Jump to content
Tuesday 10 December 2024

mikaelDC21

Medlemmar
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About mikaelDC21

  • Rank
    Kadett
  1. Vet någon vart man kan få tag på begagnade delar till AQ130 (B20)? Söker specifikt efter ett pumphus till sötvattensidan. Från Martec orginal.
  2. Hej, Jag som nybliven båtägare ska nu vinterkonservera min Ockelbo DC 21 med AQ130 + 280 drev. Båten har både glykol samt sjövatten kylning. Har någon möjlighet att ge mig en kortfattad förklaring hur man gör detta på bästa sätt? Tack på förhand.
  3. Hej igen! Nu har vi konstaterat att den lilla ”pinnen” ut från vevaxeln, verkar ha släppt och därför inte driver runt sjövatten impellern. Hur får vi loss utbyggnaden från remskivan? Se bild.
  4. Det verkar som att vevaxeln "släpper" från sjövattenpumpen, och därefter blir motorn överhettad. Vi funderar på att strunta i att använda den gamla sjövattenpumpen från Martec, och istället köra en cirkulationspump på sjövattensidan. Vad tror ni om detta? Typ denna pumpen: https://www.biltema.se/bat/pumpar/vattenpumpar/impellerpump-12-v-2000047511
  5. Hoppsan! Tack för den informationen, vi är nämligen på gång att byta just detta..
  6. Det är orginaltermometern som ska öppna vid 60°. Får testa att ta bort den, och lägga i kastrull.
  7. Hej, Tack för svar. Har sett andra liknande som öppnar vid 60° för sötvatten. Men har läst på andra forum att man ska ha en för 71°. Vet inte riktigt vad som stämmer längre.
  8. Hej, Finns säkert någon tråd om detta redan, men har inte hittat rätt svar. Jag har en Volvo Penta AQ130 som har lite problem med överhettningen, och önskar att byta termostat. Motorn har sötvattenkylning från Martec. Jag har läst mig till att termostaten bör öppna vid cirka 71°. Men vart någonstans hittar jag rätt "modell" så att det passar vår motor? Tack på förhand,
×
×
  • Create New...