Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026

Wergis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    364
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Allt postat av Wergis

  1. Hej, jag har en burk ombord. Räddade klubbkompis båt som läkte i bottenventil efter sjösättning. Han kom på det på kvällen då kranbilen stuckit. Vi smetade på pastan och det minskade inflödet så att han kunde sova på saken i godan ro. Den är dock jäkligt hård när man öppnar burken, inte så mjuk som man ser i deras video. Man måste karva ur en klump och sedan knåda den i händerna en stund. Kanske skillnad på temp i kölsvin i Miami och Sthlm i Maj som gör det?? Jag har köpt ny burk som finns lätt tillgänglig i båten. Förvaras tillsammans med en matkniv :-) // Mats W
  2. Min kompis fräste ned en huggmejsel till våra oljepluggar på 280-dreven. Den var kanon? Gav alltid supergrepp. Man tycker annars att det borde gå att köpa special-mejsel till dessa pluggar??? Köp en på Jula, mät och gå till bysmeden med en pava rödvin :-) // Mats W
  3. Fogas löser det säkert om du åker dit. De är mycket proffsiga. Men rost?? Vad är röret gjort av? Är det ett alvarligt angrepp? Jag tycker att du skall dra på lite smärgelduk och kolla noga innan du lägger ned pengar. Behöver ju inte vara ett bekymmer? // Mats W
  4. Jag köpte min på Jula. Den läcker lite i underkant men det är ok. Den var ju billig :-) Förvarar den i en plastback. Avsluta sugröret med ett aluminiumrör ned i spilldunken. Då slipper du ha en krokig slang som skvätter olja åt alla håll när du är klar. Blir lättare att hantera då. // Mats W
  5. Hej, var siter denna koppling? Jag har en D4 2008 och vi ansluter sugslang på BB sida (ovansidan). Det kommer upp ett rör precis framför vevhusventilationsfiltret. Man drar loss en gummi-propp som sitter i hålet och ansluter gummi-slang med slangklämma. Fungerar perfekt med el-driven pump. (Slangen måste vara armerad, annars blir den platt då man suger varm olja). // Mats W
  6. Att tillsätta lite Ättika i tanken med jämna mellanrum är ett gammalt knep för att få bra vatten och stävja tillväxt. Vi toppar alltid upp till ful tank då vi kommer i hamn. Ingen fri vattenyta = minskad syresättning och tillväxt. Vi har kanonfint vatten i vår Saga 310 men vi har också stor omsättning då vi är ute de flesta helger. // Mats W
  7. Vi tillhör dem som bor mycket i båten och lagar mat ofta ombord. Att laga mat nere i ruffen finns inte på kartan. Vem vill bo i den båten sedan?? Vi har Saga 310 och den har kök med fin utsikt :-) // Mats W
  8. Jag skulle köra slang hela vägen. Då minimerar du tänkbara ställen där otrevligt läckage kan inträffa och dessutom mindre risk för stopp. Det lär ju vara viktigt att se till så att du inte får något vattenlås i ev lågpunkt? // Mats W
  9. Om du har borrat i vanlig glasfiber så är det Epoxy-spackel som gäller. Blir hårt och sitter kanon mot bef glasfiber. // Mats W
  10. Hej, du skriver inte en rad om vart i Sverige du är?? I Sthlm kan jag verkligen rekommendera Mats/ Stjärnkapell. Kanon-jobb och bra pris. http://www.stjarnkapell.se/ // Mats W
  11. Hej, jag har redan alla prylar. Monterade ny förlängd avgas-stövel i våras. Sidepower SE80. Tror tunneln är 185 mm? Köpte båten på Carlanders Båtvarv på västkusten förra året. Fick med kittet i affären. Har inget separat pris på det. // Mats W
  12. Hej vänner, vi skall montera ett st häckpropeller på vår Saga 310 i vinter. Finns det någon som kan förmedla kontakt till en bra firma som gör detta i Sthlm? // Mats W
  13. Hem makey m.fl. Jag jobbar i samma kvarter som Kuntze så jag skall konferera med dem. DE är ju experter. Då listen tydligen inte tål sol måste den ju troligtvis målas så att ytan förseglas?? Återstår att lista ut med vad? Har sett inslag på nätt om rekond av gummilist som innebar målning bl.a. Detta blir nog ett vårprojekt inför kommande säsong? Zaphirs förslag kan vara ett alternativ men det känns ändå lite riskabelt. // Mats W
  14. Fick just mailsvar fr Carlander Båtvarv. Den grå liten tå inte sol?? De hade "otur" när de blandade gummit.....typiskt?? Det bör ju gå att bestryka den med en ny yta tycker man? Alla förslag mottages. // Mats W
  15. Hej vänner, Vi köpte en Saga 310 fr 2010 förra sommaren. Det sitter en ljusgrå avbärarlist runt båten. Den var tämligen ful med massor av beige-bruna missfärgningar. I våras före sjösättning skubbade jag den två varv med grön svamp och cellulosaförtunning. Inget kul jobb men den blev nästan som ny. Nu, ca 6 v senare ser den förjäklig ut igen. Det är stora missfärgningar runt hela listen. konstigt nog betydlig mer på ena sidan än på den andra ?? Se bifogad detaljbild Vad säger expertisen om detta synnerligen otillfredställande fenomen? Vad kan det bero på? Vad gör man åt det? Har någon sett något liknande?? Passar på att önska alla en kanonfin midsommar. // Mats W
  16. Hej, varför skall du blästra hela drevet ?? Verkar ganska överkurs tycker jag. Om färgen är lite skrovlig spelar ju ingen roll. Att slipa större ojämnheter med grovt papper tar nog inte värst mycket tid? Regalservice eller Micab Marin renoverar drev men då gäller det nog bara inre material? Lycka tijl med projektet, drevet är ju en viktig komponent. // Mats W
  17. Vi hade ett sådant som inte ville släppa sig en gång.. Det var en säkring som löst ut. Tryckte in den och sedan fungerade det igen. Kanske värt at kolla? // Mats W
  18. Hej, jag hade den Vetusen (4,5 hkr) i en Flipper 850 som vägde dryga 3 ton. Du bör väljs större modell till din båt. Det är när det blåser och jäklas som den verkligen behövs. Det är fortfarande en billig peng för den uppgraderingen (tycker jag). Du kommer att ångra dig om du snålar. Gör du jobbet själv är det ju ganska billigt totalt sett. Jag betalade närmare 25`kr med montage för över 10 år sedan. Lycka till med uppgraderingen i vilket fall. Det blir roligare at lägga till i trånga hamnar :-) // Mats W
  19. Zipwake?!...Där sprack den teorin..synd. Hoppas du hittar orsaken? Ha en fin helg. // Mats W
  20. På en AQAD40B är sjövattenfiltret ofta en källa till väta. Kolla att lock och packning sitter rätt monterat. Det behövs inte mycket för att ge 10-20 l i kölsvinet. // Mats W
  21. Hej, börja med att kolla ev hydraulcylindrar till timplanen. Läck i dessa ger samma symptom. Polaren hade detta fenomen på sin båt. Då den gick på tomgång i hamnen kom det små oljekluttar som spred sig som ringar på ytan runt båten. Vi har ½-nervösa tills han hittade felet. Nya o-ringar löste problemet. Att motorn skulle spotta ur sig oförbränd olja känns långsökt. Lycka till. // Mats W
  22. Den var inte vacker!! Jag bytte startmotor på min AQAD40B förra året. Det blev som en "ny" motor. Har aldrig startat så bra. Kostade 4000 kr och var värt varenda krona. Var ganska lätt jobb dessutom (när man rensat pinnbultarna som den satt med). Lycka till med fortsatta projektet. // Mats W
  23. Det där ser fint ut. Nu kan du sova gott. Ha en fin säsong. // Mats W
  24. Bottenventilerna (som är bytta i förebyggande syfte) kollas noga varje höst/ vår. Allt annat kvittar om dessa inte är ok för då sjunker ju skutan. Din plastbit verkar ha gjort sitt? :-) // Mats W
  25. Hej Mikael, kopparlödd vvx fungerar inte på saltvatten i längden. Själva plattorna klarar det men inte kopparlodet. Vid marin-applikationer skall det vara packningsförsedda vvx. Dessutom kommer den att sätta igen mycket fort vilket nämnts ovan. Avståndet mellan plattorna är bara någon mm så det finns inte mycket att spela på. Försök hitta en färdig marin-vvx som är mer lämpad för ändamålet. Lycka till med installationen. // Mats W
×
×
  • Skapa nytt...