Gå till innehåll
tisdag 21 maj 2024

Rekommendera Poster

Idag provstartade jag min båt, kort därefter märker jag att ena batteriet är kokhett. Jag drar ur laddaren. 30min efter det fortfarande varmt. Huvudbrytaren är av. 
 

I vintras bytte jag ctek laddaren på just det batteriet då den var trasig.

 

Jag hade ctek laddarna igång en månad i vintras, sen påpeka en vän att den typen av batteri som jag har inte ska ha konturnerligt laddning på, utan bara ladda dagen innan 

 

nu fick jag ingen bra bild på batterierna, men gjorde så gott jag kunde

 

Vad ska jag göra ? 
byta batteri ? 
är konstant laddning fel för dessa batterier ?

 

det är en spectre 32 med dubbla 525 med whipple supercharger

IMG_7217.jpeg

IMG_7216.jpeg

IMG_7215.jpeg

IMG_7213.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstant laddning med en CTEK är nog inte att rekommendera överhuvudtaget. Dessa är rätt kända för att med vissa intervall (tid ?) köra en del "smarta" moder för rekond och avsulfatering, som inte sällan består av pulståg med ohemult hög spänning. Samt gärna även i vanliga fall brassa på med lite väl hög spänning lite väl länge för att få batteriet att laddas så snabbt det går. Bra i garaget kanske, men inte under lång tid i en båt.

 

Men om batteriet fortsätter att vara varmt efter urkoppling så känn om det är en del av batteriet eller hela. Skulle kunna bli så vid kortslutning/överledning i en cell, men det kan du konstatera genom att mäta batteriets vilospänning. Inte sällan har det då tappat c:a 2V.

 

Nu ser jag inte riktigt vad det är för typ av batteri, men det ser ju inte riktigt ut som vanligt standard.

 

Sedan mår inget batteri bra av att laddas konstant - det skall bara laddas tills det är fullt. Men det du menar är givetvis att det står konstant kopplat till laddaren, som - förenklat - lägger på en konstant spänning på batteriet. För att det skall laddas måste den vara minst lite över batteriets egen-EMK men under gasningsspänningen. Ju högre upp man lägger sig, desto mer ström slukar batteriet vid ett givet laddtillstånd. Men det blir - i motsats till vad många tror - fulladdat även vid en lägre spänning än nära gasningsspänningen. Fast det tar då lite längre tid.

 

Om batteriet har konstant spänning pålagd på sig, bör denna hållas ganska ordentligt under gasningsspänningen. Gärna kanske "bara" 13,5-13,8V. Även om många laddare lägger sig här när de känner att strömmen gått ner, är det få som sedan förblir där utan att då och då (kanske med ett par dagars mellanrum) hitta på andra hyss. Som på sikt alltså batteriet inte alls mår bra av, i synnerhet inte när det är fulladdat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Ingemar. Det var som varmast upptill. Och i mitten. Batteriet är som 6st rör. Och det är fortfarande lila varmt, känns olustigt. 
 

vet du vad det kan vara för batteri ? Ska skruva lös det imorgon. 
 

hur ofta och under hur lång tid tycker du jag ska köra ctek laddarna ? 
 

1 dygn före man ska åka ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Spectre32:

Tack för ditt svar Ingemar. Det var som varmast upptill. Och i mitten. Batteriet är som 6st rör. Och det är fortfarande lila varmt, känns olustigt. 
 

vet du vad det kan vara för batteri ? Ska skruva lös det imorgon. 
 

hur ofta och under hur lång tid tycker du jag ska köra ctek laddarna ? 
 

1 dygn före man ska åka ?

Förmodligen har du Optima Batterier. 

Ladda dygnet före resan är bra. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar vara optima. 
tycker du jag ska köpa nytt batteri ? 
och är optima att föredra jämfört med vanligt bilbatteri ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av Optima själv men det sägs vara ett bra startbatteri.

Tror det viktigaste är att du skaffar en annan laddare. Jag och många med mig rekommenderar Victrons laddare och helst de som heter något med Smart. Med dessa kan du nämligen själv bestämma vilka spänningar den ska använda vid olika faser av laddningen.

Jag har ingenting med det företaget att göra mer än att jag har köpt några av deras produkter och har alltid blivit nöjd

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Spectre32:

Tack för ditt svar Ingemar. Det var som varmast upptill. Och i mitten. Batteriet är som 6st rör. Och det är fortfarande lila varmt, känns olustigt. 

Menar du att batteriet fortfarande är varmt trots att du för länge sedan avbrutit laddningen och inte belastar det hårt? I så fall ska du sluta experimentera med det och skaffa nytt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Spectre32 Noterar att laddarens temperatursensor ligger på batteriet. Exemplariskt! Då tror jag vi kan utesluta laddaren. Sensorn gör så att CTEK-laddaren stänger av när det blir för varmt. 

 

Det låter som att en cell har kortslutit.  Kolla med voltmätare enligt @ingemars instruktioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...