Jump to content
Saturday 04 April 2020

Dadid

Medlemmar
  • Content Count

    223
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Dadid last won the day on January 7 2019

Dadid had the most liked content!

Community Reputation

11 Trovärdig

About Dadid

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

592 profile views
  1. Vagnen är helt ny. Electroblock Schaudt CV303 http://web.adria.dk/wp-content/uploads/2013/11/Schaudt-CV303_BA_EN.pdf Solcellsregulator Votronic mapp 350 https://www.votronic.de/index.php/en/products2/solar-technology/charging-controllers/standard-version-mpp/mpp-350-duo-dig - Menar du att du kopplar in laddaren på UTGÅNGEN från regulatorn till batteriet? - Denna laddare saknar utgång till förbrukare Tack för bra inlägg.
  2. Jag vill ha prylen som en första plint vid batteriet. Dvs istället för två öppna plintar (+ & - ) och lösa säkringar samlas allt i en enhet med plastsked och märkning. Förbrukarna drar inte mer än vad som ryms inom en 30A säkring. Solcellerna ryms inom en 30 A säkring. Batteriladdaren är på 20A Boostern är på 30A
  3. Ett mindre komplext exempel. Om jag monterar den säkringsplint som jag länkade till, eller den du länkade till (samma funktion) och har väldigt få enheter som skall sammanlänkas: 1 batteri 1 solcellsregulator 1 en förbrukare Finns det då något som bör hindra mig att ansluta såväl solcellsregulatorn som förbrukaren till vars en säkring?
  4. Hej Skall montera solpaneler och nytt batteri på/i föräldrarnas husvagn. En sådan här skulle skapa god ordning. https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringsbox-2000043332 Hur fel är det att koppla såväl producenter som förbrukare på en sådan? Dvs. uppe och nere kopplas batteripolerna. Till säkringarna kopplas solcellsregulator, booster från bil, batteriladdare och EBL (förbrukare) Skulle gärna ordna det med ordentliga plintar och robusta säkringar, men de lösningar jag finner på ex biltema känns Inge vidare. Jag avskyr färdiga hängsäkringar med tillhörande sladdanutt.
  5. Tanken har slagit även mig. Dock konstaterades tydlig färgförändring. Den därpå följande epoxybehandlingen borde ha förseglat med eller utan Brunoxens fullständiga verkan?
  6. Tack för svar. Det var Brunox (4 lager) jag använde förra säsongen under den vita epoxygrundfärgen. Detta efter att ha slipat bort allt åtkomligt. Funderar alltjämt på om temperaturen spökar.
  7. Båten har en järnköl med en exemplariskt uppspacklad profil. Tyvärr var detta längesedan och rostskyddet är numera inge vidare..... föar försökt med lokal friläggning, rostomvandlare och därpå följande Epoxybehandling, men det vill sig inte. Tiden för åtgärd är knapp och båten måste sjösättas innan temperaturen för epoxyarbete är uppnådd. Hur ser era erfarenheter ut? Är VC-tar mer förlåtande än Inter Project etc? Jag vill gärna behålla profilen så länge som möjligt, så total friläggning är inte aktuellt.
  8. Tack för tipset! Trots allt skulle jag helst slippa skruv och hål. Hur ängslig skall man behöva vara. Noterar att det sitter limmade rutor på var och varannan ny båt. Här beskrivs ett par förfaranden: https://www.thecoastalpassage.com/windows.html https://www.sailmagazine.com/diy/replacing-fixed-portlights
  9. Rutbyte på G på en Maxi. Dvs klistrade/skruvade plastrutor. Kommer att ersätta originalrutorna med likadana fast nya. Så till ett par funderingar... De bussningar som distanserar skruvarna från rutorna är spruckna och bedrövliga. Jag är nyfiken på: - Är detta den bästa metoden, eller kan man våga sig på att enbart klistra? - Har någon tips på var man kan hitta färdiga bussningar? - Har någon tips på vart man väder sig för att till rimlig kostnad få tillverkar nya?
  10. Jag har ännu inte skridit till verket att sätta mig in i IFTTT, men googlade just på multipel actions IFTTT. Fann bland annat detta: https://medium.com/@pebneter/when-if-is-not-enough-55b6e57d8742 Vet inte om det är fullt ut applicerbart eller hur krångligt det är. Men kolla gärna.
  11. Bra och innovativt. Lite trist att den inte innehåller nätadaptern också. Det vore iofs dyrare, men i nuvarande form blir det lite klumpigt. Å andra sidan är den kanske än mer användbar så här i båtsammanhang. I övrigt, nöjd med kameran so far? Sett några tester. Den framställs som prisvärd och vettig, men skärpan anges vara lite sådär. Bedömer du att man kan identifiera personer i halvrisig belysning på 3 m avstånd?
  12. Inte testat. Spontant gillar jag denna typ av pryttlar. Noterar dock att det är bökigt att koppla upp sig mot alla sensorer i båten som har eget Wi-Fi. Har man redan ett NMEA-nätverk i båten skulle jag prioritera en flödessensor kopplad till det. De brukar kosta under 2000. håller man på att laborera med mer nakna båtar är detta förstås en kul lösning, men kostsam.
  13. Vad tror du om en brytare på styrvajern vid snäckan bakom ratten. Dvs parkera alltid med max styrutslag åt styrbord. Låt detta läge ha en stängd brytare. När någon ruckar på motorn eller vrider på ratten bryts kretsen. Gällande IR-detektor eller motsvarande skulle man kunna montera den alldeles framför den uppfällda motorn. På så vis täcker själva motorn området bakom båten.
  14. Håller med om att det inte är en lösning för merparten av brukare i Sverige. Men jag gläds generellt när jag läser om långseglare som tagit steget. Elmotor, stora solpaneler, typ 16kWh LifePO4, skrotad gasolanläggning, vattenkokare, elgrill, induktionshäll, micro. Sailing Uma är en go källa till inspiration: https://www.sailinguma.com/electro-beke
  15. Nej. Precis som med laddhybridbil kan huvuddelen av användningen ske utan inblandning av generatorn. I takt med att batterikostnaden sjunker kan uppgradering ske.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy