Jump to content
Thursday 28 May 2020

carl-andersson

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About carl-andersson

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tänkte byta kondensator och tändspole. Inte för att de inte fungerar utan mest för att jag köpt på mig nya och dels för jag inte vet historiken på dem. Nu till min fråga. Något speciellt man ska tänka på vid byte. Verkar för mig som man "kopplar loss" kabelskorna och sätter dit de nya? Är det så eller måste man börja härja med brytaren också? Eller något annat man måste tänka på?
  2. Mellan renoveringarna är korrekt uttryckt för att prata om "återkommande service" på dessa motorerna är långt ifrån verkligheten, tyvärr. Har vridit av 2 rostiga bultar och vågar inte försöka med fler så någon kontroll av ventilspel det blir det inte denna säsong. Hade inte möjlighet att lyfta ur motorn i höstas så det får bli i höst. Måste väl förse mig med borrmaskin och gängtapp för lär väl dra av många rostiga bultar och skruvar...
  3. Så är det och det vill TS slippa siddu! Därför tänkte jag att om nu komptrycket låter bra, och jämt, och att jag ockulärt har sett att ventilerna öppnar och stänger så bör väl spelet vara ok? Men kanske har jag fel...
  4. Trycket var 8,2 på främre och 8,5 bakre. Jämnt och är ju lovande. Nu ska man ju bara ha ett bör värde att jämföra med... Kanske inte så vanligt man gör och därför ingen som vet men kastar ut en krok iallafall
  5. Kollade på dem idag och de öppnar och stänger fint vad jag kan se. Uppenbarligen så har ingen fastnat iaf.
  6. En fråga till på det här med ventiler och kompression. Innan torrsättning i fjol så ville inte motorn gå på växel utan dog sakterligen. Nu står den på land och då fungerar allt som det ska. Gång i friläge, fram och back. Orolig då för att jag lägger i henne och sedan har samma problem igen. Förgasaren renoverad men funderar fortsatt ifall det är något galet med ventilerna och kompressionen. Tänkte jag skulle få tag på någon mätare och provtryck. Men vad borde/ska trycket vara? Hur går man tillväga med mätningen. Fammlar i mörker....
  7. Ingemar, du har så rätt så. Ska kolla med att koppla bort växelkabeln och prova manuellt. Det kan man ju hoppas på. Verkar stökigt och tämligen dyrt med fjädrarna...
  8. Ska säga att detta är en kombi maskin.
  9. Då var det dags för nytt spörsmål.. När jag lägger i backen så rasslar/hackar det och axeln stannar till och går omvart annat, hackigt. Motorn dör om jag inte gasar på. Fram inga problem alls. Har ett litet filmklipp men är för stort för att ladda upp... Vadan detta nu då? Vågar man köra motorn? Någon?
  10. Tackar.. Hör ofta att det är ventilerna som ställer till det lite för o22. Ville egentligen bara känna mig lite säkrare inför min årliga 42 distans färd till hemma hamn. Längs med Blekinges kust väst -> öst. Nytt för i år är att jag beställt ett justerbart munstycke. Se ifall det är så mirakulöst som utlovades. Rengjorde förgasaren i vinter och blev sedan osäker på ifall jag nu satt huvudmunstycket rätt. Kanske kommer någon fråga på det också. Tack ska ni ha gubbar!
  11. Finns det något kännetecken på när ventilerna inte fungerar som de ska? Kan man kontrollera dem på någe vis utan att riva motor? Har dessa med att göra att det pyser lite från tändstiften? Jag=fortsatt nybörjar Tacksam för svar!
  12. Lätt gjort?? Tycker det ser trassligt ut... Kan man inte se det om man bara lyfter bort huset #6 tros? Vad annars orsakar ett lågt oljetryck? Oljenivån är bra. Men noterar att sladden till givaren är lite naggad. Vart leder den tross, har inte kollat det... Mina banjobultar #27 är väldigt rostiga. Kan kanske också sådant påverka. Försöker nu se lite ljust på tillvaron...
  13. Hej, Under sommaren så lyckades jag fixa kylningen av motorn och vart så glad för det. Nu när det är hög tid för att torrsätta båten så börjar motorn bråka. Började att ingen bränsle kom fram till förgasaren. Plockade isär förgasaren och rengjorde. Köpte ny bränslepump. Men suger inte fram som den ska till pumpen. Satte dit en blåsa på bränsleslangen och kan då trycka fram bensin som pumpen kan pumpa(när jag pumpar manuellt på pumpen) Så långt... Men efter att jag började plocka bort bensinpumpen så har oljetryckslampan börjat lysa, konstant. Då oljepump och bensinpump verkar styras av samma mekaninsm så kan det kanske vara något? #Motorn startar kör fint en liten stund sedan tappar den varvtal och full gas ger knappt 1000 varv och går väldigt ojämt för att ganska snabbt slockna. Startar igen om jag startar med fullgas. Vad tusan kan dett vara nu? Någon som känner igen? Ser fram emot svar eller någon reflektion. Jag=nybörjare
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy