Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
westfjord29

Biltema solcellventilator varning nya modellen!!!

Rekommendera Poster

Hej,

Liten varning för Biltemas nya solcellventilator - årets variant har dom ändrat jämfört med tidigare år och har inte längre mekansika knappar utan elektroniska.

Problemet med nya ventilatorn är att när solen går upp så återstartar inte fläkten utan det måste man göra manuellt då fläkten inte återgår till tidigare läge när strömmen förvann. Kör man på lägsta hastighet så kan fläkten klara natten men oftast inte under veckan jag haft denna.

Har kört Biltemas solcellsventilatorer under 20 år och varit supernöjd då deras fläktar hållt samma kvalitet som betydligt dyrare fläktar - dom hålller ca 3-5 år sedan är lagren slut och då byter man till en ny.

Har precis köpt en gammal Princess 35 och köpte fyra av biltemas fläktar främst för att vädra båten när jag inte är i den men dessa fläktar funkar inte då man måste återstarta dom manuellt känns riktigt surt. Skall kolla om det går att bygga om fläkten och bypassa elektroniken helt så att dom alltid är på, återkommer om detta.

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/solpaneler/solcellsventilator-med-batteri-2000046780

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan inköpt i fjol. Verkar ha elektroniska knappar redan då. Jag använder inte min mer än när vi är i båten men det verkade som att det är ett vanligt AA batteri i den så om du vill ha längre batteriliv är det möjligt att det går att byta till ett bättre batteri som håller hela natten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur då att jag glömde av att köpa en ny… min är från 2016 och fungerar ännu, samma batteri, solcellen är nu näsan svart, och den surrar ju en del, hade förra åtet sprutat in 5-56 men det var svårt att träffa lagringarna… Om jag köper en ny kanske jag kan flytta över strömbrytarna från den gamla till den nya?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en sån från förra året med elektroniska knappar, det är fantastiskt skitstörande. Värdelöst faktiskt.

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tur då att jag glömde av att köpa en ny… min är från 2016 och fungerar ännu, samma batteri, solcellen är nu näsan svart, och den surrar ju en del, hade förra åtet sprutat in 5-56 men det var svårt att träffa lagringarna… Om jag köper en ny kanske jag kan flytta över strömbrytarna från den gamla till den nya?

Grafitolja kan göra susen om du lyckas spruta in det i lagrena på en elmotor. Testat på ett antal kupefläktar till bilar. Brukar funka flera år. Man får dock vara tålmodig för att få in olja där den ska vara. 

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev M__G:

Grafitolja kan göra susen om du lyckas spruta in det i lagrena på en elmotor. Testat på ett antal kupefläktar till bilar. Brukar funka flera år. Man får dock vara tålmodig för att få in olja där den ska vara. 

Tack för tipset!

Nu går jag delvis utanför ämnet, men jag har tittat efter diverse belysningar med LED att ha i båten, skulle behöva en taklampa till ruffen. Men det finns få som har gammaldags strömbrytare. De flesta med någon form av trycknapp som nu på den nya fläkten. Jag hade väl tänkt att tända och släcka med en extern strömbrytare, jo jag såg några armaturer helt utan strömbrytare, men dom tyckte jag inte passade, eller var för fula… eller så har dom en på/av knapp med en ingjuten liten ilsken lysdiod som lyser hela tiden.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Dava:

Jag har en sådan inköpt i fjol. Verkar ha elektroniska knappar redan då. Jag använder inte min mer än när vi är i båten men det verkade som att det är ett vanligt AA batteri i den så om du vill ha längre batteriliv är det möjligt att det går att byta till ett bättre batteri som håller hela natten

Jo har funderat på köpa ett kvalitetsbatteri och testa om det funkar bättre. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tack för tipset!

Nu går jag delvis utanför ämnet, men jag har tittat efter diverse belysningar med LED att ha i båten, skulle behöva en taklampa till ruffen. Men det finns få som har gammaldags strömbrytare. De flesta med någon form av trycknapp som nu på den nya fläkten. Jag hade väl tänkt att tända och släcka med en extern strömbrytare, jo jag såg några armaturer helt utan strömbrytare, men dom tyckte jag inte passade, eller var för fula… eller så har dom en på/av knapp med en ingjuten liten ilsken lysdiod som lyser hela tiden.

Samma håller på byta ut all gammal led belysning (från ca 2010 ) till ny i båten - och är svårt att hitta armuterer som är snygga och inte ser för plastiga ut för rimlig peng. Annars lyser biltemas lampor väldigt fint synd att dom inte har någon snyggare designad modell. Annars funkar Biltemas med extern armatur även om dom har touch - dom går tillbaka till föregående status när dom får spänningen tillbaka iallafall den jag hade i min förra båt från 2021 ( Interiörbelysning LED tunn ).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev westfjord29:

Jo har funderat på köpa ett kvalitetsbatteri och testa om det funkar bättre. 

Batteriets storlek är anpassat till solcellens laddningskapacitet. Hjälper föga att byta till ett större batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev excel319:

Batteriets storlek är anpassat till solcellens laddningskapacitet. Hjälper föga att byta till ett större batteri.

Troligtvis är det så - men skadar inta att testa med 2600mah eller 2800mah, orginal är säkert bara halva kapaciteten. Lutar även på att byta ut en av dom till annat märke med analoga knappar - räcker med en fläkt som kör när jag inte är i båten, och kan då även se om det går att modifera bitlema fläkten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev westfjord29:

Troligtvis är det så - men skadar inta att testa med 2600mah eller 2800mah, orginal är säkert bara halva kapaciteten. 

Enligt instruktionsboken är det ett 2400 mAh batteri i. Men jag skulle tro att det skulle vara bra att byta till ett batteri av känt märke som förmodligen ligger närmare den utlovade effekten.

Kan inte heller se något fel i att testa med ett kraftigare batteri, förmodligen håller det längre om det inte hinner toppladdas varje dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fick nedan svar från biltema låter lovande nästa år så har dom säkert en förbättrad produkt...

Hej,

Tack för ditt mail och din feedback.

Vi är medvetna om detta och nästa modell som kommer ska ha önskad funktion.

Vet tyvärr inte när denna kommer in och beklagar strulet och otydligheten i nuvarande produkt.

Allt gott.

Med vänliga hälsningar/Best regards, 

Ludvig

Biltema Kundservice

Hej,

Har haft era solcellventilatorer i 20 år och varit supernöjd med dessa - brukar hålla 3-4 år sedan är lagren slut precis som alla andra solcellsventilatorer som kostar mycket mera men eftersom era billiga så enkelt att byta mot en ny. 

Tack vara era solcellsventilatorer så har mina båtar hållt sig fräscha och ventilerade då luften byts ut hela tiden när vi inte använder båten vilket är främsta syftet att vi har dom.

Köpte precis en ny båt och satte in fyra ventilatorer i den av eran senaste modell med elektronisk styrning - men upptäckte att solcellsventilatorn inte återstartar när solen kommer upp på morgonen utan man måste manuellt trycka igång den på panelen vilket gör att nya solcellsventilatorn är helt värdelös för mitt och dom flesta båtägares syfte att ventilera båten när man inte är där och använder den.

Modellen ni hade tidigare med mekanisk knapp var mycket bättre och hade hellre betalt mer för en sådan variant då den återstarade när solen kom upp på morgonen när knappen på var intryckt mekaniskt sedan tidigare.

Ni kanske kan kolla med er design avdelning om det går att göra en ändring på funktionen, bästa vore att man som användare kan välja om man vill att den skall återstarta när strömmen kommer tillbaka eller inte alternativt återgå till föregående status - som den är nu så lär många bli missnöjda med nya varianten...

Michael

Redigerad av westfjord29
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har det gått @westfjord29 ?

Jag har själv precis erfarit samma som er andra här och går i tankarna att helt koppla förbi elektroniken. När jag tog ur batteriet, för att toppladda det i en vanlig laddare, noterade jag att elektroniken på kretskortet verkar vara helt oskyddad inne i fläkten. Det kanske funkar i en husvagn men jag undrar just hur länge den överlever den salta luften på västkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är tyvärr finare fabrikat än Biltema som också misslyckas med elektroniken i sina ventilatorer/fläktar....

Här är en rapport om VETUS toaventilatorfläkt, där designen eller i vart fall komponentvalet som de numera har absolut inte hör hemma i en båt. Förutom att komponenterna även här är helt oskyddade så var det dessutom elektriskt feltänkt/felval.

Varning för superlångt inlägg, dock:

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev valbiten:

Jag har själv precis erfarit samma som er andra här och går i tankarna att helt koppla förbi elektroniken. När jag tog ur batteriet, för att toppladda det i en vanlig laddare, noterade jag att elektroniken på kretskortet verkar vara helt oskyddad inne i fläkten. Det kanske funkar i en husvagn men jag undrar just hur länge den överlever den salta luften på västkusten.

Man kanske skulle öppna och täcka hela kretskortet i silikon vid nyköp så den aldrig får chansen att bli utsatt för salt? I så fall silikon som inte avger syra när den härdar.

Kanske man kan sätta dit ett större batteri på samma gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Har bytt ut battetiet på två av mina fläktar mot ett premium batteri och på låg fart brukar fläkten klara natten utan att stoppa men molnig dag funkar det inte.

En fläkt kopplade jag direkt solpanel till fläkt och går alldeles för fort när solen är uppe men snurrar ännu efter två månader.

Nästa år får hoppas att biltema har fått ordning på sina fläktar.

Angående kvaliten så inte mkt att göra alla har billig elektronik och fläktar så bara att byta regelbundet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-08-05 vid 16:46 skrev valbiten:

Min fungerar ännu, trots Bohusläns salta luft.

2023-05-20 vid 11:41 skrev Georg_Ohm:

Jag har inte bytt batteriet, iofs vet jag inte om den snurrar hela natten, men den går iallafall i fem timmar på den låga hastigheten, så mycket vet jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-05-24 vid 14:30 skrev westfjord29:

Fick nedan svar från biltema låter lovande nästa år så har dom säkert en förbättrad produkt...

Hej,

Tack för ditt mail och din feedback.

Vi är medvetna om detta och nästa modell som kommer ska ha önskad funktion.

Vet tyvärr inte när denna kommer in och beklagar strulet och otydligheten i nuvarande produkt.

Allt gott.

Med vänliga hälsningar/Best regards, 

Ludvig

Biltema Kundservice

Hej,

Har haft era solcellventilatorer i 20 år och varit supernöjd med dessa - brukar hålla 3-4 år sedan är lagren slut precis som alla andra solcellsventilatorer som kostar mycket mera men eftersom era billiga så enkelt att byta mot en ny. 

Tack vara era solcellsventilatorer så har mina båtar hållt sig fräscha och ventilerade då luften byts ut hela tiden när vi inte använder båten vilket är främsta syftet att vi har dom.

Köpte precis en ny båt och satte in fyra ventilatorer i den av eran senaste modell med elektronisk styrning - men upptäckte att solcellsventilatorn inte återstartar när solen kommer upp på morgonen utan man måste manuellt trycka igång den på panelen vilket gör att nya solcellsventilatorn är helt värdelös för mitt och dom flesta båtägares syfte att ventilera båten när man inte är där och använder den.

Modellen ni hade tidigare med mekanisk knapp var mycket bättre och hade hellre betalt mer för en sådan variant då den återstarade när solen kom upp på morgonen när knappen på var intryckt mekaniskt sedan tidigare.

Ni kanske kan kolla med er design avdelning om det går att göra en ändring på funktionen, bästa vore att man som användare kan välja om man vill att den skall återstarta när strömmen kommer tillbaka eller inte alternativt återgå till föregående status - som den är nu så lär många bli missnöjda med nya varianten...

Michael

Hej Michael!

Du har inte fått någon återkoppling från Biltema angående hur det går med att tillverka den ”nya” varianten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar också.

Vi tänkte köpa en solcellsdriven ventilator till vår för-ruff.

Har bekymmer att det blir för tätt och mögel på väggen då vi sover många nätter ombord.

Tipps på andra alternativ tas gärna emot.

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan skrev Wergis:

Jag undrar också.

Vi tänkte köpa en solcellsdriven ventilator till vår för-ruff.

Har bekymmer att det blir för tätt och mögel på väggen då vi sover många nätter ombord.

Tipps på andra alternativ tas gärna emot.

// Mats W

Det finns ju en och annan liknande solcellsdriven ventilator på marknaden.

Jag har en kompis som har haft minst två olika typer, i båda har motorns lager havererat efter några år.

Så det är nog "skit samma" så länge som tillverkarna monterar in billiga likströmsmotorer av samma sort som man finner i batteridrivna leksaker. Biltemas är inget undantag, visserligen två hastigheter och en polvändare så att fläkten kan gå åt båda hållen, men med samma enkla och billiga leksaksmotor. Dessa motorer är f.ö konstruerade för att monteras horisontellt.

Alternativet kan väl annars vara en gammal hederlig Elektoluxventilator, och se till att den sitter oskyddat, alltså så att vinden verkligen kan svepa över den, då bildas det ett undertryck i ventilatorn som suger ut dålig luft. Sedan må det ju naturligtvis finnas ett tilluftsintag, som släpper in lika mycket luft som ventilatorn suger ut.

En gång för längesedan monterade jag en 12v datorfläkt under en Elektroluxventilator som skulle öka utsuget, men även dessa fläktar är konstruerade för horisontell montering, när den monterades åt andra hållet havererade lagren även i den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

En gång för längesedan monterade jag en 12v datorfläkt under en Elektroluxventilator som skulle öka utsuget, men även dessa fläktar är konstruerade för horisontell montering, när den monterades åt andra hållet havererade lagren även i den.

Datorfläktar är tänkta för installation i alla riktningar, i alla fall de senaste 10-15 åren, så det ska inte vara nåt problem. Då är det nog mer fukt och salt jag skulle vara orolig för. Men en enklare 12 V datorfläkt kan man köpa för 70 spänn, så man kan ju se den som en förbrukningsartikel likt ett oljefilter eller en impeller, och byta varje år eller när den eventuellt havererar.

Här kan man se en installation med fläktar i alla riktningar:
flktar.thumb.PNG.fae7ce82a9d5f130fb80c6c068e376d0.PNG

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev raol:

Datorfläktar är tänkta för installation i alla riktningar, i alla fall de senaste 10-15 åren, så det ska inte vara nåt problem. Då är det nog mer fukt och salt jag skulle vara orolig för. Men en enklare 12 V datorfläkt kan man köpa för 70 spänn, så man kan ju se den som en förbrukningsartikel likt ett oljefilter eller en impeller, och byta varje år eller när den eventuellt havererar.

Här kan man se en installation med fläktar i alla riktningar:
flktar.thumb.PNG.fae7ce82a9d5f130fb80c6c068e376d0.PNG

Ja kanske det. Det var ju omkring 15-20 år sedan jag satte in en datorfläkt, först en begagnad sedan en nyinköp. Kan väl säga som så att jag fått byta fläkt i en dator också, då det började tjuta om dess lager. Men moderna sådana fläktar kanske är konstruerade på ett annat sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev raol:

Här kan man se en installation med fläktar i alla riktningar

Tycker iofs att det ser ut som att alla fläktar förutom vattenkylningens tre är vertikalt monterade. Sedan är det en prisfråga vilken typ av lager man får, från billiga glidlager i enklaste plast till dyra kullager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev ABC:

Tycker iofs att det ser ut som att alla fläktar förutom vattenkylningens tre är vertikalt monterade. Sedan är det en prisfråga vilken typ av lager man får, från billiga glidlager i enklaste plast till dyra kullager.

Fyra fläktar är monterade med rotationsplanet vertikalt (två i fronten till höger, en mellan kyltornen i processorkylaren och en i utblåset bak till vänster), och fem med rotationsplanet horisontellt (tre på vattenkylaren upptill och två i botten). Sen finns det fyra fläktar till, som inte är chassifläktar men som är konstruerade på samma sätt (en i horisontellt plan i nätaggregatet och tre i vertikalt plan i grafikkortet). Totalt tretton fläktar i den burken alltså.

Det finns inga fläktar på marknaden i dag som inte förväntas kunna användas oavsett riktning. Jag följer den "världen" noga, och det skulle bli ett rejält hallå om det uppdagades att fläktar bara var gjorda för en viss riktning vid montering.

Jag tror att problemen med montering i båt stavas fukt och salt. Det är fläktarna absolut inte gjorda för att klara av! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt som rör sig skall smörjas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev Rascal:

Allt som rör sig skall smörjas!

Datorfläktar jobbar dygnet runt, året runt i datorer, år efter år utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev raol:

Datorfläktar jobbar dygnet runt, året runt i datorer, år efter år utan problem.

I lämpligast tänkbara miljö, både temperatur och fuktighetsmässigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev Rascal:

I lämpligast tänkbara miljö, både temperatur och fuktighetsmässigt.

Ja, men varför skulle man konstruera dem för en annan miljö än den tänkta?

De jag har i min primära dator har samtliga vätskelager, som alltså saknar kulor/rullar och där "kontakten" mellan ytorna sker genom en tunn film av bärande och smörjande vätska. Vissa andra märken har magneter som gör att det saknas fysisk kontakt mellan ytorna. I båda fallen är livslängden enorm och ingen smörjning behövs.

Billigare fläktar använder olika typer av lager med kulor, nålar, koner, rullar osv. En extremt välanvänd fläkt kan behöva smörjas, men typiskt sett handlar det om att minska ljudnivå mer än att den ska förhindras från att stoppa helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
37 minuter sedan skrev raol:

Ja, men varför skulle man konstruera dem för en annan miljö än den tänkta?

Du har rätt i att dom är konstruerade för sitt ändamål, men problemet kan uppstå när saker hamnar i en annan miljö. 

Dvs när båtägare placerar dom i en fuktig och ibland vinterkall och ibland sommarhet miljö.

Grundfrågan gällde ju inte datorfläktar utan tvivelaktiga elmotorer i båtventilatorer och jag vidhåller att saker som snurrar och rör sig mår bra av att smörjas på lämpligt sätt.

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 3 st datorfläktar monterade som startar när solcellerna börjar ladda i min båt sen 5 år tillbaks. En har gått sönder o blivit utbytt, dom två andra fungerade fortfarande i höstas iaf.

Köpta från kina tror jag betala 100 eller 150 kr för 10 fläktar, så jag har några i reserv😁

Så man kan nog inte säga om och hur länge en dator fläkt fungerar i båten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...