Jump to content
Thursday 30 June 2022

Dadid

Medlemmar
  • Content Count

    302
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Dadid last won the day on January 7 2019

Dadid had the most liked content!

Community Reputation

19 Trovärdig

About Dadid

  • Rank
    Kommendör

Mina båtar

  • Båtens namn
    Maxi Mixer

Recent Profile Visitors

1,384 profile views
  1. Det är den typen av resliga torn jag önskar komma ifrån. Vill inte skada dem eller mig. ser uppenbara poänger med dessa: https://www.rosenberger.com/product/magcode/ Har dock inte stött på dem live eller sett några specifikationer.
  2. Jag tror att det är säkrare att hålla tåtarna från de olika cellerna väl separerade och snyggt färgmärkta än att de skall skruvas loss från varje pol vid kontroll/flytt/etc av batteriet. Biltemakontakterna finns endast upp till 4 poler. Jag önskar finna något som är kontrakterat och klart, dvs med färgade kablar. Köpte hos GWL, men insåg att det saknades en ledare: https://shop.gwl.eu/Battery-Management/GWL-Modular-Connection-set-4-wire-bolt-M12.html
  3. Skall installera en BMS till LiFEPO4 cellerna. Söker någon form av kablage med kontakt. 5-polig. Har sökt utan att finna. Så över till solpanelerna… Jag vet att ämnet behandlats här tidigare, men är inte säker på att jag sett den optimala lösningen. Jag vill ha låga, robusta, vattensäkra kontakter för anslutning av portabla solceller. Dvs kontakterna skall monteras helt oskyddade på däck. MagCode ser fiffiga ut, men 500 kr känns svettigt.
  4. Montageplatsen ger tillräckligt arbetsutrymme för en smärt ompalompier. Tyvärr måste den demonteras. Tack för föredömlig vägledning. Du tycker alltså att det är värt att ge sig på att försöka felsöka och laga? Är tryckreläer OEM-vara?
  5. Det är möjligt. i detta fall gick den inte tom alls. Jag stängde kranen varvid pumpen stoppade som sig bör. När jag efter en stund skulle tappa lite vatten var den knäpptyst. Felsökte lite, knackade på pumpen etc. Rätt var det var gick den….tills jag stängde kranen. Därefter död.
  6. Tömde tanken så pumpen fick gå några minuter. Så plötsligt dog den. 13,4V i anslutningspunkten. Känns spontant brytarrelaterat. Är det värt att plocka isär den?
  7. Då det är denna givare jag köpt ( https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/matare/branslegivare-2000037781 ) är det alltså ”fel” instrument på båten med ursprung i England? Om så, behåller jag nog givaren och kopplar intill Victronsystemet istället.
  8. Bytte givare i bränsletanken varefter mätaren går baklänges. förstår att givaren är av amerikansk modell och mätaren europeisk, men brukar mätarna (Wema har jag för mig) gå att ställa om på något vis?
  9. Men om den är pluggar, vilket jag har för mig är det bra om den del jag söker är kompatibel med den del som är lödd till kretskortet. Gör dessa gröna det?
  10. Denna skruvplint är lite trött. Blecken som skruven trycker mot kabelns kardeler är bruten på ett par terminaler. Skulle vilja byta den. Någon som känner igen den och kan tipsa om var jag får tag på en ny?
  11. Ett steg närmare lösning… - Att bygga termostaten hade ingen påverkan annat än att fläkten startar. - LED mellan + och D indikerar 5 blink = Thermal cut-off, vilket torde betyda att egenheten är kaputt.
  12. Nej, det är enklaste varianten. Classic. Vridtermostat i boxen.
  13. Termostaten är ansluten med tre tåtar. Några idéer om hur man kortsluter termostaten?
  14. Började lite baklänges pga risig arbetsmiljö. Så här ser den ut inuti. Inget uppenbart bränt eller svällt.
  15. Efter vinterdvalan startar inte kylen. - Fläkten går igång - Jag mäter 13,6V på matningen - Hör inga som helst försök till kompressorstart. Sannolikt är eldelen kaputt. Har någon erfarenhet av att laga, eller återstår endast att köpa en ny?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy