JohanW79 3 Postad 9 timmar sedan Hej! đ HĂ„ller pĂ„ att byta turbo pĂ„ min ena Kad 300. Gamla turbon Ă€r helt frilagd och ska bara lyftas av motorn nĂ€r jag mĂ€rker att den sitter fast vid den nedre pinnbulten nĂ€rmast avgaskröken. Turbon lĂ€ttar vid dom tre andra pinnbultarna men verkar sitta fast vid den fjĂ€rde. Har provat med rostlösare samt att pressa försiktigt mellan pinnbult/motor för att fĂ„ den att slĂ€ppa utan resultat. NĂ„gon som rĂ„kat ut för liknande tidigare och har nĂ„got bra tips pĂ„ hur man kan fĂ„ turbon att slĂ€ppa sĂ„ tas det tacksamt emot. //Mvh Johan Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
ThomasVikhog 146 Postad 8 timmar sedan Den ska bara dras ut nu. Prova att sÀtta ett koben som puttar under pinnbulten. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Mercury_44XS 86 Postad 7 timmar sedan (redigerade) Hej  Prova med att vÀrma lite lÀtt i omrÄdet som Àr inringat med rött. SÀtt in en metallkil med plana ytan mot avgaslimpan, knacka försiktigt pÄ kilen sÄ den sÀtter press pÄ pinnbulten. Alternativt ta en plattjÀrnsbit och anvÀnda som stöd/mellanlÀgg mot avgaslimpan och sedan lite lÀtt press med ett brÀckjÀrn/litet koben.   Ev. kan man försöka fÄ in tunna kilar (gamla Moraknivblad) mellan turbinhusflÀnsen och "packningen".  Iakttag försiktighet sÄ inget bryts av eller spricker.  Gör rent alla hÄl innan montering av nya turbon, smörj pinnbultarna med aluminiumpasta, Loctite 8009 (anit sieze) eller liknande. Kopparfett undviker jag i bÄtmotorer.  Mvh PÀr Redigerad 7 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
JohanW79 3 Postad 7 timmar sedan Tack för era tips đ Ska ta lite nya krafttag nu sĂ„ fĂ„r vi se hur det gĂ„r. âșïž Behöver man fylla pĂ„ olja i turbon (renoverad utbytesturbo) innan uppstart och isĂ„fall Ă€r det kompressorolja eller motorolja som ska fyllas samt hur mkt? //Mvh Johan Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Mercury_44XS 86 Postad 7 timmar sedan Glömde ju bilden i förra kommentaren, fixat nu.  Samma olja som du har i motorn, fyll upp lite nÀr du monterat returen men inte oljetryckröret. Montera dÀrefter oljetryckröret.  Om det gÄr, aktivera stoppsolenoiden och kör runt med startmotorn 20 sek i taget nÄgra gÄnger. Givetvis skall bÄde retur och tryckrör vara monterade nÀr man gör detta.  //PÀr 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Mercury_44XS 86 Postad 6 timmar sedan Byt motoroljan och oljefilter ocksÄ innan du startar. Ny turbo+gammal olja= inte sÄ bra  //PÀr Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
NW355 262 Postad 3 timmar sedan SÀtt i muttern pÄ krÄnglande pinnbult, spjÀrna ett lÀmpligt stÄl mellan limpans klack och muttern. Skruva bakÄt och vips lossnar den. Antar att du tappat ner glykolen . Förfyll som nÀmnts tidigare med motorolja. KAD300 lite besvÀrlig att surra pÄ startmotorn med bruten dieseltillförsel. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Mercury_44XS 86 Postad 2 timmar sedan 37 minuter sedan skrev NW355: KAD300 lite besvĂ€rlig att surra pĂ„ startmotorn med bruten dieseltillförsel. Man kan vĂ€l manövrera startmotorn frĂ„n solenoiden pĂ„ startmotorn med en lös "tjuvstartknapp", man sĂ€tter den ena pĂ„ PLUS och den andra pĂ„ manöver pĂ„ solenoiden. Kommer inte pĂ„ exakt vad det kallas men lĂ€r vĂ€l finnas pĂ„ de stora bildelskedjorna eller kan man göra sjĂ€lv.  Annars kan man vĂ€l lossa alla spridarrör sĂ„ den inte startar utan att ha primat turbon med olja frĂ„n motorns smörjsystem. Ăr ju kĂ€nsligt om man startar med ny turbo, Ă€ven om man förfyller turbon med olja. Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser