Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

storsegel

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om storsegel

  • Placering
    Kadett
  1. Det är precis därför jag ställde frågan här från början . Man får lika många råd som man ställer frågan till . Och alla har en lösning och alla andra lösningar innebär att allt kommer gå sönder och blir katastrof . Detta gör att man blir bara mer och mer osäker ju mer man frågar och läser om det . Snackade med en kille som sålde Vicron produkter , känns som det var enklare att åka till månen än att byta batterier . Behövde mer eller mindre köpa produkter för 20k bara för att inte allt skulle gå sönder och förstöra hela båten . Sedan pratade jag med en båtgranne i hallen idag . Han sa att han kopplat bort generatorn och styr den till startbatterier . Sedan bytte han bara rakt av till lithium på förbrukarna .
  2. Hittar faktiskt inte heller hur jag kan styra dom olika utgångarna . Är iof ganska billigt att köpa en ny liten laddare för startbatterierna . Så det får bli ett alternativ . Eller så får jag koppla laddaren till startbatteriet och låta dc/dc laddaren fylla batteribanken . Känns ändå vettigt att utnyttja motorerna när man ändå kör .
  3. Hej, jag har inte bestämt mig ännu för vilken sort jag skall köpa , men lutar åt inbygd BMS just nu . - - Räcker det för dig att bara ladda LFP-banken via solpanelerna och din landströmsladdare? Nej , jag planerar att montera en dc/dc laddare från vicron mellan blybanken och lithium banken . - Vilken landströmsladdare har du? Jag har en vicron smart laddare , har läst mig till att jag skall kunna välja lithium på ena utgången och bly på den andra. - Hur ämnar du kontrollera cellerna avseende balansering? Det har jag inte läst på om ännu. Löser inte batterier med inbygd BMS det ? Annars verkar inte en aktiv balanserare kosta många kroner.
  4. Precis, Både laddaren och MPP regulatorn klarar lithium. Då är jag på rätt väg iaf i planeringen.
  5. Hej, Sitter och spånar på hur man enklast byter till lithium på förbrukarsidan i båten. Läser och läser men blir nästan mer och mer osäker ju mer jag läser och tittar på youtube. Min plan är : Köra med mina nuvarande Bly batterier som startbatteri 2x100Ah . Helt separera startbatterierna för att skydda lithiumbanken och spara på generatorn . Sätta in 4st lithium batterier som batteribank enbart till förbrukning. Köra solpanelerna till batteribanken. Köra Landströmen via laddare till båda batteribankerna ( Min har 2 utgångar med olika inställningar ) Om pengarna räcker montera en Vicron DC/DC laddare mellan startbatterierna och Lithium för att kunna ladda under färd. Är detta ett fungerande setup ?
  6. Hej, Har precis köpt en Grand Mistral 37HT som saknar ankarspel i aktern. Är det någon som monterat eller vet var/hur och vilket ankarspel som funkar att montera. Jag har varit nere i motorrummet och försökt hitta vart man skall placera ett ankarspel smidigast. Ser på bilder att alla har det placerat på styrbord sida och en rostfri låda för linan . Men jag kan inte förstå vart i motorrummet man skall få plats med det. Någon som vet ? /c
  7. Hej , Var ute i båten en sväng nu . Det är mitt första år med båten så tar ett tag att lära känna den . Pumpen går som den skall men jag upplever att havsvattnet kommer lite långsammare än tidigare . Kan det vara så enkelt att den har legat på gränsen tidigare och nu med lite lite mindre havsvatten så klarat den inte kyla det slutna systemet ? Har lite påväxt på båten så kan vara så att det har satt igen sig lite vid intaget . Det sitter en Martec kylare på den så är ganska enkelt att se att pumpen fungerar då det surrar och kommer vatten i den övre slangen med tändningen på . Ser igen skit i varken filter eller runt impellern som ser hel och fin ut ( bytt i våras ) . Körde motorn en stund nu och ser inga läckor eller annat . Men den måste ha kokat rejält då det säkert trycktes ut 1,5 liter glykol vid första kokandet
  8. Får åka ut och börja utesluta saker . Självklart sitter allt på ’fel’ sida ( riva halva båten ) . Men min första känsla är nog att det har med pumpen på färskvattnet att göra . I min värld borde vattnet bli varmt även i expansionskärlet om vattnet cirkulerar. om felet var på sjövattensidan borde ju även då vattnet vara riktigt varmt på glykolsidan . Samtidigt kokar det ordentligt så det nästan sprutar ut vatten ur kärlet .
  9. Den byttes i år och har inte många timmar . Tycker det snurrar bra på sjövattensidan , och den kommer bra med vatten igenom .
  10. Hej , Tack för ett fint forum ! Läst i många år men har nu ett eget problem jag behöver hjälp med . Efter en sommar utan problem fick jag igår problem med min motor. Efter ca 20min gång började motorn varna för överhettning. Glykolvatten i hela motorrummet och tomt expansionskärl . Jag hissade segel och seglade sakta hem mot hamnen igen samtidigt som jag började felsöka. Jag kunde inte se vart vattnet kom ifrån utan jag antog att det kokad ut ur expansionskärlet . När motorn hade svalnat lite så fyllde jag på med nytt glykolvatten och starta motorn igen. Inga synliga läckor eller andra problem i ca 10 min. Sedan blev det grumligt i kärlet och det började spruta ut vatten igen. Det jag reagerade på är att vattnet som kom i början var ganska kallt, först efter en stund kom det riktigt varmt vatten. Kan det bara så att pumpen har lagt av ? Annars borde vattnet som kommer ha samma temperatur ? Jag tänker att även om det skulle vara lite stop någonstans i växlaren borde lite vatten ta sig runt och ge ganska likvärdig temperatur i systemet ?
×
×
  • Skapa nytt...