Jump to content
Saturday 15 May 2021
Kalle231

Ryds nya f serie sprickor och bubblor i gelcoat

Recommended Posts

2021-01-29 vid 20:54 skrev MartinA:

Jag hade kontakta VD’n för Ryds Båtar AB, han är relativt ny och borde ha energi och vilja att få bolaget på rätt köl igen. Han har dessutom Kamprad-familjen bakom sig!

 

2021-01-29 vid 21:21 skrev Kalle231:

Tack för tipset! Jag skall göra ett försök.

Prova även med Järgen Pålsson som är produktionsansvarig. Det var ett reportage om just Ryds båtar i Trossen nr 4 2020 där dessa herrar presenteras med namn och bild.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har nu kontaktat VD, och tidigare nämnda personer. Ingen support än. De skulle återkomma med "tips". Har inte hört något än. 

 

Det verkar tyvärr som att de anser att jag får skylla mig själv för att köpt deras produkt. Båten är äldre än 4 år och de verkar anse att produkten är "gammal" och utanför deras ansvar. 

 

Jag tycker att detta är ett så allvarligt tillverkningsfel att detta borde tas på Goodwill. Vem vill riskera att köpa en båt för hundratusentals kronor och sedan riskera att förlora stora delar av pengarna efter fyra år trots att man sköter den efter alla regler, alternativt lägga stora summor och mycket tid på reparation. Ingen försäkring täcker tillverkningsfel. Juridiskt har man lite att hämta. 

 

Bra att tänka på för er som funderar på en ny Ryds.

Edited by Kalle231

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synd att inte båtmässan blir av iår. Där brukar det vara ett ypperligt tillfälle att få tag i ljusskygga människor.. Pröva att kommentera ett fotografi på deras instagramsida för gehör. Där är det ju endel kort inifrån deras fabrik där dem stoltserar med ett & annat. 
 

Lider med dig samt lycka till. 
 

Mvh,

Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Försök att få tag i en leverantör av gelcoat och polyester.

Ställ frågan till dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Påminner om när Magnus Rassy betedde sig som en idiot mot ett par i Karlskrona som hade köpte en ny HR-båt med allvarliga produktionsfel. Slutade med att Christoph Rassy (pappa till Magnus) fick ta sin son hårt i örat och rädda situationen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev MartinA:

Påminner om när Magnus Rassy betedde sig som en idiot mot ett par i Karlskrona som hade köpte en ny HR-båt med allvarliga produktionsfel. Slutade med att Christoph Rassy (pappa till Magnus) fick ta sin son hårt i örat och rädda situationen.

Visst var det ett knepigt beteende från varvet men en del av uppgörelsen som träffades till slut var väl att inte berätta hur det slutade mer än att båten åtgärdades. Eller har du mer info än det som kom ut officiellt?

Jag vill minnas att ARN var inblandat också men där satt (sitter?) representanter från Sweboat som inte gärna går emot sina medlemmar. Inte helt rättssäkert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan givetvis bara tala för mig själv men det jag läser här räcker för att inte se åt Ryds vid eventuellt båtköp. Trygghetsknarkare som man är så värderar jag byggkvalitet och livslängd absolut högst.

Fel kan det ju alltid bli men då får man ju lösa det på ett sätt där man behåller förtroendet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herregud, jag köpte en 628 förra sommaren... vet man om det finns fler som råkat ut för detta? Lider med TS och den situation du är i.
 

Jag hade oxå spammat deras Instagram. Blir nästan sugen på att ställa några frågor där själv :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Graniten:

Herregud, jag köpte en 628 förra sommaren... vet man om det finns fler som råkat ut för detta? Lider med TS och den situation du är i.

- - -

Kolla vväällddiiggtt noga efter antydan till blåsor i gelcoaten. Du bör rimligtvis fortfarande ha garanti kvar på din båt (om den inte var begagnad...)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Lintott:

Kolla vväällddiiggtt noga efter antydan till blåsor i gelcoaten. Du bör rimligtvis fortfarande ha garanti kvar på din båt (om den inte var begagnad...)

Ok, tack. Men hur undersöker jag det på bästa sätt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-01-26 vid 18:06 skrev Kalle231:

En liten bild. Ca 50cm ovan vatten linjen.

3C0EE0CE-A3F6-427A-ACA7-D49988F0E746.jpeg

 

7 minuter sedan skrev Graniten:

Ok, tack. Men hur undersöker jag det på bästa sätt?

Du kan börja med att finstudera garantivillkoren för din båt. Om du fortfarande har garanti kvar så kan slutdatum vara väldigt viktigt så eventuell reklamation görs inom garantitiden.

 

Det ska inte se ut som på TS båt med bulor som står ut från skrovsidan, se bilden ovan.

 

Lägg ett släpljus längs skrovsidan så syns eventuella bulor enklast. Känn med fingrarna längs skrovsidan om det känns några svaga ojämnheter. Om du har tillverkningsproblem även på din båt som är nyare så har bulorna inte hunnit bli lika stora ännu.

 

Är du osäker så ta hjälp av en båtbesiktningsman. Det kostar några kronor men kan betala sig...

Ett alternativ kan vara att leta upp en båtägare som sett 70-talsbåtar med böldpestproblem och vet hur det ser ut. Om du är medlem i en båtklubb så kan det finnas någon där som kan hjälpa dig med en första koll. Å hittar ni skador så "biter det bättre" på säljaren om en auktoriserad besiktningsman skrivit ett utlåtande.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lider med TS, man tycker Ryds borde ta sitt ansvar på en så pass ny båt. Läser man gamla trådar finns det flera Ryds ägare som råkat ut för samma problem. Känns som vissa båtar råkar ut för ett fel i tillverkningsprocessen. Dock viktigt att notera så gäller det inte alla Ryds båtar. Jag är inne på min tredje Ryds utan bekymmer. Har endast noterat en liten bubbla i sittbrunnen på min tidigare Ryds 568GT-06, vilken jag lagade. Min nuvarande Ryds 23 från 2011 är helt felfri i skrovet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle vara intressant om TS försökte skicka in detta till t.ex. Praktiskt Båtägande... Undrar om de skulle kunna/våga publicera det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Zwen:

Skulle vara intressant om TS försökte skicka in detta till t.ex. Praktiskt Båtägande... Undrar om de skulle kunna/våga publicera det?

Eller lägg ut det i Facebook-gruppen ”Båtsnack och tips” med 15 000 medlemmar. Det är tydligt att Patrik Håkansson, VD Ryds Båtar känner till kvalitetsproblemen och nu försöker tysta ner det hela genom att inte ta ansvar för sina kvalitetsbrister samt undvika diskussioner med sina kunder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Lintott:

 

Du kan börja med att finstudera garantivillkoren för din båt. Om du fortfarande har garanti kvar så kan slutdatum vara väldigt viktigt så eventuell reklamation görs inom garantitiden.

 

Det ska inte se ut som på TS båt med bulor som står ut från skrovsidan, se bilden ovan.

 

Lägg ett släpljus längs skrovsidan så syns eventuella bulor enklast. Känn med fingrarna längs skrovsidan om det känns några svaga ojämnheter. Om du har tillverkningsproblem även på din båt som är nyare så har bulorna inte hunnit bli lika stora ännu.

 

Är du osäker så ta hjälp av en båtbesiktningsman. Det kostar några kronor men kan betala sig...

Ett alternativ kan vara att leta upp en båtägare som sett 70-talsbåtar med böldpestproblem och vet hur det ser ut. Om du är medlem i en båtklubb så kan det finnas någon där som kan hjälpa dig med en första koll. Å hittar ni skador så "biter det bättre" på säljaren om en auktoriserad besiktningsman skrivit ett utlåtande.

Ok, tack! Ska be ÅF kolla det innan jag hämtar ut den efter service och vinterförvaring hos dem till våren.
Ska oxå dela denna tråd med säljaren och få hans syn på saken nu innan det (förhoppningsvis😬) blivit ett problem. Ger han löften ska jag även be om dem i skrift, vägrar han ge löften ska jag fråga vad han skulle gjort i min situation?

Detta tål verkligen att funderas över!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite uppdatering.

 

Ryds har nu återkommit. De skriver att jag skall kontakta en annan återförsäljare för en bedömning. Vilket är normalt lönlöst men denna gång fick jag hänvisa till Ryds. Jag kontaktade en återförsäljare och skall visa upp båten i nästa vecka. Vi får se därefter hur det hela spelar ut sig.

 

Jag är lite hoppfull. 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-02-12 vid 18:52 skrev Kalle231:

Lite uppdatering.

 

Ryds har nu återkommit. De skriver att jag skall kontakta en annan återförsäljare för en bedömning. Vilket är normalt lönlöst men denna gång fick jag hänvisa till Ryds. Jag kontaktade en återförsäljare och skall visa upp båten i nästa vecka. Vi får se därefter hur det hela spelar ut sig.

 

Jag är lite hoppfull. 

Hur gick det med sprickorna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är oxå nyfiken på att höra hur det går för dig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Båten är inlämnad på en marina. De skulle kolla på den, prata med Ryds, sen får vi se.

 

Just nu inväntar jag svar från dem.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, tack och vi håller tummarna för dig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så nu har jag fått svar. 
 

Ryds menar på att de tar bara ansvar för fabrikationsfel i fyra år. Då båten är mer än fyra år gammal, tar dem inget ansvar för detta.

 

Med andra ord, jag hade inte köpt en Ryds idag. Vågar man inte ha längre än fyra års garanti så finns där en anledning. Inte ens goodwill är de villiga att ta, så det är bara att välja en annan tillverkare. En man kan lita på, en som inte lämnar kunden i sticket när deras kvalitet brister. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Kalle231:

Så nu har jag fått svar. 
 

Ryds menar på att de tar bara ansvar för fabrikationsfel i fyra år. Då båten är mer än fyra år gammal, tar dem inget ansvar för detta.

 

Med andra ord, jag hade inte köpt en Ryds idag. Vågar man inte ha längre än fyra års garanti så finns där en anledning. Inte ens goodwill är de villiga att ta, så det är bara att välja en annan tillverkare. En man kan lita på, en som inte lämnar kunden i sticket när deras kvalitet brister. 

 

 

Om de visste att båten var mer än fyra år gammal kan man ju undra varför de ville att du lämnade den till annat varv för bedömning?

Knasigt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Kalle231:

Så nu har jag fått svar. 
 

Ryds menar på att de tar bara ansvar för fabrikationsfel i fyra år. Då båten är mer än fyra år gammal, tar dem inget ansvar för detta.

 

Med andra ord, jag hade inte köpt en Ryds idag. Vågar man inte ha längre än fyra års garanti så finns där en anledning. Inte ens goodwill är de villiga att ta, så det är bara att välja en annan tillverkare. En man kan lita på, en som inte lämnar kunden i sticket när deras kvalitet brister. 

 

 

Sanslöst dåligt skött av Ryds. Sprid infon så inte fler blir drabbade av Ryds usla kvalitet. ”Båtsnack och tips” på Facebook!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag förstod det var det fabrikationsfel, men eftersom det är utanför garantitiden så…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men vilken form av fabrikationsfel?

Orsak? 
Kanske ej uthärdad innan den togs ur formen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag upptäckt blåsor på flera ställen. Skrovgarantin på fyra år är egentligen overksam mot den här typen av tillverkningsfel, som detta verkar vara. Allt tyder på att den var ej helt uthärdad. Den här typen av fel syns, enligt vad jag kan läsa mig till, inte förrän efter flera år. Typ 4-5 år.

 

Att laga den här typen av fel är svårt. Även om man lägger om gelcoaten så finns där en klar risk att problemet återkommer. 
 

Min båt var, enligt varvet som tittade på den i ovanligt fint skick, för en fem år gammal båt. Det är klart, den har alltid varit skyddad mot sol och regn. Den ser ut som om den levererades igår, bortsett från blåsorna och sprickorna. Detta är inte ett handhavande fel utan ett tillverkningsfel.
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Detta är ju helt sjukt. En svensk premiumtillverkare (eller åtminstone var när dom delade säng med Nimbus) som inte tar sitt goodwill-ansvar.

 

Erkänner Ryds själva att det är ett tillverkningsfel följt av "tough luck, garantin har gått ut" eller bara att garantin har gått ut och att man inte bemödar sig med att gå vidare med utredning?

 

Ryds startade om för egen maskin efter konkursen med Nimbus 2010. Det var väl runt 2013 som dom fick igång produktionen igen? Kan något ha gått snett i starten där tro.

 

I båtvärlden är en fritidsbåt med endast 5 år på nacken i det närmaste flång ny. Det finns inget värre än när gamla erkända tillverkare som alltid strävat efter hög kvalité börjar sjangsera och ta genvägar. Med bibehållen prisnivå.

 

För den stora massan av Ryds-kunder får vi hoppas att det här är ett undantag och för dig personligen hoppas vi att Ryds kommer på bättre tankar.

Edited by hbengtsson
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev hbengtsson:

Detta är ju helt sjukt. En svensk premiumtillverkare (eller åtminstone var när dom delade säng med Nimbus) som inte tar sitt goodwill-ansvar.

 

Erkänner Ryds själva att det är ett tillverkningsfel följt av "tough luck, garantin har gått ut" eller bara att garantin har gått ut och att man inte bemödar sig med att gå vidare med utredning?

 

Ryds startade om för egen maskin efter konkursen med Nimbus 2010. Det var väl runt 2013 som dom fick igång produktionen igen? Kan något ha gått snett i starten där tro.

 

I båtvärlden är en fritidsbåt med endast 5 år på nacken i det närmaste flång ny. Det finns inget värre än när gamla erkända tillverkare som alltid strävat efter hög kvalité börjar sjangsera och ta genvägar. Med bibehållen prisnivå.

 

För den stora massan av Ryds-kunder får vi hoppas att det här är ett undantag och för dig personligen hoppas vi att Ryds kommer på bättre tankar.

Rent uselt rent av. Hoppas Ryds ledning läser i dessa trådar. Att ta ansvar för sina produkter bygger förtroende. Bäst är ju om grejer fungerar bra över tid och överträffar förväntningarna. Sådant sprids och man får merförsäljning. Att grejer av olika skäl inte fungerar som avsett men tillverkaren tar ansvar och håller kunden nöjd utan merkostnader. Det är nästan lika bra. Men att grejer inte håller och man möts av ointresse och axelryckningar och den stackars kunden står där själv. Ja det blir dyrt för kunden men det blir ju också väldigt dyrt för tillverkaren. Inte i det enskilda fallet utan på sikt. Hoppas verkligen Ryds läser här och tänker till och hjälper trådskaparen. Man kan ju bara spekulera i hur många båtintresserade som följer denna tråden, säkert mer än en som tänkt köpa Ryds som ändrat sig. Och de båtintresserades vänner som funderat på Ryds och rådfråga den båtintresserade kompisen. Som visar denna tråd. Lider med ts. Stå på, mejla länken på tråden till Ryds så de säkert ser denna. Sämre reklam är svårt att få. Om Ryds sagt att självklart ska det inte vara så, vi hjälper.... ja då är frågan en annan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt galet. Lider med TS. Bedrövligt skött av Ryds. Känns som ett helt uppenbart fabrikationsfel. 
 

Kontakta ARN, de kanske kan pröva ärendet. https://www.arn.se/konsument/
 

Tänker att även om garantitiden gått ut har tillverkaren ett ansvar för fabrikationsfel men bevisbördan ligger tungt hos konsumenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy