Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026

ChristerN

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    8 002
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    172

Allt postat av ChristerN

  1. Tack för att du som före detta ”troende” tar upp detta! Jag begrep aldrig vitsen med deras Smartpass och började när ”alla” pratade om den att undersöka vad deras laddare gjorde med mina batteribankar. Inte bra! Behöver inte gå in på det här men jag insåg att jag behövde byta ut mina bankar om jag skulle kunna lita på batterierna. Sen tog det ett tag innan jag fann en lösning som var rätt för mig och då uppdaterade jag såväl batterierna som laddarna. (Funderade då en hel del på LiFePO också.) I rättvisans namn ska jag säga att mina gamla batterier lever fortfarande, nu 15 år gamla, som elförsörjning i en stuga i skärgården som några vänner har. Jag ska också tillägga att jag använder några av mina gamla laddare till mer tillfälligt bruk så helt kass vill jag inte säga att deras laddare är. Ledsen om jag trampade in i din tråd med lite av min historia!
  2. Har ingen egen erfarenhet men har hört talas om tullpersonal som först hittat en massa småsaker som inte är enligt lämnade uppgifter och sedan blivit stående framför någon personlig tillhörighet till besättningen och sagt att ”den var fin”. Sedan gått ett varv till hittat andra småsaker och sedan stannat framför samma pryl och sagt samma sak igen varpå besättningsmannen gett saken till tulltjänstemannen och sedan var besöket avslutat utan åtgärder. Det liksom några limpor cigaretter brukar användas som ”smörjmedel”. Varför frågar du?
  3. Jag håller helt med! Skulle jag välja LFP idag så skulle det bli en lösning baserat på lösa celler. Har utvecklat en stark skepsis mot sk drop-in batterier där tillverkaren hävdar att man bara stoppar in LFP-batterierna istf sina gamla bly-batterier. Baseras bla på texter på MarineHowTo vilka dock delvis börjar bli lite inaktuella nu.
  4. Jo, det är lite det jag menar. Batterierna är en sak sen tillkommer kablar, BMS, laddare av olika slag och lite annat.
  5. Detta är ett ganska ofta förekommande typ av frågeställning. Oftast finns inga klara svar. Jag har själv inget svar på vad som är bäst förutom att den båt man gillar mest är den som är bäst för en själv. Går man in lite på detaljer så gillar jag Yamarin. Har en liten styris (490 BR) sedan år 2000 som jag bytte motor på för ca 4 år sedan för att jag gillar båten och ville ha kvar den då jag tycker den går bra i sjön. Suzuki vet jag många som gillar och min erfarenhet av dem är att jag har kört några båtar med suckor på. Trevligt ljud och bra kraft. Yamaha hade jag från början på min styris och gillade den. Bytte till en förklädd Yamaha (Selva) pga rejält bättre pris på dessa. Nöjd hittills. Seastar tycker jag väl ”sådär” om. Lite gammaldags i designen men det finns ju såna som gillar det också. Har nog bara åkt i en sån en gång och det var länge sen så jag kan inte uttala mig om kvaliteten. Däremot har ju Yamarin en grundmurat bra rykte vilket gör att priserna ligger ibland alldeles för högt. Taskigt när man köper men rätt bra när man säljer, även om det då är till ett lägre pris. Summa summarum skulle jag nog, om uppfattningen om båtarna och deras skötsel är lika, välja Yamarinen om jag hade råd. Sen är det ju alltid bra att ha ett ställe i närheten som kan serva och repa det märket av motor man köper. Att behöva traila en båt 25 mil bara för reparation eller service kostar ju en slant det också. (Säger jag som kör min större båt sjövägen för service till varv som nästan ligger lika långt bort.) Bara lite olika input och perspektiv. Lycka till!
  6. Funktionen kanske inte är helt unik men vad jag förstår är det enda BMSen som kan aktivera en (extern, aktiv och kraftigare) balanserare vid ställbara värden vilket ger lite mer kraft i balanseringen. Balanseraren ska ju bara arbeta när batteriet är nästan fullt för att inte skapa obalans, enligt Andy (Offgrid Garage). Jag kan inte säga att jag förstår allt inom detta område men när Andy, som varit väldigt nöjd med sin JK BMS i sin "stora hylla", säger att denna är den nya "kungen", iaf för de som bara behöver med 4S så tror jag det är väl underbyggt. JK BMS i original har väl ca 1,5 A inbyggd aktiv balanserare och möjligen är väl också den ställbar. Videon finns här (igen).
  7. I en kommentar till artikeln ovan finns en länk till en annan sida av saken. Jag vet inte vad som är rätt eller fel. https://disq.us/url?url=https%3A%2F%2Fwww.sciencedirect.com%2Fscience%2Farticle%2Fpii%2FS2667141722000283%3AEYRbM3lLdZ0R1KaeIMAseTxg0mE&cuid=3183742
  8. Ändå en liten kostnad om man ser till vad en batteribank av LiFePO4 kostar.
  9. Sen har ju Mullers version av BMSen den i dagsläget oslagbara (?) funktionen att man kan ställa vid vilken cellspänning den externa balanseraren ("toastern") ska kopplas in. Jag ser detta som en nödvändighet för att hålla cellerna balanserade över tid. Andy har ju gjort en del tester där på senare tid. Dock balanseras bara en cell i taget vilket är en liten nackdel.
  10. Nu verkar det vara fixat. För denna gång i alla fall! Tack @stavhammar
  11. Har du sett Andy från Offgrid Garage? Bra betyg åt Muller och deras JBD BMS även om denna video visar ett färdigt batteri med EVE-celler.
  12. Hoppas jag kommer när prylarna kommer på plats. Nu är de ju på en båt på väg till Sverige.
  13. Kul! Fabrikat? Utrustning i övrigt som ska installeras maa dessa? (Säkert värt en egen tråd!)
  14. Var satte ni dem? På rufftaket bakom takluckorna? Har ni en luftspalt under? Min erfarenhet är att det ökar effekten rätt mycket. Vi har ju en hård 135W ovanför kapellet i framkant, monterad på targabågen med al-profiler akterut, vinklad snett ner för att fånga kvällssolen. Den ger betydligt mycket mer än de 2 st 44W som ligger limmade på rufftaket.
  15. Rätt kul kanal. Jag följer Sailing Magic Carpet som var på besök hos Duracell-paret. Såg då några avsnitt.
  16. Jag vänder lite på denna fråga eftersom @stavhammar inte verkar ha åtgärdat problemen. Så @stavhammar: - Vad kan vi göra för att du ska få en relevant felsökning? För info: Jag har problem med dessa helsidesannonser både i min PC med Win 11 och i mina Apple-produkter av senare modeller med senaste iOS. Passar på att anmäla mitt eget inlägg om det går.
  17. Jag har också lyckats backa loss ankare några gånger men det som rekommenderas är ju att ha en säkerhetslina fäst i bakkant på ankaret. Med denna kan man då "backa" ankaret utan att vända "läggen" (själva ankarkroppen). Det finns några ställen i skärgårdarna där "kronans män" dumpat diverse metallskrot. Där får man akta sig för att få in ankarets flyn under något stort och tungt och därför brukar det ofta stå skyltat att säkerhetslina rekommenderas.
  18. PS, har ingen aning om varför jag får reklam för "avfallsproblem". Har inte sökt på något som liknar det så något skumt/fel är det i bakgrunden iaf.
  19. Gjorde en liten test som jag inte ännu vet om den fungerar. Klickade längst ner till vänster i annonsen på den lilla pilen. Gick sen till Granska inställningarna för dessa annonser. Klickade bort Få anpassade annonser och klickade OK/Ta bort (eller vad det nu var för meddelande)
  20. Jag har en akterspegelsgivare limmad i botten av båten som mäter djup hur bra som helst. Däremot visar den ju fel vad gäller vattentemp men det lever jag med. Givaren är kopplad till min plotter och visar datat där. Dock inte Raymarine. Det gäller att man monterar den där skrovet inte har några luftfickor eller någon balsa-kärna och att man limmar med rikligt med marintätning och ser till att det inte blir några luftbubblor i kletet. I dina kläder skulle jag skippa logg-delen då farten (FÖG) ju redan finns i plottern.
  21. Anmälde ditt inlägg så får vi se om @stavhammar vaknar.
  22. Vad jag vet så använder vissa fabriker Bostik Simson ISR. Har själv använt det till en läckande taklucka efter att ha försökt med de flesta andra material, även Sikaflex 29x. Har nu bara gått en säsong så jag vet inte hur det funkar i längden men hoppas på det bästa. Tog iofs inte bort glaset helt från luckan utan ”fulade” genom att lägga på det ovanifrån.
×
×
  • Skapa nytt...