Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Paskalaivankapteeni

Kostnad motorservice mercury 2021

Rekommendera Poster

Tändstift, anoder, bränslefilter, felkodsavläsning, infettning propelleraxel, rensning av fiskelinor, infettning smörjnipplar, ev. impeller, ev. kamrem,.......

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi köpte vår båt sent på säsongen helt ny, så vi har kört knappa 18 timmar, lämnade in på service nu innan vinterförvaring, när vi köpte båten sas det att servicen kostade ca 2500kr, men slutnotan blev 3800 kr. ca 2500 för mig, är +- 10% inte över 50% mer som det nu blev.

Jag tycker i alla fall att det är hutlöst dyrt för byte av olja och filter i motor och växelhus, och några packningar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se det som ett köp av förlängd garanti i 5 år (eller 10 år hos vissa handlare) från det normala 2 år. Om nu servicen utfördes av auktoriserad verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Paskalaivankapteeni:

Jag tycker i alla fall att det är hutlöst dyrt för byte av olja och filter i motor och växelhus, och några packningar

Du ser väl specificerat på fakturan vad som är arbetstid och vad som är material? Kör du ”märkesservice” är det precis som på bilar: dyrt. Som Kane skriver så hänger ju din garanti på att det blir rätt gjort av en auktoriserad person. Dumt att snåla in på. 3800 kr är inga pengar i sammanhanget, jag har betalat 5000-6000 kr/år för service på auktoriserad Yamaha.

 

En del på forumet brukar uttrycka sig i stil med ”har man råd med en ny båt, så har man råd med dyr service” 😄

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja visst är kostnaden liten mot inköpet, men det jag tycker är värst, att man hasplar ur sig en kostnad, som inte ens är i närheten av de det ska kosta. hade han sagt ca 3500, hade jag inte sagt något. Hade jag varit säljare, hade jag sagt åt kunden, vänta, jag kollar upp vad priset är ungefär, inte bara skjutit från höften. Ja jag har servat på märkesverkstad, så gör jag även med min bil, den är nu 5 år gammal, och kommer fortsätta med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Paskalaivankapteeni:

ja visst är kostnaden liten mot inköpet, men det jag tycker är värst, att man hasplar ur sig en kostnad, som inte ens är i närheten av de det ska kosta. hade han sagt ca 3500, hade jag inte sagt något. Hade jag varit säljare, hade jag sagt åt kunden, vänta, jag kollar upp vad priset är ungefär, inte bara skjutit från höften. Ja jag har servat på märkesverkstad, så gör jag även med min bil, den är nu 5 år gammal, och kommer fortsätta med det.

Vad sa han när du klagade på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Paskalaivankapteeni:

Ja vi köpte vår båt sent på säsongen helt ny, så vi har kört knappa 18 timmar, lämnade in på service nu innan vinterförvaring, när vi köpte båten sas det att servicen kostade ca 2500kr, men slutnotan blev 3800 kr. ca 2500 för mig, är +- 10% inte över 50% mer som det nu blev.

Jag tycker i alla fall att det är hutlöst dyrt för byte av olja och filter i motor och växelhus, och några packningar

Nu står det ingen stans vilken storlek du har på motorn men jag tycker priset låter normalt för en motorn runt 100hk. Ibland presenteras servicekostnaden exkl delar olja osv. Det kan förklara skillnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servade min Yamaha 15hk 4-takt förra året hos en auktoriserad firma för ca 2500 kr. Jag anser att din kostnad är fullt rimligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rimligt eller ej, tycker du det är okej att priset diffar 50% från det försäljaren nämnt. Du lämnar in bilen för ett rep på 10000 som du fått veta i förväg, tycker du då det är okej att dom skall ha 15000 när du hämtar den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter på mig att du fick pris bara på arbete, kolla t.ex dessa prislistor:
https://marinfritid.com/service-verkstad/

https://karlsromarin.se/files/file/view/129/Prislistor_Karlsromarin.pdf

https://kmmarinservice.se/Priser2019.pdf

 

Annars så hamnar priset lite där ditt hamnade:
https://frillesasbat.se/service/

 

 

Redigerad av jan_af_lisoe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju inte vara ett nöje att ha motorbåt och hela tiden grunna på kostnaderna.

Skaffa segel eller åror eller sälj båten och slipp bekymren med vad det är billigast.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Paskalaivankapteeni:

Rimligt eller ej, tycker du det är okej att priset diffar 50% från det försäljaren nämnt. Du lämnar in bilen för ett rep på 10000 som du fått veta i förväg, tycker du då det är okej att dom skall ha 15000 när du hämtar den? 

Och vad sa verkstaden/försäljaren när du kommenterade diffen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3500kr, Mercury 115 EFI. Värt varenda öre att låta ett proffs sköta allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8208 kr (varav 4370 kr arbete, bra timpenning....) förra hösten efter 40 timmars körning 2020, Yama 300. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Paskalaivankapteeni:

Rimligt eller ej, tycker du det är okej att priset diffar 50% från det försäljaren nämnt. Du lämnar in bilen för ett rep på 10000 som du fått veta i förväg, tycker du då det är okej att dom skall ha 15000 när du hämtar den? 

Kan hålla med att man varit otydlig mot dig. Men som någon redan skrivit gav man nog priset för servicen/arbetstiden och missade delarna/olja osv.

 

För egen del betalar jag ca 6-7000 kr för Motor och drevservice. Mercriuser 4.3 MPI 220 HK. Hade för några år sedan en Yamaha 80 hk fyrtakt som kostade runt 3 KSEK/år. Hög efterfrågan på båtar gör att även service, förvaring osv gått upp i pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det kan ju inte vara ett nöje att ha motorbåt och hela tiden grunna på kostnaderna.

Skaffa segel eller åror eller sälj båten och slipp bekymren med vad det är billigast.

[#&@ etcetera]

Jag har undrat vad ni andra har betalat och undrar om ni tycker det är okej att betala 50% mer än sagt för en service. Försäljaren jag köpte båten var inte där, så jag kunde inte ta det med honom, jag kan inte skylla på de som gjort servicen, de har gjort de dom ska.

Hur kan man som försäljare bara kasta ur sig en summa som inte stämmer åt en kund?

Jag har jobbat som servicesäljare på lasbilssidan, och skulle aldrig ha drömt om att lämna pris på en service, med endast timmar, utan komplett med allt som ingår.

 

 

Redigerad av stavhammar
Otrevligt språkbruk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är jättenöjd med själva affären och bemötandet i övrigt, störde mig bara över detta. Jag hade inte köpt en ny båt om jag inte var beredd att köpa service m.m.

Jag har skruvat i allt från bilar skotrar lastbilar m.m. och oftast kört med älfre rackliga grejer, har nu inte kvar något gammalt mer än en veteranbil, allt annat är nytt, för jag ids inte skruva och rackla med gammalt skit längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det kan ju inte vara ett nöje att ha motorbåt och hela tiden grunna på kostnaderna.

Skaffa segel eller åror eller sälj båten och slipp bekymren med vad det är billigast.

Bara för att man har råd (och det har jag) har då inte jag lust att betala oskäliga verkstadsräkningar. Därför servar jag själv ;) Materialkostnad för en100h service på min Mercury är strax under 1000-lappen…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Carrera86:

Bara för att man har råd (och det har jag) har då inte jag lust att betala oskäliga verkstadsräkningar. Därför servar jag själv ;) Materialkostnad för en100h service på min Mercury är strax under 1000-lappen…

Hur gammal är din motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Paskalaivankapteeni:

Jag har jobbat som servicesäljare på lasbilssidan, och skulle aldrig ha drömt om att lämna pris på en service, med endast timmar, utan komplett med allt som ingår.

Det hade du aldrig kunnat och det vet du, åkare är väldigt speciella och hade skinnflått dig om du lagt på något på räkningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Paskalaivankapteeni:

Jag har undrat vad ni andra har betalat och undrar om ni tycker det är okej att betala 50% mer än sagt för en service.

 

Nej det är inte okej att dom "mörkar" den verkliga kostnaden som dom säkert känner till,

och gör dom det för att låta billigare än konkurrenten så ljuger dom dig rakt upp i ansiktet.

 

Min båt skulle dom göra en reparation som skulle kosta 12 000:-

la till några små grejor och räknade med 15 -18 000:- i slutnota,

när räkningen kom efter lång tid var den på 30 000:-

 

Och han sa också att han kunde ta den med en gång, men efter jag lämnade in den tog det 3-4 veckor innan han ens började jobba med den, (han ville väl inte jag skulle lämna den någon annanstans).

 

Det var en firma på Öckerö med många bortförklaringar...

 

Anlitade senare en firma i Sisjön med ett mycket trevligt bemötande och där stämde räkningen på kronan.

 

Sedan kan ju vem som helst räkna ut vart man går nästa gång,

och vart man aldrig mer sätter sin fot.

 

Redigerad av touchwood
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Talade igår med en gammal bekant i marinbranschen.Han ville lägga ner dieselförsäljning och butik o bara ha kvar vinterförvaring.Servicejobben och inte minst reparationer har dragit iväg med priser som liknar personbilarna o är rena guldgruvan.Det är” garantibluffen” som skapar detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem köper en ny motor om man dels måste traila båten till en verkstad, och dels måste pynta 3800kr/gång för service? Är ju inte värt varken mödan eller pengar?!?!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Rolle85:

Vem köper en ny motor om man dels måste traila båten till en verkstad, och dels måste pynta 3800kr/gång för service? Är ju inte värt varken mödan eller pengar?!?!

Det måste du ju inte. Eget val om du vill ha garantin gällande eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-01 vid 05:19 skrev Paskalaivankapteeni:

Ja vi köpte vår båt sent på säsongen helt ny, så vi har kört knappa 18 timmar, lämnade in på service nu innan vinterförvaring, när vi köpte båten sas det att servicen kostade ca 2500kr, men slutnotan blev 3800 kr. ca 2500 för mig, är +- 10% inte över 50% mer som det nu blev.

Jag tycker i alla fall att det är hutlöst dyrt för byte av olja och filter i motor och växelhus, och några packningar

Det ÄR dyrt med båt men i realiteten är ju 1300 spänn ingenting jämfört med alla andra omkostnader båten medför. 

50% är på pappret bekymrande mycket men när det är på så pass små belopp blir det i sammanhanget rätt obetydligt. 
Sedan var det ju också en ”säljare”

som gav dig priset och inte verkstaden.  
Vidare står det ju alla fritt om man ska serva eller inte och huruvida det är en auktoriserad verkstad som ska göra det eller ej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns de nån motor där man behåller garanti om man gör jobbet själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Rolle85:

Finns de nån motor där man behåller garanti om man gör jobbet själv?

Tror att man har 2 år på Mercury utan auktoriserad service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...