-
Innehålls Antal
19 052 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
292
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Peter_K
-
Elan 31 är 9 cm smalare än en Bavaria 30. Väldans mycket är att ta i. Ingen av dem är en smal båt. Ratt är för stora båtar. Små båtar med ratt är bara löjligt; i vägen i sittbrunnen och ger sämre känsla när du styr. Seglarfolk föredrar Elan framför Bavaria skulle jag säga. Bavaria har ett rykte om sig att segla lite sisådär. Är det en ”sommarstuga” med seglingsmöjligheter är det såklart något annat; just 30:an har dock lite sådär med plats tycker jag som sagt. Mitt förslag är att du faktiskt åker iväg och tittar på lite olika alternativ.
-
Alla färger har sima egna instruktioner att följa; välj färgsystem först och arbeta sedan. Jag har använt Double Coat en hel del. Man kan rolla färgen som eftersträcker sig och ser i princip sprutmålad ut. Här är en enkel video,: Kontakta dem för att beställa material och få närmare instruktioner. https://www.de-ijssel-coatings.se/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIntXQm9r6hQMVYqiDBx0X4QCzEAAYASAAEgIi5PD_BwE
-
Elan är rätt populära. Går du upp till 700.000 finns t ex den större Elan 333. Utöver det finns en hel hög franska och tyska båtar i jämförbar storlek från tillverkare såsom Dehler, Jeanneau, Beneteau mm i ungefär lika stora storlekar.
-
Nu är jag - vilket framgått med all tydlighet i tråden - ingen expert på segelbåtsvagnar, men borde inte hjulen sitta mer föröver för att få bättre balans i vagnen? Typ vid kölsulan eller så? Annars hamnar ju väldigt många kilo på traktorns drag, men det kanske är normalt?
-
Nej, det brukar finnas en eller två andra skruvar du skall ställa tomgången med.
- 5 svar
-
- 1
-
-
Har USA Today gjort reportage om plywood i akterspeglar..?
-
Diesel på sjömacken är blankdiesel, dvs RME-fri, vilket gör den dyrare.
-
Nu är jag inget större fan av de äldre Bavaria-båtarna, och jag skall därför inte kommentera hur de seglar här. Just 30:an har - precis som påtalats - oerhört dåliga kojer. Förpiken har barn-kojer som är c:a 1,7 m långa, sofforna i salongen är för smala att sova på, och skall man sova två i akterkojen behöver man vara rätt kära. Jag är också tveksam till ratt på såpass liten båt. Jag hade därför valt bort den och rekommemderar att du istället tittar på Elan 31:an (om jag får välja), eller Bavaria 31:an (om det måste vara en äldre Bavaria) som har bättre och mer användbar planlösning än föregångaren.
- 7 svar
-
- 1
-
-
Nope; båda ligger på samma landmassa (i princip), transporterna går sannolikt via vägnätet och de ligger båda längs samma kanal någon dryg sjömil ifrån varandra. Den billigare Bullandö-macken ligger något längre ut i skärgården än Strömma-macken.
-
Du kan inte måla Interprotect på gammal bottenfärg. All färg måste bort först.
-
Säkert, om man gillar att skjuta upp problemet på framtiden. Nej, det fungerar inte. Jag vet att du gärna vill tro att det gör det, men det finns inga belägg för ditt påstående.
-
Nej, SBU har inte givit klartecken till kommunala miljöförvaltningar. Däremot följer både kommunala miljöförvaltningar och SBU med i tiden och vill förhindra spridning av hormonstörande gifter i naturen.
-
Nej. SBU utfärdar inga sådana förbud generellt. Du får köpa en sjötomt, anlägga en brygga och ta upp och sjösätta din båt där utan att SBU har någon som helst påverkan över hur du beter dig.
- 450 svar
-
- 1
-
-
Jo då - och allt är sammanlänkat och är en konspiration mot Mellgard som bara vill få sprida ett hormonstörande ämne i naturen. Taskigt.
- 450 svar
-
- 1
-
-
Nej. SBU ger inte godkännanden till kommunala förvaltningar. Det är inte så det fungerar. Däremot har SBU satt press på sina medlemsklubbar för att framtidssäkra båtägandet så det inte försvinner pga framtida pålagor och regler, man vill visa att man bryr sig om närmiljön och havets välmående. Om du missat det går den största delen av världen - framför allt den västra - mot en miljövänligare samhälle än tidigare. Bottenfärg är en del i den stora omställningen, precis som toatömningsstationer, sopsorteringar, utfasning av tvåtaktare och liknande. Bara att gilla läget och anpassa sig till nuläget, eller att sälja båten.
- 450 svar
-
- 1
-
-
Innan du börjar rubba, slipa med maskin och gå loss hårt behöver du kolla på varför det är flammigt. Det KAN vara så att någon tidigare ägare polerat sig igenom gelcoaten och det är laminatet som syns igenom. I så fall förvärrar du flammigheten med mekanisk åverkan. Det är svårt att avgöra orsaken till flammigheten på bilden.
- 12 svar
-
- 1
-
-
De marinor jag varit på - och det är några stycken - finns inget sådant behov. Man kör antingen båten med kranbil, eller med truck eller med en sublift till sin plats. Men visst kan man tänka sig en marina med en fast kran där samtliga båtar - både motor och segel - ligger på vagnar. Jag har dock aldrig sett en sådan.
-
Det finns flera anledningar till att det inte finns den här typen av vagnar på marknaden idag. Mina tankar som du bör besvara i din affärsplan innan du drar igång detta: Om vi inte tar något lång-smalt, utan en vanlig familjebåt, t ex en o-extrem Bavaria 36, så väger den 5,5 ton. Den har ett djupgående på 1,65 meter. Vad ser du framför dig för fordon som kan dra detta ekipage? Hur ser rampen ut som är tillräckligt djup och lång, men inte för brant, men ändå utformad så att du inte sänker din bil? Var finns dessa ramper? Eller hur tänker du att man sjösätter från sin vagn? Nästa fråga du står inför är påmastningen och avmastningen. Samma Bavaria har lite över femton meter mast. Hur mastar jag på och av min båt efter jag sjösatt den på ett smidigt sätt? Önskar dig dock all lycka, även om det här lät lite surt. Det är dock den här typen av frågor du måste ha svar på.
- 23 svar
-
- 1
-
-
Jag rekommenderar alltså tre bra båtmodeller som alla uppfyller dina krav och är inom din budget, och du skriver sedan att du inte har råd och pratar om båtar som kostar 1/10-del av din budget. Därför får jag inte ihop det du skriver.
- 40 svar
-
- 1
-
-
…jag får inte ihop det här riktigt…
-
För de pengarna får du en relativt modern och rymlig båt. Maxi 999, Albin Nova, Scanmar 33 är rätt fina och vanliga båtar i prisklassen som är rymliga och seglar bra.
-
Det här priset kan man i alla fall inte klaga på 🙂
- 111 svar
-
- 4
-
