Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Gantika

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    653
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

14 Trovärdig

Om Gantika

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Du får nog definiera vad du menar med långsegling, en del kallar ett varv runt Östersjön för långsegling, andra vill minst åka till karibien. Det skiljer ju en hel del mellan behoven av en motor på de sträckorna
  2. Det enklaste är väl att ta kontakt med transportstyrelsen så får du ett papper där det står att båtar i din storlek inte behöver vara registrerade i Sverige. To whom it may concern sign (1).pdf
  3. Jag har en 43fotare sedan 25 år tillbaka av samma stuk som du har. Samma problem med låg bom. Så lite uppspaltat vad som är bra resp. mindre bra. När vi seglar så använder vi nästan uteslutande genoa och mesan. storen ger inget mervärde utom möjligtvis på riktig bonnkryss. Ska du segla på värmen kommer du inte att kryssa mycket, vågorna tillåter inte det, och vinden i västindien ligger omkring 10 m/s, då räcker det med genoan, det ska ju vara komfort också. Om du mot all förmodan bestämmer dig för arr kryssa så är det så lite vind att det är inte något problem att ha spryan nedfälld. Att lyfta bommen är säkert jättebra, det förhindrar ju skallskador också. Vid senast ARC-racet var det en skeppare som fick bommen i skallen och avled. En bimini med hårt tak och mycket solceller, jättebra, jag har 400 W, det gör oss självförsörjande på el även i Sverige. Solcellerna behöver inte vara "gångbara", välj de med bäst verkningsgrad. Vi har en vindruta med tygsprayhood ovanför det funkar bra. En sak du skall fundera på är att sätta sidor på biminin och koppa ihop dem med sprayan så att du får en riktig supstuga. du kommer ju trots allt att tillbringa minst 80% av tiden i hamn eller på svaj och då är det bra med ett extra rum. Sist men inte minst du har väl en bra autopilot den används 90% av tiden. Jörgen
  4. När du skärghårdsseglar optimerar du fart, när du långseglar optimerar du bekvämlighet
  5. Berätta vad du har för båt. Bilderna visar på en ketch, är det det? Det skiljer ju ganska mycket på hur man använder seglen när man skärgårdsseglar mot när man långseglar.
  6. Det kan bli litet svårare att förklara varför man inte skall blanda nya friska batterier med olika kapacitet. Men det kan ju vara så att Killgissning
  7. Två parellellkopplade 12V-batterier ger 12V och fördubblad kapacitet (om kapaciteten i batterierna är likadan, vilket den skall vara). Varför måste batterierna ha samma kapacitet. Ingen killgissning nu, fakta med möjlighet till bakgrundskoll
  8. Varför vill du byta? Är det något som inte funkar? Jag tycker det ser bra ut.
  9. Då kan jag tala om för dig att just detta inträffade när +kabeln bröts av på generatorn, (förmodligen av vibrationer) så det är nog inte så ovanligt. Ovanligare är säkert däremot att man bryter huvudströmbrytaren med flit/ misstag.
  10. Åland fritt på måndag för vaccinerade. https://www.regeringen.ax/nyheter/landskapsregeringens-revidering-rekommendationen-om-frivillig-karantan-efter-inresa-fran-riskomrade
  11. Används inom flygindustrin så kvaliten behöver du inte bekymra dig om.
  12. Vad har du emot det förra inlägget om att löda???
  13. Det finns ett mycket enket svar på dina frågor. Om du seglar med en båt som har svensk flagg gäller svenska regler. D.v.s du behöver inga intyg för din båtstorlek förutom VHF intyg om du har VHF radio eller kanalintyg om du tänker ta kanalvägn genom Europa. jörgen
  14. Vart är du på väg och vad är det för båt? Det skiljer ju ganska mycket om du har tänkt att segla till Estland eller Australien. Likaså om det är ett skepp eller en båt eller är den redan registrerad i båt/skeppsregistret. Det är svårt att ge råd när man inte har några fakta att gå efter
×
×
  • Skapa nytt...