-
Content Count
13 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
1
Milicivi last won the day on July 3
Milicivi had the most liked content!
Community Reputation
13 TrovärdigAbout Milicivi
-
Rank
Kadett
-
Det där ska du nog fota nogrannt och ta till en specialistfirma för kontroll åsikt om pågående separation i skrovmaterialet. Det hade jag gjort av säkerhetsskäl iaf, kalla mig harig men hellre säker. Är det månne plastpesthål man skymtar på bilden? Är det separation pga plastpest måste delarna/desa områden kapas bort och sen blire återuppbyggnad. Strukturen har fallerat i sin spänst och är en säkerhetsrisk. Säkert inte i stor omfattning men ändå.. "Hål som hål under färd är inte kul, eller" Min känsla och tanke, finns säkert 100 andra sätt!
-
Osäker. Båtmodell? Normalt brukar motorrum för inombordare ha en fläkt som drar igång (manuellt eller auto) innan start för att ventilera ut ev bränsleånger (sånt där lättantändligt) Men de brukar ventileras ut genom akterspegeln. Sitter det en liten fläkt på insidan eller är det rördragning? Och vart går den isåfall? Svårt att gissa här 😁
-
@excel319 Jo, kölen i fören ser lagom kul ut men den är förstärkt med 3 lager tjock fibermatta samt extra lager på utstickande skrovpartier. (Planingströsklar?) Skulle kunna finslipa men i år får det bli hård biocodfri bottenfärg. Då glider det lätt. Nu handlar det om att preppa inför grundstötningar under övning. Frun kör bil som att varje kurva är hennes sista... 😱 20 Kn med b20/vp270 räcker för oss två bränslesnåla ros-spiggar 😆😁
-
Milicivi changed their profile photo
-
Milicivi started following Jurmo 22 Kabin renovering
-
Goddag alla, ny snedseglare här med kraftig slagsida och bakvänt vp gasreglage såklart. Tänkte bara dela med mig lite om den monumentala uppgiften att renovera skrov upp&nerifrån när båten står på backen. Denna totalt traumaturgiskt braiga iden är numera smått reviderad i sin helhet. En gång, aldrig mer, typ så. Det började med att vi fick båtsug så in i H-v****. Köpte en billig men ok sliten Jurmo kabin för mig och frugan att tulta runt i under helgerna när vi utb till sjöss privat. Har sjöfolk i släkten så det var väl dags nu. Å när man äntligen bärgat landsvägs en hel dag mdd slingrigt släp och för liten bil på alla småvägar man kan tänka sig och sen fått 1660kg plasthink på ett par rediga Tyresöbockar, ja då infinner sig den briljanta iden att man ska renslipa skrovet under vattenlinjen istället, ordentlig som man är.... Sen trillar nästa ide ner att om man ändå renslipar kan man jhu lika gärna förstärka skrovet under vattenlinjen.... Å då tar man jhu för bästa resultat heltäckande glasfiber armeringsmattor såklart... Semestern är här, Nu kör vi! -Det tog 1 vecka att få bort 8 gamla lager av bottenfärg i olika konstellationer med skrapor/sandpapper/slipmaskin rak och slip snurris... Sonen gnällde till efter 2 dar och flydde... Sängtid tillbringades med liniment och skakande underarmar. "Yes!! Känns bra!!" "Nu blir det iaf rejält gjort," tänkte jag. -Det tog ytterligare en vecka+, att polyester matte glasfibra hela skrovet under vattenlinjen. Ack vilka fina minnen liggandes på rygg på grovstenbitar med tunn plastmatta som skydd och snurra runt och försöka hålla upp stora glasfiberstycken och samtidigt smeta på polyester.. Kladdkalas deluxe... Å vad fin man blir efteråt när det härdar, här behövs inge brasiliansk vaxning, testa båt skrov armering, det ni! Grannen sa att det ser ut som en tokig MMA kämpe i liggande position som jagar en kladdig duk med en pensel. Mr karate miyagi kan slänga sig i väggen! Akterspegel fick sig en rejäl tätningsprocedur som lär hålla i 20 år till. Föresten visste ni att det är trångt att sitta ihopkrupen under badbryggan och alla vassa kanter som inget annat vill än lämna kärleksspår över hela ryggen och flinten? Min fru nämnde nåt om scarface... Jaja, men svidnivån när polyplasten fräter sig in i huden är förvånansvärt hög... För att inte tala om glasfibern som kramar en varm om nätterna efter slipningarna, detta var av en ny nivå för mig trots att jag är van vid byggen och sega moment. "Ok, det är säkert värt det" tänkte jag... -5 dagar senare hade flera fina lager av epoxy med ytterst nogrann fördelning rollats och målats. Inte en por öppen. Ett av mina ögon höll dock på att bli blint efter att ha epoxidushat sig utan tillstånd trots skyddsglasögon. Tänk er en geting som sticker er konstant i ögat i 5 minuter trots ögondusch. Sen 3 dagar av ögonsalva och smärtstillande nojja om hornhinnan ska lossna. Ja jisses vilket äventyr det är att ha båt... Mina ryggfenor strejkade genom att krampa så revbenen inte riktigt vill spela boll. Jag är 46 bast och fd elit, ändå gick jag som åsa nisse... "Ok, jag ska inte vara sämre än andra" , tänkte jag och kände enorm respekt för alla båtägare.... Drev service tog 1 dag. Gick bra, mekanik kan jag. Tätt också vid kontroll,, pust.. Ibland har man medvind. Drevfärg dock... Enda som fanns på hyllan var guld å krom? Jahopp, så har man ett gulddrev och kromad proppeller då... Välsigne den som uppfann badkaret... Ett par dagars regn blit till vila och återhämtning. Så, nu vankas det bara att dra lite el och serva förgasarn och installera solcellspaketet och värmaren och grillen. Det kan jhu inte vara så svårt, eller? Forts följer.