Anders75 8 Postad 31 Augusti Finns inga krav på körkort. Inga krav på besiktning. Inga krav på säkerhet. Inga krav på flytvästar. Ingen skatt. Ingen försäkring Inga bullergränser Inga brandsläckare. Folk kör och seglar som idioter. Nu har vi visserligen fått promillegräns men det var väl kanske minsta problemet. Ska det verkligen vara okej att hänga på en 200 hästars maskin på en lätt 5-metersbåt och köra på det här viset? Tycket det är lite märkligt att det är tillåtet. Sverige som är så reglerat i andra sammanhang. https://m.youtube.com/shorts/MvM5WQTwqc0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 069 Postad 31 Augusti Ytterligare en provokatör. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 70 Postad 31 Augusti Vi kan trösta trådskaparen Anders 75 med att detta har utretts av staten. Ingvar "Foten " Carlsson tillsatte i mitten av nittiotalet en utredning för att kunna motivera en kommande båtskatt. Den så kallade Torkel Sölve utredningen om Fritidsbåten och samhället, från 1996. Tyvärr för "Foten" så kom utredningen fram till att fritidsbåtsfolket bidrog till ca 18 ggr mer skatteintäkter än vad man kostade. Man bidrog dessutom till en mer levande skärgård. Utredningen belyser även de andra frågorna som trådskaparen tar upp, med en slutsats att det är inte värt mödan att börja lagstifta runt detta för den lilla nytta eller skillnad det skulle göra. Två saker har dock inträffat. Västvärldens strängaste alkohollagstiftning för vissa båtar, och ett toatömningsförbud i havet. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 593 Postad 31 Augusti 1 timme sedan skrev Anders75: Ska det verkligen vara okej att hänga på en 200 hästars maskin på en lätt 5-metersbåt och köra på det här viset? Tycket det är lite märkligt att det är tillåtet. Sverige som är så reglerat i andra sammanhang. https://m.youtube.com/shorts/MvM5WQTwqc0 Det är bevisligen lagligt i Norge, som klippet kommer från, och i Sverge. Sedan kan jag hålla med om att det är omdömeslöst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders75 8 Postad 31 Augusti 2 minuter sedan skrev excel319: Det är bevisligen lagligt i Norge, som klippet kommer från, och i Sverge. Sedan kan jag hålla med om att det är omdömeslöst. Ja, ändå inte helt ovanligt. Tycker det är lite konstigt att det inte finns någon reglering. Visst, kör man med omdöme så fungerar det. Ungeför som att framföra en bil med dåliga bromsar, men det senare är ju helt olagligt. Såg att någon ovan tror att jag bara skriver för att provocera. Så är inte fallet. Är inte så säker på att jag vill ha regleringar. Är mest förbluffad över att det inte finns. Det är vad jag ville prata om. I exempelvis i landet home of the freedom - USA är ju merparten av det jag räknar upp reglerat. Men inte i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 328 Postad 31 Augusti 42 minuter sedan skrev excel319: Sedan kan jag hålla med om att det är omdömeslöst. Ja totalt omdömeslöst men inget man förhindrar med lagstiftning. Trots att det är olagligt att köra bil utan giltigt B-körkort så kör ju folk utan körkort (eller indraget körkort). Trots att det är olagligt att köra fort fort på vägarna så kör ju ändå folk för fort. Trots att det är olagligt att köra motorfordon på väg påverkad av alkohol eller droger så kör ju ändå folk fulla och drogpåverkade. Ja listan kan göras lång, jävligt lång... //Pär 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 456 Postad 31 Augusti Det finns ändå en del regleringar. Befälhavaren ombord på ett fartyg som samtidigt är längre än 12 m och bredare än 4 m måste ha ett certifikat, som väl kan jämföras med körkort (praktiskt övning och teoriprov). Förare av vattenskoter måste ha förarbevis för det. Sen innebär ju inte förarbevis eller körkort att man blir en bättre förare, det räcker att se hur folk kör bil för att konstatera det. Säkert två tredjedelar av alla förare jag ser dagligen kör över gällande fartgräns, åtminstone på vägar skyltade högre än 50. Farliga omkörningar, total avsaknad av blink vid svängar, kör ut från korsningar med alldeles för små marginaler till korsande trafik, släckta lampor bak (ibland även fram), filbyten utan att se sig för, på tok för hög fart där sikten är skymd, osv, osv. Så jag har inga höga tankar om körkort/förarbevis/certifikat när det gäller att få bättre förare eller minska risker, för så blir det inte. Det enda är att man får en sak att dra in när nån missköter sig, men utan övervakning händer det inte. Alkoholgränsen och toatömning har du redan nämnt. Försäkring är visserligen inget lagkrav, men den som saknar ansvarsförsäkring kan vid en olyckshändelse drabbas av skadeståndsbelopp som handlar om tiotals till hundratals miljoner om man har otur. Det innebär ekonomisk ruin livet ut. Motorer är reglerade vad gäller utsläpp, inte retroaktivt, men när de är nya. En gammal motor får fortsätta användas, men nya måste vara renare. Utombordare som är tvåtakt är de facto förbjudna (de jure inte, men utsläppsreglerna gör det omöjligt att sälja en tvåtaktare). Bottenfärger är extremt hårt reglerade, och redan nu är det många hamnar som ställer hårda krav på bevis på att inga otillåtna färger används. Inom kort kommer i stort sett alla att göra det, även här på västkusten. Grefab ska börja 2027, och de har väl hand om kanske 80 % av fritidsbåtarna i Gbg-området. CE-regleringen för fritidsbåtar som trädde i kraft under 90-talet är rätt strikt vad gäller båtars utformning och vad man får göra med dem som ägare (om man vill kunna sälja via mäklare eller sälja till ett företag). Egenbyggda båtar måste uppfylla kraven och certifieras (vilket är orimligt dyrt, antar jag), annars råder en karenstid på fem år innan de får säljas vidare (kanske generellt byta ägare, även om inga pengar är inblandade). Fartgränser råder på många håll, framför allt i hamnområden, kanaler och förbi känsliga miljöer. Försäkringsbolagen lägger i praktiken på extra regler, framför allt på saker som motoreffekt i förhållande till vad båten är godkänd för från tillverkarens håll. Samma sak med skick rent allmänt, där avdragen på ersättningar minskas dramatiskt om båten inte skötts om tillräckligt bra. Samma sak i ansvarsfrågor, där den som agerat vårdslöst får minskad eller ingen ersättning. Det finns säkert politiker och tjänstemän som vill se en hårdare reglering, men utan en matchande övervakningskapacitet fyller regleringen ingen funktion. Vi har väl en handfull polis/KBV-båtar för hela landet. Jag har sett en polisbåt och en KBV-båt (och det var KBV010, som knappast jagar fritidsbåtar) på hela 2025 års säsong, och då är jag ändå i Gbg-området. Med några hundratal polisbåtar och flera tusen sjöpoliser i ständig tjänst, skulle man kanske kunna övervaka på den nivån som skulle krävas. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 583 Postad 31 Augusti Man ska inte försöka laga något som inte är trasigt. Det finns uppenbarligen inte några stora problem med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 673 Postad 31 Augusti Det var många år sedan jag kollade på det så jag kan ha fel men jag har för mig att samtliga som ansvarar för båtens framförande, oavsett storlek på båten, måste visa gott sjömanskap. Gör man inte det och något händer så blir man skyldig. Skadeståndsskyldig och ansvarsskyldig och kan dömas för detta. Detta kan ge väldigt långtgående ansvar och kännbara straff. Men någon har kanske mer uppdaterad information i frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 785 Postad 31 Augusti 7 timmar sedan skrev Stan: Två saker har dock inträffat. Västvärldens strängaste alkohollagstiftning för vissa båtar, och ett toatömningsförbud i havet. Sverige har inte den strängaste alkohollagstiftning i västvärlden, iaf. inte ensamt, och toatömningsförbud i havet är inte särskilt unikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 785 Postad 31 Augusti 3 timmar sedan skrev ChristerN: Det var många år sedan jag kollade på det så jag kan ha fel men jag har för mig att samtliga som ansvarar för båtens framförande, oavsett storlek på båten, måste visa gott sjömanskap. Gör man inte det och något händer så blir man skyldig. Skadeståndsskyldig och ansvarsskyldig och kan dömas för detta. Detta kan ge väldigt långtgående ansvar och kännbara straff. Men någon har kanske mer uppdaterad information i frågan. Jag håller med dig om att det det finns lagstiftning om att visa gott sjömanskap och satt straffen är kännbara. Däremot finns det ingen detaljreglering om vilken motorstorlek man får ha på en viss längd av båt och liknande. Även om man kan uppfatta det som vilda västern om man vill så finns inget större problem så jag håller med Eld- 4 timmar sedan skrev Eld-: Man ska inte försöka laga något som inte är trasigt. Det finns uppenbarligen inte några stora problem med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 390 Postad 31 Augusti 7 timmar sedan skrev Anders75: Ja, ändå inte helt ovanligt. Tycker det är lite konstigt att det inte finns någon reglering. Visst, kör man med omdöme så fungerar det. Ungeför som att framföra en bil med dåliga bromsar, men det senare är ju helt olagligt. Såg att någon ovan tror att jag bara skriver för att provocera. Så är inte fallet. Är inte så säker på att jag vill ha regleringar. Är mest förbluffad över att det inte finns. Det är vad jag ville prata om. I exempelvis i landet home of the freedom - USA är ju merparten av det jag räknar upp reglerat. Men inte i Sverige. Skall Sverige införa mera regler för allmänheten så är inte båtarna det större problemet. Det är cyklarna och cyklisterna som behöver regleras. - Alltmer dyra byggen sker av cykelbanor och cyklarna betalar ingenting. - Alltför många cyklister far fram som galningar bland fotgängarna. - Det är snarare regel än undantag att cyklisterna kör mot rött ljus och struntar i enkelriktningar och andra förbudsskyltar. Cyklarna måste omgående få registreringsnummer, och cyklisterna skall ha giltiga identitetshandlingar med sig under färd. 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 583 Postad 31 Augusti 5 minuter sedan skrev Seawolf: Skall Sverige införa mera regler för allmänheten så är inte båtarna det större problemet. Det är cyklarna och cyklisterna som behöver regleras. - Alltmer dyra byggen sker av cykelbanor och cyklarna betalar ingenting. - Alltför många cyklister far fram som galningar bland fotgängarna. - Det är snarare regel än undantag att cyklisterna kör mot rött ljus och struntar i enkelriktningar och andra förbudsskyltar. Cyklarna måste omgående få registreringsnummer, och cyklisterna skall ha giltiga identitetshandlingar med sig under färd. På vilket sätt behöver man reglera det som redan är reglerat? Det är redan förbjudet att cykla mot rött eller att bryta mot andra trafikregler. Det är inte regler som saknas. Mixade gång och cykelbanor är ett problem när de blir hårt trafikerade. Då behöver de separeras. (I våra storstäder är det faktiskt ett problem med gående på cykelbanor reserverade för cyklister.) Cyklisterna betalar skatt som alla andra. Dessutom tar de mycket mindre plats och drar mycket mindre av naturens resurser. Än andra trafikslag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 069 Postad 31 Augusti Dom suicidala cyklisterna, en kategori, man skulle kunna tro att dom blir knäppa och livsfarliga pga utsöndring in i hjärnan av plasten i cyklelhjälmarna, men den teorin håller inte eftersom just den suicidala kategorin av cyklister inte använder cykelhjälm. Det förefaller även som om dom har ett defekt färgseende eftersom dom inte stannar för rött ljus, eller så anser dom att dom kulörta lyktorna bara är ett stämningshöjande inslag i trafikbilden, liksom vita målade sträck på asfalten bara är någon slags dekoration. Inte ens den mest grundläggande trafikregeln, högertrafiken, har man heller ingen kännedom om. Sedan kan dom inte tolka skyltar, en pictolysi kanske även kombinerat med en analfabetism. Jag skulle kunna tro att en och annan från gruppen ”suicidala cyklister” emellanåt också hamnar i en båt, och då sällan en trampbåt, som annars skulle passa den gruppen bra, nej, någon form av snabbgående motorbåt, som då framförs som om det var den enda båten i hela skärgården, och som inte behöver ta hänsyn till någonting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 785 Postad 31 Augusti 34 minuter sedan skrev Seawolf: Cyklarna måste omgående få registreringsnummer, och cyklisterna skall ha giltiga identitetshandlingar med sig under färd. Cyklister/barn borde få viss utbildning redan i skolan. Jag var nio år när högertrafikomläggningen skedde. Vi hade massor av cykel-/trafikutbildning i skolan under hela skolåret 1966/1967. Vi kände till vad nästan alla trafikmärken betydde, vi visste att man skulle cykla på den cykelbana som låg till höger i färdriktningen (inte den till vänster), vi hade koll på högerregeln och vi cyklade inte mot rött trafikljus. Idag vet jag inte vem som ger barnen deras trafikkunskap, men man blir ju mörkrädd när man tänker att det är dagens vuxna cyklister som lär barnen hur man (inte) ska cykla. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad 31 Augusti 4 timmar sedan skrev Seawolf: Alltmer dyra byggen sker av cykelbanor och cyklarna betalar ingenting. 4 timmar sedan skrev Seawolf: Cyklarna måste omgående få registreringsnummer, och cyklisterna skall ha giltiga identitetshandlingar med sig under färd. I konsekvensens namn borde man också införa registreringsnummer på gående som inte betalar någonting för att gå på gångbanor och springer rakt ut i gatan utan att se sig för, går mot röd gubbe och irrar ut i cykelbanor. Låter som början till ett trevligt samhälle 😊 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 583 Postad 1 September 14 timmar sedan skrev Mackey: Cyklister/barn borde få viss utbildning redan i skolan. Jag var nio år när högertrafikomläggningen skedde. Vi hade massor av cykel-/trafikutbildning i skolan under hela skolåret 1966/1967. Vi kände till vad nästan alla trafikmärken betydde, vi visste att man skulle cykla på den cykelbana som låg till höger i färdriktningen (inte den till vänster), vi hade koll på högerregeln och vi cyklade inte mot rött trafikljus. Idag vet jag inte vem som ger barnen deras trafikkunskap, men man blir ju mörkrädd när man tänker att det är dagens vuxna cyklister som lär barnen hur man (inte) ska cykla. Det utbildas fortfarande i trafikvett i skolan. Fast det biter tyvärr inte på alla. Precis som med annan utbildning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 328 Postad 1 September 14 timmar sedan skrev Mackey: Jag var nio år när högertrafikomläggningen skedde. Vi hade massor av cykel-/trafikutbildning i skolan under hela skolåret 1966/1967. Vi kände till vad nästan alla trafikmärken betydde, vi visste att man skulle cykla på den cykelbana som låg till höger i färdriktningen (inte den till vänster), vi hade koll på högerregeln och vi cyklade inte mot rött trafikljus. Kommer så väl ihåg detta och så fick man ett klistermärke där det stod "Säker cykel". Men jag fick ingen dekal, hade pimpat cykeln (Crescent Speedway) med glittersadel och "sissy bar", bytt framgaffel med mors cykel och far hade byggt ett "Easy Rider" styre som var alldeles för högt🙄 Sen hade vi skolpoliser som vaktade övergångsstället som korsade en riksväg där mycket tung trafik passerade, har för mig att det var 50 km/h som hastighetsbegränsning. Blev lite OT men jag tror inte att lagstiftning sätter stopp för buskörning på sjön, det har helt enkelt med andra kriterier att göra. Vi som är födda in i båtlivet har ju fått lära oss från mycket tidig ålder hur man skall hantera en båt, hur man navigerar och framförallt sjövett. Finns flera filmer om kraschen med Fjordlingen som skedde under Korteland Watersport Event och var nog var en ren olyckshändelse, hittade en från Instagram som är lite längre än den förra. Åskådarna som står på flytbryggan har verkligen änglavakt. https://www.instagram.com/reel/DMVn2ssJghf/?hl=sv På filmsnutten ovan kommer det först en annan Fjordling i hög fart och strax efter den kommer båten som förolyckas. Det verkar som om de förlorar styrningen på något sätt och de får ett kast och föraren släpper gasen (antagligen fotgas) och olyckan är ett faktum. Verkar vara någon ny trend bland rika Norrmän att få en Fjordling gå så fort som det bara går och vissa har inte kunskap om hur båtar i hög fart bär sig åt. Visserligen tål Fjordling 17 ganska hög effekt och har bra egenskaper i höga hastigheter men denna fart med max uttrimmad motor är nog i värsta laget. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 290 Postad 1 September (redigerade) Ja folks tillkortakommande när det gäller vett går ju inte att lagstadga mot. Man har ju redan genom att överskrida max rekomenderad motor effekt gjort avsteg, men för den som kan köra båt och vet hur man anpassar båten behöver det ju inte innebära problem, fast inser man inte sina begränsningar så kan det ju gå åt skogen rätt snabbt. Det är ju ganska vanligt idag med bland annat effektstarka elbilar, att folk har betydligt mer kraft i sin bil än vad de klarar av att hantera. Det finns ju mängder av klipp när folk snurrar av vägen med sportbilar, och på land borde risken att ställa till med allvarlig skada vara större än på sjön, ändå får vem som helst köpa en bil med 3-400 hk fast de egentligen inte kan bemästra den. Tillägg: Jag kikade på den andra videon och där ser man ju tydligt att det inte är direkt vårdlös körning men kanske omdömeslös eller brist på kompetens hos föraren. Ungefär som bilkörning. Många säger när de ligger i diket "jag fick sladd", det finns inget som heter så, man kör över sin förmåga och kompetens och skapar en sladd som man inte kan hantera och åker därför av vägen. Sen kan ju alla göra misstag, vi är ju i slutändan bara människor Redigerad 1 September av Makro 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 390 Postad 3 September 2025-08-31 vid 23:52 skrev Peter_K: I konsekvensens namn borde man också införa registreringsnummer på gående som inte betalar någonting för att gå på gångbanor och springer rakt ut i gatan utan att se sig för, går mot röd gubbe och irrar ut i cykelbanor. Låter som början till ett trevligt samhälle 😊 Skatter för folk som går är det inte någon brist på..... Hundskatt fanns förr. Den borde återinföras med tanke på att vissa kommuner bygger särskilda hundrastplatser, samt att hundar ofta (men inte alltid) förorenar allmänna platser. Skatter på bilar är bara ett av allehanda påbud. Bränsleskatter är en annat. Men det som vardagligen är mest trakasserade är det ständigt pågående begränsandet av att parkera. Om bilhatarna vill hindra bilar att åka runt i städerna så är det ju oerhört improduktivt att hindra dem från att stå stilla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 70 Postad 3 September 13 minuter sedan skrev Seawolf: Skatter för folk som går är det inte någon brist på..... Hundskatt fanns förr. Den borde återinföras med tanke på att vissa kommuner bygger särskilda hundrastplatser, samt att hundar ofta (men inte alltid) förorenar allmänna platser. Skatter på bilar är bara ett av allehanda påbud. Bränsleskatter är en annat. Men det som vardagligen är mest trakasserade är det ständigt pågående begränsandet av att parkera. Om bilhatarna vill hindra bilar att åka runt i städerna så är det ju oerhört improduktivt att hindra dem från att stå stilla. Det är extra skatt på bland annat el, bensin, cigaretter, alkohol osv. Men sällan skatt på lösöre, så som bilar, båtar, dyra tavlor, guldsmycken osv. Det finns vägtrafik skatt, men det är ju en annan sak. Ingen skatt på själva bilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 785 Postad 3 September (redigerade) 10 minuter sedan skrev Stan: Ingen skatt på själva bilen. Bara 25 % moms och 10 % tull om bilen inte tillverksts i EU. Skatten på bensin och diesel kan man väl utan att ljuga säga är en skat för bilen. Bilen blir ju rätt värdelös utan drivmedel. Redigerad 3 September av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad 3 September 4 timmar sedan skrev Seawolf: Skatter för folk som går är det inte någon brist på..... Inte för folk som cyklar heller 🤷🏻♂️ Typ exakt samma faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 583 Postad 3 September Det är bara att inse att alla (statliga) skatter hamnar i samma hink för att sedan användas till det riksdagen finner lämpligt. Det finns inget samband mellan vem eller vad som betalar och vem eller vad som förbrukar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 186 Postad 3 September Oj vad fort en tråd kan gå från att handla om reglering av båtlivet till det svenska skattesystemet 😀 Jag förstår den ursprungliga trådskaparens förundran över hur pass oreglerat sjölivet är, men till skillnad från våra olika båtförbund så är jag odelat positiv till denna "brist" på lagar och regler. Sjön är snart den enda plats vi har där vi litar på folks sunda förnuft och goda omdöme. - Jag är emot en lag om sjöfylla, men är ännu mer emot att köra båt på fyllan - Jag är emot en lag om båtkörkort, men ogillar när folk för över sin förmåga - Jag är emot en lag om körkort för vattenskoter men kan precis som de flesta andra bli mäkta irriterad på hur vissa av dessa beter sig - Jag är emot en lag om flytväst men förstår inte hur man kan ge sig ut på öppet hav utan - Jag skulle verkligen hata en lag om "båtbesiktning" men är angelägen om att hålla min båt i sjövärdigt skick Vi som ägnar oss åt båtliv har förmånen att ha en lag som är så nära en lag om sunt förnuft som man kan komma, lagen som handlar om gott sjömanskap. D.v.s. det är olagligt att vara korkad på sjön. Det var mina $0.02 till debatten 🙂 /Christian P.S. Jag har nog en del åsikter om skattesystem och cyklister också men sparar dem till en annan tråd 😉 3 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 23 Postad 4 September 2025-09-01 vid 11:55 skrev Makro: Ja folks tillkortakommande när det gäller vett går ju inte att lagstadga mot. Man har ju redan genom att överskrida max rekomenderad motor effekt gjort avsteg, men för den som kan köra båt och vet hur man anpassar båten behöver det ju inte innebära problem, fast inser man inte sina begränsningar så kan det ju gå åt skogen rätt snabbt. Det är ju ganska vanligt idag med bland annat effektstarka elbilar, att folk har betydligt mer kraft i sin bil än vad de klarar av att hantera. Det finns ju mängder av klipp när folk snurrar av vägen med sportbilar, och på land borde risken att ställa till med allvarlig skada vara större än på sjön, ändå får vem som helst köpa en bil med 3-400 hk fast de egentligen inte kan bemästra den. Tillägg: Jag kikade på den andra videon och där ser man ju tydligt att det inte är direkt vårdlös körning men kanske omdömeslös eller brist på kompetens hos föraren. Ungefär som bilkörning. Många säger när de ligger i diket "jag fick sladd", det finns inget som heter så, man kör över sin förmåga och kompetens och skapar en sladd som man inte kan hantera och åker därför av vägen. Sen kan ju alla göra misstag, vi är ju i slutändan bara människor Ja, den är bra. Jag har sladdat på is i hundratals timmar, kört rally, kört drifting, viftar fortfarande lite med baken när första snön dyker upp för att det är kul, trots att jag haft körkort i 44 år, men aldrig "Fått en sladd" Kört i diket en gång som 18 åring, men det var under en medveten sladd som gick över styr. I ämnet tycker jag försäkring borde vara ett krav, likt trafikförsäkring är obligatoriskt för motorfordon på väg, undantaget småbåt som går under hemförsäkringen, men där borde det vara ett krav att man har hemförsäkring, borde förvisso gälla alla med eller utan båt. Jag var med om en svår olycka med snöskoter, är väldigt glad att den hyrda skotern hade en riktigt bra trafikförsäkring, alla kostnader runt olyckan trots att jag dömdes som vållande, betalades av FB. Gillar själv fart. Båtarna idag går mycket fortare, eller rättare sagt, fler båtar går fortare, de snåla 4T motorerna gör att fler har råd att åka fort länge, så det kan bli ett större framtida problem att för många åker fort samtidigt. Pratade med en bekant nyligen "Den gör bara 42 knop med 175 hk, så jag ska byta till en 225 hk" Jag tänkte för mig själv, räcker inte 42 knop ?? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 187 Postad 4 September Jag tycker han ska hänga på en 300, 225 känns lite töntigt😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser