Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

cabm

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om cabm

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej bytte just säkring på min pentrypump (vilket fick mig att undra lite, den har gått som en klocka senaste fem åren). När jag sedan satte igång den bygger den upp tryck som vanligt, men slutar sedan inte, utan fortsätter att bygga upp tryck. Anar att det är detta som gjort att säkringen gått. Någon som vet vad som kan vara fel. Måste man byta pump eller kan den lagas på plats? En ny pump kostar inte så mkt, men är ett jäkla meck att byta. Tacksam för svar!!
  2. Safir, fantastisk seglare och bra nybörjarbåt. Inte så mycket komfort (huserar dock 4pers). Vi sålde vår superfina för endast 50 000 kr förra sommaren. Annars skulle jag också säga smaragd om du vill ha lite mer komfort.
  3. Hej, Vi har en 60 liters kylbox som kyls av en Isoterm 3000 (kompressor med fläkt och frysblock). Den är minst 10 år gammal. Nu i sommar har vi haft problem med att vi tycker att den drar ut batterierna snabbt. Vi har mätt två ggr (genom att mäta spänningen över batteriet innan och efter att vi använder kylen exakt en timma) och får fram att den drar ut batteriet med cirka 18-20 ampere. Kan det stämma?! Den går då på max för att försöka frysa blocket. Har nu några frågor: 1. Är denna förbrukning rimlig?!? 2. Har tittat på nya grejer (de vi har är ju trots allt ganska gamla) och ser att det t.ex finns ett kylaggregat Classic Compact 2001 på Hjertmans för 3990 kr, det skall förbruka medel 0,6 ampere enligt spec (dvs får säkert räkna med 1 ampere). Finns det någon som har erfarenhet av denna? 3. Ni som har kompressorer i segelbåt (eller motorbåt för den delen), var har i dem placerade? Vår nuvarande är placerad under en akterkoj, men vi upplever att det blir väldigt varmt därunder (svårt att få bra ventilation). Vi letar alltså efter bra tips på placering för att ventilera/kyla av kompressorn effektivt. Tack på förhand!!
  4. Hej, nu kommer upplöslösningen och svaret på det hela. Tänker dock gå igenom resten av felsökningen först, så ni får hålla er till tåls (eller läsa längst ned ) Vi testkörde motorn med de nya packningarna på CAV igen och den dog efter cirka fem min två ggr i rad. Vi testade då att koppla extern tank direkt på CAV (dvs koppla bort vår egen tank för att se ifall läckan kunde sitta i den). Motorn dog då igen efter cirka 10 min. Vi konstaterade således att det troligen var CAV och funderade på att byta det helt och hållet. Dock så har det sagts både här på denna tråden och när vi rådfrågat andra att det skulle kunna vara t.ex. matarpumpen. Vi ville inte börja byta delar (t.ex hela CAV) för att sedan konstatera att problemet kvarstod och vi kände oss inte kompetenta nog att börja byta delar i själva motorn. Vi hade haft lite kontakt med en jättebra mekaniker (Erik) på Lidingö Marin under vår felsökning och när vi "givit upp" så gick han med på att ta in båten med extremt kort varsel, så vi seglade ned den till honom. När vi gick ut ur hamn och satte segel konstaterade vi en sak till som vi inte konstaterat innan, motorn (som hittills dött ett femtontal ggr i rad inom max 15 min körning på 2100 varv) klarade helt plötsligt cirka 30 min körning på 1500 varv. Mekanikern startade sin felsökning med att koppla bort CAV (dvs koppla vår egen tank direkt på matarpumpen) och då gick motorn som en klocka på 2100 varv i 30 min. Felkälla hittad! Jag förslog så att han skulle byta CAV helt och hållet (tänkte att det är mer ekonomiskt än att börja plocka isär vår egen över 30 år gamla CAV), men här stod han på sig som tur var. Han sade typ att "man sover mycket bättre om natten om man hittat det egentliga felet än om man bara bytt ut vad man tror är källan till felet". Han plockade således isär CAV. Felet var att den ingående nippeln på CAV (som man kopplar bränsleslangen från tanken på) var full med dieseldjur/skit. Vi hade ju rengjort tanken och bytt bränsleslangen mellan tank och CAV samt bytt grovfilter och finfilter, men vi hade inte tänkt på att det kunde sitta skit i nippeln in till CAV. Nippeln ut var helt ren (då har ju grovfiltret tagit bort skiten). Mekanikerns tes är därför att motorn inte dör av luften utan av att den får för lite bränsle när den går på höga varv (pga. tilltäppt införsel). Det uppstår då ett för högt sug/vaacuum så att luft kan sugas in på ställen där det under normala förhållanden inte sugs in luft. Dvs. själva luften är inte det som gör att motorn dör utan är en konsekvens av det högre suget pga. tilltäppningen. Detta förklarar också varför den går att starta med en gång efter att den dött och varför den går att köra på 1500 varv (då den inte kräver så stort dieselinflöde att tilltäppningen blir ett problem). Sagt och gjort, han bytte både ingående och utgående nipplar och sedan dess har motorn gått som en klocka (vi körde den hela vägen hem för att prova, den gick utan problem över 2,5h på mellan 2200-2500 varv). Hoppas att denna tråd kan hjälpa någon annan i sitt felsökande någon annan gång! Tack så mycket för all er hjälp och kommentarer och tack så mycket Erik på Lidingö Marin!!!
  5. Hej allihopa och tack för ert engagemang! Liten uppdaterad från imorse. Vi gjorde felsökning nr 7 i eftermiddags, dvs kopplade på extern tank takt på finfiltret. Motorn gick som en klocka, provkörde 20 min på ca 2200 varb utan stopp och liftade sedan motorn. Det kom ingen luft!!! Kapp, då har vi förhoppningsvis konstaterat att läckan ligger innan finfiltret. Min man och jag (TS är nämligen en tjej) dividerade sedan ifall vi skulle flytta den externa dieseldunken ett steg bakåt (innan grovfilttet) för att konstatera ifall läckan satt i grovfiltret eller i tanken (de enda två tänkbara källorna innan finfiltret). Tyvärr, tycker jag, gav jag mig och vi fortsatte inte vår systematiska felsökning utan bytte alla packningar i CAV/vattenavskiljaren för att tillse att det är helt tätt. Vi blåste ju i CAV igår utan bubblor som resultat men har nu fått en del info om att en manuell blåsning inte alls behöver hitta en läcka... Sagt och gjort, vi monterade om CAV med nya packningar och matade sedan fram diesel hela vägen med den manuella matarpumpen. När diesel väl kommut ur luftningen i finfiltret (då diesel borde nått ända fram och all luft är ute i systemet) såg vi en liten luftficka längst upp i glasbehållaren på CAV. Vi körde matarpumpen en stund till (typ 30 pump) men luftfickan var kvar. CAV sitter inte helt i våg, så vi visste inte hur vi skulle få fyllt glasbehållaren helt. Någon som vet hur man gör detta? Vi startade således motorn och körde enligt samma cykel (varvtal mm), men motorn dog nu redan efter cirka fyra min, dvs mycket snabbare än innan. Vi kollade då CAV igen och luftfickan var borta. Vi luftade vid finfiltret oxh det kom ut luft. Luftade spridarna men där verkade det inte komma ut luft. Kan det vara så att luftfickan från CAV har vandrat och orsakade just detta stopp (dvs att ingen "ny" luft nödvändigtvis har tillkommit? Hur som helst, klockan var då kvart ler midnatt, så vi luftade klart och begav oss hem, får testa igen imorgon. Ska imorgon testa igen och se om vi kan köra utan att få in luft. Ifall vi får in luft kommer vi att koppla på extern dieseldunk direkt innan grovfiltret för att separata ifall det är tanken eller grovfiltret som läcker in luft (det vi borde gjort idag!!). Sedan skall vi också testa att köra med tanklocket öppet som någon här föreslog, men vi måste göra enfaktorförsök (en faktor ändrad, allt annat lika) för att kunna dra några slutsatser. Återkommer när vi vet mer! Som sagt, tack så jättemycket för alla era kommentarer och hjälp!!'
  6. Löjtnant: vi har funderat på ifall det kan vara värmerelaterat, men det kommer ju de fakto in luft i systemet. Det skall det väl ändå inte göra?? En lufttät motor borde ju inte pysa någon luft alls efter att man har kört den (oavsett hur länge), eller har vi missuppfattat något? Flottiljamiral: vi har bytt den ena bränsleslangen, den såg helt OK ut men vi ville vara på säkra sidan att det inte låg ¨någon skit/dieseldjur i den. Eftersom varken grovfilter eller finfilter hade någon större mängd skit i sig (finfiltret var helt rent) så har vi inte bytt slangen mellan grovfilter och finfilter ännu. Den ser jättebra ut. Funderar dock på att byta den ikväll också bara för att vara på säkra sidan. Det konstiga är att motorn går ungefär en kvart efter luftning. Om vi sedan luftar den igen och startar den med en gång (luftning tar ju cirka 5 min iaf) så går den en kvart till. DOCK, ifall vi inte luftar den alls utan startar den igen direkt efter att den har dött så startar den som en klocka och går mellan 5-15 min till utan att dö. Den dör mestadels på normala/höga varv (cirka 2100-2500), vi kan puttra på låga varv hur länge som helst känns det som utan att den dör alls, och det hjälper då inte att gasa ännu mer. Verkar som att den inte får tillräckligt med bränsle/fel bränsleblanding efter ett tag på högre varv.
  7. Hej, Har problem med vår Yanmar 3GM30F: går som en klocka normalt sett men har börjat gå ned i varv för att efter någon minut stanna (detta efter cirka 10-15 min körning på normala 2100-2300 varv). Vi misstänker att det kommer in tjyvluft någonstans. Har felsökt otaliga saker nu och tänkte höra ifall någon här har några råd. Ska försöka hålla mig så kort det går med min frågor men vill ändå försklara hur vi har felsökt. Felsökning 1: rengjort tanken helt (fanns massa "diseldjur" i den), bytt bränsleslang mellan tank och grovfilter, bytt grovfilter och finfilter samt tagit ur all diesel i systemet och fyllt på med helt ny, ren diesel. Problemet kan alltså inte nu längre orsakas av skit i systemet. Efteråt luftade vi hela motorn (utan spridarna, där vi inte trodde att det fanns ngn luft). Felsökning 2: motorn startar som en klocka, men efter testkörning på normala varv inser vi till vår bedrövelse att felet kvarstår. Motorn dör efter cirka 10-15 min normal körning. Vi testar då att lufta igen och inser att det kommer ut luft från både finfilter och dieselpump. Det måste alltså ha kommit in luft någonstans innan detta tror vi!! Det intressanta är att motorn startar som en klocka direkt efter att den har dött och går igen i cirka 10 min innan den igen dör. Felsökning 3: vi luftar hela systemet (fortfarande inte spridarna) och testar vår hypotes med tjyvluft "innan finfiltret". Motorn dör som vanligt efter cirka 10-15 min och det pyser luft (vid luftning) på både finfilter och dieselpump. Vi tror oss se en luftbubbla i vattenavskiljaren (CAV med glaskopp, som sitter ihop med grovfiltret) som enligt en massa forum ofta kan vara en källa till tjyvluft eftersom den är så svår att montera tätt) och luftar även där. Kör igen och samma problem uppstår (motorn dör, luft i systemet). Felsökning 4: vi testblåser systemet manuellt med hjälp av luftslangen i ovankant av tanken. Det går dock inte så bra eftersom det verkar finnas någon liten läcka luft "ovanför dieseln i tanken", dvs det går inte att få upp ngt tryck genom att blåsa genom lutfningsslangen. Detta borde dock inte kunna vara någon källa till tjyvluft (eller!?) eftersom man ju teoretiskt kan köra motorn med hela tanklocket öppet. Vi kopplar därför loss bränsleslangen från tanken (är kopplad i nederdelen av tanken) och blåser manuellt i den. Vi orkar inte blåsa någon luft i systemet, dvs systemet känns tätt! Fan också!! Vi är tveksamma ifall vi orkar blåsa ordentligt, varför vi istället kopplar loss bränslesangen direkt från vattenavskiljaren/grovfiltret och kopplar på en ny slang där och provblåser. Hoppas med all vår kraft på att vi skall hitta läckan, men inte. CAV-filtret verkar helt tätt!! Var fasen kommer lufter ifrån då?!? Felsökning 5: vi luftar hela systemet igen och denna gång även spridarna (det kommer luft från spridare 1 och 2 men inte 3 om jag inte helt missminner mig). Motorn startar som en klocka (som alltid) och vi kör cirka 10-15 min på cirka 2100 varv, sedan dör den. Den startar med en gång och kan köras cirka en kvart till innan den åter dör. HUR KAN DETTA KOMMA SIG; NÅGON SOM VET??? Vi luftar systemet och det kommer luft från både finfilter, dieselpump och spridare (inte grovfilter vad vi kan se/höra, men det är inte så lätt att se/höra något på den heller). Felsökning 6: vi testar samma sak, men denna gången med att klocka tider. Kör 2-3 min på låga varv med lite back och lite fram (simulerar utgång från hamn), kör sedan 2100 varv i 10 min och sedan 1 min på 2500 varv. Motorn går sedan ned på 1500 varv (utan förändrat gaspådrag från vår sida) och dör sedan efter cirka en halv minut. Felsökning 7 (ska göras ikväll): vi har tänkt att koppla dieselintaget (från extern tank) direkt på finfiltret och försöka upprepa samma körning som ovan. Ifall den dör så vet vi att det åtminstone finns en (eller flera) tjyvluftsläckor från finfilter "och framåt". Ifall den inte dör ska vi lufta den och se ifall det kommit in luft. Ifall den inte dör/ingen luft kommit in så vet vi att läckan ligger innan finfiltret. HAR NÅGON HÄR NÅGRA TIPS PÅ HUR VI MER KAN GÖRA FÖR ATT FÖRSÖKA HITTA LÄCKAN? Har vi förbisett något? Kan det vara något annat än tjyvluft in? Snälla, vi behöver tips och råd. Ska fortsätta felsökningen i em... TACK PÅ FÖRHAND!!!
  8. Tack för alla svar! En liten undran till, hur är den att gå på med, klarar den en grundstötning eller två, för det lär väl kunna hända när man är nybörjare... Finns det några problem annars med safiren, som är kända och som vi borde kolla på när vi köper? tack!
  9. Tack så mycket för alla svar! jag ser inte backstagen som något stort hinder, hade dock sett det som besvärligt ifall den inte hade självslående fock. Jag mailar han som kan allt om safirer!
  10. Skall kanske tilläggas att vi tänkt segla helger och någon/några veckor på sommaren, alltså semestersegla mer än kappsegla. Kanske vågar man kappsegla senare när man kan mer dock, för det är ju verkligen jätteroligt!
  11. Hej Vi är två stycken som skall köpa vår första båt, vi är båda nybörjare (jag har seglat lite innan men mest som gast men min man har inte seglat alls). Vi har tittat på H-båt, express och safir och verkligen fastnat för safiren. Vi har inga problem med att den har lite ruff utan vår enda oro är egentligen ifall den är för stor/tung/svårmanövrerad för oss nybörjare att segla? Anledningen till att vi fastnat för safir är att den verkar underbar att segla, är härligt låg och smäcker och otroligt vacker. Vågar vi köpa den som förstabåt? Tack för hjälpen!
×
×
  • Skapa nytt...