-
Innehålls Antal
19 044 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
291
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Peter_K
-
Ja, hela TBT-tråden är ju borttagen också 😳
-
Eller om du cyklar eller går..?
-
Nja. Mellan 2000-2010 stod minskningen rätt still, och tog fart igen omkring 2012 när de flesta accepterat den ändrade sjöfyllerilagen. Precis, vilket såklart visar på att lagen har effekt, att personer accepterat den och följer den, och den därmed räddar liv. Kanske borde den därför omfatta fler båtar för att rädda ännu fler liv? Instämmer. Tyvärr är det svårt att hitta statistik på andra skador, därför blir dödsfall genom drunkning en väldigt tydlig men rätt trubbig måttstock.
-
2010 infördes nya promillegränsen för fritidsbåtar, illa omtyckt av en högljudd minoritet. Samma år drunknade rekordfå personer, varav 29 personer miste livet i drunkningsolyckor i samband med aktvitet med fritidsbåtar. Förra året miste 14 personer livet i drunkningsolyckor i samband med aktvitet med fritidsbåtar. Det är en halvering sedan den nya gränsen infördes. Är det en slump?
-
Belysa segel, absolut. Blixtljus betyder väl svävare..? Kan ställa till det lite om ett blixtljus rör sig långsamt; är det en svävare på väg från mig, eller emot mig..?
-
Bra om man förstår vad detta något är, så man vet hur man skall reagera. Det är därför det finns ett reglerat signalsystem, smart om alla inte hittar på egna signaler då.
- 19 svar
-
- 2
-
-
Är det här ett lokalt fenomen, att bara dundra på i smala passager? Jag har under mina år i Stockholms Skärgård bara råkat ut för sådant beteende en gång vad jag minns. På väg in i en populär vik med en förädiskt bred vattenspegel men där det är grunt på 2/3 och det är djupast bredvid en uppstickande klippa fick jag möte av en segelbåt som för full maskin - nära åtta knop - närmade sig mig. Jag gjorde nog en 3-4 knop för att… tja… jag var på väg in i viken, och låg på blå linjen på min styrbords sida. Innanför finns en hel del outmärkta stenar, vet jag. Jag fick möte av den andra båten ungefär vid uppstickande stenen och kaptenen viftade och pekade samt gapade och skrek på en klockren göteborska att jag skulle hålla mig på MIN sida, och att han var på väg upp på land - utan att han drog av det minsta på gasen. Är han representant för båtlivet på västkusten ihop med alla andra som nämns i tråden ovan stannar jag kvar på min sida, känns trevligast så 😊
- 55 svar
-
- 2
-
-
Pressade banjokopplingar och gamla slangar är väl bra att se över och byta ut till att börja med. Packningar till filter ett annat ställe.
- 8 svar
-
- 1
-
-
Noterade på den otroligt varma dagen, söndagen i midsommarhelgen, något jag aldrig sett tidigare. Ett fågelsträck som flög norrut i slutet av juni. Funderar om det är såpass varmt att många fåglar helt enkelt dragit mot svalare trakter.
-
Man brukar byta hela matarpumpen om den är dålig, finns ersättningspumpar.
-
Otroligt cool. Andas lite Fisksätra Varv på något vis.
- 12 svar
-
- 1
-
-
Det brukar räcka med en service och lite kärlek för att få fart på grejerna. Vinchen är i stål, och stål brukar inte ”bulla upp”, snarare sitter något fel. Här är en snarlik äldre modell som servas.
-
Apropå ingenting, men att säga att man var en Bayliner Glastron är lite som att säga att man har en Volkswagen Ford.
-
SBU har ett intresse i att båtägare följer med tiden. Och följer lagar och regler. Inte ordna att gamla gubbar skall få specialbehandling.
-
Inte då. Du kunde ju hämtat din båt med kranbil och ställt den på din uppfart till radhuset. Då kunde du njutit av din fruktlösa kamp ännu längre.
-
Men bu-hu. Den där offerkoftan måste klia. Dock inget svar på fråga.
-
Bra. Och var skall han vända sig om du fortsätter ställa till besvär för klubben..?
-
Säkert. Du har haft tre år på dig…
-
Skälighetsprincipen funkar inte som du tror. Att ta bort 40 år gammal färg som läcker ett hormonstörande ämne är fullt rimligt och skäligt, speciellt då båtägarna haft 15 år på sig att göra arbetet.
-
Hur skulle du säga att det tillvägagångssättet fungerat för dig hittills..? Hur skulle du själv sammanfatta utdelningen av ditt nedlagda arbete?
-
Eller så kan du sluta bete dig som en kränkt bebis och använda båten till att segla med istället..? 🙂
-
Jo då, det gör Peter_K. Däremot delar jag inte din slutsats, att Transportstyrelsen kommer misslyckas i tillämpningen av LÅFF.
-
Det stod ju i ditt bifogade mail..? Varför lägger du dig i vad som händer i Västerås, har du blivit ombedd av någon att göra det? Med tanke på hur o-framgångsrik du varit i ditt eget ärende är ju risken stor att du förvärrar situationen för de båtägarna och de åker på viten och annat skit.
-
En av de fina grejerna med elmotor är ju att man inte behöver backslag, trodde jag..?
