Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

Peter_K

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    19 050
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    291

Allt postat av Peter_K

  1. Låter som de simulerade en båttvätt?
  2. Det finns en studie gjord hos en högskola någonstans där man borstat spärrfärger och fått skador på spärrskiktet och därmed läckage. Den finns i en länk någonstans i den überlånga tråden om TBT som Mellgard skapat.
  3. Någon vet säkert, jag kan tänka mig att t ex Happy Boats sitter på sådan statistik.
  4. Inget av alternativen är bra. Jag föredrar alternativen att grannen följer lagen ocj tar hand om det hormonstörande ämnet på ett korrekt sätt, dvs att hen samlar upp dammet och resterna när hen tar bort bottenfärgen.
  5. Jo, fast det är inte tillämpbart på sedan länge förbjudna ämnen… här kan du roa dig att läsa på vad biocidförordningen omfattar och hur den skall användas. Have fun. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:02012R0528-20220415&qid=1686836177185
  6. Exakt så. Jag får i teorin starta en seglarklubb, man får bara vara medlem om man har en segelbåt t ex. Vill man ha en motorbåt finns andra klubbar, t ex den teoretiska motorbåtsklubb som IngemarE startar exakt samtidigt, där jag och min segelbåt inte är välkomna som medlemmar. Eller raols teoretiska klubb, som bara tillåter personer med båtar tillverkade efter 1978 vara med. Diskriminerande? Faktiskt inte det minsta. Om vi däremot inte tillåter pensionärer, tjejer, icke svenskfödda, kristna, enarmade eller kanske någon med en annan hudfärg vara med av just den anledningen är det en annan sak. Då är det diskriminering.
  7. Du får nog läsa på diskrimineringslagen, jag är rätt säker på att båtar med sedan länge förbjuden bottenfärg inte nämns i den. Har jag fel, visa gärna detta. https://www.do.se/diskriminering/lagar-om-diskriminering/diskrimineringslagen
  8. Vad är det du inte förstår här..? Nej, det gör det inte. Det är faktiskt bara att läsa innantill, se pkt 21 i AFS-förordningen.
  9. Helt rätt. Men just i det här fallet finns inga motsättningar. Varken Sverige eller AFS-förordningen har undantag för TBT avseende fritidsbåtar eller båtar under en viss längd. Så, vad är din undran, egentligen? Rent krasst. Förra gången du försökte med att vrida och vända på AFS-förordningar och TBT-förbud blev väl utgången kanske inte så som du hoppats, och oddsen är väl liknande den här gången. Nu rör det sig dessutom om en enkel åtgärd; en skrapa och tio minuters jobb, fota det rena områddet och skicka bilden till Transportstyrelsen tillsammans med en bild på det insamlade materialet i en burk eller påse, och dokumentera att du lämnat den på kommunens återvinningscentral. Klart. Men varför välja den enkla vägen när man kan bråka några år, och SEDAN göra jobbet..? 🤔
  10. Personligen hade jag placerat båten lite annorlunda i vaggan och skrapat bort färgen, så hade problemet varit löst i ditt fall. I mitt eget fall löste jag problemet genom att bygga en bock som jag ställde i aktern vilket gjorde att jag kunde släppa på vaggans stöttor i par (främre/aktre) och lösa allt när jag tog bort färgen. Jag tror det är vanligast metod, alternativt att man hyr eller lånar lösa stöttor. Om du är intresserad av att lösa detta, vill säga. Man undrar ju lite eftersom det är du själv som påtalat att det är färg kvar på din båt för Transportstyrelsen…
  11. Den lades upp mars 2021, och den är fortfarande levande vilket betyder att den fortfarande gäller och inte är föråldrad. Är du osäker kan du alltid kontakta Transportstyrelsen och fråga om länken fortfarande är relevant i stället för att gissa och bygga scenarior och konspirationsteorier som faller som korthus efter en enkel googling.
  12. Nej. Du har bara letat dåligt. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fritidsbatar/batliv-miljo/batbotten/regler-om-batbottenfarg/vad-gor-transportstyrelsen/
  13. Googlade. Firefox har automatisk stavningskontroll, och du ställer själv in vilket språk den skall kontroller mot. I länken nedan beskrivs hur du själv kan du stänga av/på och välja språk det skall kontrollera mot. https://support.mozilla.org/en-US/kb/how-do-i-use-firefox-spell-checker
  14. Det kan det vara i teorin - men det är det aldrig i verkligheten. Den här typen av microbud baserar tyvärr sina tjänster på rätt unkna anställningsvillkor som ligger på gränsen till människohandel.
  15. Prova det i Östersjön 2024, och du kommer svälta ihjäl 😊
  16. Ja, men de har ändrat koncept. Nu jobbar de med friåkare, dvs företagare, och fungerar som en taxiväxel mer eller mindre.
  17. Även min tanke. Det är lite som den där Über-appen där man skulle kunna köra personer i sin privata bil mot ersättning. I stort sett alla körde svart, företaget som ägde appen och förmedlade tjänsterna blev ålagda att betala arbetsgivaravgifter pga ”anställningslika förhållanden” och appen finns inte längre i Sverige.
  18. Jag fick bort damm från bottenfärg med Lefants cleaner som också bleker. Den hade satt sig i halkskyddet på rufftaket, vatten hjälpte inte alls. Kan ju inte lova att det hjälper dig, men kanske värt ett försök. https://www.lefant.se/produkter/gelcoat-cleaner/
  19. Numer kan man ju beställa leverans av matvaror till sin båt när man ligger i naturhamn. En app, ange vad du vill ha och en strajpad båt levrerar grillkol, mjölk och Skogaholmslimpa direkt till din kobbe. Kommer det på sikt att dyka upp rosaklädda pakistanier som ror ut hämtpizza i framtiden till hungriga båtägare som inte orkar tända gasolspisen? Eller är det att ta utvecklingen ett steg för långt..? 🤔
  20. Fast nu blev det larv. Kan du inte bara erkänna att du inte kände till att det heter sjöcontainer och därför trodde det var en tokig översättning..?
  21. Så du menar alltså att OM man översätter rätt så är det fel, om personer säger vanligtvis fel..? Visst, är ordet så smalt att det blir obegripligt är det ju tokigt, men varken ”skred”, ”ras” eller ”sjöcontainer” är ju sådant. Här delar vi inte inställning kan jag säga.
  22. Men skulle du säga att det fel i översättningen om det står ”skred” om ett skred i textremsan..? Eller ”ras” om ett ras. För i vardagligt tal blandar man samma de begreppen.
  23. Fast nä. Det är ju lite som att irritera sig på att de skriver ”kombibil”, för i dagligt tal säger vi ”bil”. Eller om de skriver det specifika ”skotlina” fast en del icke-seglare säkert tycker det räcker med ”lina”. Eftersom jag ibland hyr en container via jobbet är det ju bra om det inte kommer en sopcontainer när man skall förvara något, då säger man ”sjöcontainer” (eller så säger man längden, t ex ”tjugofotare”, men det blir ju jättekonstigt om man pratar TV-program). Du kan också googla ”sjöcontainer” så får du gott om träffar på företag mm som använder det ordet. Så det är inte felöversatt (den här gången, för ibland är det riktigt illa), även om du inte säger så.
  24. Dessutom är ju startbatterier av en modell som man kan ta ur stor ström ur under kort tid, medan förbrukningsbatterier är av en typ man tar ur liten ström under lång tid. Om man köpt rätt batterier.
  25. Just modellen för transport heter faktiskt ”sjöcontainer”, även om du inte hört ordet. Det finns ju andra containrar, sopcontainer av olika modeller t ex.
×
×
  • Skapa nytt...