Jump to content
Saturday 24 August 2019

Dadid

Medlemmar
  • Content Count

    137
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Dadid last won the day on January 7

Dadid had the most liked content!

Community Reputation

6 Neutral

About Dadid

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

387 profile views
  1. Svårt att säga, då det är svårt att bli av med allt vatten och motorbrunnsdurken har en del skrymslen och vrår. Min känsla (något att lita på?) är att motorgång ökar vattentillförseln.
  2. Något läcker i anslutning till vår gamla motor. Felsökningen förenklas inte av motorbrunnens risiga tillgänglighet, genom sittbrunnsdurken. Hur tusan felsöker man? Vattnet som pumpas upp kan bli så mycket som 10 l på en vecka, innehåller en hel del diesel (oklart blandningsförhållande). Vi har ännu inte haft möjlighet att låta vätskan stå i transparent behållare för att separera.
  3. Ah! Självklart. Tack.
  4. Dieseltankmätaren visar ständigt halv tank. Bytte givare till Biltemas som är förvillande lik originalet. Tyvärr visar mätaren alltjämt samma. Instruktionen är ganska otydlig. Har jag möjligen kopplat fel? Mellan röd och svart finns ingen mätbar resistans.
  5. Utmaning. Gissa om jag letat!
  6. Tack MinorOffshore. Har också sett den tråden. På baksidan av vad? Kompressorenheten? Manöverpanelen? Kylelementet? Får nog slå Isotherm en signal.
  7. Noterade just att kylen gör korta tillslag var 27:e sekund. Läste att det beror på avsaknad av hysteris i kombination med olycklig vilospänning Kopplade således in landströmmen (14,4 V?) varvid kompressorn går som den skall med helt normala gångtider. Hur tusan löser jag detta. Är i båten nu och skall segla en vecka. Kommer att bli galen i naturhamnar. Elsystemet är nyligen konverterat till LifePO4. Solcellsregulatorn är ställd på förhållandevis låg laddspänning (13,4v)
  8. Råkade ut för detta för två år sedan. Om jag minns rätt hände följande. En tändspole gick sönder. Då blir det kortslutning varvid ECU:n skadas. Offerten från den näraliggande Mercuryverkstaden indikerade 40000 kr. Gör så här: Ring Lundins Marin. Beskriv problemet. De kan sannolikt laga ECU:n och sälja nya tändmoduler. Om du lägger till några kronor får du en modifierad programvara från 115hk. Montera ovanstående och ta bort en strypning i lufttillförseln. Resultat: Ca 108 hk Behov av lite större stigning på propellern (ca 2 steg) En båt som i ditt fall bör göra lite drygt 40 knop. Totalkostnad ca 1/4 av min ursprungsoffert. Lycka till! Slutresultatet behöver inte vara så tokigt trots en trist start på säsongen.
  9. Har Eniros Nautical classic på såväl padda som androidmobil. tycker att appen är lättanvänd och bra på alla sätt och vis. SeaPilot har måhända ytterligare några funktioner så som grin, men personligen tycker jag att den kommer till korta i jämförelsen. Så till frågan: Vad jag kan se saknar jag Hydrograficakorten i Nautical Classic. Måste man ha den uppdaterade Eniro Sjökort Pro för att kunna ha dessa? När var hur byter man på mest kostnadseffektiva sätt? Har så vitt jag minns betalat så sent som i våras.
  10. Om ett par dagar startar segelsemestern. Har för avsikt att kombinera familjeseglandet med en lagom portion båtfix. Sprickorna står högt på listan. Kanske inte att bli klara med, men åtminstone komma ett steg vidare. Packmöjligheterna är begränsade men lite grejor får jag med. Hjälp mig gärna med packlistan: - Dremel - Aceton - Gelcoat/härdare - Japanspackel - Ngt att blanda i - Plast för härdningen - 220-400 torrslipppper med klots. Är detta dömt att misslyckas med? (Skulle gärna ta med Rotexen, men ser inte hur den skall få plats) - Våtslippapper 400-800 Kommer sannolikt inte att göra allt på en gång, men vill finna rätt metod.
  11. Den givaren var fiffig. Lätt att få ner i smala utrymmen. Förresten, tips på var man köper bra kabel som inte är röd och svart, dvs för signalsystem etc? Gärna två i en.
  12. Biltemas utbud: https://www.biltema.se/bat/pumpar/nivavakter/
  13. Har en GeoSafe tracker. Den erbjuder möjligheten att styra ett relä på distans. Tipsa gärna om kul idéer kring vad man skulle kunna hitta på för något skojigt. Båten (segelbåt på drygt 10 m) ligger långt ifrån hemmet, nyttjas av andra än jag själv, har en gammal VP md7b, ha ett nytt elsystem med LiFePO4 och Simarine Pico monitor. Tankar som hittills slagit mig (viktning) - Solcellsladdningen. Ger möjlighet att starta och stoppa för att undvika ständig toppfyllning (medium) - VVB. Starta varmvatten inför ankomst (låg) - Stroboskop och siren (medium) - Dieselvärmaren. Vågar man? (Medium)
  14. Har en gammal MD7B med delvis okänd historik. Att gå igenom motorn ordentligt nu mitt under säsongen är uteslutet, däremot funderar jag på om jag skulle kunna skapa ett temperaturlarm. För visualisering av batterispänning, tanknivåer etc finns det en display från Simarine, Pico. Den har anslutningar för temperaturmätning märkta NTC 1kOHM -15 - +90. Frågor: - Var finner jag en lämplig temperaturprob? - Var bör jag fästa temperaturgivaren för att temperaturintervallet skall vara relevant och visningen vara en bra indikator på kylningen. Ett enkelt montage är högt värderat.
  15. Dadid

    IKEAs Led i båt?

    Såväl IKEAs Omlopp som Trådfri är på 24V. Tror jag skippar dem. Har just ersatt varenda glödlampa i båten till LED så behovet är inte superstort även om det vore käckt med fast arbetsbelysning samt ljussvag orienteringsbelysning på några ställen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy