Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Baltic_coastal

Båt för att lära och bygga självförtroende

Rekommendera Poster

Skulle vilja ha tips på kvick (manövrerbar) och lättseglad kölbåt som kan seglas ensam, gärna enklare övernattningsmöjligheter. Syftet är att lära känna vind, segel och rodersamverkan i en mindre båt (kanske jollekänsla) för att sedan köpa mig något större. Har seglat Optimist som liten och ägt en Karlskrona Vigg för 30 år sedan. Lite info:

- ej havssegling

- max 8m

- helst utombordare

- vänder lätt i trång hamn

- max 100 k kr

 

Vad skulle ni erfarna sjöbusar rekommendera och varför?

/Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på en Albin 78 Cirrus. 7,80 meter. Den har dock inombordare. Lättseglad och seglar bra i lätta vindar. Går nog att hitta fina exemplar för långt mindre än 100 000 kr.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minutes ago, Baltic_coastal said:

- helst utombordare

- vänder lätt i trång hamn

Alla båtar under 8 meter är lätta att vända i trång hamn om du har utombordare, skulle jag säga. Jag seglar mest IF med lång köl (=trög i vändningarna) och det är inga problem att vända båten helt utan framdrift när man kan rotera motorn. 

 

Jag har seglat för få mindre båtar för att ge dig konkreta tips men generellt - satsa på en båt där trimutrustning och segel är uppdaterade. Det blir enklare, roligare och mer lärorikt att segla med riktigt bra segel. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att kolla på båtar med fenköl och rejäla roder som hänger från akterspegeln, utöver de andra råden och tipsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du seglat Karlskrona-Viggen så kanske Albin Viggen inte är fel? Fenkölad istället för långkölad, seglar väl inte jättebra med moderna mått men väldigt billig och lätt att få tag på var som helst i landet. Kappseglas en del med den också så det lär finnas erfarenheter att lära sig av. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 77 går att hitta billigt med mycket utrustning.

Kanske inte dom bästa seglingsegenskaperna men tar sig fram helt okay och är riktigt bra båt att övernatta några nätter i.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Baltic_coastal:

Finns det några åsikter kring Maxi 68, X-79?

X-79 är en racer, om jag inte minns fel har den backstag och en mjuk rigg (mast). Inget för en nybörjare. Kan säkert finnas utan backstag oxå.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Albin Express

Jag hade en när den kom ut vill minnas i slutet på sjuttiotalet.Väldigt trevlig att segla samt snabb.Bakåt svepta spridare 7/8 dels rigg,Lätt att masta på.Ronnie

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Titta på Albin Express

Jag hade en när den kom ut vill minnas i slutet på sjuttiotalet.Väldigt trevlig att segla samt snabb.Bakåt svepta spridare 7/8 dels rigg,Lätt att masta på.Ronnie

Har du glömt att det är kryphöjd i den? Hellre en Hallberg Rassy 26 isåfall, mycket mer gediget träarbete i en HR.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Hallberg Rassy 26 ligger inte inom nämnda pengar som Ts sagt som max.På den tiden seglade jag A22 samt mälar25,så Expressen var rymlig 😁

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Ronnienr10:

En Hallberg Rassy 26 ligger inte inom nämnda pengar som Ts sagt som max.På den tiden seglade jag A22 samt mälar25,så Expressen var rymlig 😁

Han har satt gränsen till 100 loppor, kolla på blocket så finns ett flertal under den gränsen. Närmare bestämt 3 av 5 är under 100´.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att en HR26:a skulle ge nån sorts "jollekänsla". Minst ett halvt ton överviktig, förmodligen mer.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Baltic_coastal:

Skulle vilja ha tips på kvick (manövrerbar) och lättseglad kölbåt som kan seglas ensam, gärna enklare övernattningsmöjligheter. Syftet är att lära känna vind, segel och rodersamverkan i en mindre båt (kanske jollekänsla) för att sedan köpa mig något större. 

Kan vara inte bidra med några tips på båtar utöver redan nämnda men tycker det är en väldigt bra inställning du har!

Man lär sig bäst hur båten egentligen vill uppföra sig i en jolle-liknande båt. Det har man med sig hela seglarlivet!

Att lära sig i en mindre, billigare, båt är väldigt bra då det känns lättare att göra fel som ”kostar” mindre, och alla gör vi fel, ffa i början.

Lycka till!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en H-båt? Den uppfyller vad jag kan se alla dina kriterier bortsett från priset - du kan få den för betydligt mindre pengar än 100 000. 

Viktigt att tänka på att det lite förenklat finns två slags H-båtar idag. Dels de som seglas av aktiva kappseglare, och som då är optimerade för att seglas hårt med en besättning på tre man. Då sitter skotvinscharna på rufftaket för att gastarna skall vara framåtvända och se fockens förlik när de trimmar seglet. Dessutom ofta korsskotade så man skotar i lovart för att gastarnas vikt skall vara på rätt sida. Dessutom sitter storskotskenan högt i sittbrunnen (i höjd med däcket) för att kunna trimma storen bättre. Och allt detta med topputrustning från Harken och liknande. Och ofta ett pris på långt över 100 000 för en båt som dessutom ofta saknar dynor och annat i ruffen. 

Men det finns också H-båtar, ofta lite äldre,  som ej kappseglas utan används precis som du vill göra; dagsturer och kortare övernattningar inglan. Dessa är betydligt enklare att segla på egen hand. De har fockvinschar på skarndäck vid sidan om sittbrunnen så de lätt kan nås av rorsman, storskotskenan ligger på sittbrunnens tofter så det är lätt att röra sig i sittbrunnen. Jag seglade en välutrustad H-båt av det senare slaget i 10  år och var mycket nöjd med seglingsegenskaperna, både när vi var två och när jag seglade ensam. 

Det går att övernatta i en H-båt, men det är mycket mera trångt än i andra av motsvarande storlek som IF, Misil, Maxi 68 och 77 m fl. Det som gjorde att jag sålde båten och istället köpte en IF var att H-båtens förpikskojer var för korta för min dåvarande sambo. Man skall helst inte vara längre än 175 cm för att sova bekvämt där. I kojerna i ruffen sover däremot också betydligt längre personer bra.

En sista fördel jag vill nämna är att det finns ett aktivt klassförbund. Visserligen inriktat mest på kappsegling men jag fick snabbt bra svar också på mina frågor även om de inte handlade om kappsegling.

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa läromästaren är en IF!

Lätt att få fart på, förlåtande mot misstag, tål alla väder, svarar direkt på trim, hyfsat komfortabel att bo i.

Jollekänsla?

Nä!

Men förbaskat fin seglingskänsla i båten!

Jollekänsla?

Kolla Monark 700, Scanper, Triss Norlin. Peter Norlin ritade, vad jag vet, inte en tråkig båt under hela sin livstid,

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/25/2023 at 10:43 PM, Janken said:

Bästa läromästaren är en IF!

Lätt att få fart på, förlåtande mot misstag, tål alla väder, svarar direkt på trim, hyfsat komfortabel att bo i.

Jollekänsla?

Nä!

Men förbaskat fin seglingskänsla i båten!

Jollekänsla?

Kolla Monark 700, Scanper, Triss Norlin. Peter Norlin ritade, vad jag vet, inte en tråkig båt under hela sin livstid,

Håller med om allt positivt du skriver om en IF, Janken. Men den har några lite sämre egenskaper också, och en av dem är enligt min uppfattning sittbrunnen. Dels är den obekvämare än modernare båtar, men framförallt är den ganska liten i förhållande till båtens storlek. Om man som du och jag som seglat våra IF ofta själv är det förstås inget problem. Tvärt om.

Men om man vill ha med sig några personer, och kanske lunch- eller badförtöja med dessa, så är en IF:s sittbrunn i minsta laget, En H-båts sittbrunn är större, vilket var en anledning till att jag rekommenderar den om man framförallt är ute efter en dagseglare. 

Dessutom har den ju faktiskt jollekänsla också 🙂

Vill man däremot segla längre sträckor och bo mer än en dag eller två i båten så är definitivt en IF att föredra. Vilket också var varför jag sålde min H-båt och bytte till en IF för tio år sedan

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

U. Det finns nog inte någon bättre båt än Soling! Vänder på sin egen längd. Kryssar utan problem i trånga passager och skjuter fart som en elbil efter varje slag.

 

Det negativa är förstås att den inte har ruff. Kanske är ändå en H-båt att föredra.

 

Jag ska tyvärr sälja min Soling för att fortsätta segla med en Shark 24, en båt som kanske också passar i din kategori. Stark 24 påminner om Albin Viggen men med utanpåliggande roder, ännu mindre djupgående och lägre vikt. Båtarna är ofta i princip gratis här i Sverige men de behöver ofta nya segel för att komma till sin rätt.

 

Med din budget är väl tipset att köpa en båt billigt och lägga pengarna som blir över på segel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baltic_coastal Hoppas du blev lite hjälpt av förslagen,har du funderat på vad som kan vara vettigt för ditt användningsområde.Eller har det skapat mer funderingar.

Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, det är verkligen en djungel som novis att hitta ”rätt” båt. Albin Express har seglat upp som en stark kandidat senaste veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Baltic_coastal said:

Tack för alla tips, det är verkligen en djungel som novis att hitta ”rätt” båt. Albin Express har seglat upp som en stark kandidat senaste veckan.

Express är en rolig båt att segla, men kanske inte en nybörjarbåt om du skall segla den ensam. I byig vind kräver den att man jobbar rätt aktivt med storskot eller storskottravare för att inte riskera uppskärningar (broach). Det räcker inte med att bara hålla emot med rodret när den vill lova i en lite kraftigare vindby. Räcker med en frisk sjöbris.. Också en H-båt är livlig, men ändå mindre "nervös" i frisk byig vind än en Express.

 

Dessutom tycker jag, men det är kanske en smaksak, att Expressens rätt höga fribord i jämförelse med de flesta andra förslag du fått här, är en nackdel när man seglar själv, eller snarare när man skall lägga till när man seglar själv. Det blir svårare att manövrera motorn, och bojten, Y-bomsförtöjningsfästen och annat blir svårare att nå än i t.ex. en Vigg som du seglat tidigare.

 

Oavsett vad du väljer rekommenderar jag dig starkt att provsegla innan du köper. Kan lösas på flera sätt. Dels är vi nog rätt många som gärna tar med en nybörjare på en tur, så varför inte gå runt på bryggor och fråga om du får hänga med på en provtur? Ett annat sätt är att kolla om de som hyr ut privatbåtar (som ofta finns i de storlekar vi pratar om här) kan tänka sig att hyra ut för en dag nu när det börjar närma sig eftersäsong. Eller förstås be om en provtur på objekt till salu som du finner intressanta. Som någon sade i ett helt annat sammanhang "there is no substitute for experience"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 84, Albin Cumulus, är båtar som Du inte behöver kröka ryggen i, när Du är i kajutan

Stabila och bra.

Liten risk att Du trillar överbord.

 

En båt ska ju inte börja luta i sidled, bara för att Du går upp på däck. Ger absolut ingen bra känsla.

 

Efter 15 säsonger på min Cumulus känner jag väl till denna.

 

Båda har ett prisläge i dag på 50 - 70 000 kr, då med kärra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...