar och är inte dyrare än att man kan ersätta dem utan att bli pank. Men det är ju viktigt vilken presenning man än har att skydda den mot nötning, att vaddera kritiska punkter på täckställningen, numera använder jag bubbelplast fastsatt med eltape till det.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Båtägare som fäster presenningens linor i vattenfyllda dunkar gör det bara en gång, nästa år har de ersatt dunkarna med betong som dom gjutit i olika sorters formar, eller fyllt dunkarna ned flytande betong istället för glykolblandning.

Glykol ska man ju absolut inte ha i dunkarna.  Om de skulle gå sönder är propylenglykol inte så bra för katter, men hundar kan slicka i sig en del (rätt mycket faktiskt) utan att skadas.

Varför byter båtägare vatten mot betong?

Vatten har funkat jättebra för oss i många år.

Det har ju inte blåst 22 m/s, men nog har det varit riktigt blåsigt några gånger.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack alla för bra inputs, jag beslutade mig till slut att köra krympplast över båten med varvet, känner att montera ställning på isig båt 2 meter upp i luften inte kändes så nice, kostar ju dock 6000 kr, någon med tips på ställen som gör det billigare i göteborg mottages gärna för framtida år 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan skrev Mackey:

Glykol ska man ju absolut inte ha i dunkarna.  Om de skulle gå sönder är propylenglykol inte så bra för katter, men hundar kan slicka i sig en del (rätt mycket faktiskt) utan att skadas.

Varför byter båtägare vatten mot betong?

Vatten har funkat jättebra för oss i många år.

Det har ju inte blåst 22 m/s, men nog har det varit riktigt blåsigt några gånger.

Det är väl för att det inte skall frysa, om nu det har någon betydelse. 
Jag har ingen aning om varför man byter till betong, eller så här; jag har inte förstått varför man förankrar presenningen i dunkar eller så överhuvudtaget, men det kanske är bra?

Jag har även sett andra fyllningar i dessa dunkar, grus, sand eller kasserade balanseringsvikter från någon däckfirma.

Nu senast jag var ute vid havet såg jag att en båtägare hade ställt ut sådana där lätt koniska men fyrkantiga betongklumpar som man använder till att sätta upp tillfälliga vägskyltar på. Sådana lyfter man inte med handkraft… så den lättviktställningen med presenning lär ju iallafall inte blåsa bort.

4 timmar sedan skrev Karljohansson:

tack alla för bra inputs, jag beslutade mig till slut att köra krympplast över båten med varvet, känner att montera ställning på isig båt 2 meter upp i luften inte kändes så nice, kostar ju dock 6000 kr, någon med tips på ställen som gör det billigare i göteborg mottages gärna för framtida år 

Ja det kanske blir bra, jag ser att alltfler använder sig av sådan inpackning.

När jag förberedde min båt för upptag spanade jag efter varmluftsballong, eftersom jag hörde ett väsande ljud från en gasbrännare… men det var en firma med servicebil i hamnen som krympte på plast på flera uppställda båtar.

Men hur gör du om du vill gå ombord i båten medan plasten ligger på?

Och vad blir det för miljöavtryck med en sådan engångstäckning?
Jag noterade inte vad firman hette så jag kan inte ge dig tips, men det var någon i Göteborg vanligt förekommande marinservicefirma med egna servicebilar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är väl för att det inte skall frysa, om nu det har någon betydelse. 
Jag har ingen aning om varför man byter till betong, eller så här; jag har inte förstått varför man förankrar presenningen i dunkar eller så överhuvudtaget, men det kanske är bra?

Jag har även sett andra fyllningar i dessa dunkar, grus, sand eller kasserade balanseringsvikter från någon däckfirma.

Nu senast jag var ute vid havet såg jag att en båtägare hade ställt ut sådana där lätt koniska men fyrkantiga betongklumpar som man använder till att sätta upp tillfälliga vägskyltar på. Sådana lyfter man inte med handkraft… så den lättviktställningen med presenning lär ju iallafall inte blåsa bort.

Ja det kanske blir bra, jag ser att alltfler använder sig av sådan inpackning.

När jag förberedde min båt för upptag spanade jag efter varmluftsballong, eftersom jag hörde ett väsande ljud från en gasbrännare… men det var en firma med servicebil i hamnen som krympte på plast på flera uppställda båtar.

Men hur gör du om du vill gå ombord i båten medan plasten ligger på?

Jag noterade inte vad firman hette så jag kan inte ge dig tips, men det var någon i Göteborg vanligt förekommande marinservicefirma med egna servicebilar.

Ang. krymplasttäckning så brukar det ju skäras upp öppning på lämpligt ställe där man tejpas fast öppningsbar dörr med dragkeja. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev No_jah:

Ang. krymplasttäckning så brukar det ju skäras upp öppning på lämpligt ställe där man tejpas fast öppningsbar dörr med dragkeja. 

Vad praktiskt, sådana finesser hade ägarna till de båtar jag såg inte beställt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minutes ago, Georg_Ohm said:

Vad praktiskt, sådana finesser hade ägarna till de båtar jag såg inte beställt. 

Sån har jag beställt, var en extra kostnad på härlig 600 kr, men man behöver ju rimligen kunna titta till båten så det är väl bara och betala 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Karljohansson:

Sån har jag beställt, var en extra kostnad på härlig 600 kr, men man behöver ju rimligen kunna titta till båten så det är väl bara och betala 

Jag tror dessutom man brukar återanvända dessa dörrar, så behöver ju inte köpa ny varje år.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju naturligtvis inte helt miljösmart att använda engångsplast (polyeten, troligen tillverkad av olja) som väger ungefär lika mycket som en presenning per kvadratmeter. Sedan ska man värma den med fossilgas också.

Jag har ofta tyckt att båtägare bryr sig mera om miljön än genomsnittssvensken, men jag har nog fel.

Tillägg: I bästa fall tillverkas denna PE av vegetabiliska råvaror och återvinns på ett bra vis och blir ny täckning.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det är ju naturligtvis inte helt miljösmart att använda engångsplast (polyeten, troligen tillverkad av olja) som väger ungefär lika mycket som en presenning per kvadratmeter. Sedan ska man värma den med fossilgas också.

Jag har ofta tyckt att båtägare bryr sig mera om miljön än genomsnittssvensken, men jag har nog fel.

Tillägg: I bästa fall tillverkas denna PE av vegetabiliska råvaror och återvinns på ett bra vis och blir ny täckning.

Vad jag har förstått så kan man smälta ner plasten och använda till nästa års täckning.

Tror att vi människor på många områden ”silar mygg och sväljer kameler”, kanske också i detta. Där är nog båtägare varken bättre eller sämre än andra invånare i landet.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt som @ChristerN skriver, mycket av sträckfilmen är tillverkad av återvunnet material och kan återvinnas igen samt blandas upp med annan plast som återvinns.

Det är ganska mycket miljöförstörelse som anklagas för att vara s.k. "konspirationsteorier" och nästan alla blundar för.

Ta bränslen t.ex. de har gjorts sämre och sämre med åren så att energivärdet minskar och alla fordon förbrukar mer bränsle än nödvändigt...

Diskmaskinstabletter/kuddar i plast är ett annat exempel.

Nä nu blev det för mycket OT🥴

//Pär

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev ChristerN:

Vad jag har förstått så kan man smälta ner plasten och använda till nästa års täckning.

Tror att vi människor på många områden ”silar mygg och sväljer kameler”, kanske också i detta. Där är nog båtägare varken bättre eller sämre än andra invånare i landet.

För att veta måste man undersöka rätt mycket, men det behöver inte vara sämre att smälta ner och återanvända på det viset.

PET-flaskor är väl ett bra sådant exempel där man kommit fram till att transportera och diska glasflaskor är sämre än att smälta ner plastflaskor och tillverka nya.

Utan att undersöka är det ofta en bra första gissning att engångsanvändning är sämre för miljön än flergångsanvändning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...