Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

Peter_K

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    19 046
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    291

Allt postat av Peter_K

  1. Men hur ser det ut på kylen, om du mäter där..? Pratar vi så låg spänning och du har lite halvtaskiga kontakter (t ex muggiga sockerbitar) så finns en stor chans/risk att det är underspänningsskyddet på kylen som slår till (som redan föreslagits).
  2. För att du har ett upphöjt däck längs sidan på båten du knallar runt på. I en eka håller du dig någorlunda i mitten och duken är under vattenlinjen.
  3. Det är ingen träbåt i vanlig mening, utan en plywood-båt. De är helt OK att plasta då plywooden inte beter sig som massivt trä, viktigt att plasten är tät. Plywoodbåtar var ofta rena hemmabyggen designade efter eget huvud eller en ritning köpt på postorder, men det fanns också lite mer vanliga modeller som t ex PoP 16. Vad det där är vet jag inte.
  4. Om du gör så, kommer du få en båt som är deplacerande, dvs den planar inte, och som inte heller kan segla och som är ganska rank i sjön. Dvs du får en ganska ful och dålig motorbåt som du kan hänga på en motor på 3-6 hk på ungefär.
  5. Någon som säljer nya delar till Stortriss finns inte. Kolla någon båtskrot. Köp eventuellt två inkl fästen från annan båt och kapa till rätt längd om du inte hittar till en Stortriss. Eller köp en sliten Stortriss (brukar vara billiga) och ta spridarna och annat ni behöver och skrota resten. Eller trolla och slöjda lite med aluminiumrör i rätt dimension.
  6. Alltså, någon har ju en gång i tiden gjort montaget, då får man anta att det går att komma åt. Om du inte också har en konstig lukt i båten från gubben de lämnade kvar efter montaget.
  7. Återförvisning av mål gör ju Svea Hovrätt när det inkommer bevisning som Tingsrätten inte hade tillgängliga när det beslutade i målet. Dvs, de säger inte att du har rätt (eller fel). Domslutet i Tingsrätten kan bli detsamma som tidigare. Så, sannolikt har du skickat in en massa mer "bevis" i dina mål i samband med överklagande, så blir det så här. ...men det visste du väl redan, som inte behöver juridisk expertis till hjälp..? 🙂
  8. Min iPad Mini från 2011 får dock inte längre nya iOS-uppdateringar, och den börjar bli lite seg - men den tuffar på och används mest som TV-skärm för att kolla hempoddade Netflix-serier på när det regnar sidledes så den får hänga med ett tag till.
  9. …du har aldrig använt en iPhone va..? 🙂
  10. Davids Mekaniska skickar delarna till oss som bor i Stockholm. Inga problem. Har inte de, finns rostfria för 3.000 kr. https://drevdelar.se/avgaskrok-md5
  11. Det var inte jag som raderade tråden. Ta av offer-koftan och svara på frågan. Just nu får jag bara undvikande svar av dig. Jag förstår inte heller poängen med att fråga någon på Transportstyrelsen eller Chalmers vad du menar.
  12. Tack, men nu ställer jag dem till dig eftersom det är du som tagit upp detta i ditt brev och det är du som föreslår att man använder en annan metod än XRF-mätning.
  13. De äldre billiga 911:orna har väl gått utomlands, är ett rimligt antagande. Och så finns ju inflationen.
  14. Hur jämför du nu? Din Soling blir ju äldre och äldre, medan en ny cykel är ju en ny cykel..?
  15. Enligt Biltema skall de ha en brottgräns på 3,2 ton… vad har du för monsterbåt som genererar de krafterna? https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/fortojningslina-med-ryckdampare-14-mm-x-6-m-2000049815
  16. Här är ett förslag, https://letmegooglethat.com/?q=900+kg+12+volt+vinsch+till+båt
  17. Har du en Erlandssons nära har de kampanj just nu.
  18. Ibland har Biltema en helt OK kvalitet, och de kan vara riktigt prisvärda. Det här är inte ett sådant fall. Du har inte gjort fel, det är en dålig kvalitet på linan. Lämna tillbaka och köp ”riktiga” grejer. Dyrare, säkert - men båten måste sitta fast…
  19. Såklart, men det är en lten besparing att gå ner i winchstorlek under de 900 kg jag nämnde.
  20. Å andra sidan kostar en elwinch som tar 900 kg under 800 kr på Biltema, så varför ha mindre kapacitet än så..? 🙂
  21. ”Hur stark båtvinsch behövs? När du använder en vinsch bör den alltid vara dimensionerad för en och en halv gång av bruttovikten för själva båten.” https://www.lastexperten.se/sv/articles/3190/batvinsch 600x1,5=900 kg
  22. Sid 20, http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=2037946
  23. Du blev säkert magsjuk efter att ha badat i havet där något pucko tömt sin toatank 😁
  24. Det handlar om gamla ledningar i gatan där man blandar dag- och spillvatten. Sakta men säkert byggs detta bort, men det är oerhört många mil kombiledningar i gatorna att åtgärda.
×
×
  • Skapa nytt...