Gå till innehåll
tisdag 21 maj 2024
nils_e

Åsikter kring Uttern 6402?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi i familjen har funderat på ovanstående båt. Är det någon som har erfarenhet av båten? Fördelar, nackdelar? Eller är det till och med så att vi borde titta på andra modeller i samma storleksklass?

 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Enligt alla tester jag läst om den så är det en suverän båt att röra sig i med höga fribord och den har ju även ett krypin för 2 om än litet. Bra sjöegenskaper. Båtnytt har el har haft den lite nyare S64 som redaktionsbåt i några år. Finns stort kapell till den om man behöver. 6402 finns väl inte med 220 hk Mercruiser med direktinsprutning som kanske är att föredra. 190 hk Mercruiser med förgasare som sitter på 6402 kanske inte gör båten full rättvisa. 6402 kom ut 1999. Heter idag S64 (sen 2002, då den även kom med en diselmotor på 116 hk och 2004 kom den med 220 hk Mercruiser med direktinsprutning).

 

Har sett att Uttern har kommit ut med en ny badstege till båten och den kan man eftermontera även på äldre 6402. Se även Utterns hemsida och Tillbehör.

 

En sak som jag vet att de klagat på i tester är dörren ner till krypinet, den är av genomskinlig plast och blir skramlig. Det tror jag de fixat bättre på nyare modeller.

Badbryggan och ankarboxen tror jag hängt med från början, ev att ankarboxen i teak på badbryggen inte ingår som standard (men den boxen måste man ju ha).

 

Man kan köpa tester på båten om man vill här.

 

En stor fördel är ju att den har inombordare och blir därför ganska billig att försäkra.

Är väl hyfsat trailerbar med båtens vikt inkl motor på ca 1400 kg. Men då krävs i regel E körkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjärtligt tack för bra och initierat svar.

 

Hälsningar

Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har tittat på den på mässor och åkt med några vänner som har en.

Går mycket bra i sjön och har bra utrymmen som Bosse skriver.

Jag skulle själv aldrig vilja ligga i den sk ruffen då den är alldeles för låg i tak. Vet dock att barnen till våra vänner varit ute och sovit ganska många i den.

Men som stuvutrymme duger ruffen bra.

 

Som vanligt bör man utgå från vad man vill med sin båt. Är det övernattningar och man är som jag lite bekväm ar det nog inte rätt båt-typ.

Är det dagsturer, lite vattenskidor eller wakeboard, eller kanske övernattningar om man är ung och kär så tror jag det kan vara ett bra val men priserna ligger ganska högt.

Har sett begagnatpriser i närheten av ny-priset för motsvarande årsmodell. Om det står sig till den dan du tänker sälja vet ingen. Bra eller dåligt avgör du själv.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vi har en Uttern S64:a -02

Underbar båt som fungerar bra även med en del folk i båten, 4 vuxna och 4 ungdommar fungerar mycket bra. Går att sova över i båten men kan upplevas som trångt, däremot så är det ett bra utrymme för kylväskor, badkläder mm.

Båten fungerar bra även vid lite tuffare väder. Badbryggan är underbar att ha då man badar direkt från båten vilket är vanligt när man ligger vid någon ö där bad inte fungerar direkt från stranden.

 

De nyare har en riktig badstege, de äldre har en helkass stege som man bör byta ut mot nyares kassetmodell. Stege finns att köpa på bl.a. Båtsystem AB. (halva priset mot Utterns tillbehör) Återkom till mig så har jag tipps om montering.

 

Motorn är en Mercrusier 190 hk (förgasare) eller MPI på 220 hk (insprutare) samt en dieselvariant. Prismässigt är nog 190hk modellen bäst då det är samma båt men bara några få hk mer.

 

Perfekt familjebåt om man inte vill ha en DC eller annan båt för övernattning samt lite rejälare än 5-meterstypen.

Vi hade en Uttern 5202:a (S52) tidigare men Uttern S64 är bättre lämpad om man vill kunna åka ut två familjer i båten. Där vi har båten (västkusten, Kungshamn) är denna modell mycket vanlig och har troligen blivit det pga båtens praktiska uppbyggnad och gott om stuvmöjligheter samt en bra båt för väskustens tuffare väder. Dessutom är det en kul båt att köra då den är stadig i vattnet samt hyffsat bra drag i motorn.

 

6402 är i stort sett samma som S64, skiljer dekorstripes och lanternor. De nyare har annan färg på panelen bakom instrumenten. För övrigt mycket små skillnader under åren 00-06 (varför ändra på ett vinnande koncept)

 

Höll på att glömma, stolarna är kanon, går att stå upp med bra stöd för ryggen samt går att fälla upp  sitsen för att sitta. Båten har också bra möjligheter för grabbhandtag vilket är bra då det rör på sig.

 

Får du möjlighet att prova så gör det.

 

Funderar du på att köpa en sådan? Köp den.

 

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vill köpa en Utter S64.

Är det någon som skulle kunna tipsa mig om vart jag kan vända mig om jag vill ha en nyare.

Vilket år slutade den att tillverkas?

Och vilka nypriser var det då?

Grymt tacksam för ett svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...