Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026

sanktanna

Företag
  • Innehålls Antal

    924
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

Allt postat av sanktanna

  1. Du borrar ett hål i frostbrickan, sätter i en dorn och bryter loss den. Hålet som ska borras i röret ska vara 8mm. Skaffa en ny bricka , gör rent i hålet, lägg gärna en sträng epoxilim i falsen och lägg dit nya brickan. Knacka sedan med en hammare på en annan hammare eller stålbit som hålles mot brickan tills den expanderar. Ingemar
  2. Hej. 200, 250 och 270 hade gummiklaffar i avgasutsläppet och om de finns kvar ska man inte ha bälg med klaff. 280 ska också ha bälg med klaff. 290 och senare ska vanligtvis ha öppen bälg. Man ska inte ha klaffar på flera ställen. Ingemar
  3. Hej. Kolla att inte reglerstången på insprutningspumpen har fastnat. Otroligt slarvigt att inte byta filter på 10 år! Ingemar
  4. Hej. De första drevmotorerna hade kylvattenintag genom bottenventil. För att förenkla installationen gjorde man intag genom drevet. Du kan naturligtvis göra ett bottenintag och plugga det andra intaget. Ingemar
  5. Hej. Det enklaste sättet att kolla när tomgångsskruvarna är nollade är att ta en remsa av ett tunt papper och lägga mellan skruven och klacken. Sen spänner man remsan och vrider sakta ut skruven tills pappret släpper. Ingemar
  6. Hej. Det finns inga DP-propellrar för motgående riktning. Ingemar
  7. Hej. Om du bara har delat drevet på de två ställen du anger så behöver du bara några o-ringar. Gå till en VP-handlare och köp dem, de kostar inte så mycket. Ingemar
  8. Du kommer då att driva in primäraxeln i vevaxeln på motorn . Den får då ett helt annat läge än den ska ha och du får troligen inte dit låsringen. Kan du inte be någon med rätt verktyg att hjälpa dig dra ut axeln och sen montera den på rätt sätt.
  9. Hej. Var kommer oljan ut mer exakt? Vad menar du med det inom parentesen? Ingemar
  10. Hej. Det finns båda varianterna på axel. Det är bara att ta en lagom stor dorn och trycka ut pinnen åt ena eller andra hållet och att sen klämma tillbaka den gärna med en polygrip när man riktat in hålet. Ingemar
  11. Hej. Efter att man har tagit bort de två större låsringarna så drar man ut axeln och då följer yttre lagret med. Det inre om det finns sådant måste bytas inifrån som flera påpekat. Ingemar
  12. Hej. Som jag ser av din tidigare tråd så har du en Albin O-22 och en motorn har aldrig funnits i Combi -version. Alltså med ställbar propeller. Det är ett helt riktigt svar du fått från Rollen och det är troligen plungarna i växelmekanismen som är slitna. Ingemar
  13. Hej. Om det inte kommer bränsle i röret så är det vanligaste felet att kulan i nippeln i botten av förgasaren har fastnat. Ingemar
  14. Hej. Kolla att reglagekabelns infästningar sitter riktigt både vid reglaget och drevet. Sen kan du justera med tärningarna. Det ut ser som att du behöver byta tätning i växelmekanismen. Ingemar
  15. Hej. Försök att dra runt motorn för hand. Om det går har du troligen något elfel eller så är startmotorn trasig. Om den inte det går att dra runt får du ta reda på varför. Prova att ta bort insprutarna för att kolla om du har fått vatten i motorn. Ingemar
  16. Hej. Av vilken anledning vill du veta det och på vilken del av axeln vill du ha måttet? Ingemar
  17. Hej. Du får ta bort elboxen högst upp och ev. elmotorn om den är i vägen. Sen gängar du av den övre delen som är av aluminium. Kan sitta hårt i vissa fall. Inuti där finns fjädern. Ingemar
  18. Hej. Fjädern till slirkopplingen är nog för dåligt spänd. Öka fjädertrycket med bricka eller shims. Ingemar
  19. Hej. Kolla under turbon. Luftröret saknar på vissa motorer en fästskruv vilket gör att röret kan lossna. Ingemar
  20. Hej. Är den lilla silen i matarpumpen rengjord? Har du bytt luftfilter? Om inte, provkör utan filter om du inte har något nytt. Se bara till att inget löst kan sugas in! Ingemar
  21. Hej. Det ser ut som att du har fått helt fel propeller och monteringsdetaljer till ditt drev. Ingemar
  22. Temp-lampan ska inte lysa när du slår på tändningen. Ingemar
  23. Hej. Hur vet du att lampan inte fungerar? Templampan tänds ju bara om motorn blir för varm. Du kan testa att lampan inte är trasig genom att ta loss kabeln vid kontakten och hålla den mot motorns gods så ska den lysa. Ingemar
×
×
  • Skapa nytt...