Jump to content
Sunday 04 December 2022
OckelboUffe

Olika batterier i båten

Recommended Posts

Hej!

 

I min nyinköpta båt finns det tre batterier, har laddat alla 3 och ett batteri verkar det vara fel på.... (går ej att ladda fullt) och det är på 73 ah, dom andra 2 som funkar är på 86 ah.

Betyder det att det skall vara 3 likadana, så det är väl bara att köpa ett nytt 86 ah då eller? 3 nya....:-(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köp 1 nytt, dom är ju parallellkopplade så då bidrar alla vad de kan. Dock så blir det kass om 1 är rejält dåligt för då kan de dra ur dom andra, 1 nytt och två andra fungerande går bra!

  • Like 2
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev gusvo085:

dom är ju parallellkopplade

Förlåt om jag missade någonting här, men hur vet du det av den informationen som gavs? Min första tanke var att det nog förmodligen handlar om ett startbatteri och två förbrukningsbatterier.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj! Där skulle det behövas en rejäl upprensning!

Det ser ut som om alla batterier är parallell-kopplade.

 

Några punkter som inte är svaret på din fråga men som kan vara orsaken till dina problem.

Ta bort all skit runt polerna.

Kör med smärgelduk så att polerna blir rena.

Slipa bort all rost på kabelskorna eller byt dem.

Byt polskorna och sätt kabelskor, riktiga rejält pressade, på kablarna som sitter på batteriet. Såna polskor där man klämmer ihop en kabel är bara skräp

Ordna så att det endast går en kabel från varje batteris pol, dvs samla plus och minusanslutningarna på plintar dit du ansluter övrig utrustning. Möjligt undantag för laddaren om sådan finns.

Sen bör ju batterierna vara fästa i båten så de inte far omkring, men fästena kanske du har tagit bort? Annars funkar billiga spännband på någon meter som finns på Classe tex som fästs med lämpliga skruv i botten på trä-lådan, som jag gissar att batterierna står i. Tycker det ser ut som om batterierna står i varsin plast-låda och det är bra. Helst ska dessa lådor ha ett lock och då ska naturligtvis spännbandet gå runt såväl låda som lock.

 

Det var länge sedan jag såg en så dålig batteri installation. Men låt dig inte nedslås av det! Det är ganska enkelt att fixa.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag reagerar också över installationens utseende i allmänhet. Men som @ChristerN skriver är det ganska enkelt och ett tacksamt jobb att snygga till. Mest sunt förnuft.

 

Men när du kopplar så var försiktig med var du lägger kablarna !!!! 

Batterierna har energi/ström nog motsvarande minst tio elsvetsar. Blir det en kortslutning så har alla dina kablar blivit skrot på någon sekund, och kanske händer det något mycket värre.

 

Ser nämligen på din bild att det är ruskigt nära en sådan olycka:

bild.png.53a6095558cecd05dc0529fa7ef2d168.png

 

Sedan funderar jag på minuskabelskon som syns på bilden - den är märkt "+". Det är olika dimension på plus och minus, men ibland kan man lyckas klämma fast fel typ av kabelsko så den sitter i alla fall. Nu ser det bra ut ur den aspekten, men lite skumt.

 

Som sagt - städa upp snygga till det där innan nya batteriet åker i. Det blir så mycket trevligare sedan. Men var superförsiktig och håll plus- och minuskablarna på behörigt avstånd från varandra.

Edited by IngemarE
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Förlåt om jag missade någonting här, men hur vet du det av den informationen som gavs? Min första tanke var att det nog förmodligen handlar om ett startbatteri och två förbrukningsbatterier.

För att om du seriekopplar dom så får du över 12 volt :) I den mån de är sammankopplade är det parallell - är dom inte kopplade så är det ju sak samma. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev OckelboUffe:

Hej!

 

I min nyinköpta båt finns det tre batterier, har laddat alla 3 och ett batteri verkar det vara fel på.... (går ej att ladda fullt) och det är på 73 ah, dom andra 2 som funkar är på 86 ah.

Betyder det att det skall vara 3 likadana, så det är väl bara att köpa ett nytt 86 ah då eller? 3 nya....:-(

Bilden togs direkt efter jag kom hem med båten, hade väl tagit bort någon kabel… men alla batterierna var urladdade, nu är dom hemma och rengjorda, laddade och fina ( 2st) ska köpa nytt och rengöra så fint jag kan, tänkte med bilden att visa hur förre ägaren kopplat, ser väl rätt ut ändå eller… någon laddare har jag inte hittar än.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev OckelboUffe:

men alla batterierna var urladdade

Ett bly/syrabatteri som blir stående urladdat blir "märkt för livet" om man inte laddar upp det omgående.

Nu framgår det inte vad du menar med "urladdat", men har batterierna varit nere under 11V mer än några dygn så finns en stor risk att även de som verkar friska inte har så mycket kapacitet och "ork" som de borde.

 

Kan vara värt att fundera eller vara observant på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-10-02 vid 14:10 skrev gusvo085:

Köp 1 nytt, dom är ju parallellkopplade så då bidrar alla vad de kan. Dock så blir det kass om 1 är rejält dåligt för då kan de dra ur dom andra, 1 nytt och två andra fungerande går bra!

Har jag missat något i något inlägg??
Nej... parellellkoppla bara likadana batterier med samma status, samma ålder etc.

Att parallellkoppla ett bra batteri och ett dåligt, ger inte två halvbra batterier, det ger två direkt jättedåliga batterier, då laddningen i dessa tenderar att jämna ut sig, med de förluster som blir blir det inte bra.

OM nu inte det dåliga är det ensamma startbatteriet, då är et ju helt ok att bara byta detta.

 

Två parellellkopplade 12V-batterier ger 12V och fördubblad kapacitet (om kapaciteten i batterierna är likadan, vilket den skall vara).

Två seriekopplade 12V-batterier ger 24V och samma kapacitet som de båda likadana batterierna.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Två parellellkopplade 12V-batterier ger 12V och fördubblad kapacitet (om kapaciteten i batterierna är likadan, vilket den skall vara).

Varför måste batterierna ha samma kapacitet. Ingen killgissning nu, fakta med möjlighet till bakgrundskoll

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill hävda att de inte alls måste vara lika kapacitet, det funkar ändå, även om man möjligen får lite förluster då spänning ska utlämnas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Gantika:

Två parellellkopplade 12V-batterier ger 12V och fördubblad kapacitet (om kapaciteten i batterierna är likadan, vilket den skall vara).

Varför måste batterierna ha samma kapacitet. Ingen killgissning nu, fakta med möjlighet till bakgrundskoll

Därför att allting i naturen inom fysiken och i batterierna vill jämna ut sig.


Nu avser jag traditionella syra-blybatterier, ingenting annat.

Laddningen i ett batteri i bättre kondition kommer att ledas över till det batteriet med sämre kondition. Mellan parallellkopplade batterier med olika laddningsstaus kommer det att flyta en ström från det bättre till det svagare. Det batteriet med bättre laddningsstaus har en något högre spänning än ett som är sämre laddat, det kommer på lång eller kort sikt att jämnas ut, alltså flyter det en ström från det bättre till det svagare tills dess att spänningen är densamma. Allting vill jämna ut sig.


Sedan finns det alltid förluster på vägen, även om kablarna är tjocka så finns där ett elektriskt motstånd, eftersom man i praktiken laddar det svagare batteriet med ström från det starkare sätter man ju igång en kemisk process som inte direkt är gratis, det går åt en del energi inuti batteriet då man omvandlar elektrisk energi till kemiskt lagrad energi, eller då kemiskt lagrad energi i det starkare batteriet skall frigöras till att bli en elektrisk ström som skall ledas iväg till det svagare.

 

Det kan bli litet svårare att förklara varför man inte skall blanda nya friska batterier med olika kapacitet. Men det kan ju vara så att det går bra i början, men efterhand som man förbrukar strömmen ur de båda kan det ta längre tid för det med högre kapacitet att bli någorlunda fulladdat, och när då laddningen från generator, batteriladdare, solcellsregulator eller vindgenerator eller vad man nu laddar med, upphör vill ju batterierna bli utjämnade med varandra, då kan det vara så att det med lägre kapacitet ger ström till det med större kapacitet, och man får då en lång sekvens med oönskad ström mellan batterierna, mellan laddninscyklerna.
Det kan även vara tvärtom, att det batteriet med större kapacitet ger ström till det med lägre kapacitet, det kan vara svårt att veta då olika batterier kan bete sig på litet olika sätt. Men det är ju iallafall batteriet själv som avgör hur mycket laddström det kan ta emot eller lämna ifrån sig vid varje tillfälle. Men högst sannolikt kommer det batteriet med lägre kapacitet att bli fulladdat snabbare än det med högre kapacitet.

Fulladdat föresten… det kanske vi skall ta i en annan tråd… men det är ju alltid trögt att få i batterierna de sist procenten av laddning, när batteriet ur dåligt laddat är det hungrigt, ju mer man fyller på desto längre tid tar det per enhet att fylla på, och nu äldre batterierna blir desto långsammare går det att få i dem laddning, särskit då på slutet.

 

Batterier med större kapacitet tar längre tid på sig att bli fulladdade än det som har lägre kapacitet. Lika som det går snabbare att fylla en liten bensindunk än det tar att fylla en större, eller hur!?

 

Så jag har alltid stått fast vid att batterier i parallellkopplade batteribanker skall vara likadana ha samma kapacitet, vara tillverkade samtidigt och skall laddas tillsammans. Undantagsvis kan man ju visserligen koppla isär dem och ladda dem var för sig, men inte bara ladda det ena eller det andra.

 

Det är inte så ofta som vi seriekopplar batterier, visserligen finns det en och annan fritidsbåt med 24-voltsystem ombord, men det tror jag inte är så vanligt, ok, jag har två rätt ordentliga 6V-batterier i serie i min batteribank, 6x2=12…

Men tag en vanlig gammaldags ficklampa, i den ligger det ju vanligtvis två eller fler seriekopplade torrbatterier, när lampan börjar lysa svagare så byt ut bara det ena batteriet och se vad som händer… eller man ser ju dåligt i mörkret, men upptäcker snabbt att det inte var någon bra idé att bara byta ut ett av batterierna, det är i princip samma sak där. Det friska batteriet lämnar ifrån sig enegrig inte bara till lampan, utan även till det batteriet som är dåligt, ja det är en förenklad förklaring… eftersom det är en seriekoppling måste ju strömmen från det friska batteriet igenom en flaskhals i det dåliga batteriet.

 

Killgissning eller ej, jag grundar mig på mångåriga erfarenheter, efter egna plågsamma misstag i egna båtar eller bilar, samt efter erfarenheter från andra litet större fordon, som emellanåt kan bli stående länge då de bara används säsongsvis eller laddats felaktigt eller inte laddats alls.

 

Jag tror nog också att flera andra forumdeltagare helt eller delvis tillgodogjort sig samma erfarenheter…. sådana här diskussioner brukar ju bli rätt så långa, så håll i!

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Det kan bli litet svårare att förklara varför man inte skall blanda nya friska batterier med olika kapacitet. Men det kan ju vara så att 

 

Killgissning

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rent teoretiskt är det faktiskt inga problem att blanda batterier med olika kapacitet som i alla andra avseenden är lika. Att batterier med större kapacitet tar längre tid på sig att laddas o.s.v. spelar ingen roll - det är ju batteriet själv som avgör hur mycket av totalen det vill ta in och lämna.

 

Det som nog gör att detta ändå ibland upplevs som ett problem i praktiken (och kan också vara det) beror nog snarast på det jag kursiverade ovan. Allt annat är inte lika eller i vart fall förblir inte lika med tiden på batterier med olika uppbyggnad.

 

TS båt är ett exempel på detta. Det avvikande batteriet har gett sig före de andra, och har troligen under lång tid stökat till det i batteribanken (ett batteri försämras oftast gradvis) genom att t ex självurladda mycket fortare och dra med sig de två andra.

 

Så slutsatsen är att man ändå, som @Georg_Ohm skriver ovan, bör ha exakt likadana batterier även ur kapacitetssynpunkt för att få en så långlivad batteribank som möjligt. Då finns chansen att de också åldras likvärdigt och förblir så lika som möjligt så länge som möjligt.

 

Sedan finns en annan möjlighet - förse varje batteri med separat batterifrånskiljare. Då är de bara sammankopplade under användning, dvs laddning eller urladdning. Har man ett sådant system kan man blanda batterier ganska friskt (så länge de är samma typ förstås, bly/syra och inte defekta) eftersom de i princip bara är ihopkopplade när yttre faktorer styr spänningen över dem och inte grannbatteriernas status. Hade så i min gamla båt, och det var också då väldigt smidigt att felsöka och testa och isolera bort ett batteri som började bli dåligt. Bara att vrida om brytaren.

 

Men så ser inte TS anläggning ut, och inte många andra heller. I TS fall - eftersom de andra två visserligen verkade gå att ladda upp men ändå varit nere i avgrunden - skulle jag satsat på tre nya och likadana batterier.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir inte allt mycket enklare med bara två batterier i banken istället - ett startbatteri och ett större ”bank”-batteri och en biltema-separator emellan? Då slipper man tänka på att eventuellt dåligt kan sänka ett bättre. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Paul_Schtek:

Blir inte allt mycket enklare med bara två batterier i banken istället - ett startbatteri och ett större ”bank”-batteri och en biltema-separator emellan? Då slipper man tänka på att eventuellt dåligt kan sänka ett bättre. 

Man har ju vanligtvis två batteribanker ombord i bobara båtar, med valfritt antal batterier i varje bank. man kan har flera med lägre kapacitet, eller färre med större kapacitet. man måste kanske välja flera batterier med mindre fysiska mått då utrymmet ombord inte räcker till för ett stort batteri, men man kanske då kan placera mindre batterier i olika utrymmen.

 

Mer begripligt hade det ju varit att istället prata om "batterigrupper", eller hur!?

Jag vet inte när och hur ordet "bank" började användas i detta sammanhang, men det kan ju vara missvisande och förvirrande, iofs ger ju inte vanliga "pengabanker" någon ränta, och det gör inte heller batteribanker, men i pengabanken kan man låna pengar, kronor, men man kan aldrig låna några kilowatt eller några amperetimmar ur en batteribank, det som finns i batterierna det finns där, vare sig mer eller mindre. (Elektronerna i batteribankerna gör heller inga otillåtna insideraffärer.... 🥴)

 

Den ena batteribanken kallar vi vanligtvis för "startbatteri/-er" eller startbank, "motorbatteri" har jag även läst någonstans. denna bank behöver inte innehålla mer än ett batteri (om man inte har en stor och tjurig, svårstartad dieselmotor) är avsedd för motorns behov, startmotor, motorns elektronik och dess instrument. I förekommande fall även till bogpropeller och ankarspel, men det finns olika uppfattningar om dessa två saker, vart dom skall kopplas.

 

Den andra banken kallar vi oftast för "förbrukarbatteri", eller "förbrukarbank" orden "husbatteri", "husbank" florerar också, hit kopplar man "allting annat" som drar ström ombord, då nu så gott som alla har ett kylskåp ombord som förbrukar en hel del ström över tid, är detta kopplat till denna bank.

Det är ju i praktiken kylskåpets strömbehov som styr storleken av denna batteribank. Hit kopplar man lämpligtvis även även solcellsregulatorn. Det brukar inte vara någon vinst med att låta solen ladda startbatteriet, det fixar ju generatorn ganska snabbt efter det att motorn startats.

 

Hur många batterier man än har i en bank, så blir detta i praktiken bara "ett" batteri tillsammans, elektriskt sett.

 

Båda batteribankerna laddas av motorns generator, som då sköter detta med någon form av laddningsfördelare, där då Biltemas skiljerelä är väldigt bra och prisvärd.

 

Om man vill ha landstömsladdning har man en laddare kopplad till varje batteribank, eller en kombinerad dubbelladdare som laddar båda bankerna.

 

Batteribakerna kopplas aldrig ihop när generatorn inte laddar, om man gör det så vandrar ju strömmen över till det batteri eller den bank som har sämst laddning, vanligtvis då förbrukarbatterierna, och när man sedan skall starta motorn har man förbrukat det mesta av startbatteriets laddning... det blir inte så bra.

 

Om man då oturligtvis har lyckats ladda ut startbatteriet kan man ha en(!) startkabel ombord, med den kopplar man helt tillfälligtvis ihop förbrukarbankens pluspol med startbatteriets pluspol (minuspolerna är ju redan ihopkopplade) och så snart motorn startats tar man snabbt bort startkabeln. Det finns båtägare som har en nödströmbrytare av samma modell som huvudbrytarna, kopplad mellan batteribankerna, men det är överkurs, och även en grej som är lätt att glömma bort att koppla ifrån, eller koppla till av misstag.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

Blir inte allt mycket enklare med bara två batterier i banken istället - ett startbatteri och ett större ”bank”-batteri och en biltema-separator emellan? Då slipper man tänka på att eventuellt dåligt kan sänka ett bättre. 

Visst hade det blivit enklare med bara två (ett motor och ett förbrukarbatteri) - rent elektriskt.

Men inte för ryggen och praktiskt !

 

Ett 100Ah bly/syra väger uppåt 30kg. Skulle jag hitta ett batteri som gör samma jobb som mina fyra AGM i förbrukarbanken så skulle jag behöva en kran för att få ner det på plats i maskinrummet. Dessutom så behöver batterilådan vara anpassad för....ja, vaddå ?  För upp till drygt 100Ah storlek på batterierna finns ändå lite av en defacto-standard på bredd och höjd (endast längden varierar).

 

(F.ö. just hemkommen från båten där jag återmonterat de två motorbatterierna efter lite elomkoppling bakom dem (jo, min motor kräver mycket startström). Kan intyga att jag inte skulle klara att baxa mycket mer på plats än 30kg batteri i taget...)

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev IngemarE:

Ett 100Ah bly/syra väger uppåt 30kg. Skulle jag hitta ett batteri som gör samma jobb som mina fyra AGM i förbrukarbanken så skulle jag behöva en kran för att få ner det på plats i maskinrummet.

Nja, ett LiFePO4 på t ex 280 Ah ger garanterat minst likvärdig kapacitet (sannolikt betydligt bättre i verkligheten), och väger ca 25 kg.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev IngemarE:

Visst hade det blivit enklare med bara två (ett motor och ett förbrukarbatteri) - rent elektriskt.

Men inte för ryggen och praktiskt !

Vem har sagt att båtlivet skall vara enkelt... visserligen har vi ju minst en dedikerad diskussionstråd om det enkla båtlivet... Men det kanske inte gäller oss som har lämnat stadiet då vi paddlade runt i en urholkad ekstock... och inte ens då var det helt enkelt, har jag förstått. 🛶

 

Ju fler (elektriska-)grejer man har ombord, desto "oenklare" blir det.

Minns föräldrarnas nordiska folkbåt. Det fanns en elektrisk lampa ombord, ett batteri och högst sannolikt två kablar samt kanske någon strömbrytare om nu inte den var inbyggd i lampan.

Om man ville lyssna på radio, fanns det en så kallad "transistorradio" ombord, en Scantic med snabbval, det var grejer det minsann!

Motor... ja en redan då antik Archimedes nedstuvad i en sittbrunnsbänk, eftersom det i vissa kretsar ansågs vara förnedrande att framföra en segelbåt för motor, ja ens att avslöja att en sådan öht fanns ombord. Kapten Stofil må ursäkta, men redan gammalt bröd rostar.

Nej, det var inte bättre förr, det var det inte, möjligen kunde mammutarna vara direkt underhållande att studera då dom var brunstiga, ja papputarna då alltså.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev raol:

Nja, ett LiFePO4 på t ex 280 Ah ger garanterat minst likvärdig kapacitet (sannolikt betydligt bättre i verkligheten), och väger ca 25 kg.

Javisst.

Min kommentar var ju dock svar på @Paul_Schteks idé om att bara ha 1+1 batteri och koppla ihop dessa med ett relä, och med TS installation som bakgrund. Då talar vi inte LiFePO4 utan vanliga Pb.

 

(Om bortser från andra omständigheter så har du ju givetvis rätt i sak att det finns möjlighet med ett batteri som skulle kunna väga så lite att det går att hantera. Fast om man bortser från så mycket annat blir det ju liksom inte så relevant för tråden och TS längre).

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Nja, ett LiFePO4 på t ex 280 Ah ger garanterat minst likvärdig kapacitet (sannolikt betydligt bättre i verkligheten), och väger ca 25 kg.

Vad kostar en amperetimma LiFeP04 jämfört med en amperetimma syra-blybatteri?

Sedan lär väl kilopriset på LiFe vara väl tilltaget. Klart förlorad arbetsinkomst pga. ryggskott eller sårskada orsakad av syra kostar ju det också.

 

Som jag ser det (som har stora syra-blybatterier) får man nog se framtiden an, måhända blir priserna på modernare batterityper mer hanterbara... men fan tro det nu när vi redan är inne i lågkonjunktur och dyrtider. Men nu kan vi ju skylla på Vladimir iallafall, om nu det är nån tröst.

Men utvecklingen går ju framåt när det gäller batterier, en spin-off orsakad av miljötänkande och elbilar. Annars har vi ju alltid Duracell...🐇

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Vad kostar en amperetimma LiFeP04 jämfört med en amperetimma syra-blybatteri?

Om man räknar på kompletta, färdigmonterade paket för 12 V med riktig BMS "inbyggd" så är det ungefär 50-60 kr per användbar Ah. Då räknar jag att man kan använda 90 procent av den angivna kapaciteten upprepat.

För bly-syra-batterier, enklaste sort, kanske 13-15 kr per nominell Ah, men eftersom det är lite glädjesiffror vid annat än mycket låg förbrukning, kombinerat med en undre gräns på, lite godtyckligt, 50 procent urladdning, är den användbara kapaciteten kanske 40-45 procent av den nominella. Så uppåt 30-40 kr per användbar Ah.

Räknar man sen in antal cykler man får ut, och dessutom tar hänsyn till att ett färdigt paket är dyrare än om man själv sätter samman från lösa celler och lösa BMS:er och annat, så skulle jag tro att LiFePO4 vinner med markant marginal över fast tidsperiod.


Den största nackdelen är nog att man behöver planera om elsystemet lite, beroende på vad som finns innan, och att utgiften initialt är större. Så det finns förstås fördelar och nackdelar oavsett vad man väljer.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innan jag såg ditt sista stycke

1 timme sedan skrev raol:

Den största nackdelen är nog att man behöver planera om elsystemet lite, beroende på vad som finns innan, och att utgiften initialt är större.

Så var jag på väg att tänka att hur f_n tänker han. Det var ju tur att jag läste till slut ;)

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur gör man rent praktiskt för att installera ett skiljerelä mellan startbatteri och förbrukningsbank?

 

Eftersom man inte kan se annat än utsidan på Biltemas skiljerelä undrar jag vad som krävs. Är det 

 

För tillfället har jag två parallellkopplade blysyra 12voltsbatterier som är både startbatteri och förbrukningsbank och alltså är "allt" kopplat till dem (dvs från och till regulatorn, till startmotor (via huvudbrytare) och om jag minns rätt ytterligare någon sladd som jag inte listat ut vad den är till för).

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Stormfocken:

Hur gör man rent praktiskt för att installera ett skiljerelä mellan startbatteri och förbrukningsbank?

 

Eftersom man inte kan se annat än utsidan på Biltemas skiljerelä undrar jag vad som krävs. Är det 

 

För tillfället har jag två parallellkopplade blysyra 12voltsbatterier som är både startbatteri och förbrukningsbank och alltså är "allt" kopplat till dem (dvs från och till regulatorn, till startmotor (via huvudbrytare) och om jag minns rätt ytterligare någon sladd som jag inte listat ut vad den är till för).

https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/e4964192-5904-4ae6-b2ab-5e9f37494c52

Screenshot_20221005-224518_Samsung Notes.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar! Så då tar jag de röda tjocka kablarna och sätter från pluspol till pluspol mellan startbatteri och förbrukningsbank men via reläet. Så långt helt klart. Men reläets minuspol - vart ska jag koppla den? Till motorblocket? Eller till valfri minuspol på batterierna? Eller till just startbatteriet?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Stormfocken:

Tackar! Så då tar jag de röda tjocka kablarna och sätter från pluspol till pluspol mellan startbatteri och förbrukningsbank men via reläet. Så långt helt klart. Men reläets minuspol - vart ska jag koppla den? Till motorblocket? Eller till valfri minuspol på batterierna? Eller till just startbatteriet?

Nja, du tar två extra kablar och kopplar från pluspolerna till reläet. Jag förespråkar även kraftiga säkringar på dessa, men här går "skolorna" isär....

 

Normalt har man en minusplint som batterier och annan "minus" är kopplat till (visat som jordsymbol på Biltemaschemat). Många båtar använder dock batterikabelskorna, motorblock eller annat för detta, vilket visserligen elektriskt kan fungera (ett tag) men snabbt tenderar att bli lite "skatbo" över elinstallationen.

Så ja - du kan koppla minus på reläet t ex till startbatteriets minus eller till motorblocket. Men de - liksom övriga minus - bör vara samma elektriska punkt.

 

(Ovan skrivet förutsatt att du inte har batteritankmätare med shunt på motorbatteriminus, men det hade du nog vetat om i så fall)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...