Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Mikael79

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Mikael79

  • Placering
    Kadett
  1. Det var jättebra tipps med bilder och allt. Det är något sådant jag kommer att gå på då vi har ett litet barn och gillar att ligga i naturhamnar.
  2. Hitta denna nu och de har lite rabbatt så jag får den för 13300kr https://www.martec.se/farskvattenkylningar/san-juan-engineering/san-juan-volvo-penta/san-juan-vp-5-05-8-glgi.html det är ett 1/2 system Det lutar nog åt denna. Tackar för all hjälp jag fått och kanske det hade blivit något billigare med pvvx men det låter väldigt krångligt med allt jag läst här. Kul att det finn så många intresserade som vill hjälpa till. Kommer nog att köpa till en varmvattenberedare och vattenburen dieselvärmare. Men nu till nästa fråga. Dat har funnits en varmvattenberedare tidigare så slangar finns redan dragna, men om man vill koppla ihop alla system behöver jag ha en pvvx för att dra till vvberedaren? Och hur kopplar man även in dieselvärmare? /mikael
  3. De vill inte ge några rekommendationer om vvx till båtar jag har googlat lite men hittar inte så många fler vvx eller färdiga system till den motorn
  4. Tackar för alla svaren och det är bra att det kommer flera synpunkter att ta hänsyn till. Mitt problem är att min motor Volvo Penta V8 5,8fl hittade jaga bara halvsystem till och kostade 18000kr. Jag vill ha ett helsystem så att limporna också blir kylda. Det är inte så att jag inte kan tänka mig att ha en traditionell vvxare. Om ni har någon länk till ett helsystem som är komplett för denna motorn så kan detta vara intressant med. Jag tycker det låter intressant med en plattvvx och bygga ihop det själv och att få ner kostnaden är ju inte helt fel. Ett alternativ är kanske att gå upp ett steg till 330kW https://www.energishop.se/product/30-rader-330-kw Denna klarar av mycket mer vatten så den kanske är mer lämpad. /Mikael
  5. När jag köpt alla delarna ska jag fota och lägga upp dem här samt när det är monterat.
  6. Det låter ju riktigt bra, då är man inte så illa ute. /Mikael
  7. Thomas, det låter nästan som du pratar skit om mig och kallar mig nästan dum. Kanske inte din tanke att göra så men tror du inte jag vet att jag måste ha expantionstjärl pump osv. Det är bra att du är lite kunstruktiv också men du pratar om andrahandsvärde och det lär ju inte bli mindre än att låta den vara sjövattenkyld! Det här är ingen plats för att låta nedvärderande och vill inte ha någon sådan diskution. Tar gärna emot för och nackdelar. Om du säger att det finns eftermarknadsdelar får du gärna länka till någon sådan. Tack för mer info bhemac Tar gärna emot fler tips /Mikael
  8. Det låter bra, då är jag ganska rätt ute med växlaren. Tack för tipsen. /Mikael
  9. Tack för tipsen. Det låter rimligt att gå upp lite i storlek och bara ha en reduseringsventil på. Det med kvaliten får man ju hoppas är okej, bor ju på västkusten så det är väldigt salt vatten men den är ju i rostfritt i alla fall. /Mikael
  10. Hej, Jag har en Volvo Penta V8 5,8fl på 250hk/186kw Förra ägaren har bytt till nytt motorblock och jag funderar på att sätta in färskvattenkylning med en plattvärmeväxlare men undrar hur stor jag behöver ha. Vet inte hur stort vatten flödet är. Läste någon stans att 40% går till motoreffekt 30% går till avgaser och 30% går till kylning. 186/40x30=140kw och att man ska dubbla det om vill kylda limporna med. Stämmer detta? Hittade denna https://www.energishop.se/product/50-rader-285-kw Denna plattvärmeväxlare har ett vatten flöde på 200L/min och är på 285kw. Kan jag använda mig av denna? Mycket tacksam för svar. /Mikael
×
×
  • Skapa nytt...