Jump to content
Thursday 29 September 2022

Seahunter

Medlemmar
  • Content Count

    339
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

32 Expert

About Seahunter

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kolla jordanslutningarna på motorn, ingen jord - inget funkar. Mvh Andréas
  2. Jag ser inte problemet, skaffa den trailer som passar behovet bäst. Ta upp och transportera båten och fixa ett E kort under vintern. 100 kg är inget att fundera över och poliser med våg längs vägarna är det ont om, och om det känns som ett grovt brottsligt tilltag kan du ju alltid försöka låna en större bil. Mvh Andréas
  3. Huff da, tala´nte om uddamärket...jag får kliande utslag och rodnader vid blotta tanken på möget Mvh Andréas
  4. Fixat och klart Skulle lossa elboxen på maskin, skulle börja med att lossa kabelstammen...det var redan gjort. Inget som man kunde se sådär enkelt, så jag anklagar inte mig för felbehandling alls. Tur man sitter hemma på kammarn och funderar ut egna idéer innan man kallar in betalfolket🤥 Mvh Andréas
  5. Inga skarvar mer än de som levererades från Regal när de byggde båten, den snabbfixen kan vara tuff för generatorn om det inte finns "tändning". Annars är det ju enkelt med en lös + signal till starten i motorrummet och manuell stopp via höger armen. Mvh Andréas
  6. Fick lite trubbel på en maskin (Iveco Aifo 8061 SRM 3010) härom dagen, gick inte att stoppa på stopknappen utan det fick bli handdrag i solenoiden När vi skulle gå dagen efter så går det inte att starta densamma...fin start på semestern🤥 Har gjort en del undersökningar med resultatet att tändningslås funkar och ger tändning och start, startmotor har full kräm, 60 amp säkring till maskin har inte löst ut men signal till både start och stopsolenoiden saknas nere på maskin. Finns här någon som kan ha nått bra tips?? Mvh Andréas
  7. Själv kör jag med rejäla nithandskar, kan lova att alla kemikalier står på stiliga rader med åtdragna kapsyler på sina hyllor i garaget när jag går förbi och knarrar lite med nysmort läder😁
  8. Jag hade gjort som Patrikflink skrev, 2 lager vinylprimer som måste täcka all aluminium och sen på med 2 lager Jotun drevfärg om du ligger i vatten infekterat med kalkbaserade odjur. Skit i om drevet inte ser nytt ut, spelar ingen roll om du inte tävlar ;-)) Färgen har man för att skydda och kulören syns bara när du nyss sjösatt innan det börjar växa på lite alger. Mvh Andréas
  9. Och jag ser nästan Axmarin hemifrån:-)) Alltid värt att kolla med Martin om man ska köpa ny elektronik. Nu när min "kontakt" slutat på den lokala Seasea butiken så blir det dyrare där igen. Hörde att ägarnas policy var "sälj bara, få helst kunden att köpa lite mer än önskat". Mvh Andréas
  10. Hej, du behöver inte fundera på centrering av lager, det sköter sig själv när lagret bottnar. Skitsvårt att få in rakt, och det måste in rakt annars fastnar det. Brukar funka med en hylsa på förlängare och en lagom smekning med gummiklubba. Mvh Andréas
  11. SeaSea har något de kallar för Poly-Wood, inte billigt men väldigt lättarbetat och "käckt å ha" ståendes när man behöver...kanske en liten bit distansmaterial, eller vill fixa till en liten förvaringshylla i fuktigt utrymme. https://www.seasea.se/inredning-däcksutrustning/trä-teakdetaljer/marinplywood/poly-wood-vit Detta är originalet, lite högre kvalitet om du har nära till Norge. https://www.maritim.no/king-s-b-xl-hvit Mvh Andréas
  12. De köerna lugnar sig nog f.o.m. idag när Erna äntligen stängde gränsen igen😁 Men du behöver inte åka så långt, finns en trevlig butik i Frölunda. Mvh Andréas
  13. För er på "baksidan landet" som undrar så är här några bilder på våra problem på framsidan. Blötlade i mitten juni 2019 med axlar och proppar sprayade 3 lager Jotun drevfärg jag hade stående sen gamla båten och normal användning den sommaren, vinter i vattnet. Juni 2020 frågade dykaren som kollade om jag skulle ta upp....nix. Han hade ett digert arbete och var hyggligt svettig när han kom upp. Han gjorde sedan om jobbet i slutet av Juli innan semestern...lika svettig I år plockade jag musselodlingar uppepå trimplanen som hade mättat 12 pers med musselsoppa!! Det tog killen med oscillerande hetvattentvätten en god stunds arbete, innan saltsyran åkte fram. och den fick jag också jobba ordentligt med innan allt var rent och klart för polering. Nu funderar jag på kopparförhydring av mina proppar, (har dubbel uppsättning) så om någon vet vem som gör det från GBG och norrut, berätta gärna det. Mvh Andréas
  14. Jag rekommenderar en sväng till Swedol och införskaffa en dunk som räcker några år. Det gjorde jag när jag hade drevbåt. Även motorolja blir ju prisvärd här. Liter/krona är svårslaget när man kostar på sig ett litet lager;-)) https://www.swedol.se/t65-75w-90--20-lof-620006.html Mvh Andréas
  15. Jodå, så stor båt har du väl inte Gäller bara att ha rätt utrustning så går det fint, och inte för mycket "knäck" på rampen om maskin i bilen är för klen💪 Mvh Andréas
×
×
  • Create New...