Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
Linde

Vilken skulle ni föredra?

Rekommendera Poster

Jag tittar just nu på Uttern 6402 med en Merc 4,3 inombordare och en Ryds 610 GTS med en Mercury 150 Saltwater (2-takts V6)

Båda båtarna inkl motorer är från 2001. Skicket verkar vara ganska lika på dom båda.

 

Min fråga är då: Vilken är att  föredra? 

Kan ni hjälpa mig med för & nackdelar vore det såklart väldigt uppskattat. 

 

 

 

Mvh/

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är väl inte helt opartisk men jag skulle välja med inombordare alla dar i veckan.

Motorn skyddad mot regn o rusk.

Krångligare att stjäla motorn är en stor fördel.

Min upplevelse är att inombordare går tystare, den kan jag ha fel på.

4 takt är väl slittåligare än 2 takt tycker o tror jag.

Vad jag såg på bilderna när jag titta lite snabbt va att aktersoffan såg bättre ut med inombordaren.

 

Blev mycket vad jag tror o tycker.

Välkommen till forumet och lycka till med dit val.

 

 

Redigerad av Wildeside
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också gå på inombordaren. Men det är för att jag gillar inombordare.

 

Andrahandsvärdet är kan vara bättre på utombordare men det gäller 4-takt. 2-takt är mer tveksamt tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! 

Jag är lite rädd att en 2-takts utombordare låter mycket, men jag vet inte om det är på en nivå som blir störande. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 2-taktare låter lite mer än en 4-takt. Framför allt på tomgång då en 2-taktare har ett något högre och mer "puttrande" ljud.

 

Under gång är det inte lika stor skillnad. Framförallt inte på en modernare 2-taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare är alltid praktiskt.

Låttåtkomligt, lätt att byta ut, inget drev. Att hålla efter en gammal inombordare är inte kul.

Nackdelarna är stöld och att badbrygan ofta försvinner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev rejas:

En 2-taktare låter lite mer än en 4-takt. Framför allt på tomgång då en 2-taktare har ett något högre och mer "puttrande" ljud.

 

Under gång är det inte lika stor skillnad. Framförallt inte på en modernare 2-taktare.

Tack för ditt svar Rejas!

Är en V6 2-taktare från 2001 att betrakta som en modernare motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Linde:

Tack för ditt svar Rejas!

Är en V6 2-taktare från 2001 att betrakta som en modernare motor?

Det skulle jag nog säga att det inte är, det är väl en motor med förgasare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, allt är relativt. Jag har tvåtaktare från 80-talet på styrpulpeten ... 🙂

 

Men ja, förgasare får väl anses som omodernt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Linde:

Jag tittar just nu på Uttern 6402 med en Merc 4,3 inombordare och en Ryds 610 GTS med en Mercury 150 Saltwater (2-takts V6)

Båda båtarna inkl motorer är från 2001. Skicket verkar vara ganska lika på dom båda.

Uttern 64-serien har jag hört en hel del gott om. Rydsen vet jag inget om.

Det är ju en ganska ofta förekommande fråga vilket som är bäst, inom- eller utombordare. Bägge har både för- och nackdelar. Kort om dessa:

 

Inombordare

+ Bättre tyngdpunkt => bättre gång på båten

+ Badbryggan försvinner inte

+ Mindre stöldbegärlig

+ Något mindre ljud oftast

- Stökigare att serva

- Svårare att byta motorn (den dag det behöver göras)

 

Utombordare - i stort sett tvärtom mot inombordare

 

Tror mig veta att 64-serien från Uttern också såldes med en MPI-motor vilket är en något modernare motor med insprutning. Vet inte vilka årgångar detta gäller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev No_jah:

Det skulle jag nog säga att det inte är, det är väl en motor med förgasare?

Jag vet inte om det är förgasare eller insprutning. Jag måste kolla upp det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Uttern 64-serien har jag hört en hel del gott om. Rydsen vet jag inget om.

Det är ju en ganska ofta förekommande fråga vilket som är bäst, inom- eller utombordare. Bägge har både för- och nackdelar. Kort om dessa:

 

Inombordare

+ Bättre tyngdpunkt => bättre gång på båten

+ Badbryggan försvinner inte

+ Mindre stöldbegärlig

+ Något mindre ljud oftast

- Stökigare att serva

- Svårare att byta motorn (den dag det behöver göras)

 

Utombordare - i stort sett tvärtom mot inombordare

 

Tror mig veta att 64-serien från Uttern också såldes med en MPI-motor vilket är en något modernare motor med insprutning. Vet inte vilka årgångar detta gäller.

 

Ja, den kom senare med MPI-motor men heter då Uttern S64. 

För Ryds:en är jag mest oroad att den lever om mycket mer än Uttern med inombords 4-taktare. Men skillnaden är kanske inte så stor?

Sen är det väl även bränsleförbrukning och utsikterna att en gång kunna sälja båten. Dvs om det är en 2-takatre med förgasare, att det då gör den väldigt törstig och oattraktiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern är något större och har väl även en stickkoj. Hänger lite på hur välskötta motorerna är men jag hade gått på Mercruisern om den är i bra skick. Förmodligen en 4.3l i denna båt. Kan du hitta en nyare med MPI är det att föredra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Linde:

Ja, den kom senare med MPI-motor men heter då Uttern S64. 

För Ryds:en är jag mest oroad att den lever om mycket mer än Uttern med inombords 4-taktare. Men skillnaden är kanske inte så stor?

Sen är det väl även bränsleförbrukning och utsikterna att en gång kunna sälja båten. Dvs om det är en 2-takatre med förgasare, att det då gör den väldigt törstig och oattraktiv.

En Mercruiser är också ganska törstig🙂. Räkna med 1,7 liter distansen. Men den är väl relativ enkel att meka med och reservdelar finns det gott om. Men som sagt har du möjlighet sikta på en S64 med den modernare MPI motorn. Ett alternativ till Uttern kan vara en Ryds 23 WA🙂. Lite större och är en mycket trevlig båt. (har själv en DC)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min åsikt. Uttern betydligt bättre som båt, mera välbyggd. 

Själv väljer jag utombordare alla dagar i veckan. Lättare motor, bränslesnålare, lättskruvat, står på en pall vid sidan om. I regel betydligt mindre underhåll än inombordare, jämfört med kompisarna som har inombordare med drev.Ger ofta betydligt bättre stuvutrymmen ombord då motorn inte är där. Lättare komma in i grunda vikar och stränder i och med att motorn kan komma upp helt ur vattnet. Minus är ju lättare att stjäla. Sämre badbrygga. 

Men jag skulle vilja ha insprutning oavsett inom eller utombordare. 

En gång i tiden var jag väldigt sugen på sådan uttern men stöp just på att det var inombordare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

Min åsikt. Uttern betydligt bättre som båt, mera välbyggd. 

Själv väljer jag utombordare alla dagar i veckan. Lättare motor, bränslesnålare, lättskruvat, står på en pall vid sidan om. I regel betydligt mindre underhåll än inombordare, jämfört med kompisarna som har inombordare med drev.Ger ofta betydligt bättre stuvutrymmen ombord då motorn inte är där. Lättare komma in i grunda vikar och stränder i och med att motorn kan komma upp helt ur vattnet. Minus är ju lättare att stjäla. Sämre badbrygga. 

Men jag skulle vilja ha insprutning oavsett inom eller utombordare. 

En gång i tiden var jag väldigt sugen på sådan uttern men stöp just på att det var inombordare. 

Kan den här 2-taktaren (150hk V6) vara snålare än 4-takts inombordaren (4,3l V6) även om båda har förgasare. 

Spontant tänker jag att 2-taktaren är oerhört törstig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Linde:

Kan den här 2-taktaren (150hk V6) vara snålare än 4-takts inombordaren (4,3l V6) även om båda har förgasare. 

Spontant tänker jag att 2-taktaren är oerhört törstig.

 

Jag skulle säga att 2-taktaren är snålare. Men bensinkostnaden är en ganska liten del av båtägandet så fokusera inte för mycket på det🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa fråga hur länge kommer man få åka 2 taktare, dessa motorer vill ju transportstyrelsen ska fasas ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev kossor:

Nästa fråga hur länge kommer man få åka 2 taktare, dessa motorer vill ju transportstyrelsen ska fasas ut.

Så länge det finns miljövänlig bensin så är min hypotes att dom inte kan göra något än. Men själva försäljningen av 2 takt är ju noll, så där har dom lyckats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Linde:

Jag tittar just nu på Uttern 6402 med en Merc 4,3 inombordare och en Ryds 610 GTS med en Mercury 150 Saltwater (2-takts V6)

Båda båtarna inkl motorer är från 2001. Skicket verkar vara ganska lika på dom båda.

 

Min fråga är då: Vilken är att  föredra? 

Kan ni hjälpa mig med för & nackdelar vore det såklart väldigt uppskattat. 

 

 

 

Mvh/

Marcus

Väldigt viktigt att inombordare har värmeväxlare (sötvattenkyld), utan det så skulle jag satsa på utombordaren.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev patrikflink:

Så länge det finns miljövänlig bensin så är min hypotes att dom inte kan göra något än. Men själva försäljningen av 2 takt är ju noll, så där har dom lyckats.

Sant iof men i slutänden är det kronor och ören när du tankar, då måste det ju finnas miljövänlig bensin köpa på sjömacken med. Man kan ju se hur de gjort med bottenfärgen, på de båtar som t.ex ligger i mälaren, totalsanering av alla bottnar. Ett förbud börjar i regel som ett påbud, t.ex tanka inte skärgården skrota din 2 taktare. Sedan kommer ett förbud över en natt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev kossor:

Sant iof men i slutänden är det kronor och ören när du tankar, då måste det ju finnas miljövänlig bensin köpa på sjömacken med. Man kan ju se hur de gjort med bottenfärgen, på de båtar som t.ex ligger i mälaren, totalsanering av alla bottnar. Ett förbud börjar i regel som ett påbud, t.ex tanka inte skärgården skrota din 2 taktare. Sedan kommer ett förbud över en natt. 

Absolut. Kostar gör det.

Men i Nyköping säljs bara miljövänliga alternativ på sjömacken, finns inte tex blankdiesel eller 95 och 98, bara HVO och akrylatbensin. Vill man ha något annat, blir det dunkar från land.

Screenshot_20240418-214955.png

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...