Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Makro

NMEA 2000 konverter

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av NMEA-konverter liknande denna där man omvandlar analoga givarsignaler från t.ex oljetryck, temperatur, tankgivare eller roder?

Är signalerna tillförlitliga eller är det bara dyrare modeller som är något att ha?

Jag tänkte det som ett komplement till de analoga mätarna, att visa på plottern i vissa fall.

 

Redigerad av Makro
Rättat länken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då tar vi det igen:)
Nu har jag rättat länken eftersom @Kane la upp en länk till en kabel som kostade 166.24 kr som @DanielMalmgren tyckte var dyr, men bilden visade den konverter som jag menade fast den kostar 963 kr så nu känns det kanske inte riktigt lika uselt billigt? :D
Det gäller att kolla vad den där Ali egentligen säljer, det är inte alltid det som är på bilden ;)
Men det kan ju vara så att man bör satsa på en konverter från t.ex Marinwebben som kostar lite mer, fast frågan är ju om den dyrare gör ett bättre jobb?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

som @DanielMalmgren tyckte var dyr

För att förvirra det lite extra så var det egentligen tvärtemot, men jag tror du tänkte rätt fast du skrev fel va? 😂 Men då förstår jag hur det hänger ihop. Då kan jag tycka att man rimligtvis borde kunna tillverka en pryl som gör jobbet för en tusenlapp så frågan är hur mycket påslag det är på den du länkar till på Marinwebben. Men så är ju förstås frågan om man vågar chansa...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

För att förvirra det lite extra så var det egentligen tvärtemot, men jag tror du tänkte rätt fast du skrev fel va? 😂 Men då förstår jag hur det hänger ihop. Då kan jag tycka att man rimligtvis borde kunna tillverka en pryl som gör jobbet för en tusenlapp så frågan är hur mycket påslag det är på den du länkar till på Marinwebben. Men så är ju förstås frågan om man vågar chansa...

Nej 164kr är dyrt för något som är ren skit, det tycker jag med 😄

Och hade den verkligen kostat 164kr hade jag inte chansat 🙂

Men du har rätt, det var ju inte riktigt så du uttryckte dig, ber om ursäkt för felciteringen.


Ja har ingen provat den tidigare så får väl jag bli försökskanin i ett sånt projekt, men jag ville ställa frågan först.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Makro:

Är det någon som har erfarenhet av NMEA-konverter liknande denna där man omvandlar analoga givarsignaler från t.ex oljetryck, temperatur, tankgivare eller roder?

Är signalerna tillförlitliga eller är det bara dyrare modeller som är något att ha?

Jag tänkte det som ett komplement till de analoga mätarna, att visa på plottern i vissa fall.

 

Intressant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lekte lite med en sån där manick och den fungerade helt ok, men jag föredrog analoga instrument på instrument panelen.

Tycker man har bättre översikt när instrumenten sitter i panelen framför näsan.

Det mest negativa är att man kan inte ha både digitalt och analogt på samma givare, man måste ha två givare för varje mätpunkt.

Så den manicken ligger i bra att ha lådan som mycket annat man pillat med.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, det låter ju rimligt med givarna.
Det som födde idén var att jag har köpt en ny plotter och ska ha en "backkamera" för att kunna ha koll på ankaret från styrplatsen och det går att göra egna kombinationer av "vyer" i plottern som t.ex kamera och instrument eller karta/ instrument och då tänkte jag mig en vy med kamera samt instrument där man har en fin visning för roderläge. Men givaren för roder skulle jag ju kunna köra enbart på plottern i så fall. Annars tycker jag också bäst om de gamla mätarna och det är ju tveksamt om det är värt en tusenlapp för att få roderläge i plottern istället för att borra ett extra hål för mätare i panelen.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en sådan här för att läsa av en resistiv Wema tankgivare. Den skall kunna ställa för olika insignaler. Jag har dock bara testat den i resistorläget och det fungerar bra. Jag läser bara ut % av full tank på min GPSMAP922.

https://www.seasea.se/instrument/motor-tankinstrument/montering-tillbehör/asc-4-omvandlare-wema
Jag har fundera på att monterar några extra tempgivare på motorn med det har hänt än.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt, jag hittade precis den Wema adaptern.
Men jag gissar att den funkar på samma sätt, att man inte kan köra analog mätare och samtidigt ta ut NMEA-signalen?
Men Wema känns tryggare än kinaprylar även om den konvertern jag länkade till först även säljs med Matsutec-logga och har betydligt fler ingångar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Makro:

Lustigt, jag hittade precis den Wema adaptern.
Men jag gissar att den funkar på samma sätt, att man inte kan köra analog mätare och samtidigt ta ut NMEA-signalen?
Men Wema känns tryggare än kinaprylar även om den konvertern jag länkade till först även säljs med Matsutec-logga och har betydligt fler ingångar.

Jag misstänker samma sak. Åtminstone om det helt passiv resistiv givare. En sensor måste skicka in en ström. Men det finns kanske någon "work around". 

Jag tycker i alla fall att det var ett lyft att veta hur mycket vatten det finns kvar i tanken så man slipper fylla på vatten vi konstiga tillfällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

Jag misstänker samma sak. Åtminstone om det helt passiv resistiv givare. En sensor måste skicka in en ström. Men det finns kanske någon "work around". 

Jag tycker i alla fall att det var ett lyft att veta hur mycket vatten det finns kvar i tanken så man slipper fylla på vatten vi konstiga tillfällen.

 

Garmins GFL 10 klarar av att mäta tanknivån parallellt med ett analogt instrument, alltså utan att man ändrar på något som redan är installerat. Den mäter helt enkelt spänningen över givaren där man själv får ange några kalibreringspunkter såsom full, halv och tom. Man kan även ange fler punkter om tanken inte är helt symmetrisk. Och utdata går till NMEA-2000 förstås.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den funkar nog till min Simrad också fast 2000kr för att se bränslenivå i plottern och behålla tankmätaren är lite saftigt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garmin GFL10 kopplad till befintlig bränslemätare (analog givare/instrument), och två billiga "kina nmea-2k mätare" (svart låda, kommer lite då och då på Tradera/Blocket eller ebay) som enda givaren till vatten och toa-tank.

GFL10 tycker jag är lite jobbig för den måste kalibreras, om man har en analog instrument också, och tycker inte den den stämmer.

Den två kina mätare  kopplar till en 240/180ohm givare fungera toppen, och är enkla att installera.

Visar allt på en Garmin GMI20, och via Raspberry + nmea-2k- + SignalK -> WiFi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Makro:

Det verkar även som om Yacht Devices adapter har samma funktioner som Garmin.

https://digital-skipper.se/overvakning-kontroll/generell-overvakning/handelser/yacht-devices-ydra-01n

 

Fast till en annan peng än kinaprylen.

Glöm inte att Yacht Devices är ett ryskt företag som - p.g.a. vad landet gjort mot Ukraina senaste året - de flesta europeiska företag slutat att importera varor ifrån. Ja, de får väl numera dessutom inte handla med dem p.g.a. EU:s handelssanktioner. Därav "slut i lager" (vissa är ännu tydligare och skriver dessutom varför de inte finns att köpa).

 

Jag köpte en snarlik YD-enhet strax innan det brakade löst, men den gick sönder efter bara några timmars användning. Med den usla supporten som YD erbjöd och inte minst attityden så kommer jag - oavsett sanktioner och annat - knappast snegla åt en YD-produkt igen.

 

Här finns lite mer om det, i synnerhet mitt i tråden:

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för varningen @IngemarE jag tror att jag har läst den tråden men glömt av det.
Spaningen gå vidare :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...