Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

Peter_K

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    19 046
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    291

Allt postat av Peter_K

  1. Suger fläkten ut luft, eller blåser den in luft..?
  2. Lite småfix kvar; tvätt invändigt och att skrubba av däck som jag fixar idag i vattnet. Nästa helg blir det riggning.
  3. Just förarbevis finns det väl ingen myndighet som ställer krav på någonstans i världen..?
  4. http://www.crommarine.se/volvo_penta/diesel-info.htm 20-25 kp/cm2. Om den var ny, så att den är strax under det är väl vad man kan förvänta sig 🙂
  5. Plusgraderna i helgen gjorde att jag kunde jobba på med vaxning och annat skoj som var väderberoende, och stegen stod stadigt då det fortfarande är tjäle i marken, och nu är båten klar att sjösätta på lördag. Var nere igår kväll och rev båthuset samt duttade lite bottenfärg på roderbeslaget jag haft hemma och jobbat med också. Invändig rengöring sker antingen på lördag innan sjösättning eller senare i vattnet.
  6. Toppenlösning - speciellt om det regnar när man skall köra 😊
  7. Ahaaa! Och den kan man ersätta med ett överdrag från Biltema? Annars är det väl bara att köpa en med rätt profil hos t ex Kuntze eller någon annan som säljer gummilister.
  8. Motorhuvs packning? Överdrag? Förstår ingenting - vad är frågan?
  9. Jag seglar för lite spinnaker för att de någonsin skall slitas ut 😊
  10. Jag tycker de funkar bra när det är stora laster och inte så spetsiga vinklar. Kör med ringar till suggorna för spinnakern t ex.
  11. Du kanske redan kollat det, men det äe viktigt att kolla var skothornet hamnar också. Det handlar om avstånd förstagsinfästning-mast för att se att vinkeln blir rätt.
  12. Det var fint skrivet, tack 🤩 Jag läste bara på Båtunionens hemsida, där står inget sådant.
  13. Gör man? Nu har jag läst här att jag är dum på riktigt - men var påstår SBU det?
  14. https://www.hamnen.se/artiklar/forskaren-svarar-pa-harda-kritiken/
  15. Utan att känna till alla i miljökommittén och deras CV (som du tydligen har koll på..?) så är detta helt irrelevant. Det var inte SBU som instiftade AFS-förordningen, de följer den bara.
  16. En reflektion från min sida… Du var ju inte beredd att måla en spärr på din båt heller tidigare, men när du insåg att din klubb inte accepterade det blev det plötsligt ett alternativ för dig. Oerhört genomskinligt att du använder det argumentet bara för att få fortsätta bråka och ha offerkofta på. Om du VERKLIGEN velat testa detta - varför inte först måla på en godkänd spärr och hävda att din båt nu följer AFS-förordningen och ta detta via rätten? Såklart måste du byta klubb till en som inte har regler att båten skall vara fri från TBT-haltig färg för att få sjösättas också.
  17. Nja, nä. Att rena tvättvatten från varv och båtklubbar bekostas av varv och båtklubbar och därmed i förlängningen båtägarna. Inte statsmakten.
  18. Nej då, ingen oro alls faktiskt. Jag är mest förbannad över att du slösar mina skattepengar när du slåss för att få svina ner i naturen.
  19. Fast nu pratar du om enstaka länder. Var är den där listan..? Eller är även dessa påståenden fulla med skitsnack från dig?
  20. Har du den där listan över hur övriga länder valt att tolka AFS-förordningen jag bad om för tre år sedan första gången..?
  21. Om någon nu inte skulle tro på ditt påstående så framgår det rätt tydligt då det beskrivs i 27 punkter i första delen av EU-förordning 782/2003, https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2003R0782:20090420:SV:PDF Eller i Artikel 1: "Syftet med denna förordning är att minska eller helt undanröja skadliga effekter för den marina miljön och människors hälsa orsakade av tennorganiska föreningar som fungerar som biocider i antifoulingsystem för fartyg som för en medlemsstats flagg eller som framförs under en medlemsstats myndighet, samt för fartyg, oberoende av vilken flagg fartyget för, som anlöper eller avgår från medlemsstaternas hamnar."
  22. Den båten har det frågats om förut på forumet,
  23. Så är det. Däremot är det ett jävla vändande och vridande på vilka mandat du tycker din klubbs styrelse har, eller vem och vilka som har rätt eller minsann borde ha utfärdat ett föreläggande till dig (...som du själv beställde...), eller hur ANDRA länder tolkar AFS-förordningen osv osv osv. Så jo, du är en regelfetishist, fast såklart bara när det gynnar dig själv. Alla andra skiter du ju i.
×
×
  • Skapa nytt...