Jump to content
Sunday 19 May 2024
Bojesper

Batteribank

Recommended Posts

Hej! 
 

Jag har lite beslutsångest vilka batterier som skall belastas med bogpropellern på 2kw samt ankarspelet på 1kw.

 

Ska jag lägga det på förbrukningsbanken på 300ah? Det finns 4st varta dual purpose på den linan.

 

Startbatteriet?

 

Eller är det lika bra att skaffa ett till batteri för just bogpropellern och ankarspelet?

 

Tacksam för hjälp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att ställa den frågan här är som att fråga hur långt är ett snöre. 😉

De flesta alternativen du nämner tillämpas här. 

Personligen bytte jag från att ha bogisen på servicebanken till starten bara för att spänningen föll så mycket att plottern startade om. Om dessa hade varit fräschare hade detta inte varit ett problem. 
En annan fördel för mig att ha den på startbatteriet är den stöttas av min 115A generator då jag alltid kör motorn när jag kör bogpropellern. . 

  • Like 1
  • Haha 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som så mycket annat är ju svaret "Det beror på".

Ny installation eller råddar du i en gammal? Om gammal, hur mycket är du beredd att ändra?

 

Om ny installation eller om du är beredd att ändra mycket så skulle jag gå för en separat bank för bogpropp och ankarspel och koppla den som om det vore en extra startbank med skiljerelä för laddningen från startbatteriet.

Fördelen är då att du kan renodla förbrukarbatterierna till sådan som är avsedd att ge lite ström under lång tid och kanske på sikt ersätta bly/syra med LFP.

Nackdelen är att det blir en del långa och grövre kablar till bogisen vilka kan vara lite knepiga att dra om de inte redan finns.

 

Om det är en gammal installation eller om du inte just nu orkar/kan göra om mycket skulle jag utgå från de förutsättningar som finns idag och om dessa vet vi ju nästan ingenting.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev anuba:

Att ställa den frågan här är som att fråga hur långt är ett snöre. 😉

De flesta alternativen du nämner tillämpas här. 

Personligen bytte jag från att ha bogisen på servicebanken till starten bara för att spänningen föll så mycket att plottern startade om. Om dessa hade varit fräschare hade detta inte varit ett problem. 
En annan fördel för mig att ha den på startbatteriet är den stöttas av min 115A generator då jag alltid kör motorn när jag kör bogpropellern. . 

Hej, tack för svar!

 

Japp jag var också inne på det att placera båda på startbatteriet men då jag är en fegis och läste från Volvo Penta att installationskravet säger att inget skall tillkopplas startbatteriet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Som så mycket annat är ju svaret "Det beror på".

Ny installation eller råddar du i en gammal? Om gammal, hur mycket är du beredd att ändra?

 

Om ny installation eller om du är beredd att ändra mycket så skulle jag gå för en separat bank för bogpropp och ankarspel och koppla den som om det vore en extra startbank med skiljerelä för laddningen från startbatteriet.

Fördelen är då att du kan renodla förbrukarbatterierna till sådan som är avsedd att ge lite ström under lång tid och kanske på sikt ersätta bly/syra med LFP.

Nackdelen är att det blir en del långa och grövre kablar till bogisen vilka kan vara lite knepiga att dra om de inte redan finns.

 

Om det är en gammal installation eller om du inte just nu orkar/kan göra om mycket skulle jag utgå från de förutsättningar som finns idag och om dessa vet vi ju nästan ingenting.

Hej! Tack för svar.

 

Det blir en ny installation. Grova kablar kan jag trolla fram på något sätt. Vill ändå ha alla batterier samlade på ett ställe.

 

Jag är väl beredd att ändra på en del men vill inte grotta ner mig allt för djupt. 
 

Strömmen från generatorn. Skall den i första hand ladda upp startbatteri-bog/ankarspel och sist förbrukningsbatterierna?

 

Eller delar man upp försörjningen från generatorn så hälften går till ”startsidan” och hälften till ”förbrukningssidan”?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
32 minuter sedan skrev Bojesper:

Strömmen från generatorn. Skall den i första hand ladda upp startbatteri-bog/ankarspel och sist förbrukningsbatterierna?

 

Eller delar man upp försörjningen från generatorn så hälften går till ”startsidan” och hälften till ”förbrukningssidan”?

Med två spänningsavkännande reläer mellan startbatteriet och de andra bankerna så gör det att när spänningen på startbatteriet överstiger en viss nivå så kopplar reläerna ihop batterierna och alla laddas samtidigt. Startbatteriet kommer inte nå "inkopplings-spänning" förrän det har tagit emot en del laddning och kommer laddas fullt tidigare än de andra, i de flesta fall.

När sedan motorn stannas och spänningen efter ett tag sjunker kommer reläerna koppla isär bankerna igen.

 

Självklart kan du ha bogis och ankarspel på startbatteriet också men avviker ju som sagt från Pentas rekommendation.

 

En generell rekommendation är att ha en batteri-monitor så du dels kan se spänningen på två av bankerna och dels, det viktigaste, se hur mycket laddning du har i din förbrukarbank. Victrons Smartshunt är ett bra alternativ som är utan display (avläses via deras mobil-app) och deras BMV 712 ett annat med display.

Edited by ChristerN
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör med en häckpropp och en bogpropp på ngt högre effekt.

Lagt bog (o ankarspel) på 4 st startbatterier och häck på 4 st förbr. batterier.

Har dubbla KAD44 EDC med 60+60 A generatorer  och laddfördelare start/förbr x 2.

Då båda maskiner går samtidigt som bog/häck används, så bör detta vara tillräckligt. 

Premiär provas skarpt i början på Maj.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade lagt dem på förbrukarbanken. Det är ändå inte mer ström än att t.o.m. ett par Li-batterier i parallell klarar dem - om du skulle välja att gå på sådana i framtiden. Dessutom kör man ju sällan bogprop och ankarspel samtidigt, samt att det oftast sker när motorn ändå är igång och då laddar ju generatorn (förhoppningsvis) båda batteribankerna.

 

Fördelen är att ha batterierna på ETT ställe och slippa en extra batteribank som ändå måste ha prylar för att kopplas ihop för laddning o.s.v. En batteribank som dessutom till 99% av tiden bara finns där och inte går att utnyttja för t ex förbrukning.

 

Sedan har jag också råkat ut för att dator och plotter slocknat när man kört t ex bog och akterprop. Men då har grundfelet varit att förbrukarbatterierna varit slut, och det är ju ett "fel" som skall åtgärdas. Att designa elsystemet för att fungera även när det är sådana "fel" på batterierna är nog att gå ett par steg för långt. Tycker jag 😉

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag hade lagt dem på förbrukarbanken.

En fördel med att separera dem är att man kan ha billiga(re) batterier som förbrukarbatterier, dvs såna som är avsedda att ge lite ström över lång tid och inte mycket över kort (ja, du vet ju :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev ChristerN:

En fördel med att separera dem är att man kan ha billiga(re) batterier som förbrukarbatterier, dvs såna som är avsedda att ge lite ström över lång tid och inte mycket över kort (ja, du vet ju :)

Ärligt talat funderar jag på hur stor skillnad det egentligen är mellan s.k. fritids- och startbatterier. I alla fall numera. Och när det gäller priset upplever jag nog att startbatterierna snarast är billigare, inte tvärtom.

 

Min nya båt levereras i original samma batterityp för att starta motorn (440hk diesel) som förbrukare - 100Ah AGM-batterier. Enligt tillverkaren är skillnaden på två nya batterier av typen "start" och "Fritid" så marginell i egenskaper att den knappt har någon betydelse.

Och visst skall ett "fritidsbatteri" klara djupurladdningar bättre, men HUR mycket bättre ?  Har faktisk aldrig sett någon bra jämförande siffra, mer än reklambladens icke underbyggda förstås. Och tittar man på CCA-värdena för s.k. Fritidsbatterier är de ju faktiskt inte fy skam och visar på en förmåga att skicka ut rätt hög ström även de....

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev IngemarE:

Min nya båt levereras i original samma batterityp för att starta motorn (440hk diesel) som förbrukare - 100Ah AGM-batterier.

Jo, samma på min båt. Alla AGM.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-04-21 vid 12:55 skrev Bojesper:

Grova kablar kan jag trolla fram på något sätt.

Finns i min båt. Jag tror att båttypen och användandet är rätt avgörande för vilket effektförhållande man behöver på de olika kW-konsumenterna (bogisar, ankaspel). Så som nämnts ovan att säkra allt för alla situationer i alla länder verkar "over the top". På min båt är bogprop (för) kopplat med grova långa till start, och ankarspel direkt taget från förbrukning. Förre ägaren som "byggde" detta hade rätt specifika användningsbehov både för bogpropellern och ankarspelet. Hen hade hemmahamn och sommarstuga på ö (naturhamn tror jag) och ankarspelet var viktigt för hen och hen var seglare (båten är en motorseglare) så hen kanske riggade innan hen använde ankarspelet ofta då det blåste åt rätt håll, och det är ju ofta så att man har vinden "oftast" beroende av ekologin... Jag menar här blåser det oftast från syd till exempel. Hade jag gjort det hade jag nog valt ett annat upplägg, men hitintills har det funkat bra även för mig som har ett helt annat användningssätt av båten och ligger på andra sidan landet.

 

2 timmar sedan skrev IngemarE:

Ärligt talat funderar jag på hur stor skillnad det egentligen är mellan s.k. fritids- och startbatterier. I alla fall numera. Och när det gäller priset upplever jag nog att startbatterierna snarast är billigare, inte tvärtom

Ja, TACK!!! Detta har jag velat höra ett tag. Var och "glodde" på batterier på i en större affär (ingen nämnd...) och en bonde kom fram och började ställda frågor. Av någon outgrundlig anledning ger jag tydligen ett förtroendeingivande intryck. Hen skulle ha batteri till sitt el-stängsel. Efter den diskussionen då vi samtidigt tittade på olika alternativ har jag funderat en del kring frågan. Allt vi handlar är ju optimerat för pris och tillverkningsmetoderna (hur fabriken ser ut) är strömlinjeformat så det är inte 100% logiskt att batterier skulle kunna bli såååå mycket bättre bara för att det står "marin" eller ngt annat på dem (??). Och om du väljer med omsorg och ökar livslängden med 1/5 del, så, tja. Är det verkligen så j*vl* noga?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Både långa och korta snören är bra att ha, dock inga snören ombord, där har vi linor.

 

Så här tänker jag:

Då bogpropeller och ankarspelen används går motorn i allmänhet och då laddar generatorn, alltså kan man belasta startbatteriet med dessa tunga förbrukare.

Jag vill inte ha ett extra batteri till bogpropellern i förruffen, då jag inte vill ha nån vätgas där när batteriet laddas. Och som redan sagts så kan det vara bra ur servicesynpunkt att samla alla batterierna på samma ställen.

Man har olika batterier till olika saker. Startbatteriet skall kunna lämna en hög ström under kort tid, förbrukarbatterier (servicebatterier) är det tvärt om med, så dom skall man inte belasta med någonting som drar mer ström än vad kylskåpet gör och det kan vara illa nog det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Då bogpropeller och ankarspelen används går motorn i allmänhet och då laddar generatorn, alltså kan man belasta startbatteriet med dessa tunga förbrukare.

Fast det är ju det VP (och kanske några andra) avråder från. Jag gissar att man är rädd för att de kraftiga spänningsfallen ska störa motorelektroniken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 - - -

Man har olika batterier till olika saker. Startbatteriet skall kunna lämna en hög ström under kort tid, förbrukarbatterier (servicebatterier) är det tvärt om med, så dom skall man inte belasta med någonting som drar mer ström än vad kylskåpet gör och det kan vara illa nog det.

Så har det varit tidigare. Med litiumbatteriernas intåg har man ett batteri som kan lämna både hög ström under kort tid och måttlig förbrukningsström under lång tid. Dessutom avsevärt mer snabbladdat än alla former av blybatterier.

 

"Som vanligt" måste man bara kolla vilka maxlaster man har o välja rätt modell om man köper ett "dropinbatteri". En del LFP har dessvärre bedrövligt låg nivå både på maxbelastning och laddning. Billigt byggda med väldigt klena komponenter under skalet.

 

Mitt nyinstallerade LFP (byggt av enskilda celler o BMS) kan jag ta ut 250Ah ur, effektivt mellan max- o min-spänning. Om jag skulle ha blybatteri med så många effektiva Ah så hade det behövt vara gigantiskt stort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Då bogpropeller och ankarspelen används går motorn i allmänhet och då laddar generatorn, alltså kan man belasta startbatteriet med dessa tunga förbrukare.

Generatorn är inte mycket tillskott med sina kanske 40-80A eller vad den nu ger på tomgång, när en standardbogis drar det flerdubbla. Då är det bättre med de ofta flera batterierna i parallell man har på förbrukarsidan som får dela på lasten, och som generatorn ändå kommer hjälpa via sammankopplingsreläet för laddningen.

 

2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Startbatteriet skall kunna lämna en hög ström under kort tid, förbrukarbatterier (servicebatterier) är det tvärt om med, så dom skall man inte belasta med någonting som drar mer ström än vad kylskåpet gör och det kan vara illa nog det.

Det där tror jag alltmer är en myt eller försäljningssnack. I synnerhet numera är jag övertygad om att skillnaden är större mellan olika "motorbatterier" i t ex utström (kolla CCA-värdet t ex) än vad det är mellan "motorbatterier" och "fritidsbatterier" som batteritypgrupp. Dels genom egna indikativa tester och dels för att flera båttillverkare numera sätter samma batterityp på båda grupperna - med samma motivering.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ja, kommersialismen. @IngemarE, jag är "inne" (funderar en del) på detta - köpa AGM och bara slappna av, exempelvid (Lithium-varianterna verkar kräva större investering och mer oro - plus det faktum att nasarna lägger på en billig krets för att... ok, lååång story). Kollade "batteryempire"-länken ovan. Det jag gillar där är att man säger 5 års livslängd, vilket verkar vara ett ärligt sätt att märka upp det man nasar*. Notera att jag inte ännu haft problem med mina. Kvittona på batteriköpen är lite snurriga så jag är inte 100% på när förre ägaren köpte de två förbr och nytt startbatteri. Men jag e inte orolig. När det börjar kännas som det inte "levererar" så kommer jag nog lägga 4-5 TKR på AGM istf massa penagr på Li-varianter. Tror jag. Så mycket enklare, känns det som. Men jag ska också nämna att när jag väl kommer dit så kanske jag ändrar mig.

 

Vi får se.

 

* Se delord i annan tråd.

Edited by Dany_ms

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
27 minuter sedan skrev Dany_ms:

Ja, kommersialismen. @IngemarE, jag är "inne" (funderar en del) på detta - köpa AGM och bara slappna av, exempelvid (Lithium-varianterna verkar kräva större investering och mer oro - plus det faktum att nasarna lägger på en billig krets för att... ok, lååång story). Kollade "batteryempire"-länken ovan. Det jag gillar där är att man säger 5 års livslängd, vilket verkar vara ett ärligt sätt att märka upp det man nasar*. Notera att jag inte ännu haft problem med mina. Kvittona på batteriköpen är lite snurriga så jag är inte 100% på när förre ägaren köpte de två förbr och nytt startbatteri. Men jag e inte orolig. När det börjar kännas som det inte "levererar" så kommer jag nog lägga 4-5 TKR på AGM istf massa penagr på Li-varianter. Tror jag. Så mycket enklare, känns det som. Men jag ska också nämna att när jag väl kommer dit så kanske jag ändrar mig.

 

Vi får se.

 

* Se delord i annan tråd.

Stod också i valet AGM eller Litium. Valde som du kanske förstår via länken AGM.

Jag tycker man ska räkna lite hur mycket man förbrukar och utgå från det.

 

Jag själv kör med Victrons shunt och håller koll. Nu i helgen som var låg jag still i 2 nätter innan jag drog igång maskinerna, 116ah med värmare som gick hårt, stor kyl på 130 liter och diverse pumpar som fick gå (vatten och toalett).

Någon laddning telefon och lite ledlampor också.

Sen fick mina 4 x 100 watt solceller jobba lite också, men gav mindre än jag förbrukade såklart pga det dåliga vädret, men vid solsken så tror jag nog att jag hämtar hem allt.

 

Tiden får utvisa om dom håller i 5 år, men har som regel att aldrig komma under 80%.Screenshot_20240420-155206.thumb.png.aea2d2ec28779b6ef1cf853d1b5419e3.png

Screenshot_20240420-074557.png

Edited by patrikflink
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-04-23 vid 19:36 skrev ChristerN:

Fast det är ju det VP (och kanske några andra) avråder från. Jag gissar att man är rädd för att de kraftiga spänningsfallen ska störa motorelektroniken. 

På min Nord West anno 1998 var och är bogisen kopplad till startbatterierna, dubbla KAD44:or.

Teorin är att som G_Ohm skriver att maskiner är igång och troligen så är förbrukarsidan med då också.

Har VP gått ut med att bogis rekommenderas på fbrbanken så kanske det gäller andra maskiner eller så har Nord West Benny tänkt utanför boxen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2024-04-22 vid 11:29 skrev IngemarE:

Ärligt talat funderar jag på hur stor skillnad det egentligen är mellan s.k. fritids- och startbatterier. I alla fall numera. Och när det gäller priset upplever jag nog att startbatterierna snarast är billigare, inte tvärtom.

....

Ärligt talat så har du rätt!

Och det är inte jag som säger det utan Charles Sterling på Sterling batteries:

https://youtube.com/clip/UgkxklFvRIdkazD41WlDKimUNuFLKpbQ1YEe?si=O6iV_wKtKs6EgFyi

"A leisure battery is a starter battery with a fancy sticker on the top."

 

"This is not my opinion - we are an engineering company. We test, and destroy batteries on a regular basis. Plus, the proof is on the battery label"

 

Jag har 4 likadana CCA-batterier. 1 för start, 3 för förbrukare.

 

Bogpropeller 2kW: Jag skulle lägga bogisen på förbrukarsidan. Enligt instruktionsboken så att säga. Du vinner alltid på att hålla startmotorsidan så enkel som möjligt. Börjar plottern att checka ut får du kanske tänka om. Men börja så.

 

Lycka till!

Edited by tomeriksen
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rekommendationen från min tillverkare av huvudströmbrytare/skiljerelä är att montera bog/ankarspel på startsidan för att hindra stora strömmar över huvudströmbrytaren. 

 

Antar logiken här är att man har ett batteri på startsidan som har högre cca värde och därför är det som kommer göra merparten av jobbet, borde elimineras om man har exakt samma batteri som start/förbrukning.

 

Dock är den designad för 1250 amp I 10 sek/455 amp I 5 minuter, så den normala båtägaren har nog inte så mycket att frukta om man nu inte verkligen gillar att köra bogpropeller...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Vestergren:

Rekommendationen från min tillverkare av huvudströmbrytare/skiljerelä är att montera bog/ankarspel på startsidan för att hindra stora strömmar över huvudströmbrytaren. 

Men man har ju en huvudbrytare även på startsidan, mellan startbatteriet och motorn ?  Hur menar de då att strömmen inte skulle passera huvudbrytaren ?  Eller huvudbrytare kanske bara finns på förbrukarsidan i deras lilla värld :unsure:....

Å andra sidan verkar den du har vara väl dimensionerad för att klara de flesta belastningarna som kan förekomma, precis som du skriver.

 

9 timmar sedan skrev Vestergren:

Antar logiken här är att man har ett batteri på startsidan som har högre cca värde och därför är det som kommer göra merparten av jobbet, borde elimineras om man har exakt samma batteri som start/förbrukning

En båt med bogpropeller, ankarspel o.s.v. är nog i allmänhet såpass stor att man har mer kapacitet (t ex fler parallella batterier) på förbrukarsidan. Då blir "strömförmågan" mycket större på förbrukarsidan även om de enskilda batterierna där skulle ha ett lite lägre CCA-värde vart och ett.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev IngemarE:

Men man har ju en huvudbrytare även på startsidan, mellan startbatteriet och motorn ?

Mitt fel, det är skiljerelät som kan skadas inte huvudströmbrytaren. (Samma manual så kallar allt lite felaktigt huvudströmbrytaren)

 

39 minuter sedan skrev IngemarE:

Då blir "strömförmågan" mycket större på förbrukarsidan även om de enskilda batterierna där skulle ha ett lite lägre CCA-värde vart och ett.

Ja de flesta båtar har större banker på förbrukningssidan, men det finns väl scenarion där man kan tänka sig att startsidan kommer hjälpa till mer än vad relät klarar. 

 

Min startsida har 2x90 a batterier, och tidigare förbrukning 2x100 a(där ett visade sig vara dåligt). Så i princip om jag hade haft bogen på min förbrukning sida och min förbrukningbank var väldigt urladdad så hade jag dels fått full laddning från generatorn över relät, sen när bogen körts så hade det blivit ytterliggare laster över relät som troligen hade fått skötas av startbatterierna eftersom dessa är fulladdade. 

 

Lite oklart dock i instruktionerna om det är relät som klarar strömmarna specade eller huvudbrytarna. 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nu är ju inte allt antingen eller, i synnerhet inte när det gäller bly/syrabatterier.

 

Vid stor belastning så sjunker även ett fulladdat startbatteri (eller två) rejält i spänning, och även om förbrukarbanken i ditt exempel skulle vara dåligt laddad och bogisen går på den kommer den ändå skjuta till en del. Så all ström kommer inte passera reläet ens i det fallet.

 

(En hint om hur mycket spänningen sjunker vid "crank" på en bil, alltså vid körning med t ex startmotorn, kan man få om man tittar i krav och refar till ISO-standarderna för hur och vilka pulståg som verklig fordonselektronik skall klara utan att starta om/lägga av. Krav på kortvarig överlevnad ner till 8V och t.o.m. ända ner till 6V på ett 12V-system är inte ovanligt. Men så länge det inte är säkerhetsklassning för prylarna (t ex en ABS-modul till bromsarna) är ju kraven rätt frivilliga. Fast intressant notering är att den billiga bilstereon ofta är mycket bättre på att klara låg spänning än den dyra plottern.....).

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej hur det blir i verkligheten vet man väl bara när man börjar köra bogpropellern. Men tippar det är så leverantören har resonerat och därför vill minimera sin risk för reklamationer, och Volvo Penta vill minimera sin risk från sin sida så därför blir det lite motstridiga rekommendationer. 

 

Jag har nu bytt till en hybridbank i vinter med litium på förbrukning och behållt blystart och har därför motsatt möjligt relä problem där förbrukningen kan gå över relät för att hjälpa när jag kör bogen. Jag har därför bestämt mig att jag kopplar manuellt ihop start och förbrukning sidan med huvudbrytaren för att undvika höga strömmar genom relät fast på motsatt håll. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...