Jump to content
Sunday 13 October 2024
K_Haddock

Alkylat 2-takt från Jula

Recommended Posts

Nej, absolut INTE, du måste ha en 2-taktsolja för utombordare, inte för luftkylda 2-taktsmotorer.

 

Köp i så fall 4-taktsbensin och blanda in rätt oljan själv.

  • Like 2
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, jan_af_lisoe said:

Nej, absolut INTE, du måste ha en 2-taktsolja för utombordare, inte för luftkylda 2-taktsmotorer.

 

Köp i så fall 4-taktsbensin och blanda in rätt oljan själv.

Okay, tack för tipset!

På startas webbsida nämns dock följande:
"STARTA 2-takt Alkylatbensin är en ren alkylatbensin avsedd för alla luft och vattenkylda 2-taktsmotorer"
"Oljan uppfyller kvalitetskraven för API TC+, JASO FD, ISO-L-EGD".
 (STARTA Alkylatbensin 2-T : Starta (startaprodukter.se).

 

Nu kan jag absolut inget alls om oljekvalité-standarder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Nej, absolut INTE, du måste ha en 2-taktsolja för utombordare, inte för luftkylda 2-taktsmotorer.

 

Köp i så fall 4-taktsbensin och blanda in rätt oljan själv.

Vad har oljeinblandningen (typ av tvåtaktsolja) med kylprincipen av 2-taktaren att göra ?

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev IngemarE:

Vad har oljeinblandningen (typ av tvåtaktsolja) med kylprincipen av 2-taktaren att göra ?

Olika temperaturintervall. Luftkylda motorer blir mycket varmare, så oljorna är anpassade för olika temperaturer. Om de används vid fel intervall kan det bli problem med sotuppbyggnad och liknande, vad jag vet.

 

 

  • Like 3
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Nej, absolut INTE, du måste ha en 2-taktsolja för utombordare, inte för luftkylda 2-taktsmotorer.

 

Köp i så fall 4-taktsbensin och blanda in rätt oljan själv.

Nu blev jag nyfiken, vad är skillnaden på 2-takt luftkyld och 2-takt vattenkyld?

De flesta utombordare kör väl på 2% blandning?

Frågar för jag aldrig reflekterat över att det skulle kunna vara en skillnad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Vad har oljeinblandningen (typ av tvåtaktsolja) med kylprincipen av 2-taktaren att göra ?

En sjökyld motor går kallare än en luftkyld. Det påverkar hur oljan förbränns i motorn.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev raol:

Olika temperaturintervall. Luftkylda motorer blir mycket varmare, så oljorna är anpassade för olika temperaturer. Om de används vid fel intervall kan det bli problem med sotuppbyggnad och liknande, vad jag vet.

Ok, men frågan gällde ju JULAs bensin.

 

är JULAs helt ok (från STARTA):

https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/darfor-ska-du-kora-pa-alkylatbensin-fordelar-nackdelar-sa-funkar

"Tvåtakts-alkylatbensin från Starta AB är däremot redan färdigblandad med en olja av en kvalitet som funkar för både luftkylda och vattenkylda tvåtaktare, så där blir det lite enklare."

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, IngemarE said:

Ok, men frågan gällde ju JULAs bensin.

 

är JULAs helt ok (från STARTA):

https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/darfor-ska-du-kora-pa-alkylatbensin-fordelar-nackdelar-sa-funkar

"Tvåtakts-alkylatbensin från Starta AB är däremot redan färdigblandad med en olja av en kvalitet som funkar för både luftkylda och vattenkylda tvåtaktare, så där blir det lite enklare."

Tack!
Då tänker jag nog prova det,
om inte någon annan har argument för att inte.

Edited by K_Haddock

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev K_Haddock:

Tack!
Då tänker jag nog prova det.

Problemet är ju att skillnaden inte visar sig vid första tankningen utan på sikt.

Ofta är det ju så att kompromisser inte är riktigt bra till vare sig det ena eller det andra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Rascal:

Problemet är ju att skillnaden inte visar sig vid första tankningen utan på sikt.

Ofta är det ju så att kompromisser inte är riktigt bra till vare sig det ena eller det andra.

Fast nu gränsar ju påståendena till "tyckande" och inte fakta... 🤔

 

Är oljan klassad för en viss användning så är den det. Sedan behöver man ofta lite mer avancerade additiv för att få den att täcka ett stort tempområde, men är den klassad och testad för detta så är den.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorer från 70-talet har nog varit med om betydligt andra bensin och oljekvaliteter än de som finns idag, frågan är om de kvaliteter den ska köras på enligt instruktionsbok ens går att få tag på idag. Så redan där en kompromiss.

 

Utan att vara någon form av expert på detta område så skulle jag utifrån saker som jag läst på forum och sökt på internet nog vilja hävda att risken nog är större att alla oljor och alla bensinkvaliteter som finns på marknaden idag inte är optimerade för en motor från 70-talet. Så vad du än väljer är det inte enligt motortillverkarens rekommendationer eftersom dessa kvaliteter inte finns idag.

 

Som jämförelse så har jag en gammal Volvo Penta diesel inombordare från 70-talet. Jag kan inte hitta den oljekvaliten som står i instruktionsboken, kan bara hitta nyare kvaliteter som sägs kunna ersätta men som ändå har andra egenskaper, alltså en kompromiss!
 

Så uppger bensintillverkaren att den kan användas för 2-takts utombordare så skulle jag gå på det. Som lekman kommer du bli galen om du försöker analysera kvaliteterna. Om det sen finns färdigblandad Alkylat som bara rekomenderas för utombordare så är väl den såklart att föredra enligt vad som sagts tidigare. Det är väl som frågan om dubbdäck eller friktionsdäck......eller kanske till och med året runt däck.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Inte för att vara sådan… men…
Akrylat målar man med 🙂 

Om man vill ha kulör på det man målar ja. Funkar att måla med alkylat också....😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev Peter_K:

Inte för att vara sådan… men…
Akrylat målar man med 🙂 

Sant. Nu blev det ju tokigt. Hoppas att alla andra begrep innebörden. ;) 

Edited by anuba
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bortsett från frågan runt tvåtaktsoljan (där jag personligen hade köpt ren alkylat och blandat i olja själv)... Har du koll på att motorerna klarar alkylatbensinen i sig? Vet bekanta som fått problem med packningar i förgasare som börjat läcka och där det har fallit in tidsmässigt vid byte till alkylatbensin. Går givetvis inte att bevisa att det är just alkylatbensinen som fått det att läcka, men det är troligt att det har vart en bidragande faktor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Boanjohan:

- - -

Så uppger bensintillverkaren att den kan användas för 2-takts utombordare så skulle jag gå på det. Som lekman kommer du bli galen om du försöker analysera kvaliteterna. Om det sen finns färdigblandad Alkylat som bara rekommenderas för utombordare så är väl den såklart att föredra enligt vad som sagts tidigare.

- - -

Jula har olika sorters alkylatbensin för olika ändamål. Den här

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/tillbehor-for-tradgardsmaskiner/branslen/alkylatbensin-624049/ uppger de är avsedd för tvåtakts utombordsmotorer.

 

"Alkylatbensin med 2,5 % helsyntetisk tvåtaktsolja!

Startas TC-W3-godkända 2-taktsbensin är anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner. TC-W3-godkännandet innebär att den även är idealisk för utombordsmotorer." (Sen kan man undra hur det går ihop med temperaturerna på luftkylda trädgårdsmaskiner och vattenkylda utombordare enligt vad som skrivits ovan.)

 

Jag har under ett antal år blandat i alkylatbensinen själv med en miljövänlig utombordarolja för att slippa leta specifikationer varje gång jag behöver en liten dunk och samtidigt vara så miljövänlig det går med min lilla jollesnurra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev Lintott:

"Alkylatbensin med 2,5 % helsyntetisk tvåtaktsolja!

Startas TC-W3-godkända 2-taktsbensin är anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner. TC-W3-godkännandet innebär att den även är idealisk för utombordsmotorer."

Ja, den där tänker i alla fall inte jag hälla i mina Stihl trädgårdsmaskiner.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Kane:

Ja, den där tänker i alla fall inte jag hälla i mina Stihl trädgårdsmaskiner.

Jag är alltid intresserad av att lära mig nytt så jag undrar över varför du inte vill använda den.

 

(Jag tänker inte heller använda den av skäl som jag skrev ovan...)

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Lintott:

Jag är alltid intresserad av att lära mig nytt så jag undrar över varför du inte vill använda den.

 

(Jag tänker inte heller använda den av skäl som jag skrev ovan...)

För att det är TC-W3 olja i den. Luftkylda går ju lite varmare.

Edited by Kane
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har använt alkylat i mina Stihl motorsågar och röjsågen sen den dag man kunde köpa det. Har inte märkt några problem. Lukten av vanlig tvåtaktsbensin kan jag med lätthet leva utan. De gånger jag kör min NV Marin från 1958 använder jag fyrtaktsalkylat med tvåtaktsolja. Också det har funkat i åratal. Å andra sidan blir det inte många timmar per sommar med den motorn. Mest använder jag elsnurran så slipper jag ljudet också. Men man behöver inte tömma tanken och fylla på med fräsch bensin varje vår, den startar och går precis som alltid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Faderullan:

Jag har använt alkylat i mina Stihl motorsågar och röjsågen sen den dag man kunde köpa det. 

Jag kör bara mina maskiner med alkylat. Men med rätt olja i......

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken olja är korrekt för en 2-takt utombordare? Är sorten oberoende av årsmodeller?

 

Anledningen jag frågar är för att när det gäller t.ex. inombordare diesel så är det en djungel med avseende på olika kvaliteter och olika årgångar på motor. Så där finns enligt expertis ingen standardolja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Boanjohan:

Vilken olja är korrekt för en 2-takt utombordare? Är sorten oberoende av årsmodeller?

 

Anledningen jag frågar är för att när det gäller t.ex. inombordare diesel så är det en djungel med avseende på olika kvaliteter och olika årgångar på motor. Så där finns enligt expertis ingen standardolja.

Klassad TC-W3. TC = Two Cycles, W = Water cooled

Att det är en speciell klassning för båtmotorer är att de går kallare än luftkylda.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man då har en motorsåg... 

På sommaren + 40 grader. 

Vinter - 30.

 

En diff på 70 grader. 

 

Kan det då vara ide att köra på alkylat för vattenkylda motorer på vintern? 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev Hybro:

Om man då har en motorsåg... 

På sommaren + 40 grader. 

Vinter - 30.

 

En diff på 70 grader. 

 

Kan det då vara ide att köra på alkylat för vattenkylda motorer på vintern? 

 

 

 

Har du en IR-mätare kan du kolla temperaturen på topplocket och jämföra. Jag tror att skillnaden är större.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev IngemarE:

"Tvåtakts-alkylatbensin från Starta AB är däremot redan färdigblandad med en olja av en kvalitet som funkar för både luftkylda och vattenkylda tvåtaktare, så där blir det lite enklare."

Nu är inte jag någon expert på olja, men generellt brukar det ju vara så att en produkt som försöker vara bra på allt är istället inte bra på någonting. Har väldigt svårt att tänka mig att denna olja skulle funka lika bra som en som specifikt är gjord för just utombordare.

 

36 minuter sedan skrev Hybro:

Om man då har en motorsåg... 

På sommaren + 40 grader. 

Vinter - 30.

 

En diff på 70 grader. 

 

Kan det då vara ide att köra på alkylat för vattenkylda motorer på vintern?

Återigen är jag inte någon expert på olja, men är det inte så att när motorn väl har varit igång ett par minuter är den så pass varm att denna skillnad i omgivande temperatur är mindre viktig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...