Jump to content
Friday 02 June 2023
Bejban

Måla drev med?

Recommended Posts

Hej båtfolk!

 

Se bilden på mitt sx drev. Jag har skrapat bort det som satt löst, hur hade ni målat?

 

Tacksam för tips!

20220513_182208.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har tyvärr inte möjlighet att blästra, kanske till nästa säsong. Kan jag ändå måla som du beskrev?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Bejban:

Har tyvärr inte möjlighet att blästra, kanske till nästa säsong

Nej isf är du bättre att du väntar till nästa år. Målar du i år så kan du inte blästra näst år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag skulle renovera mitt drev pratade jag med en expert som starkt avrådde från att blästra ett drev om det inte var helt nerplockat i delar.

Lite sand letar sig nästan alltid in hur bra man än täcker. Googlar man på engelska hittar man en del trådar om folk som fått drevrars efter blästring.

 

Med det sagt, om du vill lägga en jäkla massa timmar kan du göra som jag gjorde.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Cobalt233:

När jag skulle renovera mitt drev pratade jag med en expert som starkt avrådde från att blästra ett drev om det inte var helt nerplockat i delar.

Lite sand letar sig nästan alltid in hur bra man än täcker. Googlar man på engelska hittar man en del trådar om folk som fått drevrars efter blästring.

 

Med det sagt, om du vill lägga en jäkla massa timmar kan du göra som jag gjorde.

 

 

Man kan ju isblästra, då kommer det inte in nån sand.😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag inte vill lägga ner en jäkla massa tid, utan bara måla över, måste jag ha någon form av primer eller köra drevfärg rakt på den yta ni ser på bilden?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Cobalt233:

När jag skulle renovera mitt drev pratade jag med en expert som starkt avrådde från att blästra ett drev om det inte var helt nerplockat i delar.

Lite sand letar sig nästan alltid in hur bra man än täcker. Googlar man på engelska hittar man en del trådar om folk som fått drevrars efter blästring.

 

Med det sagt, om du vill lägga en jäkla massa timmar kan du göra som jag gjorde.

 

 

Det finns naturligtvis mer blästringsmetoder än sand. Sand är olämpligmetod. Sponge, IS eller Vatten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Bejban:

Om jag inte vill lägga ner en jäkla massa tid, utan bara måla över, måste jag ha någon form av primer eller köra drevfärg rakt på den yta ni ser på bilden?

 

 

Sandpappra och acetontvätta, sedan på med primer och färg. Njut och kör.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det säkert en del tyckare som ramlar omkull men jag har på mitt 290 gjort:

1. Slipa, rugga och tvätta med aceton

2. Biltemas alu primer

3. Biltemas fälgfärg

4. klarlack 

snabbt, billigt och effektivt, torkar av drevet någon/några ggr per år med en svamp, ett 5min jobb då Kvällsdoppet utförs. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev pseudonym:

Man kan ju isblästra, då kommer det inte in nån sand.😉

Det finns sodablästring också.

 

Paint stripper, någon kemisk färgupplösningsprodukt lär fungera har jag hört, men inte testat själv.

 

Nej, såväl sand- som glaspulverblästring är livsfarligt för drevet, då de små partiklarna letar sig in i packboxar och lager.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den här tråden risker nu att bli en sådan tråd. Hur många forummedlemmar krävs det för att byta glödlampa?

  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Den här tråden risker nu att bli en sådan tråd. Hur många forummedlemmar krävs det för att byta glödlampa?

Ja du har nog rätt, det blir lätt så när förste man som svarar ger ett råd som kan göra mer skada än nytta.

 

/B

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Den här tråden risker nu att bli en sådan tråd. Hur många forummedlemmar krävs det för att byta glödlampa?

Det beror väl på? Det finns ju flera fattningar av lampinfästningar. Men du kanske har svaret redan?

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väl som med allt annat. Det finns ett sätt som är rätt. Sen finns det genvägar som resulterar i varierande resultat.

 

Det finns 2 anledningar till att penta kromaterar,

1. Ger ett extremt bra korrosions skydd.

2. Ger grundfärgen bästa förutsättningen att fästa.

 

Aluminium oxiderar i kontakt med luft. Även fast du inte ser det utan ett mikroskop den första tiden.

 

Med det sagt behöver du inte göra som jag gjorde. Vill man spara tid hade jag-

1. Silikontvätt.

2. slipat med aluminiumoxid sandpapper där färgen är dålig.

3. Silikontvätt.

4. 2k epoxyprimer .

5. valfri färg.

6. 2k klarlack.

 

Kom ihåg det jag skrev. Kan du lacka 5min efter slipning är det bättre än 6min efter slipning. Det är fortfarande inte optimalt och du kommer behöva bättra på varige år.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Det är väl som med allt annat. Det finns ett sätt som är rätt. Sen finns det genvägar som resulterar i varierande resultat.

 

Det finns 2 anledningar till att penta kromaterar,

1. Ger ett extremt bra korrosions skydd.

2. Ger grundfärgen bästa förutsättningen att fästa.

 

Aluminium oxiderar i kontakt med luft. Även fast du inte ser det utan ett mikroskop den första tiden.

 

Med det sagt behöver du inte göra som jag gjorde. Vill man spara tid hade jag-

1. Silikontvätt.

2. slipat med aluminiumoxid sandpapper där färgen är dålig.

3. Silikontvätt.

4. 2k epoxyprimer .

5. valfri färg.

6. 2k klarlack.

 

Kom ihåg det jag skrev. Kan du lacka 5min efter slipning är det bättre än 6min efter slipning. Det är fortfarande inte optimalt och du kommer behöva bättra på varige år.

Stort tack! Bra med handfasta tips!

 

Även om det är lärorikt att läsa om alla sorters blästring. 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

epoxy fäster bra på blästrad yta,maskera noga vid blästring. klarlack hjälper mot uv ljus som påverkar epoxyn  är min erfarenhet B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade gjort som Patrikflink skrev, 2 lager vinylprimer som måste täcka all aluminium och sen på med 2 lager Jotun drevfärg om du ligger i vatten infekterat med kalkbaserade odjur.

Skit i om drevet inte ser nytt ut, spelar ingen roll om du inte tävlar ;-)) Färgen har man för att skydda och kulören syns bara när du nyss sjösatt innan det börjar växa på lite alger.

 

Mvh Andréas

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-05-14 vid 21:20 skrev Bejban:

Stort tack! Bra med handfasta tips!

 

Även om det är lärorikt att läsa om alla sorters blästring. 😄

Blästra kan man ju göra då man har plockat isär och plockat ut hela drevets innehåll.

Tanken har slagit mig att göra så någon gång, i samband med en renovering. Men vi får väl se.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Seahunter:

Jag hade gjort som Patrikflink skrev, 2 lager vinylprimer som måste täcka all aluminium och sen på med 2 lager Jotun drevfärg om du ligger i vatten infekterat med kalkbaserade odjur.

Skit i om drevet inte ser nytt ut, spelar ingen roll om du inte tävlar ;-)) Färgen har man för att skydda och kulören syns bara när du nyss sjösatt innan det börjar växa på lite alger.

 

Mvh 

Ligger i Björlanda Kile på västkusten så det får nog bli så!

 

Tackar så mycket! 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

killkapar lite, men tänkte när jag läste om aceton, vad använder ni för handskar när ni håller på med det? Eller struntar ni i handskar helt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Gausafeten:

killkapar lite, men tänkte när jag läste om aceton, vad använder ni för handskar när ni håller på med det? Eller struntar ni i handskar helt?

Jag brukar använda Biltemas nitrilhandske eller vinylhandske vid allt arbete med kem/ oljeprodukter och till och med när jag polerar båten. När jag jobbade som mekaniker för många år sen var jag inte lika försiktig och nu är jag känsligare mot vissa produkter så det gäller att vara rädd om tassarna.

Men mot aceton hjälper tydligen bara handskar av butyl?

Edited by Makro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv kör jag med rejäla nithandskar, kan lova att alla kemikalier står på stiliga rader med åtdragna kapsyler på sina hyllor i garaget när jag går förbi och knarrar lite med nysmort läder😁

Rob_Halford1984.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-05-14 vid 16:43 skrev Bosse:

Ja du har nog rätt, det blir lätt så när förste man som svarar ger ett råd som kan göra mer skada än nytta.

 

/B

Hur menar du nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...