JEC78 14 Posted February 6 2021-01-29 vid 20:54 skrev MartinA: Jag hade kontakta VD’n för Ryds Båtar AB, han är relativt ny och borde ha energi och vilja att få bolaget på rätt köl igen. Han har dessutom Kamprad-familjen bakom sig! 2021-01-29 vid 21:21 skrev Kalle231: Tack för tipset! Jag skall göra ett försök. Prova även med Järgen Pålsson som är produktionsansvarig. Det var ett reportage om just Ryds båtar i Trossen nr 4 2020 där dessa herrar presenteras med namn och bild. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kalle231 9 Posted February 9 (edited) Jag har nu kontaktat VD, och tidigare nämnda personer. Ingen support än. De skulle återkomma med "tips". Har inte hört något än. Det verkar tyvärr som att de anser att jag får skylla mig själv för att köpt deras produkt. Båten är äldre än 4 år och de verkar anse att produkten är "gammal" och utanför deras ansvar. Jag tycker att detta är ett så allvarligt tillverkningsfel att detta borde tas på Goodwill. Vem vill riskera att köpa en båt för hundratusentals kronor och sedan riskera att förlora stora delar av pengarna efter fyra år trots att man sköter den efter alla regler, alternativt lägga stora summor och mycket tid på reparation. Ingen försäkring täcker tillverkningsfel. Juridiskt har man lite att hämta. Bra att tänka på för er som funderar på en ny Ryds. Edited February 9 by Kalle231 Quote Share this post Link to post Share on other sites
SkeppOhoy 12 Posted February 9 Synd att inte båtmässan blir av iår. Där brukar det vara ett ypperligt tillfälle att få tag i ljusskygga människor.. Pröva att kommentera ett fotografi på deras instagramsida för gehör. Där är det ju endel kort inifrån deras fabrik där dem stoltserar med ett & annat. Lider med dig samt lycka till. Mvh, Anders Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 235 Posted February 9 Försök att få tag i en leverantör av gelcoat och polyester. Ställ frågan till dem. Quote Share this post Link to post Share on other sites
MartinA 8 Posted February 9 Påminner om när Magnus Rassy betedde sig som en idiot mot ett par i Karlskrona som hade köpte en ny HR-båt med allvarliga produktionsfel. Slutade med att Christoph Rassy (pappa till Magnus) fick ta sin son hårt i örat och rädda situationen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 945 Posted February 9 38 minuter sedan skrev MartinA: Påminner om när Magnus Rassy betedde sig som en idiot mot ett par i Karlskrona som hade köpte en ny HR-båt med allvarliga produktionsfel. Slutade med att Christoph Rassy (pappa till Magnus) fick ta sin son hårt i örat och rädda situationen. Visst var det ett knepigt beteende från varvet men en del av uppgörelsen som träffades till slut var väl att inte berätta hur det slutade mer än att båten åtgärdades. Eller har du mer info än det som kom ut officiellt? Jag vill minnas att ARN var inblandat också men där satt (sitter?) representanter från Sweboat som inte gärna går emot sina medlemmar. Inte helt rättssäkert. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jacques 6 Posted February 10 Kan givetvis bara tala för mig själv men det jag läser här räcker för att inte se åt Ryds vid eventuellt båtköp. Trygghetsknarkare som man är så värderar jag byggkvalitet och livslängd absolut högst. Fel kan det ju alltid bli men då får man ju lösa det på ett sätt där man behåller förtroendet. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Graniten 12 Posted February 11 Herregud, jag köpte en 628 förra sommaren... vet man om det finns fler som råkat ut för detta? Lider med TS och den situation du är i. Jag hade oxå spammat deras Instagram. Blir nästan sugen på att ställa några frågor där själv Quote Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 904 Posted February 11 5 minuter sedan skrev Graniten: Herregud, jag köpte en 628 förra sommaren... vet man om det finns fler som råkat ut för detta? Lider med TS och den situation du är i. - - - Kolla vväällddiiggtt noga efter antydan till blåsor i gelcoaten. Du bör rimligtvis fortfarande ha garanti kvar på din båt (om den inte var begagnad...) 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Graniten 12 Posted February 11 41 minuter sedan skrev Lintott: Kolla vväällddiiggtt noga efter antydan till blåsor i gelcoaten. Du bör rimligtvis fortfarande ha garanti kvar på din båt (om den inte var begagnad...) Ok, tack. Men hur undersöker jag det på bästa sätt? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 904 Posted February 11 2021-01-26 vid 18:06 skrev Kalle231: En liten bild. Ca 50cm ovan vatten linjen. 7 minuter sedan skrev Graniten: Ok, tack. Men hur undersöker jag det på bästa sätt? Du kan börja med att finstudera garantivillkoren för din båt. Om du fortfarande har garanti kvar så kan slutdatum vara väldigt viktigt så eventuell reklamation görs inom garantitiden. Det ska inte se ut som på TS båt med bulor som står ut från skrovsidan, se bilden ovan. Lägg ett släpljus längs skrovsidan så syns eventuella bulor enklast. Känn med fingrarna längs skrovsidan om det känns några svaga ojämnheter. Om du har tillverkningsproblem även på din båt som är nyare så har bulorna inte hunnit bli lika stora ännu. Är du osäker så ta hjälp av en båtbesiktningsman. Det kostar några kronor men kan betala sig... Ett alternativ kan vara att leta upp en båtägare som sett 70-talsbåtar med böldpestproblem och vet hur det ser ut. Om du är medlem i en båtklubb så kan det finnas någon där som kan hjälpa dig med en första koll. Å hittar ni skador så "biter det bättre" på säljaren om en auktoriserad besiktningsman skrivit ett utlåtande. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Freez 40 Posted February 12 Lider med TS, man tycker Ryds borde ta sitt ansvar på en så pass ny båt. Läser man gamla trådar finns det flera Ryds ägare som råkat ut för samma problem. Känns som vissa båtar råkar ut för ett fel i tillverkningsprocessen. Dock viktigt att notera så gäller det inte alla Ryds båtar. Jag är inne på min tredje Ryds utan bekymmer. Har endast noterat en liten bubbla i sittbrunnen på min tidigare Ryds 568GT-06, vilken jag lagade. Min nuvarande Ryds 23 från 2011 är helt felfri i skrovet. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zwen 194 Posted February 12 Skulle vara intressant om TS försökte skicka in detta till t.ex. Praktiskt Båtägande... Undrar om de skulle kunna/våga publicera det? Quote Share this post Link to post Share on other sites
MartinA 8 Posted February 12 4 timmar sedan skrev Zwen: Skulle vara intressant om TS försökte skicka in detta till t.ex. Praktiskt Båtägande... Undrar om de skulle kunna/våga publicera det? Eller lägg ut det i Facebook-gruppen ”Båtsnack och tips” med 15 000 medlemmar. Det är tydligt att Patrik Håkansson, VD Ryds Båtar känner till kvalitetsproblemen och nu försöker tysta ner det hela genom att inte ta ansvar för sina kvalitetsbrister samt undvika diskussioner med sina kunder. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Graniten 12 Posted February 12 17 timmar sedan skrev Lintott: Du kan börja med att finstudera garantivillkoren för din båt. Om du fortfarande har garanti kvar så kan slutdatum vara väldigt viktigt så eventuell reklamation görs inom garantitiden. Det ska inte se ut som på TS båt med bulor som står ut från skrovsidan, se bilden ovan. Lägg ett släpljus längs skrovsidan så syns eventuella bulor enklast. Känn med fingrarna längs skrovsidan om det känns några svaga ojämnheter. Om du har tillverkningsproblem även på din båt som är nyare så har bulorna inte hunnit bli lika stora ännu. Är du osäker så ta hjälp av en båtbesiktningsman. Det kostar några kronor men kan betala sig... Ett alternativ kan vara att leta upp en båtägare som sett 70-talsbåtar med böldpestproblem och vet hur det ser ut. Om du är medlem i en båtklubb så kan det finnas någon där som kan hjälpa dig med en första koll. Å hittar ni skador så "biter det bättre" på säljaren om en auktoriserad besiktningsman skrivit ett utlåtande. Ok, tack! Ska be ÅF kolla det innan jag hämtar ut den efter service och vinterförvaring hos dem till våren. Ska oxå dela denna tråd med säljaren och få hans syn på saken nu innan det (förhoppningsvis😬) blivit ett problem. Ger han löften ska jag även be om dem i skrift, vägrar han ge löften ska jag fråga vad han skulle gjort i min situation? Detta tål verkligen att funderas över! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kalle231 9 Posted February 12 Lite uppdatering. Ryds har nu återkommit. De skriver att jag skall kontakta en annan återförsäljare för en bedömning. Vilket är normalt lönlöst men denna gång fick jag hänvisa till Ryds. Jag kontaktade en återförsäljare och skall visa upp båten i nästa vecka. Vi får se därefter hur det hela spelar ut sig. Jag är lite hoppfull. 4 Quote Share this post Link to post Share on other sites