-
Innehålls Antal
2 858 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
25
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av excel319
-
Och seglet ger ett tryck som minskar återrullningen
-
Om du inte använder båten behöver du väl inte byta olja och filter eller bottenmåla? För mig är enskilt största kostnaden försäkringen.
-
Jag förbrukar 0,3l/M. Med dagens bränslepris närmar jag mig kostnaden för att slita på seglen 🙂
-
Nej, det är inte alltid som det blir som man tänkt sig, i synnerhet nu med ordförslags funktion i plattor och datorer. Gott nytt år själv. Vi syns nog i sommar.
-
Det var inga aktivister som sålde in förslaget utan det var en undersökning initierad av bl.a Värmlands Båtförbund som skulle visa på ett ungefär hur stort problemet är i Vänern. Det är bara en person som vet vilka båtar det var som var kontaminerade, och som jag skrivit tidigare, så erbjöds de båtägarna sanering till en liten kostnad. Inget tvång och inget jagande av båtägare. Att mäta är ett veta och veta måste man om man ska kunna diskutera problemet.
-
Tyvärr faller din hypotes. Värmlands Båtförbund, Länsstyrelsen Värmland, Skoghalls Båtsällskap samt Karlstad segelsällskap gick i hop i ett pilotprojet, som skulle ge klarhet i hur omfattande problemet med giftig bottenfärg kan bedömas vara i Vänern. Man mätte båtarna och där det upptäcktes för höga halter Tenn eller Koppar kontaktades båtägaren och erbjöds hjälp med sanering av botten. De flesta nappade på erbjudandet, som var helt frivilligt. De som har vinteruppläggning i berörda klubbar men som har båten så Västkusten på sommaren var naturligt vis inte intresserade, om de inte ville ha en ren botten av annan anledning. Det har aldrig varit frågan om att jaga båtägare, men man måste ha ett bra underlag om man ska kunna svara på frågan om problemet med giftig bottenfärg är omfattande eller inte. Det som var positivt var att så få var kontaminerade med TBT.
-
Det verktyget är för insatsfilter. Där kan man inte använda de vanliga filterverktygen som kramar runt filtret, då det riskerar att krama sönder filterhållaren.
- 31 svar
-
- 1
-
-
Du kan kolla med http://www.nordsan.se/ De utförde arbetet på Skoghall och Karlstad.
-
Jag kommer osökt att tänka på en svensk politiker som i en tv-intervju stod och sade att svenska regeringen hade fått garantier från den finska att det skulle inte komma någon kärnkraftsproducerad el i kabeln från Finland. Jag trodde i min enfald att det är nog ingen som går på detta men tydligen hade jag fel. Genom att Europas elnät är sammankopplat och icke fossilfritt, så kommer varje ökning av förbrukningen att bekostas av fossil energi. Även om Sverige vore helt grönt och med överskott av energi så innebär en ökning här en minskad export och därmed en ökad fossilproduktion någon annan stans. Så sett ur ett globalt klimatperspektiv så är inte elbilen så miljövänlig, än.
- 29 svar
-
- 1
-
-
Min tanke är att självlänsen inte fryser om inte båten ligger i så länge att den blir helt innefrusen med tjockt islager runt. Värmen från vattnet håller självlänsen öppen.
-
Ett kort svar. Ja.
-
https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/kylskap/kylaggregat/kylaggregat-isotherm-3201-itc eller https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/kylskap/kylaggregat/kylaggregat-classic-compact-2001 om man vill skrota förångaren och använda den gamla asu:n. Jag har inte hittat någon stans där det går att köpa bara kompressorenhet med styrning och kondensor 😞
-
Det är självslutande kopplingar. Kompressorpaketet är urplockat och det är den enkla biten. Kompressorn höll ca. 60 grader när jag kände på den, där av dödförklaringen. Det står R134 på kompressorn. Jag har asu-varianten. Om jag skulle vilja ha det igen så är det 14 000.
-
Förra sommaren stoppade mitt kylaggregat, som också har en BD35 kompressor. När jag kom ned till båten var kompressorn jättehet och batteribanken, 300Ah, nästan tom. Jag antar att kompressorn skurit eller fastnat på något sätt. Jag är nu i valet och kvalet om jag ska byta bara kompressorn, vilket kostar mig knappt ett par tusen eller köpa en ny komplett enhet vilket kommer att kosta minst 8000:- plus en masa besvärligt installationsarbete. Det känns som om kylen monterades först och sedan byggdes pentryt. Någon med goda råd?
- 10 svar
-
- 1
-
-
Tråkigt att den hann att bli låst 😢
-
Några tar sitt ansvar i alla fall. https://www.nwt.se/2021/11/30/giftiga-jobbet-som-ska-radda-vanern/
-
Gör som tidigare skribenter föreslagit och avsluta med en ozonbehandling. Då försvinner doft och eventuellt kvarvarande mögelsporer.
-
Tillgång till båten hela vintern och ström. https://www.pescator.se/
-
Här finns också en hel del att bläddra i http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/start.html
-
Varför skulle kommunen ge dig ett föreläggande? Det står väl var och en fritt att ha TBT på sin båtbotten, så länge man inte transporterar båten eller sjösätter den.
-
Börja med botten. Är den helt ren?
-
Det kan finnas vatten i utrymmet bakom kulan i öppet läge. Halvöppen är det som gäller med kulventiler om man vill vara garderad.
- 10 svar
-
- 1
-
-
Om du har sjötömning eller annat med en nu stängd ventil är det inte så bra. En stängd eller helöppen kulventil kan frysa sönder när det blir kallt.
-
Om du kommer åt axlarna under drift, så kan du köpa en sådan här https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/matinstrument/varvraknare/uni-t-ut373-varvraknare-p48883?gclid=CjwKCAiAm7OMBhAQEiwArvGi3L7sckdIrw4wzwfy_XqdiE8ExHchCpQl4A6dsep5C3ChJmQLLzZxahoCqHEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds och mäta. Reduktionen står väl på backslagen någon stans.
